ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 30 ارديبهشت 1403
يکشنبه 30 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 29 مهر 1391     |     کد : 44431

يکشنبه 30 مهر 1391 - 5 ذي الحجه 1433 - 21 اكتبر 2012

رویدادهای مهم 30 مهر در گذر تاریخ...

رویدادهای مهم 30 مهر در گذر تاریخ

شهادت شهید حسن بویزه (1362ش)

اشاره:
فرمانده شهید حسن بویزه از فرماندهان گردان بلال لشکر ۷ ولی عصر (عج)؛ سی‌ام مهرماه سال ۱۳۶۲ هجری شمسی درحالی‌که عازم جبهه حق علیه باطل بود، به‌دلیل موشک‌باران شهر به خانه بازمی‌گردد و با پرتاب مجدد موشک توسط دشمن بعثی و اصابت آن در محله قلعه دزفول، وی به‌همراه مادر، برادر و خواهرش مظلومانه در زیر آوار به شهادت می‌رسد و عجیب آن‌که دو سال بعد، برادر دیگرش حسین بویزه - که آن روز در خانه حضور نداشت - به جبهه‌های نور عزیمت کرد و طی عملیات والفجر ۸ به مقام عظمای شهادت نائل آمد که این، نمادی غرورآفرین از دفاع دزفولی‌ها در هر دو خاکریز است...

اعلام قطع رابطه سياسي ايران و انگليس (1331 ش)
اشاره:
در روز سي مهر 1331، قطع رابطه سياسي ايران و بريتانيا پس از تصويب هيئت وزيران تسليم كاردار سفارت انگلستان در تهران شد و دكتر سيد حسين فاطمي وزير امور خارجه وقت دولت مصدق، آن را اعلام كرد. علت قطع رابطه ايران با انگلستان، بي‏اعتنايي لندن به خواست‏هاي ملت ايران در احقاق حقوق خود به ويژه در ملي كردن صنعت نفت عنوان گرديد. پس از ده‏ها سال نفوذ بي‏حد و حصر استعمارگران انگليسي در حكومت ايران از دوران قاجار تا پهلوي، اين نخستين بار بود كه به حضور انگلستان در ايران، اگرچه به شكل ظاهري، پايان داده شد. هرچند انگلستان، پس از كودتاي 28 مرداد 32 بار ديگر در كنار آمريكا، سياست‏هاي قبلي خود را در پيش گرفت.

صدور قطعنامه مجمع عمومي سازمان ملل متحد درباره جنگ ايران و عراق (1361 ش)
اشاره:
بنا به تقاضاي عراق، موضوع جنگ براي اولين بار با عنوان تبعات طولاني شدن منازعه مسلحانه بين ايران و عراق، در دستور كار سي و هفتمين اجلاس عمومي سازمان ملل متحد قرار گرفت. مجمع عمومي در 30 مهر 22 ( 1361 اكتبر 1982 م) با 119 رأي موافق، 1 رأي مخالف (جمهوري اسلامي ايران)، 15 رأي ممتنع و 20 غايب، قطعنامه 37/3 را تصويب كرد كه مهم‏ترين اقدام مجمع در قبال جنگ ايران و عراق به حساب مي‏آيد. عنوان اين قعطنامه خود حاكي از آن بود كه آنچه مجمع را وادار به صدور قطعنامه كرد ادامه منازعه است و نه شروع جنگ و تجاوز. همچنين تا زماني كه عراق در داخل خاك ايران پيشروي كرده بود، مجمع، سكوت و انفعال اختيار كرده بود ولي با آزادسازي خرمشهر و عقب‏نشيني و شكست سهمگين رژيم بعث، مجمع به فكر صدور قطعنامه افتاد. وجود تنها يك رأي مخالف به قطعنامه مجمع، جمهوري اسلامي ايران را به كلي از مجمع، در خصوص جنگ عراق با ايران، نااميد كرد.

راه‏ اندازي شبكه پيام (تله تكست) سيما (1374 ش)
اشاره:
تله تكست در ايران با نام شبكه پيام سيما در 30 مهر 1374 با پخش روزانه يك ساعت برنامه به صورت ويديو تكست كار خود را آغاز كرد. بتدريج با تجهيز گيرنده هاي تلويزيوني به رمزگشا تله تكست به طور 24 ساعته به دو زبان فارسي و انگليسي پخش مي شود.

رویدادهای مهم 4 ذي الحجه درگذر تاریخ

وفات متكلم اصولي «ابواسحاق اسفرايني» (418 ق)
اشاره:
ابواسحاق اسفرايني ملقب به ركن الدين شافعي، معروف به استاد از دانشمندان مشهور ايراني است كه در علم فقه، اصول فقه و كلام و ديگر معارف ديني از مهارت‏هاي بسيار برخوردار بود. او در مدارس نيشابور كه در آن زمان از مراكز بزرگ تحصيل علوم مختلف بود، به تدريس اشتغال داشت. الجامع في اصول الدين و نور العين في مشهدالحسين از جمله آثار اوست. ابواسحاق در 80 سالگي در نيشابور وفات يافت و در اسفراين به خاك سپرده شد.

رویدادهای مهم 21 اكتبر در گذر تاریخ

* كشف تنگه ماژلان در آمريكاي جنوبي توسط «ماژلان» دريانورد پرتغالي (1519م) * تولد «توركواتو تاسو» نويسنده و شاعر بزرگ ايتاليايي (1544م) * تولد «آلفرد نوبل» دانشمند سوئدي و مخترع ديناميت (1833م) (ر.ك: 10 دسامبر) * اختراع لامپ برق توسط «توماس آلوا اديسون» مخترع شهير آمريكايي (1879م) * روز ملي كشور آفريقايي «سومالي» (1960م)
* مرگ «علي عزت بگوويچ» رئيس جمهور پيشين بوسني و هرزه گوين (2003م) 


نوشته شده در   شنبه 29 مهر 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode