ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 17 ارديبهشت 1403
دوشنبه 17 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 5 مهر 1391     |     کد : 43279

پنجشنبه 6 مهر 1391 - 10 ذي القعده 1433 27 سپتامبر 2012

رویدادهای مهم 6 مهر درگذر تاریخ ...

رویدادهای مهم 6 مهر درگذر تاریخ
 

شهادت شهيد عزت ‏الله شمگانی (1360ش)
اشاره:
شهيد عزت‏ الله شمگاني در سال ۱۳۳۹ش در روستاي «مشهدي كاوه» شهرستان «فريدن» از توابع استان اصفهان چشم به جهان هستی گشود. پنج سال دوران كودكي را در همانجا گذراند و سپس به اصفهان سفر كرد و در آن شهر اقامت گزيد. پس از گذراندن مقاطع ابتدايي و راهنمايي، از ادامه تحصيل منصرف شد و با انجام كارهاي متفرقه به امور اقتصادي خانواده كمك نمود. عزت‏الله كه جواني بشاش و توانا بود، ابتدا براي خدمت سربازي و سپس به‏شكل رسمي وارد ارتش شد و توانست دوره تكاوري و چريكي را بگذراند. وي پس از استعفا از ارتش در شعاع نوراني رهنمودهاي حضرت امام خمینی (ره) قرار گرفت و به‏همراه خيل عظيم مردم در تظاهرات، پخش اعلاميه و نوارهاي امام (ره) حضوري فعال داشت. پس از انقلاب، عزت‏الله در دفاع شهري اصفهان بود و مسئوليت گروه‏هاي گشت و حفاظت را بر عهده داشت اما به‏محض تشكيل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، به آنجا رفت و در واحد عمليات سپاه مشغول شد. روح بلند او هيچ زمزمه‌اي را به‏جز تكليف نمي‌پذيرفت لذا به سيستان و بلوچستان رفته، به‏عنوان مسئول عمليات سپاه زاهدان با تلاش بي‌وقفه، امنيت نسبي را در آنجا برقرار نمود. شمگاني در ديوان‏دره يزد، به‏عنوان فرمانده سپاه و در زاهدان به‏عنوان فرمانده عمليات و سپس به‏عنوان فرمانده عمليات سپاه در سيستان و بلوچستان و نيز در هر جاي ديگر كه انقلاب، ايثار و گذشت مي‌طلبيد؛ حضور داشت. روزهاي پرالتهاب جنگ آغاز شد و عزت‏الله با گام‏هاي استوار راهي جبهه‌هاي نور گشت و چند ماه بعد به پيروي از سنت ارزشمند نبوي با دختري مؤمنه ازدواج كرد و پس از آن بلافاصله به جبهه مراجعت نمود و در مهرماه سال ۱۳۶۰ش در عمليات «ثامن‏الائمه (ع)» شركت كرده و در منطقه فياضيه دارخوين در محفل ملائكه الله جاي گرفت. او ياد حنظله غسيل‏الملائكه را در ذهن همگان زنده نمود.

صدور اولين قطعنامه شورای امنيت سازمان ملل در خصوص جنگ عراق با ايران (1359 ش)
اشاره:
در تاريخ سوم مهر 1359 ش، چهار روز پس از آغاز جنگ تحميلي، دبير كل سازمان ملل به شوراي امنيت اطلاع داد كه به رغم كوشش‏هاي به عمل آمده براي توقف حملات، جنگ ميان ايران و عراق در زمين، دريا و هوا ادامه يافته و خسارات جاني و مالي به بار مي‏آورد. از اين رو وي پيشنهاد كرد شوراي امنيت، مسأله را با فوريت رسيدگي كند. سرانجام اين جلسه در روزهاي چهارم تا ششم مهرماه آن سال تشكيل شد و طرح صدور قطعنامه‏اي در اين زمينه به اتفاق آرا تصويب شد، تا اين كه قطعنامه 479 به عنوان اولين قطعنامه شوراي امنيت درباره جنگ عراق با ايران صادر گرديد. در اين قطعنامه، ضمن اظهار نگراني عميق درباره وضعيت رو به گسترش جنگ ميان دو طرف، از ايران و عراق خواسته شده بود كه مناقشه خود را از راه‏هاي مسالمت‏آميز و طبق اصول عدالت و حقوق بين‏الملل حل نمايند. در اين ميان، جمهوري اسلامي ايران در اظهار نظر راجع به اين قطعنامه، با اعلام نقض مكرّر عهدنامه 1975 الجزاير توسط عراق و قصد و نيت عراق به تشديد اقدامات خصمانه در مقابل خويشتنداري ايران، تصريح كرد كه عراق با برپا كردن يك جنگ تجاوزكارانه در داخل سرزمين ايران و حمله به مراكز حساس كشور براي جمهوري اسلامي، راهي جز دفاع از خود براي حفظ حاكميت جمهوري اسلامي باقي نگذارده است. جمهوري اسلامي ايران همچنين اعلام كرد مادام كه عراق، تماميت ارضي و حاكميت ما را زير پا گذاشته و مأموران عراق در داخل مرزهاي ما به اقدامات تجاوزكارانه و خرابكارانه مبادرت مي‏ورزند، قطعنامه نمي‏تواند مورد قبول ايران واقع شود و هيچ فايده‏اي در مذاكره مستقيم يا غير مستقيم در مورد منازعه بين دو كشور نمي‏بينيم. قطعنامه 479 به دليل آن كه هيچ اشاره‏اي به متجاوز و آغازگر جنگ نداشته و دو طرف را به يك اندازه مورد خطاب قرار داده، به عنوان ظالمانه‏ترين و غيرعادلانه‏ترين قطعنامه شورا در مورد جنگ عراق عليه ايران به شمار مي‏رود.

اشغال سوسنگرد توسط متجاوز ين بعثي (1359 ش)
اشاره:
در زمان جنگ ارتش عراق ۳ بار برای تصرف سوسنگرد تلاش کرد که با مقاومت شدید مردم مواجه گردید ولی در حمله سوم شهر در محاصره ارتش عراق قرار گرفت. با حمله عراق در ۳۱ شهريور، عناصر تيپ ۳ زرهي لشکر ۹۲ اهواز، مستقر در پاسگاه صفريه و سوبله، نتوانستند حملات دشمن را دفع کنند و به ناچار به عقب رانده شدند. لشکر ۹ مکانيزه عراق کم کم به محور سوبله، تنگه چزابه و ارتفاعات الله اکبر مي رسيد. عراقي ها موفق شدند روي رودخانه کرخه و رميم پل شناور نصب کنند. به اين ترتيب بستان به طور کامل سقوط کرد و عراقي ها از شمال و غرب وارد شهر شدند. آن ها با پيشروي در محور بستان – سوسنگرد اين شهر را از سمت غرب مورد تهديد قرار دادند. علاوه بر اين عراقي ها در جنوب کرخه و از محوه نشوه، کوشک، طلائيه و جفير وارد ايران شده و در اين محور رو به شمال پيشروي کرده و به کرانه جنوبي کرخه کور رسيده بودند. آنها با عبور از کرخه کور، به قصد تصرف حميديه و سوسنگرد در دو ستون پيشروي کردند. به حاشيه جنوبي حميديه و سوسنگرد رسيدند. دشمن پس از شکستن مقاومت مدافعان اندک ( پاسدار و ژاندارم ) آن در ۶ مهر ماه سوسنگرد را اشغال کرد.

عقب راندن دشمن از گيلانغرب (1359 ش)
اشاره:
در ادامه تجاوز ارتش رژيم بعث عراق به خاك ميهن اسلامي، لشكرهاي دشمن به قصد تسخير سر پل ذهاب و گيلانغرب به سوي اين شهرها حركت كردند كه با مقاومت نيروهاي مردمي مواجه شده و زمين گير شدند. دشمن پس از اين ناكامي، نيروهاي خود را براي تصرف نواحي خوزستان راهي جبهه‏هاي جنوب نمود.

درگذشت بهزاد باشی،مترجم و مؤلف مطرح معاصر (1370ش)
اشاره: بهزاد باشي مترجم و نويسنده‌اي مبارز بود و بيش‏تر سال‏هاي عمر خود را در زندان، تبعيد و فعاليت مطبوعاتي گذراند. وي جوان بود که وارد جريانات سياسي شد و به زندان افتاد. باشي، نزد خود و پدرش و در زندان‏هاي کودتاي آمريکايي، زبان انگليسي آموخته بود و با موسيقي کلاسيک - که شيفته آن بود - نيز به‏همين ترتيب آشنا شده بود. بهزاد باشي در دوران اسارت در زندان بر دانش زباني خود افزود و انگليسي را به‏طور کامل آموخت. وي نزديک به سي سال با مطبوعات کشور، راديو، تلويزيون و خبرگزاري‌ها همکاري فعال داشت. وي يکي از معدود مترجماني بود که طي سال‌هاي فعاليتش، شناخت و دانش خوانندگان و علاقه‏مندان ايراني را نسبت به هنر کلاسيک افزايش دادند. از بهزاد باشي آثار متعددي باقي مانده است که از آن ميان «تاريخ جامع موسيقي» را مي‌توان نام برد. کتاب مذکور در دوره نهم کتاب سال جمهوري اسلامي ايران از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي به‏عنوان کتاب سال برگزيده شد. «تاريخ جامع موسيقي» مجموعه‌اي است وزين كه به قلم تني چند از برجسته‌ترين مدرسان آكادمي‌هاي شناخته‏شده موسيقي نوشته شده و از جنبه تعليم و آموزش از قابليت بسياري برخوردار است، با توجه به اين‏كه معادل واژگان لاتين در زبان فارسي به وفور يافت نمي‌شود و انتخاب آن كار دشواري بوده، كار مترجم كتاب، شايسته و ستودني است. ترجمه کتاب‏هاي «جامعه فئودالي»، «آمريکاي بزرگ و حقوق بشر»، «خنياگري و موسيقي ايراني» و «تاريخ موسيقي خاورزمين» از ديگر آثار بهزاد باشي به‏شمار مي‏روند. وي، ده سال آخر عمر را بر سر ترجمه کتاب پنج جلدي «تاريخ جامع موسيقي» - که حجم آن بيش از چهار هزار صفحه است - به‏همراه کتاب‏هاي «تاريخ موسيقي خاورزمين» ‌و «زندگي شومان» گذاشت. بهزاد باشي سرانجام در تاريخ ششم مهرماه سال ۱۳۷۰ هجري شمسي درگذشت.

آغاز انتفاضه جديد مسجدالاقصي (1379 ش)
اشاره: در پي ورود آريل شارون، رهبر حزب تندروي ليكود و عامل كشتار بي‏رحمانه فلسطيني‏ها در اردوگاه صبرا و شتيلا به مسجدالاقصي و هتك حرمت اين مكان مقدس، فلسطيني‏هاي خشمگين در اعتراض به اين اقدام، تظاهرات كردند و قيام اسلامي خود را آغاز نمودند. به همين مناسبت، اين قيام، انتفاضه مسجدالاقصي نام گرفت. اين قيام زماني آغاز شد كه مذاكرات سازش بين صهيونيست‏هاي نژادپرست و دولت به اصطلاح خودگردان فلسطين با شكست روبرو شده بود و مردم فلسطين دريافتند كه از راه گفتگو و سازش با صهيونيست‏ها نمي‏توانند بر حقوق انساني و اسلامي خود دست يابند. رژيم صهيونيستي در مقابل خروش انساني فلسطينيان، براي سركوب انتفاضه، از انجام خشن‏ترين و وحشيانه‏ترين شيوه‏هاي ضدانساني خودداري نكرده و از قساوت‏بارترين روش‏هاي ترور و كشتار استفاده نموده است. انتفاضه مسجدالاقصي و انقلاب سنگ به همگان اين پيام را فهماند كه ريشه صهيونيسم و نژادپرستي در سرزمين اسلامي فلسطين، خواهد خشكيد.

رویدادهای مهم 10 ذي القعده در گذرتاریخ

تولد «سبط مارديني» منجم و رياضي‏دان مسلمان(826 ق)
اشاره: سبط مارديني در دمشق به دنيا آمد. او نزد دانشمندان برجسته‏ي زمان خود به كسب دانش و معارف گوناگون به ويژه ستاره‏شناسي و رياضيات پرداخت و در اين علوم از مهارت بسيار بهره‏مند گرديد. مارديني، سال‏هاي طولاني از عمر خود را به تحقيق و تاليف كتاب و تدريس گذراند. مورخان، حدود چهل و دو كتاب و رساله را به نام اين دانشمند بزرگ مسلمان ثبت كرده‏اند كه نسخه‏هاي خطي برخي از آن‏ها موجود است. از جمله صآثاري كه به مارديني نسبت داده‏اند، كتاب دقايِقُ الحَقايِق مي‏باشد كه در دانش رياضيات نگاشته شده است.

انقراض سلسله‏ ی سامانيان توسط ايلك خان(389 ق)
اشاره: بر اثر نفوذ بيش از حد غلامان تُرك در دربار سامانيان و دخالت آنان در تمام امور، حاكميتِ اين سلسله رو به انحطاط نهاد. پادشاهان ساماني در دوره‏ي اقتدار خود به آباداني شهرهاي قلمرو خود پرداختند. آن‏ها به ويژه به گسترش علم و ادب و تكريم عالمان، اديبان و شعرا توجه‏ي زيادي داشتند، به گونه‏اي كه مراكز علمي متعددي در شهرهاي مختلف آسياي مركزي و خراسان در شمال شرقي ايران تاسيس كردند. سرانجام اين سلسله پس از 128 سال حكومت بر خراسان، ماوراء النهر و بخشي ازمناطق مركزي ايران، توسط ايلك خان كه از غلامان ترك و صاحب نفوذ بود،منقرض گرديد. همزمان با اضمحلال سامانيان، خاندان آل بويه و سلسله‏اي از تركان به نام غزنويان در ايران قدرت يافتند.

درگذشت «شيخ فخرالدين محمد بن حسن بن شهيدثاني» عالم نامدار شيعه (1030ق)
اشاره: شيخ ابوجعفر محمد بن حسن بن شهيد ثاني ملقب به فخرالدين است كه پدرش شيخ حسن، صاحب كتاب معروف معالم الاصول و جدش، شهيد ثاني و صاحب كتاب شرح لُمعه مي‏باشد. وي فقيه، محدث، متكلم، اديب و شاعر و از شاگردان پدر و نيز ميرزا محمد استرآبادي بوده است. شيخ فخرالدين تاليفات بسياري دارد كه كتابِ اِستِقصاء الاعتبار في شرحِ الاستِبصار، تزكيةُ الرّاوي، حاشيه‏ي من لا يحضرُهُ الفَقيه و ديوان اشعار از آن جمله‏اند. اين عالم رباني در پنجاه سالگي در مكه‏ي معظمه وفات يافت ودر نزديكي استاد خود، ميرزاي استرآبادي و در جوارمرقد حضرت خديجه(س) مدفون گرديد.

رویدادهای مهم 27 سپتامبر درگذر تاریخ

* آغاز سلطنت رسمي «پتر كبير» امپراتور معروف روسيه (1689م)
* آغاز به كار اولين راه ‏آهن جهان در انگلستان (1825م)
* امضاي قرارداد «پولادين» ميان دولت ‏های متحد در جريان جنگ جهاني دوم (1940م)
* پيروزي ارتش آلمان عليه نظاميان شوروي در جريان جنگ جهاني دوم (1941م)
* انتخاب شهر «پكن» به عنوان پايتخت كشور جمهوري خلق چين (1949م)
* اشغال «كابل» پايتخت افغانستان توسط گروه طالبان (1996م)
* روز جهاني جهانگردي 


نوشته شده در   چهارشنبه 5 مهر 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode