ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 30 ارديبهشت 1403
يکشنبه 30 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 17 آبان 1391     |     کد : 45549

آیت‌الله آقا قاضی طباطبایی اسوه نیکویی‌ در مسیر سیر و سلوک معنوی است

در بیانیه اختتامیه کنگره بزرگداشت آیت‌الله قاضی (ره) اعلام شد: سیدعلی آقا قاضی طباطبایی را می‌توان اسوه نیکویی‌ها در مسیر سیر و سلوک معنوی معرفی کرد که آشنایی با شخصیت کمال یافته وی می‌تواند نسل حاضر را سیراب سازد.

بیانیه اختتامیه کنگره بز‌رگداشت آیت‌الله سیدعلی آقا قاضی (ره):
آیت‌الله آقا قاضی طباطبایی اسوه نیکویی‌ در مسیر سیر و سلوک معنوی است
در بیانیه اختتامیه کنگره بزرگداشت آیت‌الله قاضی (ره) اعلام شد: سیدعلی آقا قاضی طباطبایی را می‌توان اسوه نیکویی‌ها در مسیر سیر و سلوک معنوی معرفی کرد که آشنایی با شخصیت کمال یافته وی می‌تواند نسل حاضر را سیراب سازد.

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، عصر امروز در بیانیه اختتامیه کنگره بزرگداشت آیت‌الله سیدعلی آقا قاضی (ره) اعلام شد: اینک که کنگره بزرگداشت سالک الی‌الله، ‌سندالعارفین و جمال السالکین حضرت آیت‌الله العظمی حاج سیدعلی قاضی طباطبایی نورالله مضجعه الشریف با حضور اندیشمندان حوزه و دانشگاه و با پیام مقام معظم رهبری و حضرات آیات جوادی آملی و جعفر سبحانی مدظلهم‌العالی در نهایت شکوه و عظمت ‌در دارالایمان تبریز برگزار شد، به عنوان حسن ختام، بیانیه ذیل از سوی کمیته علمی همایش منتشر و به سمع حضار محترم می‌رسد.

این بیانیه افزوده است: مکتب امام جعفرصادق (ع) از قرون و اعصار گذشته تا حال با تربیت عالمان عامل و فقیهان کامل و عارفان واصل مسئولیت خطیر و سترگ حفظ و حراست از کیان اسلام و تشیع را به دست پرتوان آنان سپرده است و این مرزبانان راستین اسلام و تشیع ‌با مجاهدات و از خودگذشتگی‌های فراوان موفق شده‌اند طعم واقعی اسلام ناب محمدی (ص) را به مذاق پیروان این دین حنیف چشانده و جلوی هرگونه تحریف را گرفته و این امانت الهی را به نسل‌های آینده تحویل دهند.

در ادامه بیانیه آمده است: در این میان عارف بالله سیدعلی آقا قاضی طباطبایی قدس سره الشریف علاوه بر فقه،‌اصول،فلسفه،ریاضی و نجوم، در زمینه تفسیر و عرفان، سرآمد عالمان دوره خود بوده و توانسته است سیر و سلوک معنوی را مبتنی بر قرآن و شرع مقدس نبوی و اخبار و احادیث ماخوذه از حضرات معصومین (ع) طوری ارائه کند که همه مدعیان دروغین عرفان و عارف نمایان کج‌اندیش و کج‌راه را رسوا ساخته و جوانان پاک جویای حقیقت را از کمند فزآینده آنان رهانیده و با حقیقت ناب آشنا سازد.

این بیانیه تصریح کرده است: سیدعلی آقا قاضی طباطبایی را می‌توان اسوه همه نیکویی‌ در مسیر سیر و سلوک معنوی معرفی کرد که آشنایی با شخصیت کمال یافته ایشان می‌تواند نسل حاضر را که به برکت انقلاب شکوهمند اسلامی ایران تشنه معارف اصیل و ناب اسلامی هستند، سیراب سازد.

در ادامه بیاینه اظهار شده است: او مردی بود که از طریق عشق به حقیقت، علم به شریعت و طی طریقت توانست به ملکوت راه یابد و عده کثیری از شاگردان پرتلاش را با خود همراه سازد، این شخصیت عظیم به پرورش و تعلیم شاگردان مستعد در همه علوم حوزوی به ویژه فقه،‌اصول،‌تفسیر و به خصوص اخلاق و عرفان پرداخت و توانست حلقه واسطی بین گذشتگان و آیندگان خود باشد و تعلیم یافتگان محضرش،‌پرچمدار علم هدایت و رشاد شدند.

این بیانیه تصریح کرده است: ما اعضای کمیته علمی و اجرایی همایش به درگاه با عظمت الهی شاکریم که با مدد الطاف بیکرانش به ما توفیق داد تجلیل از یک عالم جلیل‌القدر را به سامان رسانده و به عنوان یک الگوی کامل، فرآروی نسل نو گذاشته و و توشه‌ای برای آخرتمان فراهم سازیم.

در ادامه بیاینه آمده است: دین اسلام منظومه‌ای متشکل از عقاید، احکام و اخلاق بوده که همه اجزای آن مانند اجزای شجره طیبه در شکوفا کردن انسان نقش بی‌بدیل داشته و هرگز نباید از هم جدا شده و وجود انسان را پژمرده و قامت وی را خمیده سازد.

این بیانیه تاکید کرده است: در اسلام ناب محمدی (ص) شریعت،‌طریقت و حقیقت از هم جدا نیستند،"شریعت" مجموعه مقررات و احکام اسلامی است که در قرآن و روایات آمده و مبتنی بر مصالح و مفاسد واقعی است و فقیهانی این احکام را از منابع،‌استخراج می‌کنند و "طریقت" همان باطن احکام و شریعت عمل به اخلاق است،باطن احکام با ظاهر آن تحقق می‌یابد و ظاهر آن نیز حامل باطن آن است و "حقیقت" نیز بیانگر احوالی است که برای سالک رخ می‌دهد و بالاترین آن حالت ‌فنا در حضرت حق است.

در ادامه بیانیه تصریح شده است: پس نباید به بهانه توجه به باطن دین، از ظاهر احکام و مناسک دینی صرف‌نظر کرد، همانطور که نباید اجازه داد تمسک به ظاهر دین، به آداب و رسوم بی‌روح اجتماعی تبدیل شود، کاری که مدعیان دروغین عرفان و عابدان ظاهربین انجام داده و یکی بر باطن و دیگری بر تکرار ظاهری عمل تاکید بی‌مورد کردند.

این بیانیه افزوده است: همه باید یقین کنند که تنها راه سعادت و کمال،‌ تزکیه نفس است و تزکیه نفس تنها در گرو پرهیز از گناه، مکروه و حرام همچنین عمل به واجبات و مستحبات اسلامی است و هیچ راهی جز عمل به آموزه‌های مکتب حیات‌بخش اسلام نمی‌تواند انسان را به رشد و کمال لایق برساند.

در ادامه بیانیه آمده است: جوانان عزیز و تشنه معارف ناب لازم است به جای اینکه تشنگی خود را با آب‌های گل‌آلود و مسموم همچنین عرفان‌های دروغین رفع کنند، به آب زلال معرفت در سایه قرن و عترت مراجعه کرده و جان تشنه خود را از دولت قرآن و عترت سیراب کنند.

این بیاینه تصریح کرده است: بر علمای وارسته و به خدا پیوسته است که همچون پیشینیان خود، علم هدایت را بر بام حقیقت نصب کرده و مانع فریبکاری عرفان‌های دروغین غربی و شرقی شده و با انجام رسالت خویش جوانان عزیز را با نعمت امامت و ولایت آشنا سخته و آنان را برای همیشه از بند شیاطین جن و انس آزاد سازند.

در ادامه بیاینه تاکید شده است: دست‌اندرکاران کنگره بر این باورند که آذربایجان هموار مهد عزت، شرف و دینداری بوده و حوزه کهنسال تبریز، فرهیختگان بزرگی را در دامن خود پرورانده که هر کدام از آنان، سرآمد روزگار خویش بوده‌اند که یاد هر یک از آنان می‌تواند الهام‌بخش نسل نو باشد و ان‌شاءالله برگزاری چنین همایش‌هایی را در دستور کار خود قرار داده و عطر وجود آنان را در فضای ایران اسلامی پخش خواهیم کرد.


نوشته شده در   چهارشنبه 17 آبان 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode