ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 13 ارديبهشت 1403
پنجشنبه 13 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 10 مهر 1391     |     کد : 43521

سه شنبه 11 مهر 1391 - 15 ذي القعده 1433 - 2 اكتبر 2012

رویدادهای مهم 11 مهر در گذر تاريخ ...

رویدادهای مهم 11 مهر در گذر تاريخ

شروع به كار تلويزيون در ايران (1337 ش)
اشاره:
با راه‏اندازي و بهره‏برداري از نخستين فرستنده تلويزيوني ايران در يازدهم مهرماه 1337 ش، تلويزيون ايران، پخش برنامه‏هاي خود را آغاز كرد. تلويزيون ايران در ابتدا به صورت يك بخش كاملاً خصوصي اداره مي‏شد كه ابتدا در هر روز چهار ساعت برنامه پخش مي‏كرد. اين تلويزيون براي گسترش مناطق تحت پوشش خود، در سال 1340 ش فرستنده ديگري در آبادان و يك فرستنده تقويتي در اهواز تأسيس كرد. در اواخر سال 1342ش، تلويزيون ايران از ساختار يك شركت خصوصي به شركت سهامي تلويزيون ايران تغيير شكل داد تا اين كه تلويزيون ملي ايران با امكانات يك استوديو، سه دوربين و دو دستگاه ضبط مغناطيسي در آبان ماه 1345ش، به صورت تلويزيون دولتي و به طور آزمايشي آغاز به كار كرد. در نهايت، سازمان تلويزيون ملي ايران در 29 اسفند 1345ش رسماً افتتاح شد و كار خود را وسعت بخشيد. با پيروزي انقلاب اسلامي ايران، سازمان راديو تلويزيون ملي ايران به صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران تغيير نام يافت و با گذشت زمان، فعاليت‏هاي اين سازمان به صورت افزايش فرستنده و شبكه‏هاي راديويي و تلويزيوني در تهران و شهرستان‏ها رو به گسترش نهاد. چنانكه تا به امروز (1382 ش) اين سازمان داراي 30 مركز در استان و شهرستان‏هاي مختلف ايران، نزديك به بيست شبكه سراسري راديويي و تلويزيوني و بيش از پانزده دفتر منطقه‏اي در كشورهاي مختلف جهان و ده‏ها شبكه راديويي و تلويزيوني در تهران و شهرستان‏ها مي‏باشد. همچنين طي سال‏هاي اخير شبكه جهاني جام جم، بخش وسيعي از دنيا شامل قاره آسيا و اقيانوسيه، قاره اروپا و شمال آفريقا و قاره آمريكا را تحت پوشش قرار داده و شبكه جهاني سحر نيز به چندين زبان برنامه پخش مي‏كند. همچنين شبكه خبري و بين‏المللي العالم از ابتداي سال 1382 فعاليت خود را آغاز كرد كه در سراسر جهان قابل دريافت مي‏باشد.

ادامه پيشروي دشمن تا 15 كيلومتري اهواز و اشغال منطقه غرب كارون (1359ش)
اشاره:
چند روز پس از تجاوز دشمن بعث به جمهوري اسلامي ايران، ارتش عراق با پيشروي در جبهه‏هاي جنوب، قصد تصرف شهرهاي دزفول، شوش، خرمشهر، آبادان و اهواز را نمود ولي مقاومت‏هاي شديد مردمي، مانع اين امر گرديد. دشمن پس از چند روز پيشروي در جبهه‏هاي جنوب، از اشغال اين شهرها مأيوس شده و ناجوانمردانه اين منطقه را زير آتش سنگين توپخانه و حملات موشكي خود قرار داد كه به شهيد و زخمي شدن تعدادي از مردم مظلوم و بي‏پناه جنوب منجر شد. رژيم عراق در ادامه اين تجاوزات، تمام تلاش خود را براي تصرف پايگاه هوايي دزفول به كار گرفت ولي از اشغال آن به خاطر مقاومت‏هاي مردمي بازماند و وحشيانه، شهر دزفول را زير ضربات سهمگين موشك‏هاي دور برد خود قرار داد. شهر شوش هم گرچه هرگز به تصرف دشمن درنيامد، اماهمواره با توپخانه دشمن مورد حمله قرار گرفت كه در اين حملات به مقبره حضرت دانيال نبي(ع) خساراتي وارد گرديد.

قطع كامل روابط ديپلماتيك ايران و عراق در اوج جنگ تحميلي (1366 ش)
اشاره:
روابط سياسي ايران و عراق كه پس از صامضاي قرارداد 1353 ش (1975 م) الجزاير، رو به بهبودي مي‏رفت با وقوع انقلاب اسلامي به سردي گراييد و در فاصله يك سال و نيم بعد از پيروزي انقلاب، وقوع حوادث متعدد و درگيري‏هاي پراكنده، باعث ايجاد تنش در روابط دو كشور شد. شروع جنگ تحميلي و حمله سراسري ارتش بعث عراق، از نقاط عطف روابط بين دو كشور به شمار مي‏آيد و از ديدگاه روابط بين‏الملل، منشاء اثر در ارتباطات ديپلماتيك محسوب مي‏گردد. حمله عراق به جمهوري اسلامي ايران در 31 شهريور 1359، اگر چه نقطه اوج اين تنش‏ها به حساب مي‏آمد، اما روابط رسمي ديپلماتيك همچنان برقرار بود و ديپلمات‏هاي دو كشور، در طول سال‏هاي جنگ، در سفارت دو طرف باقي ماندند، هر چند اين حضور در پايين‏ترين رده‏ها بود. با اين حال در پايان هفتمين سال از جنگ هشت ساله، دو كشور، روابط سياسي و ديپلماتيك خود را قطع كردند و ديپلمات‏هاي ايران و عراق، عازم كشورهاي خود شدند.

آغاز هفته مبارزه با سرطان (11 تا 17 مهر)
اشاره:
همه ساله يک هفته با عنوان هفته مبارزه با سرطان (11 تا 17 مهر) در کشور به بيماران سرطاني اختصاص يافته است. با توجه به اهميت اين بيماري لازم است در خصوص پيشگيري از آن به افراد مختلف جامعه اطلاعات لازم داده شود. در اين بيماري معمولاً برخي از سلولهاي بدن بصورت نامنظم و بدون تدبير خاص شروع به تکثير کرده و ميزان مرگ آن سلولها کاهش قابل ملاحظه اي مي يابد. پزشکان براي جلوگيري از ابتلاي افراد به سرطان شيوه هاي مختلفي را پيشنهاد مي کنند که از آن جمله مي توان به مواردي از قبيل نکشيدن سيگار، پرهيز از رژيم غذايي کم چربي همراه با استفاده از مواد گياهي فراوان، معاينه مرتب توسط پزشک و دندانپزشک، توجه به هر برآمدگي و يا زخمي که تمايل به التيام ندارد و به هر نوع تغييري در اعمال طبيعي بدن حساس باشد، پرهيز از ايستادن در مقابل تابش مستقيم و شديد نور خورشيد، شناخت مواد سرطان زا و عدم استفاده از آنها در محيط کار و خانه و توجه به بهداشت و سلامت روان اشاره کرد. هر ساله بيش از ۱۰ ميليون نفر مبتلا به سرطان تشخيص داده مي شوند. تخمين زده مي شود که تا سال ۲۰۲۰ اين رقم به ۱۵ ميليون در سال برسد. سرطان علت مرگ ۶ ميليون نفر در سال بوده که ۱۲ درصد کل مرگ و مير در دنيا را شامل مي شود. در حال حاضر اطلاعات زيادي در مورد علل سرطان وجود دارد که مي تواند باعث پيشگيري از يک سوم از سرطانها بشود. سرطان ريه، روده بزرگ و معده جزء ۵ سرطان شايع در مردان و زنان در دنيا مي باشند. سرطان ريه و معده شايعترين سرطان در مردان و سرطان سينه و سرويکس شايعترين سرطان در بين زنان هستند. با وجود پيشرفت هاي فزاينده در زمينه پيشگيري و درمان سرطان، ميزان کل ابتلا به انواع سرطانها در سراسر جهان در ۲ دهه آينده ۵۰ درصد افزايش خواهد يافت که اين افزايش بيشتر به سبب کمبود امکانات بهداشتي در کشورهاي درحال توسعه است. لزوم توجه به علائمي که فرد را مشکوک به سرطان مي کند در حال حاضر از اهميت خاصي برخوردار است

رویدادهای مهم 15 ذي القعده درگذر تاريخ
قلع و قمع بازماندگان بني ‏اميه توسط بني ‏عباس(132 ق)
اشاره:
پس از قيام ابومسلم خراساني و سرنگوني دولت بني‏اميه، خاندان بني عباس به قدرت رسيدند و به كشتار وسيع امويان دست زدند. اين قتل‏عام‏ها به حدي رسيد كه ابوالعباس، خليفه‏ي اول عباسي به سفّاح يعني خونريز شهرت يافت. سفاح تنها دريك جلسه‏ي مهماني، هفتاد نفر از بزرگان بني‏اميه را احضار كرد و كشت. سپس بر روي نعش آن‏ها سفره انداخت و طعام خورد و نفسي به راحتي كشيد.

درگذشت «ابن فاخر» لغت شناس مسلمان(500 ق)
اشاره:
ابوالكَرَم مبارك بن فاخر بن محمد در سال 431 يا 438 ق در بغداد به دنيا آمد و تا آخر عمر در همان شهر زيست. اين دانشمند و لغت شناس بزرگ مسلمان، در جواني، سفرهاي بسياري به حجاز و يمن كرد و از علماي آن زمان كسب دانش نمود و سرانجام در لغت و حديث به مقام استادي رسيد. ابن فاخر در مجالس درس خود، شيوه‏ي خاصي داشت كه گاه مورد انتقاد قرار مي‏گرفت. مثلاً پيش‏پاي طلاب برمي‏خاست و آنان را بسيار تكريم مي‏كرد. شيوه‏ي نگارش ابن فاخر مبتني بر نثري فاخر و آميخته با صنايع لفظي اما فصيح و روشن بود. از جمله آثار ابن فاخر مي‏توان به كتاب جواب مسائل، المعلّم، نحو العُرف و... اشاره كرد. ابن فاخر تاليف كتب ديگري را نيز آغاز كرده بود ولي عمرش كفاف نداده است كه آنها را به اتمام برساند. وي در 69 يا 62 سالگي در بغداد درگذشت و در مقبره‏ي بابِ حَرب به خاك سپرده شد.

تولد علامه «ميرزا محمد حسين ناييني» مدرس و مرجع بزرگ تقليد(1276 ق)
اشاره:
حاج ميرزا حسين ناييني از بزرگ‏ترين علما و فقهاي قرن چهاردهم هجري است كه به كثرت تحقيق و فصاحت و كتابت معروف مي‏باشد. وي درنايين به دنيا آمد و پس از تحصيل مقدمات به اصفهان رفت و پس از ده سال، راهي حوزه‏ي نجف گرديد. درنجف از محضر آيات عظام: فشاركي، صدر و ميرزاي بزرگ شيرازي و آخوند خراساني بهره گرفت و پس از مدتي بر كرسي تدريس نشست. سيدمحسن حكيم، سيدمحمود شاهرودي، سيد محمد حجت، سيدابوالقاسم خويى و ميرزا هاشم آملي و ده‏ها فاضل، مجتهد و فقيه از جمله شاگردان او مي‏باشند. ميرزاي ناييني از طرفداران نهضت مشروطه و يكي از رهبران آن بود و كتاب تَنبيهُ الاُمَّة را در زمينه‏ي حكومت اسلامي نگاشت. وسيلةُ النَّجاة، قاعده‏ي لاضرر، احكام خلل و تعليقه بر عُروَةُ الوُثقي ازديگر كتب اوست. اين عالم عالي‏قدر سرانجام در 26 جمادي الاولي سال 1355 ق در 79 سالگي بدرود حيات گفت و در جوار حرم حضرت امام علي(ع) مدفون گرديد.

رویدادهای مهم 2 اكتبر درگذر تاريخ
* زادروز گاندی،رهبر بزرگ و بانی استقلال هندوستان (1869م)
* آزادسازي بيت المقدس توسط «صلاح الدين ايوبي» فرمانده مبارزان مسلمان (1187م)
* آغاز حمله گسترده ارتش آلمان نازي براي تصرف مسكو پايتخت شوروي (1941م)
* روز ملي و استقلال كشور افريقايي «گينه» از استعمار فرانسه (1958م)


نوشته شده در   دوشنبه 10 مهر 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode