ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 21 ارديبهشت 1403
جمعه 21 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 7 فروردين 1387     |     کد : 442

اشتباه مضحک پنتاگون در ارسال چاشنیهای موشک بجای باتریهای هلی کوپتر به تایوان


   پنتاگون روز سه شنبه اعلام کرد امريکا به اشتباه چهار قطعه مورد استفاده در چاشني هاي موشک هاي بالستیک"هسته" اي را به جاي باتری های هلي کوپتر به تايوان ارسال کرده، اما انها را پس گرفته است.

پنتاگون روز سه شنبه اعلام کرد امريکا به اشتباه چهار قطعه مورد استفاده در چاشني هاي موشک هاي بالستیک"هسته" اي را به جاي باتری های هلي کوپتر به تايوان ارسال کرده، اما انها را پس گرفته است.

بر اساس این گزارش به نقل از سي ان ان،باربارا استار خبرنگار این رسانه گفت:تايوان که در سال 2006 به ارتش آمريکا باتري هاي بالگرد سفارش داده بود با اشتباه ارتش آمريکا، کلاهک موشک هاي بالستيک قاره پيما دريافت کرد.

اين قطعات در سال 2006 ميلادي از يک پايگاه نظامي هوايي در وايومينگ به تايوان ارسال شده است.


 پنتاگون درباره اشتباهي که باعث ارسال قطعات موشکهاي بالستيک به تايوان شده است تحقيق مي کند.

قطعات موشک هاي قاره پيماي بالستيک به صورت اشتباه به تايوان منتقل شده است. اگر چه پنتاگون اعلام کرده است اين قطعات، مربوط به سلاح هاي هسته اي نبوده اند ولي يک مقام پنتاگون اين اشتباه را "غير قابل تحمل" خوانده است.


جالب اينکه تايوان نزديک به يکسال است قطعات تسليحاتي اشتباه از آمريکا دريافت کرده است زيرا اين جزيره باتري هاي بالگرد از آمريکا درخواست کرده بود ولي آنچه که دريافت کرده بود کلاهک موشک هاي قاره پيماي بالستيک بود.

وقتي آمريکا خواست قطعات اشتباهي را به آمريکا بازگرداند، مجبور شد تا براي چين هم توضيح دهد که چه اشتباهي صورت گرفته و سياست امنيتي آمريکا در قبال تايوان و چين تغييري نکرده است و در واقع آمريکا چاره اي جز اعتراف به اين مساله نداشت.

از ديگر سو چند ساعت پيش وزارت دفاع آمريکا به صورت رسمي به بيان اين مساله و توضيح مواضع آمريکا در برابر رسانه هاي بين المللي مباردت کرد.

در حال حاضر تحقيق درباره چگونگي ارسال اشتباه اين تسليحات به تايوان شروع شده و وزير دفاع آمريکا نيز دستور تحقيق کامل در باره فهرست همه قطعات مربوط به سلاح هاي اتمي را صادر کرده است.

اين دومين باري است که چنين اشتباهي در وازرت دفاع آمريکا در خصوص سلاح هاي اتمي روي مي دهد و در ماه آگوست گذشته نيز شش کلاهک اتمي به صورت اتفاقي روي هواپيماهاي گشتي ب پنجاه دوي نيروي هوايي آمريکا سوار شدند.

واکنش بوش؛
در پي اذعان پنتاگون مبني بر اينکه امريکا به اشتباه چهار قطعه مورد استفاده در چاشني هاي موشک هاي هسته اي را به جاي تجهيزات توپ هلي کوپتر به تايوان ارسال کرده است سخنگوي کاخ سفيد اعلام کرد جرج بوش رئيس جمهور امريکا خواستار تحقيق در اين زمينه شده است.

بر اساس این گزارش به نقل از خبرگزاري فرانسه از واشنگتن، رايان هنري معاون امور سياسي وزارت دفاع امريکا با تشويش برانگيز خواندن اين حادثه اعلام کرد جرج بوش روز جمعه از اين موضوع مطلع شد و رابرت گيتس وزير دفاع نيز پس از اطلاع از اين موضوع دستور تحقيق در اين زمينه را صادر کرد.

دانا پرينو سخنگوي کاخ سفيد نيز گفت بوش منتظر ارائه نتايج اين تحقيقات است.


هر چند پنتاگون اعلام کرده اين قطعات را باز پس گرفته است اما در شرايطي که روابط بين پکن- تايپه و واشنگتن پيچيده شده است چنين موضوعي ممکن است باعث تشديد اين تنش ها شود.

طي چند ماه گذشته اين براي دومين بار است که ارتش امريکا درارسال تجهيزات هسته اي دچار اشتباه مي شود. چندي پيش يک فروند بمب افکن بي 52 مجهز به چندين فروند موشک قاره پيما بر فراز اسمان امريکا به پرواز در امده بود.


ماجرا چه بود؟ احتمال بروز بی اعتمادی میان آمریکا و چین
مايکل وين فرمانده نيروي هوايي ارتش امريکا در کنفرانسي مطبوعاتي گفت قطعاتي که به اشتباه فرستاده شده شامل چهار قطعه مورد استفاده در چاشني کلاهک هسته اي موشکهاي بالستيک است.

وي افزود اين قطعات الکتريکي چاشني که در کلاهک هسته اي قرار موشک هاي بين قاره اي موسوم به "مينوت من" قرار مي گيرند به جاي تجهيزات توپ هلي کوپتر به تايوان ارسال شده اند.

وي افزود اين قطعات در سال 2006 ميلادي از يک پايگاه نظامي هوايي در وايومينگ ارسال شده است.

وي تصريح کرد البته اين قطعات هسته اي نيستند. اين مقام نظامي امريکايي خاطر نشان کرد فناوري مربوط به اين قطعات که براي شليک موشک هاي هسته اي بسيار حياتي هستند به سال هاي 1960 ميلادي باز مي گردد.

بر پایه این گزارش، تايوان هفته گذشته و پس از کشف اين قطعات در انبارهاي نظامي خود اين ارسال اشتباه را اعلام کرد.

براساس نخستين ارزيابي هاي پنتاگون اين قطعات پس از ارسال مورد دستکاري قرار نگرفته اند . اما چنين اشتباهي از نظر ديپلماتيک مي تواند باعث پيچيدگي روابط چين تايوان و امريکا شود. زيرا چين هنوز هم تايوان را جزئي از خاک خود مي داند و خواستار وحدت مجدد ان با چين است اما اين جزيره که در سال 1949 اعلام استقلال کرد با تهديد نظامي چين روبرو شده است.

بنابراين هر گونه حمله چين به تايوان ممکن است اين کشور را درگير جنگ با امريکا کند زيرا واشنگتن متعهد شده در صورتي که تايوان تهديد شود به کمک اين جزيره بيايد.

معاون سياسي وزير دفاع امريکا خاطر نشان کرد سياست ما درباره فروش سلاح به تايوان هنوز تغييري نکرده است و اين حادثه خاص تنها نوعي اشتباه بوده و نشان دهنده تغيير سياست ما در قبال تايپه نيست.

در تاريخ سي ام اوت گذشته نيز يک فروند بمب افکن بي 52 که حامل شش فروند موشک داراي کلاهک هسته اي بود بر فراز اسمان امريکا به پرواز در امد که پنتاگون با بي سابقه خواندن اين حادثه انرا ناشي از بروز اشتباهاتي خواند که باعث انفصال از خدمت چهار افسر امريکايي شد.

در زمينه ارسال قطعات به تايوان نيز اشتباه از انجا ناشي شد که اين قطعات در سال 2005 ميلادي از پايگاهي وابسته به نيروي هوايي امريکا در وايومينگ به پايگاهي در ايالت يوتا در غرب امريکا ارسال شدند که به اشتباه در رديف کالاهاي غير طبقه بندي شده انبار و پس از ان به تايوان ارسال شدند.


این قطعات چه کاربردی دارند؟
بر اساس این گزارش به نقل از خبرگزاری فرانسه از واشنگتن، کارشناسان هسته اي عقيده دارند اين قطعات ارسال شده به تايوان قطعاتي به شدت حساس هستند که براي اغاز انفجار کلاهک هسته اي در ارتفاعي کاملا دقيق بر فراز زمين به کار مي روند.

بنابه اعلام کارشناسان اين قطعات به طول تقريبي 56 سانتي متر و قطر 20 سانتي متر در داخل مخروطي که در راس موشک بالستيک بين قاره اي قرار دارد تعبيه مي شوند.

هانس کريستنسن يکي از کارشناسان تسليحات هسته اي در فدراسيون دانشمندان امريکايي گفت اين فناوري کاملا حساس است زيرا اين قطعه مغز کلاهک داراي خرج هسته اي به شمار مي رود.

وي افزود زماني که کلاهک هسته اي به زمين نزديک مي شود اين قطعه مشخص مي کند که چه زماني و در چه ارتفاعي بمب منفجر شود.

اين قطعه در زمان مناسب براي انفجار بمب يک سيگنال الکتريکي صادر مي کند که باعث احتراق ماده منفجره شيميايي در اطراف کره حاوي پلوتونيم مي شود.

وي افزود اين سازو کار که بايد به دقت از نظر زماني طراحي شود باعث فشردگي ماده شکافت پذير و در نهايت اغاز واکنش زنجيره اي مي شود.

اين کارشناس امريکايي خاطر نشان کرد اين عمليات بايد کاملا با دقت صورت گيرد زيرا در غير اين صورت ممکن است باعث تغيير شکل هسته و جلوگيري از شکافت هسته اي شود.


نوشته شده در   چهارشنبه 7 فروردين 1387  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode