ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 30 ارديبهشت 1403
يکشنبه 30 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 30 مهر 1391     |     کد : 44478

دوشنبه 1 آبان 1391 - 6 ذي الحجه 1433 - 22 اكتبر 2012

1 آبان در گذر تاریخ ...

1 آبان در گذر تاریخ
شهادت عالم مجاهد «حاج‏ سيدمصطفي خميني» فرزند ارشد امام خميني(ره) (1356 ش)
اشاره:
آيت‏اللَّه حاج سيدمصطفي خميني در آذرماه 1309 ش در قم به دنيا آمد و پس از گذراندن دوران ابتدايي، در 16 سالگي به تحصيل علوم اسلامي روي آورد. وي از سال 1330 در درس خارج پدر فرزانه خويش و آيت‏اللَّه بروجردي حاضر شد و از محضر آيات عظام علامه طباطبايي، سيدمحمد محقق داماد، شيخ مرتضي حائري و سيد محمد باقر سلطاني طباطبايي بهره برد. ايشان از سال 1341 همراه با امام به مبارزه با رژيم پرداخت و در پيشبرد نهضت اسلامي نقش بسزايي ايفا كرد. وي پس از تبعيد حضرت امام به تركيه، با سيل خروشان مردم خشمگين به خيابان‏ها آمد و به بيوت مراجع رفت. پس از اين حركت ضدرژيم، عوامل طاغوت او را دستگير و پس از آزادي چند روزه، به تركيه تبعيد كردند. حاج آقا مصطفي پس از چند ماه حضور در تركيه، در مهر 1344 ش به همراه پدر به نجف رفته و به درس و بحث پرداخت. ايشان از همان جا نيز شيوه‏هاي نوين مبارزه با شاه را دنبال مي‏كرد و مشاوري برجسته و متعهد براي امام بود. در نجف، مدتي به دليل كوشش‏هايي كه عليه رژيم ضداسلامي عراق انجام داد دستگير شد و او را به شدت از فعاليت‏هاي سياسي منع كردند. سرانجام آيت‏اللَّه مصطفي خميني در اول آبان 1356 ش برابر با 9 ذي قعده 1397 ق در 47 سالگي به شكل مرموزانه‏اي به شهادت رسيد. حضرت امام، رحلت حاج سيدمصطفي را از الطاف خفيه الهي خواندند و در مورد فرزند دلبندشان فرمودند: «مصطفي اميد آينده اسلام و ايران بود». بازتاب خبر ارتحال ايشان، ابعاد بسيار وسيعي به خود گرفت و در حركت توفنده مردم انقلابي مؤثر بود.بدن مطهر آن شهيد با آب فرات غسل داده شد و در كنار مقبره علامه حلي در صحن امام علي(ع) مدفون گرديد.ازآيت‏اللَّه حاج سيد مصطفي خميني آثار متعددي بر جاي مانده است كه مكاسب محرمه در 2 جلد، تفيسر قرآن در 3 جلد و كتاب الاصول از آن جمله‏اند.

اعلام اعطاي پروانه اقامت به محمدرضا پهلوي در آمريكا توسط كارتر (1358ش)
اشاره:
با فرار محمدرضا پهلوي از ايران و پيروزي انقلاب اسلامي، وي به عنوان يك مزاحم براي اكثر كشورها تلقي مي‏شد چرا كه ورود شاه به هر كشور، منافع داخلي و خارجي آن كشور را در معرض خطر قرار مي‏داد. از سوي ديگر آمريكا كه هنوز به داشتن روابط با ايران بعد از پيروزي انقلاب اسلامي اميدوار بود، نمي‏خواست با پذيرش شاه، به اعتبار و جايگاه خود لطمه بزند. با اين حال، در اواخر مهرماه 1358 كه سفر محمدرضا به آمريكا اعلام شد و مسأله مداواي پزشكي و نياز به استراحت عنوان گرديد، جيمي كارتر رييس جمهور وقت آمريكا با فرستادن يك پروانه اقامت در آمريكا براي وي و همراهانش تلاش نمود حضور شاه در اين كشور را به مشكلات جسمي و بيماري وي ارتباط دهد نه مسائل سياسي. اين عمل در موقعيتي صورت گرفت كه مسؤولان نظام اسلامي، براي محاكمه شاه، تقاضاي استرداد وي را از دولت‏ها داشتند. حضور شاه در آمريكا يكي از دلايل به وقوع پيوستن اشغال لانه جاسوسي آمريكا در تهران توسط دانشجويان پيرو خط امام در 13 آبان آن سال به شمار مي‏رود.

* تشكيل مركز زرهي سپاه پاسداران (1360 ش)

عمليات عاشورای 4 در منطقه هورالهويزه (1364ش)
اشاره:
عمليات عاشوراي 4 با هدف انهدام نيروهاي دشمن در منطقه عملياتي غرب درياچه ام النعاج واقع در هورالهويزه توسط سپاه پاسداران و در وسعتي در حدود 110 كيلومتر مربع صورت گرفت. در اين عمليات 64 پايگاه و 7 آبراه در غرب درياچه ام النعاج آزاد و بيش از صد فروند قايق بزرگ و كوچك و انواع سلاح‏هاي سنگين و نيمه سنگين و چندين انبار مهمات و... از دشمن منهدم شد. به غنيمت گرفتن 27 فروند قايق، 4 قبضه خمپاره‏انداز، 2 قبضه توپ ضدهوايي و تعداد زيادي سلاح دوشكا و آرپي‏جي هفت از ديگر نتايج اين عمليات بود. در اين عمليات، دشمن بيش از سيصد نفر كشته و زخمي به جاي نهاد، 25 پاسگاه منهدم شد، يك فروند هواپيماي دشمن سقوط كرد و 110 كليومتر مربع از زمين‏هاي منطقه آزاد شد.
انتخابات دوره سوم مجلس خبرگان رهبري (1377 ش)
اشاره:
سومین دوره مجلس خبرگان رهبری در سال ۱۳۷۷ در حالی افتتاح و مشغول به کار شد که چالش های نوینی در کشور بروز کرد اوضاع و شرایط تازه ای ایجاد شده بود ، چنین وضعیتی ،حضورهوشمندانه و مدبرانه خبرگان را طلب می کرد و کمترین مسامحه انان در این عصر به عاملی برای گسترش شبهات و سوء استفاده چالشگران داخلی و خاجی تبدیل می گردید .

6 ذي الحجه در گذر تاریخ

تولد «محمد بن همام» محدث شهير ايراني (258 ق)
اشاره: ابوعلي محمد بن همام از علما ومحدثين مشهور ايراني در بغداد زندگي مي‏كرد. او در محضر بسياري از علماي عصر خود، تعليم ديد و با علم حديث به خوبي آشنايي داشت. همچنين اين دانشمند مسلمان، شاگردان بسياري تربيت كرد كه بعدها هر يك از آنان عالمي برجسته در علم حديث و ديگر علوم اسلامي شدند. از ابن‏همام آثاري درباره‏ي تاريخ پيشوايان دين اسلام به جاي مانده است.
شهادت زايرين خانه خدا در حرم امن الهي توسط وهابيون سعودي(1407 ق)
اشاره: در ششم ذيحجه‏ي سال 1407 ق برابر با يازدهم مرداد ماه سال 1366 ش، صدها زائر ايراني و تعدادي از زائران ديگر كشورها در شهر مكه‏ي منوّره، در حال انجام فريضه‏ي الهي برائت از مشركين به دست ماموران دولت عربستان به شهادت رسيدند. زائران خانه‏ي خدا، اين مراسم را همه ساله با الهام ازتعاليم اسلام و قرآن برگزار مي‏كنند ودر آن، ضمن دعوت مسلمانان به اتحاد، بيزاري خود را از دشمنان اسلام به ويژه آمريكا و رژيم صهيونيستي اعلام مي‏كنند. برگزاري مراسم برائت از مشركين در جريان اجتماع بزرگ و پرشكوه حج، تاثير آن را دو چندان مي‏كند. با توجه به اين موضوع رهبر كبير انقلاب اسلامي و حضرت آيت اللَّه خامنه‏اي بر انجام هر چه باشكوه‏تر مراسم برائت، تاكيد داشته و دارند. بر اثر اين يورش بي‏رحمانه، چهارصد زائر به شهادت رسيده و بيش از هزار نفر زخمي شدند. 

22 اكتبر در گذر تاریخ

* اختراع باتري در هلند (1740م)
* مرگ «پُل سِزان» نقاش معروف قرن نوزدهم فرانسه (1906م) * ارائه نخستين ماشين فتوكپي (1938م) * درگذشت «پول تريستان برنار» نويسنده فكاهي ‏نويس و انتقادی فرانسه (1947م) * اجلاس مقامات انگليس، فرانسه و اسرائيل در پي ملي شدن كانال سوئز (1956م)
* روز ملي «واتيكان»


نوشته شده در   يکشنبه 30 مهر 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode