27 مهر در گذر تاریخ
شهادت شهید رحمت الله نصیری (1362ش)
اشاره:
عبدالرسول در یکی از روزهای سال ۱۳۳۷ش هراسان و امیدوار به خانه بازگشت و آخرین فرزندش را با شوق فراوان در آغوش گرفت. نامش را رحمتالله نهاد تا همیشه نامش یادآور عظمت پروردگار باشد: شهید رحمتالله نصیری. او دوران کودکی را در هالهای از فقر و محرومیت سپری کرد و در سن ده سالگی پدر مهربانش را از دست داد. کوچههای خاکی خلوت زادگاهش شهرضا غربت و تنهایی او را بیشتر کرد. نصیری با اتمام دوره راهنمایی، به کار در بازار پرداخت و در سال ۱۳۵۶ش برای انجام خدمت سربازی وارد ارتش شد، در این زمان برای آشنایی سربازان با ظلم و جور رژیم، آنها را با مسائل سیاسی روز آشنا ساخت و بارها مورد مؤاخذه قرار گرفت. وی سرانجام از پادگان گریخت و به مردم مبارز پیوست. رحمتالله علاقه خاصی به ائمه اطهار (ع) و بهخصوص حضرت صاحبالزمان (عج) داشت و اغلب برای ولادت حضرت (عج) مراسم جشن برگزار میکرد. پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، در لباس بسیجی به جبهههای نبرد رفت و در سه عملیات شرکت نمود، اما بعد از عملیات فتحالمبین بهعلت اشتباهی که ستاد ویژه شهدا انجام داده بود، پیکر شهیدی که شماره پلاکش مشابه شماره پلاک رحمتالله بود، در شهرضا بهعنوان شهید نصیری تشییع شد تا اینکه بعد از مدت کوتاهی رحمتالله به میان جمع خانوادهاش بازگشت و معلوم شد آن شهید بزرگوار از خمینیشهر بوده است. وی به عضویت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درآمد و جهت آموختن فنون رزمی به دوره آموزش عالی پیاده ارتش در شیراز رفت. با اتمام این دوره با همسر یکی از شهدا ازدواج نمود و به قول خود بهترین یار و همسنگر را یافت. نصیری ۵۰ روز بعد راهی جبهههای حق علیه باطل شد تا وظیفه خویش را در فبال دوستان شهیدش انجام دهد. با آغاز عملیات والفجر ۴، گردان یا زهرا (س) با فرماندهی رحمتالله به خط مقدم رفت و مسئولیت بخشی از عملیات را بر عهده گرفت و توانست اهداف مورد نظر را تصرف نماید، اما در حین انجام عملیات، فرمانده شجاع و رشید سپاه اسلام در تاریخ بیست و هفتم مهرماه سال ۱۳۶۲ هجری شمسی در سن بیست و پنج سالگی در منطقه مریوان بر اثر اصابت تیر به قلب پاکش به شهادت رسید. پیکر شهید رحمتالله نصیری را - بنا بر سفارش خود شهید - با لباس سپاه در گلزار شهدای شهرضا به خاک سپردند.
شهادت شهید تیمور غیاثی (1363ش)
اشاره:
شهید تیمور غیاثی در سال ۱۳۴۱ش در شهرستان بجنورد از استان خراسان چشم به جهان هستی گشود. وی تحصیلات ابتدایی را با موفقیت پشت سر گذاشت. تیمور هجده ساله بود که نیروهای رژیم بعثی عراق، ناجوانمردانه به مرزهای میهن اسلامی تجاوز نمودند و نظام نوپای جمهوری اسلامی ایران را مورد تهدید قرار دادند. این هجوم وحشیانه، وی را همانند خیل عظیم جوانان پایبند به مکتب روحالله (ره) راهی جبهههای نور ساخت. غیاثی بهعنوان پاسدار در لشگر ۵ نصر خراسان به خدمت پرداخت و مردانه در میدانهای نبرد حق علیه باطل به مبارزه و پیکار با فریبخوردگان بعثی پرداخت. تیمور غیاثی سرانجام در تاریخ بیست و هفتم مهرماه سال ۱۳۶۳ هجری شمسی در سن بیست و دو سالگی در منطقه میمک شاهد بزمگاه عشق الهی گشت و به لقاءالله پیوست.
تبعيد «رضاخان پهلوی» به جزيره موريس در جريان جنگ جهاني دوم توسط متفقين (1320 ش)
اشاره:
پس از ورود متفقين به ايران و استعفاي اجباري رضاخان از سلطنت، وي در 25 شهريور 1320 ش به ناچار ايران را ترك كرد و به امر انگليس به جزيره موريس و سپس ژوهانسبورگ در آفريقاي جنوبي تبعيد شد تا اينكه در همانجا درگذشت. اگر رضاخان از ابتداي امر، به وسيله اجانب و به ويژه انگلستان روي كار نيامده بود و پايههاي حكومت خود را بر روي افكار عمومي، عدالت و آزادي استوار ميساخت، متفقين هرگز نميتوانستند به اين سهولت او را بركنار و از ايران تبعيد نمايند. او خوب ميدانست كه با تمام مخالفتي كه روسها و انگليسها با وي دارند، اما اگر قوايشان وارد تهران شود، به او و خانوادهاش صدمهاي نخواهند زد و حداكثر شدت عمل آنها، بركناري از سلطنت و تبعيد وي خواهد بود. آنچه او را بيش از هرچيز نگران ساخته بود، بيم انتقام مردمي بود كه شانزده سال در زير فشار حكومت زور و استبداد قرار گرفته بودند. و اين نگراني سبب شد كه از سلطنت كناره بگيرد و از ايران خارج شود.
حمله تجاوزكارانه ناوهاي آمريكايي به جزاير نفتي ايران در خليج فارس (1366ش)
اشاره:
پس از آن كه دولت كويت، جمهوري اسلامي ايران را به حملات موشكي متهم كرد و عراق با اين بهانه در 17 شهريور 66، به تأسيسات ايران حمله برد، ايران نيز يك موشك به نفتكش كويتي پرتاب كرد و خساراتي وارد آورد. دولت آمريكا به اين بهانه كه پرچم آمريكا روي نفتكش بود تصميم به اقدام تلافي جويانه گرفت و در 27 مهر 1366، چهار ناوشكن آمريكايي به جزيره رستم كه پايانه نفتي رشادت در آن بود، اعزام شدند. در اين حمله، تنها بيست دقيقه مهلت داده شد كه آنجا را تخليه كنند. آنگاه با توپهاي سنگين، هزار گلوله به آن شليك كردند و چون هنوز بخشي از تأسيسات نفتي پابرجا بود، گروه انفجاري را به جزيره اعزام داشتند كه آن را نيز ويران سازد. سپس يك گروه از كماندوهاي آمريكايي به ميدان نفتي رسالت در شمال جزيره رستم كه مدعي بودند در آن ميدان نفتي، تأسيسات رادار و مخابرات وجود دارد حمله نموده، تأسيسات مستقر در جزيره را نابود كردند. اين در حالي است كه هيچ گونه تأسيسات نظامي و راداري روي سكوهاي نفتي مذكور وجود نداشت. تجاوز مسلحانه آمريكا به تماميت ارضي ايران، نقض منشور ملل متحد و حقوق بين الملل و نقض مجدد ادعاهاي ظاهري آنان در رعايت بي طرفي و نقض كليه بندهاي قطعنامههاي شوراي امنيت بود. اين حلمه تجاوزكارانه آمريكا به سكوهاي نفتي ايران در خليج فارس، واكنشهاي متعددي در كشورهاي مختلف به دنبال داشت و برخي كشورها اين اقدام تجاوزكارانه را محكوم كردند.
2 ذي الحجه در گذر تاریخ
تصرف مصر توسط خلفای فاطمي و بناي شهر قاهره به عنوان مركز حكومت آنان(358 ق)
اشاره:
خلفای فاطمی به مدت تقریبی دو قرن بر بخش بزرگی از شمال آفریقا و خاورمیانه و دریای مدیترانه حکومت کرد. خلفای فاطمی پیشوایان شیعه اسماعیلی نیز بودند آنان در قسمت مدیترانهای خاورمیانه، بمدت بیش از دو قرن مؤسسِ دولتی بودند که به گسترشِ علم، هنر و بازرگانی علاقه فراوان نشان میداد. قاهره پایتختِ مصر، توسط فاطمیان پایه گذاری شد. امپراتوری آنها یعنی بخش اولیه تاریخ اسماعیلی، تقریباً از ابتدای اسلام تا قرن یازدهم را در بر میگیرد.
ولادت عالم مجاهد و فقيه مبارز آيت اللَّه شهيد «شيخ فضل اللَّه نوري» (1259 ق)
اشاره:
حاج شيخ فضل اللَّه نوري از شاگردان برجستهي ميرزاي بزرگ شيرازي در عراق بود. وي در سال 1300 ق به تهران رفت و به شدت با جدايى دين از سياست مخالفت ورزيد. شيخ فضل اللَّه در اوايل مشروطيت، از پيشگامان و مجاهدان اين نهضت به شمار ميرفت و دوشادوش سيدعبداللَّه بهبهاني و سيدمحمدطباطبايى به مبارزه عليه استبداد مشغول بود. ولي پس از چندي پي برد كه دستهاي پليد و پنهاني به قصد پايمان كردن خونهاي ريخته شده در راه اين نهضت ميباشند و مشروطه را نه به معني حكومتي كه مشروط به رعايت حدود و اجراي قوانين الهي باشد، بلكه رژيمي كه مردم در مقابل آن، مشروط به سكوت باشند، ميخواهند. لذا شيخ فضل اللَّه مخالفت خويش را با مشروطهي غيرمشروعه اعلام كرده، به تمام ولايات تلگراف ميزند و مشروطه را تحريم مينمايد. از آن سو، جناحهاي مقابلِ شيخ، او را در يك دادگاه فرمايشي به مرگ محكوم كرده و آن مجتهد والامقام را در سيزدهم رجب سال 1327 ق به دار آويختند.
رحلت آيت اللَّه «سيدمحمد محقق داماد» استاد بزرگ حوزه ي علميه ي قم(1388ق)
اشاره:
سيدمحمد محقق داماد، فرزند سيدجعفر موسوي در سال 1325 قمري در احمدآباد اردكان يزد متولد گرديد. وي پدرش را پيش از تولد و مادرش را در 6 سالگي از دست داد. علي رغم چنين حادثهي غمانگيزي، آغاز به تحصيل نمود. آنگاه به يزد مهاجرت كرد و نزد اساتيد آن شهر به تكميل ادبيات و سطح پرداخت. سپس با توصيهي استاد گراميش شيخ غلامرضا يزدي، به قم مهاجرت كرد و در درس اساتيد بزرگ حوزه، بهرهها گرفت. آيتاللَّه شيخ عبدالكريم حائري يزدي ارادت خاصي به ايشان داشت و با وجود چنين شاگرداني، به آيندهي حوزه دلگرم بود. همين ارادت موجب شد كه او را به دامادي خود بپذيرد و به لقب «داماد» ملقب گردد. ايشان بسيار به تدريس اهميت ميداد. هنگامي كه در روزهاي آخر عمر در بستر بيماري قرار داشت ازاين كه نميتوانست در جلسهي درس شركت كند، ميگريست. اين بزرگوار پس از 75 روز بيماري، سرانجام بر اثر سكتهي قلبي در 63 سالگي دار فاني را وداع كرد و در صحن حرم حضرت معصومه(ع) به خاك سپرده شد.
وفات فقيه مجتهد آيت اللَّه «شيخ علي نمازی» (1405 ق)
اشاره:
آيتاللَّه نمازي مقدمات و سطوح را در زادگاه خويش، شاهرود، نزد والد بزرگوار خود حاج شيخ محمد - كه آيات عظام وي را «سلمان زمان» ميناميدند - و ديگر اساتيد، فرا گرفت. آنگاه به مشهد مقدس رفت و در آن جا با استعداد فوقالعادهاي كه داشت در كمترين مدت، مدارج عاليهي فقه و اصول را طي كرد و به درجهي اجتهاد رسيد، به گونهاي كه نگارش فقه استدلالي خود را از 22 سالگي آغاز كرد. ايشان سپس جهت بهرهگيري از اساتيدبزرگ به نجف اشرف مشرف شد. ولي علاقهي بيحد وحصر ايشان به انجام رسالت خويش در امر تبليغ، موجب شد كه به ايران بازگشته و در مشهد مقدس مقيم گردد. آيتاللَّه نمازي در علم رياضي، هندسه، تاريخ و خطاطي نيز به درجات عالي دست يافت و به زبان فرانسه مسلط بود. او از طب سنتي بهرهمند بود و در مناظره نيز قدرتي شگرف داشت. در شناخت حديث و رجال حديث تبحر داشته، از استادان تاريخ اسلام به شمار ميرفت. به تعبير آيتاللَّه العظمي مرعشي نجفي، علامه نمازي، مجلسيِ زمان بود. از اين شخصيت برجسته، آثار گرانبهايي به جاي مانده كه: مُستدرك سَفينةُالنّجاة (10 جلد)، الاحتِجاجُ بالتّاج علي اَصحابِ الِّلجاج، الاَعلام الهِاديَةِ في اِعتبارِ الكتُب الاربعه و ابواب رحمت و... از آن جملهاند.