ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 30 ارديبهشت 1403
يکشنبه 30 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 1 آبان 1391     |     کد : 44518

سه شنبه 2 آبان 1391 - 7 ذي الحجه 1433 - 23 اكتبر 2012

2 آبان در گذرتاريخ ...

2 آبان در گذرتاريخ

برپايي تظاهرات گسترده مردم عليه رژيم پهلوي (1357 ش)

اشاره: با گسترش نهضت اسلامي عليه رژيم شاه، شهرهاي گرگان، تهران، قم، تبريز، كرمانشاه و همدان به عرصه تظاهرات گسترده و اعتصابات مردمي و دولتي تبديل شدند. در تهران، مدارس تعطيل شد و گروه زيادي از دانش‏آموزان كه در دانشگاه تهران اجتماع كرده بودند به دست نظاميان رژيم شاه، مجروح و دستگير شدند. در شهر گرگان، عظيم‏ترين تظاهرات مردمي از آغاز نهضت اسلامي تا آن روز برگزار شد و مردم به اداره ساواك شهر حمله بردند. كارگران پالايشگاه تبريز، كاركنان شركت برق كرمانشاه و كاركنان تلويزيون ايران اعتصاب نموده و استادان و طلاب حوزه علميه قم، جلسات درس خود را تعطيل كردند. اين تعطيلي فرصتي را فراهم ساخت تا استادان و طلاب انقلابي با حضور بيشتر در بين مردم، به روشنگري و هدايت حركت اسلامي به سمت پيروزي نهايي انقلاب بپردازند.

رحلت فقيه بزرگوار آيت ‏اللَّه «سيداحمد ميرخاني» از مفاخر علماي تهران (1372 ش)

اشاره: آيت‏اللَّه سيداحمدميرخاني در سال 1296 ش (1335ق) در تهران به دنيا آمد. پس از طي تحصيلات مقدماتي، به شوق فراگيري علوم ديني راهي حوزه علميه قم شد و از محضر حضرات آيات مرعشي نجفي، سيدمحمد حجت كوه‏كمره‏اي و سيد محمد تقي خوانساري بهره‏هاي وافر برد. وي پس از ورود آيت‏اللَّه بروجردي به قم، در جلسه درس ايشان حاضر شد و تا پايان عمر آن عالم بزرگ از بحث‏هاي فقهي و اصولي ايشان استفاده كرد. وي پس از آن به تهران بازگشت و به اقامه جماعت، اعزام مبلغ به اطراف تهران، تاليف و نشر كتب ديني، تاسيس مسجد و حوزه علميه و ارشاد جوانان اشتغال ورزيد. از آثار قلمي ايشان، آيات الاحكام در 2 جلد و سير حديث در اسلام را مي‏توان نام برد. سرانجام اين فقيه فرزانه پس از 76سال زندگي پربار در 2 آبان 1372 برابر با 9 جمادي الاول 1414 ق چشم از جهان فروبست و به اجداد طاهرينش پيوست.

ارتحال عالم رباني آيت ‏اللَّه «محمد واصف لاهيجي» (1375 ش)

اشاره: آيت‏اللَّه محمد جيلاني معروف به شيخ محمد واصف لاهيجي اسطوره تقوا و معرفت و از مدافعين حقيقي اسلام و مذهب شيعه جعفري بود كه در خطيرترين ايام هجوم دشمنان اسلام، با قلم وبيان از اسلام ناب دفاع مي‏نمود. او در اكثر علوم اسلامي از قبيل فقه، اصول، فلسفه، منطق، كلام، درايه، رياضي و فيزيك استاد بود و اكثر اين علوم را به نظم كشيد. علامه لاهيجي در سرودن اشعار علمي به زبان عربي بي‏نظير بود و در نظم كشيدن مباحث علمي به زبان عربي، مهارت فوق العاده‏اي داشت. ديوان اشعار، بيت الاحزان عاشقان، رسالةُ الانسان، طبُّ النبي و تاريخ الائمه از جمله هفتصد اثر اين عالم پر تلاش و نويسنده تواناست كه از اين ميان، بالغ بر 200 اثر از آنها به چاپ رسيده‏اند. سرانجام اين عالم عامل و سالك الي اللَّه، پس از عمري خدمت و تلاش در راه اعلاي كلمه حق، در دوم آبان 1375 به لقاء اللَّه رسيد و به دوست پيوست.

7 ذي الحجه در گذر تاریخ

شهادت حضرت امام محمدباقر(ع) (114ق)
اشاره: امام پنجم، حضرت امام محمدباقر(ع) در هفتم ذي‏الحجه‏ ي سال صد و چهارده هجري قمري به دست هشام بن عبدالملك اموي در مدينه مسموم گرديد و در قبرستان بقيع در كنار امام حسن مجتبي(ع) و امام سجاد(ع) به خاك سپرده شد. آن حضرت به هنگام شهادت، پنجاه وهفت سال داشته و از امامت ايشان، در حدود بيست سال مي‏گذشت. در دوران امامت آن حضرت، فرصت‏هايى براي نهضت فكري به دست آمده بود كه امام باقر(ع) كمال استفاده را در جهت تربيت شاگرد و استحكام و گسترش تشيع و انقلاب فرهنگي نمود. امام باقر(ع) در فرصت كوتاه و مناسبي كه به دست آمده بود، يكسره به تعليم و نشر علوم اسلامي پرداخت و پايه‏هاي يك مركز بزرگ علمي را كه مملو از دانش‏ پژوهان برجسته بود، پي‏ريزي كرد. اين موقعيت حساس، سرفصل بزرگي در تاريخ تمدن اسلامي گشود و رشد اسلام در دوره‏هاي بعد، تاثير فراواني از آن پذيرفت.

رحلت آيت ‏الله «سيدمحمدتقي خوانساري» فقيه و مرجع عالي‏قدر تقليد (1371ق)

اشاره: آيت اللَّه سيدمحمدتقي خوانساري در سال 1305ق در خوانسار به دنيا آمد. پس از تكميل مقدمات علوم در زادگاه خود، رهسپار حوزه‏ي نجف گرديد و در حلقه‏ي درس آخوند خراساني، سيدمحمدكاظم يزدي، ميرزاي ناييني و آقاضياء عراقي جاي گرفت. با شروع جنگ جهاني اول، به صف راهيان جهاد پيوست و در كنار ديگر بزرگان از كيان اسلامي به دفاع برخاست و در اين راه متحمل چهار سال اسارت گرديد. وي پس از بازگشت به خوانسار، در درس آيت اللَّه حائري يزدي شركت جست و مورد توجه خاص استاد قرار گرفت. آيت اللَّه خوانساري پس از ارتحال مؤسّس حوزه‏ي علميه‏ي قم، به همراه آيات عظام حجت كوه كمره‏اي و صدر، مسؤوليت حوزه و رهبري ديني مردم را به عهده گرفت. نماز باران ايشان در زمان حضور متفقين در ايران در سال 1320 ش و استجابت دعاي باران، زبانزد خاص و عام است. در سال پاياني عمر شريف ايشان، به خواست مردم همدان،جهت سپري كردن تابستان راهي آن شهر شد و با استقبال مردم مواجه گرديد. سرانجام در يكي از روزهايي كه براي برپايي نماز جماعت راهي مسجد جامع همدان بود، دچار حمله‏ي قلبي گشت و در هفتم ذي‏الحجه ‏ي سال 1371 ق به احرام جانان درآمد و در 66 سالگي لبيك گويان به سراي دوست شتافت. پيكر مطهر وي پس از تشييعي باشكوه در جوار استادش در حرم مطهر حضرت معصومه(س) دفن شد.

23 اكتبر در گذر تاریخ

* تولد «پير لاروس» اديب و لغت‏شناس فرانسوي (1817م)
* مرگ «تئوفيل گوتيه» نويسنده و شاعر معروف فرانسوي (1872م)
* آغاز جنگ تاريخي «العَلَمَين» در شمال افريقا در جريان جنگ جهاني دوم (1942م)
* تولد «عبدالعزيز رنتيسي» رهبر جنبش مقاومت اسلامي فلسطين (1947م)
* روز استقلال «لائوس» از استعمار فرانسه (1953م)
* آغاز قيام ملي مجارستان بر ضد اتحاد جماهير شوروي (1956م)
* درگذشت «پل مولر» شيمي‏دان برجسته سوئيسي و كاشف د.د.ت (1965م)
* مرگ «الكسي كاسيگين» سياست‏مدار معروف شوروی سابق (1980م)
* انفجار مقر تفنگ‏داران امريكايي و فرانسوي در بيروت پايتخت لبنان (1983م)


نوشته شده در   دوشنبه 1 آبان 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode