ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 28 ارديبهشت 1403
جمعه 28 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 9 آبان 1391     |     کد : 45064

پرواز روی خاک

در این اثر به بیان رشادت‌ها و دلیری‌های خلبانان هم رزم منوچهر شیرآقایی پرداخته شده و تصویری جالب و عینی از موقعیت آنها در پایگاه ششم شکاری بوشهر در سالهای قبل و بعد از جنگ تحمیلی عراق علیه ایران ارائه شده است.

کتاب «پرواز روی خاک» خاطرات خلبان منوچهر شیرآقایی تدوین سیدقاسم یاحسینی از سوی انتشارات سوره مهر منتشر شد.
خبرگزاری مهر -  در این اثر به بیان رشادت‌ها و دلیری‌های خلبانان هم رزم منوچهر شیرآقایی پرداخته شده و تصویری جالب و عینی از موقعیت آنها در پایگاه ششم شکاری بوشهر در سالهای قبل و بعد از جنگ تحمیلی عراق علیه ایران ارائه شده است.

کتاب «پرواز روی خاک» از ناگفته‌های مبارزه طاقت فرسای خلبانان حرف می‌زند؛، مبارزه‌ای که از درون کابین هواپیماهای «اف 4» سرچشمه می‌گرفت و به دریای خروشان نیروهای متخاصم عراق فرو می‌ریخت. مبارزه‌ای که پس از جنگ در همان کابین باقی ماند و به ندرت کسی توانست دری به روی آن بگشاید.

سید قاسم یاحسینی، مورخ بوشهری و تدوین کننده این کتاب برای ایجاد جذابیت در خاطرات منوچهر شیرآقایی از دوران انقلاب و جنگ، کتابش را از دوران کودکی این رزمنده آغاز می‌کند. سپس از آموزش خلبانی می‌گوید و با پشت سر گذاشتن روزهای پرشور انقلاب به سرعت به روزهای جنگ نزدیک می‌شود.



یاحسنی که کار ضبط خاطرات شیرآقایی را بر عهده داشته، در مقدمه کتاب نوشته است: ضبط خاطراه‌های جذاب منوچهر شیرآقایی حدود 45 روز طول کشید تا آن روز به جز خواندن رمان‌های پرواز شبانه و خلبان جنگ‌، تجربه‌ای درباره خاطره‌های خلبان‌های جنگی نداشتم. برعکس خاطره‌های رزمندگان و خلبان‌ها دارای فرهنگ واژگانی خاص است که یادگیری آن برای دیگران کمی مشکل است.

این کتاب در 27 فصل تدوین شده است. در بخشی از آن می‌خوانیم: «در پروازهایی که خلبانان روی خاک دشمن داشتند، گاه هواپیمایشان با موشک یا ضدهوایی دشمن دچار سانحه می‌شد، در این وضع هواپیما به خلبان هشدار می‌دهد که بلافاصله هواپیما را ترک کند. اما خلبانان شجاع و فداکار ما چنین نمی‌کردند چون می‌دانستند دیگر خبری از هواپیماهای نو و تازه نیست. به قمیت فداکردن جان خودشان، می‌کوشیدند هواپیما را در خاک کشور خودمان بنشانند. پس از مدتی آتش بس شد. جنگ تمام شد احساس متناقضی داشتم. یکی اینکه دیگر کشتار و خونریزی نمی‌شود و در کشور بیش از این خرابی به بار نمی‌آید اما از طرف دیگر از اینکه نتوانستیم به آن نتیجه نهایی جنگ که سقوط صدام و حزب بعث عراق بود، برسیم در این راه دوستان زیادی از دست دادیم».

کتاب 384 صفحه‌ای «پرواز روی خاک» در شمارگان 2500 نسخه و با بهای 8900 تومان از سوی انتشارات سوره مهر چاپ شده است.


نوشته شده در   سه شنبه 9 آبان 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode