ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 28 ارديبهشت 1403
جمعه 28 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 1 آذر 1391     |     کد : 46137

چهارشنبه 1 آذر 1391 - 6محرم الحرام1433-18نوامبر 2012

1 آذر در دفاع مقدس...

1 آذر در دفاع مقدس
* شهادت شهید سیدمحسن آل‌ احمد طالقانی (1362ش)
اشاره:
شهید سیدمحسن آل‌احمد طالقانی در سال ۱۳۴۴ش در شهر مقدس قم چشم به جهان هستی گشود... چه پرافتخار است تاریخ ملتی که سرفصل‌های آن را شهیدانش رقم بزنند و چه حماسه‌آفرین است ملتی که سلاحش، «شهادت»، جامه‌اش «ایمان» و فریادش «الله‌اکبر» است، مسیرش از میان مستضعفین، مقصدش نجات انسان و دشمن تمامی مظاهر باطل.‌ ای کاش ما را یارای آن بود، تا چهره تمامی این قامت‌های رشید و فرزندان ایثار را ترسیم کنیم تا به تمامی نسل‌های آینده نشان دهیم که افتخار از آن ملتی است که مرگ را به بازی می‌گیرد و در عوض بر جاده ننگ، گام نمی‌نهد. سخن از یک شهید است که چه می‌توان درباره او نوشت چرا که قلم از نوشتنش قاصر است و زبان هم از گفتن، الکن... شهید سیدمحسن آل‌احمد طالقانی، طلبه و روحانی عزیزی بود که عمر کوتاه، ولی پربرکتش را در سنگر حوزه گذراند. او فرزند حجت‌الاسلام والمسلمین حاج سیدمحمدعلی آل‌احمد طالقانی و نوه شهید حجت‌الاسلام والمسلمین حاج سیدمحمدتقی آل‌احمد طالقانی (رحمة‌الله‌علیه) می‌باشد. چه زیباست که نوه‌ای به دیدار پدربزرگ شهیدش رود... از نظر مادری نیز شهید سیدمحسن آل‌احمد طالقانی، یکی از نتیجه‌های حضرت آیت‌الله العظمی حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی (رحمة‌الله‌علیه) مؤسس حوزه علمیه قم محسوب می‌گردد. سیدمحسن - همان‌طور که اشاره شد - در یک خانواده روحانی و محترم شهرستان قم، قدم به عرصه حیات نهاد. وی پس از شناخت خویش، همواره به‌دنبال سرچشمه‌ای بود که بتواند او را در تمام عمر آینده‌اش سیراب کند و عطش درونی‌اش را برطرف نماید. دوره ابتدایی را در یکی از مدارس واقع در گذر خان با موفقیت گذراند و از آن موقع به‌بعد شروع به تحصیل دروس عربی نمود، البته با تشویق پدر گران‌قدرش. هر روز که می‌گذشت، عطش درونی‌اش بیش‌تر می‌شد و به تحصیل علم و دانش بیش‌تر علاقه‌مند می‌شد. سیدمحسن سیکل خود را هم گرفت و جامع‌المقدمات را نیز هم‌زمان با گرفتن سیکل به پایان رساند. رفتار متین و انسانی او در رابطه با خانواده و دوستان و هم‌سنگرانش بسیار چشمگیر بود تا آن‌جا که حرکت‌های حساب‌شده‌اش همواره مانع از رشد خصلت‌های غیراسلامی اطرافیانش می‌شد. سیدمحسن سعی فراوان بر آن داشت که حتماً در هفته دو روز خصوصاً شب‌های جمعه، بعضی اوقات هم شب‌های چهارشنبه را به مسجد مقدس جمکران رهسپار گردد. او در رشته علوم تجربی و تا کلاس دوم دبیرستان تحصیل کرده و هم‌چنین درس سیوطی را تا اواسطش رسانده بود که تصمیم گرفت راهی جبهه‌های نبرد حق علیه باطل گردد. آری! سیدمحسن با ترک تحصیل، درس استقامت و در صحنه بودن را برایمان به یادگار گذاشت تا بتوانیم با توسل به ایمان و تجربه‌های گران‌قدر انقلاب شکوه‌مند اسلامی که از میان قرن‌ها قبول رنج و اسارت و شهادت به‌دست آمده است، انقلاب پیروزمندمان را تا سرحد منزل مقصود همراهی کرده و سرشار از زلال و ایمان، مصمم و کوشا پرچم جمهوری اسلامی را در سراسر جهان برافرازیم. سیدمحسن آل‌احمد طالقانی، سرانجام طی عملیات والفجر ۴ در خاک عراق در پنجوین به تاریخ یکم آذرماه سال ۱۳۶۲ هجری شمسی در سن هجده سالگی به‌همراه فرمانده خود به لقای حق و مقام عظمای شهادت نائل آمد.
رویدادهای مهم 1 آذر در گذر تاریخ
* انحلال پليس جنوب از سوي رضاخان (1300 ش)
اشاره:
پليس جنوب در ابتدا براي تامين منافع انگلستان در جنوب ايران به وجود آمده بود. اما با روي كار آمدن رضاخان به وزارت جنگ و تقويت نيروهاي نظامي ايران، دولت انگليس ديگر نيازي به اين تشكيلات پرهزينه نمي‏ديد. از اين رو در اوايل شهريور 1300ش، بخشي از نيروهاي پليس جنوب مستقر در اصفهان با 1500 نيرو منحل شد و پس از مدتي، نيروي متحدالشكل قزاق‏ها به وجود آمد. انحلال پليس جنوب فوايدي براي انگلستان داشت. نخست آن كه مانع بهانه‏جويي روس‏ها بود كه به تازگي شمال ايران را تخليه كرده بودند و نسبت به حضور انگلستان در ايران حساسيت نشان مي‏دادند. دوم اين كه مخالفت‏هاي داخلي‏كه از حضور نيروهاي بيگانه در كشور ايجاد مي‏شد، از ميان مي‏رفت و در هر صورت انگلستان از تحمل مخارج آن رهايي مي‏يافت.
* رحلت عالم فرزانه آيت ‏اللَّه «ميرزا حبيب اللَّه مدرس عسكري اشتهاردي» (1332 ش)
اشاره:
آيت‏اللَّه ميرزا حبيب اللَّه عسكري اشتهاردي در حدود سال 1271 ش (1310 ق) در اشتهارد به دنيا آمد و دروس مقدمات را در زادگاه خود سپري كرد.
وي سپس براي ادامه تحصيل راهي نجف شد و پس از اتمام سطوح، از درس خارج دو استاد بزرگ حوزه نجف: سيد ابوالحسن اصفهاني و شيخ الشريعه اصفهاني بهره‏اي وافر برد. آيت‏اللَّه اشتهاردي در سي سالگي، پس از اخذ اجازات اجتهاد، بنا به خواست آيت‏اللَّه سيد ابوالحسن اصفهاني، راهي حوزه سامرا گرديد و به تدريس سطوح عالي و درس خارج مشغول شد به طوري كه در سامرا به عنوان يكي از مدرسان عالي مقام حوزه شهرت يافت. وي بيش از سي سال در اين حوزه به درس و بحث اشتغال داشت و شاگردان برجسته‏اي نظير حضرات آيات: سيد شهاب الدين مرعشي نجفي، سيد علي شاهرودي، سيد عبدالرضا شهرستاني و علامه سيد مرتضي عسكري و... پرورش داد. اين عالم وارسته، علي رغم داشتن مقام علمي والا و امكان جهت عزيمت به نجف و به دست گرفتن موقعيت مرجعيت، در سامرا باقي ماند و به اين حوزه، رونق بخشيد. آيت‏اللَّه اشتهاردي در سال‏هاي آخر حيات تصميم گرفت تا ساكن قم شود، هرچند كه در اين ميان به اشتهارد نيز مسافرت مي‏كرد. سرانجام اين عالم بزرگوار پس از مدتي سكونت در قم و پس از مدتي بيماري، در اول آذر 1332 ش برابر با 24 ربيع الثاني 1373 ق در 62 سالگي دار فاني را وداع گفت وپس از تشييع با شكوه و حضور علمايي نظير آيات عظام: سيدحسين بروجردي و سيدمحمدرضا گلپايگاني و امام خميني(ره) و اقامه نماز توسط آيت‏اللَّه بروجردي، در قبرستان شيخان قم به خاك سپرده شد.
* ارسال پيام «امام خميني»
از پاريس به ملت ايران به مناسبت فرا رسيدن ماه محرم (1357 ش)
اشاره:
در آستانه ماه قيام، ماه شهادت و ماه حماسه خون بر شمشير، رهبر انقلاب اسلامي، حضرت امام خميني(ره)، ضربه نهايي را بر پيكر در حال فرو ريختن رژيم وارد آوردند. امام، حلول ماه محرم را كه به نسل‏ها در طول تاريخ، راه پيروزي بر سر نيزه آموخته است، سرآغاز پيروزي بر جنود ابليس و محو كلمه باطل شمردند و عموم ملت ايران را به قيام يكپارچه و با تمام قدرت براي ادامه و گسترش مخالفت با شاه و به زير كشيدن او از سلطه خطرناكش دعوت نمود. امام دراين خطاب به علما و وعاظ فرمودند از شمشير الهي محرم حداكثر استفاده را نمايند تا باقي‏مانده اين درخت ستمكاري و خيانت را قطع كنند. در اين پيام، هدف مقدس انقلاب اسلامي، صريحاً اعلام گرديد و امام خميني(ره) خطاب به همه اقشار ملت ايران فرمود: «همه به سوي برچيده شدن سلسله ستمگر پهلوي و برقراري جمهوري اسلامي مبتني بر احكام مترقي اسلام به پيش، كه پيروزي از آنِ ملتِ بپا خاسته است» حضرت امام در اين پيام متذكر شدند كه: «با حلول ماه محرم، ماه حماسه و شجاعت و فداكاري آغاز شد. ماهي كه خون بر شمشير پيروز شد. خطباي محترم و گويندگان عزيز، بيش از پيش به تكليف الهي خود كه افشاگري جرايم رژيم است عمل فرمايند. آواي انقلاب بزرگ ايران در كشورهاي اسلامي و ديگر كشورها، طنين‏انداز و افتخارساز است» پيام مهم و كوبنده امام خميني(ره) كه در حقيقت دستورالعمل اقدام بعدي مردم بود به سرعت در تمام ايران منتشر شد و به اطلاع مردم رسيد. اين پيام، نتايج مهمي به وجود آورد و در نتيجه، پيكر محتضر رژيم را خاموش ساخت.
* عمليات كوچك نصر 9، توسط نيروي زميني ارتش جمهوري اسلامي ايران (1366ش)
اشاره:
عمليات نصر 9 در اول آذر سال 1366 با رمز مبارك يا مولاي متقيان در منطقه عملياتي حاج عمران توسط رزمندگان نيروي زميني ارتش جمهوري اسلامي ايران با هدف آزادسازي دامنه جنوبي ارتفاعاتِ معروف به تپه شهدا به اجرا درآمد. دشمن به خاطر كوهستاني بودن منطقه نتوانست از امكانات زرهي خود استفاده كند و ناچار با به جاي گذاشتن بيش از چهار هزار كشته و زخمي و يكصد اسير، به عقب رانده شد. پس از اين عمليات، موقعيت رزمندگان با دفع پاتك‏هاي دشمن تثبيت گرديد و با حضور بر ارتفاعات منطقه، بر قسمت وسيعي از خاك عراق مسلط گشتند. در ادامه اين عمليات، با سركوب تحركات بعدي دشمن و تحميل ضربات مجدد به آن‏ها، تعداد ديگري از نيروهاي دشمن به اسارت درآمدند و قدرت پاتك از دشمن سلب گرديد. بدين ترتيب، تپه شهدا نيز از وجود دشمن بعث پاكسازي شد.
* تولد شهرام گلپریان طراح گرافیک و آهنگساز (1328ش)
اشاره:
تولد شهرام گلپریان طراح گرافیک و آهنگساز 1328 ش :شهرام گلپريان متولد 1328 همدان، داراي مدرك ليسانس از دانشگاه تهران و فوق ليسانس گرافيك از دانشگاه آزاد اسلامي است. وي سابقه تدريس در دانشگاه آزاد، دانشگاه توسعه عالي جهاد دانشگاهي، مديريت گرافيك انتشارات سروش، عكاسي، آهنگسازي،...را نيز دارد.
رويدادهاي 6 محرم در گذر تاريخ
* وفات عالم و محدث شهير شيعه «سيد رضي» گردآوردنده‏
اشاره:
محمد بن حسين، معروف به سيدرضي در سال 359 قمري ديده به جهان گشود. پدرش ابواحمد حسين بن موسي نام دارد كه نَسَبَش با چهار واسطه به امام موسي بن جعفر(ع) مي‏رسد. سيدرضي از بزرگان شيعه و داراي مقام و منزلت در دولت بني‏عباس و دولت آل‏بويه بود و برادرش، سيد مرتضي، از بزرگان علما و فقهاي شيعه در قرن پنجم هجري قمري و صاحب تأليفات فقهي و اصولي است. سيدرضي از همان اوايل كودكي با اشتياق فراوان به محضر درسِ شيخ مفيد حاضر شد و به همراه برادر، مراتب ترقي و كمال را پيمود. وي علاوه بر جدّيت و پشتكار زياد، از نبوغي ذاتي و خدادادي برخوردار بود كه پيشرفت‏هاي علمي و ادبي او را سرعت مي‏بخشيد. سيدرضي از بزرگ‏ترين صاحبان فصاحت و بلاغت بود كه از دركي صحيح و ذوقي سليم بهره داشت. او در 9 سالگي چنان مهارتي در شعر از خود نشان داد كه باعث شگفتي همگان گرديد. وي در 30 سالگي، كل قرآن را در مدت كوتاهي حفظ نمود. سيد، همه‏ي خلفاي بني‏عباس را غاصبان خلافت و ولايت و حكومت اسلامي مي‏دانست و با اشعار خود، سعي در بيان حقايق و طرح عقايد انقلابي خود داشت. او در كنار فعاليت‏هاي سياسي، به تدريس و تاليف همت گماشت و شاگرداني فاضل و آثاري ماندگار از خود به جاي گذاشته است. شيخ طوسي، مفيد نيشابوري، مهيار ديلمي و ابوالحسن هاشمي و... از شاگردان سيدرضي هستند. معاني القرآن، تَلخيصُ البَيان عن مجازاتِ القرآن از جمله تاليفات اوست. شريف رضي در اقدامي بي‏نظير، كلمات، خطابه‏ها، نامه‏ها و مواعظ امام علي(ع) را گردآوري كرد و با نام «نهج البلاغه» به جامعه‏ي بشري اهدا نمود. سيدرضي اولين كسي است كه مكاني براي تحصيل طلاب علوم ديني تهيه كرد و آن را دارالعلم ناميد. سيدرضي از جمله علماي جامع شيعه است كه در زمينه‏هاي مختلف علمي و اسلامي، مجتهد مسلّم و صاحب نظر بود و در شعر و ادبيات عربي، هماورد نداشت. سرانجام، سيدرضي اين عالم شهير اسلامي در محرم سال 406 قمري در 47 سالگي جان به جان آفرين تسليم كرد. بدن پاك سيد را پس از تشييعي با شكوه در منزلش به امانت به خاك سپرده و بعدها به حرم امام حسين(ع) در كربلا منتقل كردند.
رويدادهاي 21 نوامبر در گذر تاريخ

* استقلال اول «لوكزامبورگ» پس از انحلال كنفدراسيون آلمان (1866م)
*انتشار اولين جدول كلمات متقاطع در امريكا (1913م)
* تولد «فرانسوا وُلْتِرْ» شاعر، نويسنده و فيلسوف شهير فرانسوي (1694م)
* تشكيل حزب فالانژ لبنان توسط «پير جُميِّل» سياست‏مدار لبناني (1936م)
* انتخابِ «پتروس غالي» به عنوان ششمين دبيركل سازمان ملل متحد (1991م)
* امضاي قرارداد «دِيتون» و صلح بوسني هرزگوين با صرب‏ ها (1995م)
* روز جهاني تلويزيون


نوشته شده در   چهارشنبه 1 آذر 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode