ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 24 ارديبهشت 1403
دوشنبه 24 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 11 شهريور 1388     |     کد : 4443

افسردگي و اضطراب علائم سندرم روده تحريك‌پذير را تشديد مي‌كند

افراد مبتلا به سندروم روده تحريك پذير كه با افسردگي و اضطراب زندگي مي‌كنند و بيشتر به پرشك مراجعه مي‌كنند، نيازمند مراقبت بيشتري هستند...

 

افراد مبتلا به سندروم روده تحريك پذير كه با افسردگي و اضطراب زندگي مي‌كنند و بيشتر به پرشك مراجعه مي‌كنند، نيازمند مراقبت بيشتري هستند.

دكتر شهرام آگاه، عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي ايران با بيان اين مطلب اظهار كرد: سندرم روده تحريك‌پذير مجموعه‌اي از علائم است كه بيمار را درگير مي‌كند. ‌اين علائم شامل اختلال در دفع مدفوع به صورت اسهال و يبوست متناوب همراه با درد شكم، نفخ كه به طور دوره‌اي با درد شكم همراه است و دفع بلغم در فرد رخ مي‌دهد.

وي افزود: علل زمينه‌اي اين بيماري مشخص نيست ولي به نظر مي‌رسد تحريك‌پذيري بيش از حد روده در برابر عوامل دروني، بيروني، استرس‌ها و رژيم‌ غذايي باعث به وجود آمدن اين بيماري مي‌شود و روده‌هاي اين افراد به محرك‌هاي مذكور بيش از حد پاسخ مي‌دهند.

وي با بيان اينكه اين بيماري به طور شايع‌تر جوانان را درگير مي‌كند ولي شروع بيماري ممكن است در سنين پيري هم رخ دهد، تصريح كرد: تشخيص اين بيماري بر اساس علائم باليني گفته شده در كنار رد ساير بيماري‌ها به ويژه بيماري‌هاي عضوي (بيماري‌هايي كه با روش‌هاي آزمايشگاهي مشخص مي‌شود) صورت مي‌گيرد.

وي خاطر نشان كرد: پس از آزمايش خون و مدفوع و در برخي موارد انجام اندوسكوپي، كولونوسكپي و تصويربرداري كه تشخيص سندرم روده تحريك‌پذير داده شد مهمترين نكته در درمان اين عارضه اطمينان خاطر دادن به بيمار مبني بر جدي نبودن بيماري است.

دكتر آگاه با اشاره به اينكه اين بيماري تبديل به سرطان نمي‌شود و كشنده نيست، ادامه داد: طول عمر اين بيماران مانند مردم عادي است و اين عارضه ممكن است به مرور زمان برطرف شود.

وي يادآور شد: به منظور درمان بر اساس علائم باليني بيماري دارو تجويز مي‌شود و اگر شخص يبوست دارد از داروها برطرف كننده آن استفاده مي‌شود و اگر شخص اسهال، درد و نفخ دارد داروهاي ويژه اين عوارض تجويز مي‌شود.

وي گفت: بايد توجه داشت استفاده از داروهاي مسكن مانند داروهاي تاثيرگذار بر اعصاب بايد با نظر پزشك مصرف شود چرا كه ممكن است اعتياد آور باشد.

دكتر آگاه با اشاره به اينكه رژيم غذايي در درمان اين عارضه بسيار موثر است، ادامه داد: مصرف الكل مي‌تواند شخص را بدتر كند و از مصرف قهوه و مواد كافئين‌دار و برخي مواد غذايي نفاخ در بيماراني كه نفخ دارند بايد اجتناب شود.

وي افزود: رژيم غذايي بيمار بايد شامل غذاهاي ساده و بيشتر طبيعي باشد و از مواد افزودني خودداري شود. بر اساس مطالعات و تحقيقاتي كه انجام شده است مصرف عصاره نعناع يا زيره براي بيماران كه نفخ دارند و مصرف پلانتاژل كه از عصاره بارهنگ تهيه مي‌شود و در درمان اسهال مفيد فايده است.

عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي ايران تصريح كرد: درصد شيوع سندرم روده تحريك‌پذير بالاست و در برخي مطالعات تا 25 درصد افراد در طول زندگي علائمي از سندرم روده تحريك پذيري دارند و به نظر مي‌رسد اين بيماري در كشور در زنان شايع‌تر باشد.

 


نوشته شده در   چهارشنبه 11 شهريور 1388  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode