ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 13 ارديبهشت 1403
پنجشنبه 13 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 18 مهر 1391     |     کد : 43884

سه شنبه 18 مهر 1391 - 22ذي القعده 1433 - 9اكتبر 2012

تولد « ابن جوزي» فقيه، اصولي و واعظ حنبلي مذهب در سال580هجري قمري ...

آغاز قيام حسين بن علي (شهيد فخّ) در سال 169 هجري قمري
پس از آن كه عباسيان در سال 132 قمري با شكست نهايي امويان، خلافت را از آن خود كرده و از مردم براي خويش بيعت گرفتند، گرچه در آغاز خلافتشان به رهبري ابوالعباس سفاح، با بني اعمام و همرزمان سابق خود، يعني علويان رابطه نيك و رفتاري پسنديده داشتند، ولي پس از مرگ سفاح و آغاز خلافت منصور دوانقي، اختلاف ميان بني عباس و علويان شدت گرفت و حاكمان وقت با بي رحمي تمام، علويان مبارز را سركوب كردند.
در عصر موسي الهادي [چهارمين خليفه عباسيان]، شيعيان و محبان اهل بيت(ع)، به ويژه علويان مبارز، به بهانه هايي واهي مورد آزار و اذيت عمر بن عبدالعزيز بن عبيدالله [از نوادگان عمر بن خطاب] عامل هادي عباسي در مدينه منوره، قرار مي گرفتند. تا اين كه آنان به تنگ آمده و تصميم به قيام بر ضد عباسيان گرفتند. رهبري اين قيام را حسين بن علي بن حسن مثلث بن حسن مثني بن امام حسن مجتبي(ع) بر عهده داشت.
آنان در سيزدهم ذي قعده قيامشان را با شعار "المرتضي من آل محمد(ص)" آغاز كردند و با نيروهاي عمر بن عبدالعزيز عمري درگير شده و آنان به شكست و عقب نشيني وادار كردند و سرانجام عمر بن عبدالعزيز عمري، از چنگ آنان گريخت و در نتيجه، شهر مدينه در اختيار علويان قرار گرفت و حسين بن علي با در اختيار گرفتن صندوق خانه بيت المال و تقسيم آن ميان مبارزان و مستمندان، به رتق و فتق امور پرداخت و خود را براي هجوم به مكه معظمه آماده نمود. علويان، پس ازيازده روز درنگ در مدينه، در 24 ذي قعده، عازم مكه معظمه شدند. وليكن در مكاني به نام "فخ" با سپاهيان هادي عباسي مواجه شده و پس از نبردي سنگين، متحمل شكست گرديدند و بسياري از آنان، از جمله خود حسين بن علي به شهادت رسيدند.
به ياري خداوند سبحان، در رويدادهاي ذي حجه، ماجراي نبرد علويان با عباسيان در سرزمين فخ را بيان خواهيم كرد.

تولد « ابن جوزي» فقيه، اصولي و واعظ حنبلي مذهب در سال580هجري قمري
« ابن جوزي» فقيه، اصولي و واعظ حنبلي مذهب در سال580هجري قمري دربغداد متولد شد. او آموختن را ازكودكي آغازكرد و بتدريج كه بزرگترمي‎شد به شاگردي انديشمندان زمان پذيرفته مي‎شد. ابن جوزي از17سالگي بجاي پدروعظ مي‎گفت و درسال604هجري قمري نظارت براوقاف عامه و اوقاف سلطان به وي واگذارشد. منصبهاي متعدد ابن جوزي و اعتبارعلمي او تدريس درمراكز مهم علمي آن زمان بغداد كينه اطرافيان سلطان را براي وي به همراه داشت و عاقبت سخن چيني هاي درباريان زمينه عزل ابن جوزي را فراهم آورد. ابن جوزي مردي دانشمند و مردم دوست بود و چون درمقام نماينده سياسي سلطان به شهرهاي مختلف سفرمي‎كرد دراين شهرها به تعليم مي‎‏پرداخت. «اَلايضاحُ في الجَدَل» ازآثارابن جوزي بشمارمي‎رود.

درگذشت« اَنوري اَبيوردي» در سال581هجري قمري
« اَنوري اَبيوردي» ازشاعران نامدارو خطيبان برجسته در سال581هجري قمري درگذشت. او« صدرالدّين علي ابن اسحاق انوري ابيوردي» درسال520هجري قمري درابيورد خراسان به دنيا آمد و درجواني درزمينه ادبيات، فلسفه و رياضيات تحصيل كرد. انوري درابتداي شاعري خاوري تخلص مي‎كرد ولي بعدها تخلص انوري را برگزيد. انوري ابيوردي را به سبب شيوه استادانه و سبك خطيبانه‎اش سلطان مداحان و ستايشگران ايراني دانسته‎اند. ديوان اشعارانوري شامل قصايد، غزليات و قطعات اوست. انوري دراواخرعمربه سختي روزگارمي‎گذراند و ازشهري به شهرديگرسفرمي‎كرد.

درگذشت ميرزا محمّدبن علي استرآبادي در سال1026هجري قمري
ميرزا محمّدبن علي استرآبادي در سال1026هجري قمري درمكه وفات يافت. وي به زهد و پارسايي مشهوربود. استرآبادي چندين كتاب نوشته است كه ازآن ميان «كتاب رجاليّه، شرح آياتُ الاحكام و حاشيه تهذيبُ الاحكام شيخ طوسي» را مي‎توان برشمرد.

تنفيذ حكم رياست جمهوري حضرت آيت الله العظمي خامنه اي توسط حضرت امام خميني(ره) رهبرفقيد انقلاب اسلامي در سال1360هجري شمسي
حكم رياست جمهوري حضرت آيت الله العظمي خامنه اي را حضرت امام خميني(ره) رهبر فقيد انقلاب اسلامي در سال1360هجري شمسي تنفيذ كردند. حضرت آيت الله العظمي خامنه اي درانتخابات سومين دوره رياست جمهوري با كسب بيش از 16ميليون رأي با اكثريت آرا به مقام رياست جمهوري برگزيده شدند. درحكم حضرت امام خميني(ره) چنين آمده است: « خداوند متعال برما منت نهاد كه افكارعمومي را براي انتخاب رئيس جمهوري متعهد و مبارز و در خط مستقيم اسلام و عالم به دين و سياست هداست فرمود».

درگذشت استاد سيد كريم اميري فيروزكوهي شاعر در سال 1363هجري شمسي
استاد سيد كريم اميري فيروزكوهي شاعر پرآوازه كشورمان در سال 1363هجري شمسي درگذشت. وي 7ساله بود كه براي تحصيل به تهران آمد و ضمن تحصيل به شعر و موسيقي روي آورد. اميري فيروزكوهي با چاپ آثارش در مطبوعات گامهاي ارزشمندي درراه اعتلاي شعرپارسي برداشت. ازاميري فيروزكوهي بيش از15هزار بيت شعر در دوجلد بجاي مانده است. همچنين مقدمه مبسوطي برديوان صائب و مقالات متعدد درزمينه شعر و ادب و ترجمه هايي چون «مكاتيب نهج البلاغه» ازديگر آثار استاد اميري فيروزكوهي است.

درگذشت الاسلام و المسلمين سيد حسين حسيني شاهرودي در سال 1372هجري شمسي
حجة الاسلام و المسلمين سيد حسين حسيني شاهرودي نماينده مجلس و مسئول سازمان تبليغات اسلامي استان سمنان در سال 1372هجري شمسي درگذشت. حجة الاسلام شاهرودي علاوه بر دانش حوزوي زبانهاي انگليسي و عربي، جامعه شناسي و روانشناسي عمومي و همچنين فلسفه غرب گرايي را آموخته بود. وي پس ازپيروزي انقلاب اسلامي علاوه بر نمانيدگي مردم شاهرود درچندين دوره مجلس شوراي اسلامي دركميسيونهاي مختلف مجلس نيز مسئوليت داشت. حجة الاسلام شاهرودي درمقام رياست جهاد سازندگي شاهرود نيز منشأ خدمات بسياربود.

آغاز سفر تاريخي- اكتشافي «ماژلان» دريانورد پرتغالي در سال 1520 ميلادي
«ماژلان» دريانورد پرتغالي سفر تاريخي- اكتشافي خود را در سال 1520 ميلادي آغاز كرد. او درزمان شروع اين سفر 50ساله بود وبا 5 كشتي و خدمه آنها از پرشال براه افتاد و پس از دور زدن آفريقا و گذر از اقيانوسهاي هند و آرام، بندرها و ممالك بسياري را ديد. ماژلان در اين سفر پر مخاطره جان خود را از دست داد و درپايان اين مسافرت يك كشتي و تني چند از ملوانان ماژلان به اسپانيا بازگشتند.

آغاز ساخت بنای عمارت« رايشتاك» مقّر قانون گذاري آلمان در سال 1884 ميلادي
نخستين كلنگ بناي عمارت« رايشتاك»، مقّر قانون گذاري آلمان در سال 1884 ميلادي به زمين زده شد. ساخت عمارت رايشتاك 10 سال طول كشيد و در سال 1894ويلهلم دوم امپراتور آلمان آن راافتتاح كرد. رايشتاك در سال 1933ميلادي آتش گرفت وويران شد.


نوشته شده در   سه شنبه 18 مهر 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode