ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 28 ارديبهشت 1403
جمعه 28 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 28 مرداد 1388     |     کد : 4315

چهار شنبه 28 مرداد 27 شعبان 19 اوت

كودتاي 28 مرداد در سال1332هجري شمسي...

 

كودتاي 28 مرداد در سال1332هجري شمسي

پس از پيروزي قيام سي ام تير به رهبري آيت الله سيد ابوالقاسم كاشاني، دكتر مصدق علاوه بر نخست وزيري، پست وزارت دفاع را نيز در دست گرفت و زمينه مساعدي فراهم آمد تا بتواند اصلاحات اساسي خود را در زمينه هاي مختلف آغاز كند مردم نيز كه در تمامي مراحل نقش عظيمي در پيروزيها داشتند با هدايت روحانيت بعد از شروع مجدد صدارت دكتر مصدق از هيچ كوششي فروگذار نكردند و از وي پشتيباني كردند. انتخابات دوره هفدهم مجلس شوراي ملي برگزار و آيت الله كاشاني از تهران انتخاب و به رياست مجلس انتخاب شد. با وجود حمايت مردم و آيت الله كاشاني از دكتر مصدق او درصدد توسعه قدرت و نفوذ خود برآمد و موجب تشديد برخوردهاي اختلاف برانگيز شد. در 20 مرداد 1331 لايحه اي را به مجلس فرستاد كه به موجب اختيار قانون گذاري را به مدت شش ماه درخواست كرد.

اختيارات شش ماهه در شرف اتمام بود مصدق با وجود داشتن اختيارات و حمايت آيت الله كاشاني ماده واحد تمديد يكساله اختيارات خود را در هيجده دي ماه همان سال با دو فوريت تسليم مجلس كرد. آيت الله كاشاني كه در بيمارستان بستري بود به گروهي از نمايندگان اصناف و كسبه گفتند كه مصدق مرد عمل نيست و تأكيد مصدق بر گرفتن اختيارات نقض روشن و آشكار قانون اساسي است و نامه اي به مجلس نيز ارسال داشت. مجلس به احترام آيت الله كاشاني تعطيل شد. مصدق از فرصت استفاده كرده و با ارسال نامه اي عدم قبول اختيارات را به مثابه راي عدم اعتماد دانست و از اين طريق آيت الله كاشاني و مجلس را در تنگنا قرار داد. آيت الله كاشاني نامه اي ديگر در 30 دي به مصدق نوشت و بر خلاف ميل باطني دو روز بعد از اين نامه لايحه مذكور به تصويب رسيد.

دكتر مصدق با داشتن اختيارات فراوان هر چه را مي خواست به صورت قانون درمي آورد. در حقيقت اصل تفكيك قوا از بين رفته بود. روند حوادث پس از تصويب اختيارات نشان داد كه هدف گرفتن اختيارات رفع سريعتر نابسامانيهاي مملكت نبوده و عملاً مسئله نفت تا پايان نخست وزيري مصدق به تعويق افتاد و يكي از مهمترين پيامدهاي اين حوادث بي اعتبار كردن آيت الله كاشاني بود كه در اثر به راه انداختن تبليغات سو جنگ رواني گسترده از سوي مزدوران بيگانه و روزنامه هاي وابسته به دولت بر عليه كاشاني بروز كرد.

در همين مدت مصدق بدون توجه به نقش آيت الله كاشاني در رهبري مردم و حمايت او در به دست گرفتن مجدد پست نخست وزيري به پياده نمودن شعار جدايي دين از سياست پرداخت و اين همان چيزي بود كه استعمار انگلستان و آمريكايي خواستند از طريق مصدق و دوستانش عملي كردند.

روز نهم اسفند ماه 1331 بار ديگر مصدق درصدد اجراي نقشه اي بود تا صحنه را خالي كند او مي خواست با رفتن شاه از ايران سبب تحريك بعضي از گروهها شود و بعد خود با يك كودتاي ساختگي با وجهه ملي كنار برود(مطابق قولي كه هندرسون سفير آمريكا به او داده بود.)

در همين زمان آيت الله كاشاني بعنوان رئيس مجلس براي خنثي شدن اين توطئه و براي حفظ مصالح كشور و با خواهش عده اي از سران مبارزه نهضت نامه اي به شاه نوشت و خروج وي از كشور را بدون اجازه مجلس منع كرد.

همزمان با قضيه خروج شاه حادثه ديگري در شرف وقوع بود. سپهبد زاهدي كه وزير كشور كابينه مصدق بود از پست خود كناره گيري كرد و به ظاهر در جناح مخالف مصدق قرار گرفت و به عنوان كانديداي نخست وزيري معرفي شد و براي طبيعي جلوه گر شدن اين امر روز 6/12/1331 حكومت نظامي دولت مصدق زاهدي را توقيف كرد. با هوشياري آيت الله كاشاني اين بار نيز نقشه زيركانه مصدق اجرا نشد و مصدق نتوانست از زيربار مسئوليت شانه خالي كند يك روز قبل از كودتا آيت الله كاشاني طي نامه اي دلسوزانه و مفصل مصدق را از وقوع كودتا آگاه مي سازد و در قسمتي از نامه خود خطاب به مصدق مي گويد:

"اگر نقشه شما نيست كه مانند سي تير عقب نشيني كنيد و به ظاهر قهرمان بمانيد و اگر حدس من صحيح نيست كه همان طور كه در آخرين ملاقاتم دردزا شب به شما گفتم و به هندرسون هم گوشزد كردم كه آمريكا ما را در گرفتن نفت از انگليسها كمك كرد و حالا به صورت ملي و دنيا پسندي مي خواهد به دست جنابعالي اين ثروت ما را به چنگ آورد. و اگر واقعاً با ديپلماسي نمي خواهيد كنار برويد اين نامه من سندي در تاريخ ملت ايران خواهد بود كه من شما را با وجود همه بديهاي خصوصياتتان نسبت به خودم از وقوع حتمي يك كودتا به وسيله زاهدي كه مطابق با نقشه خود شماست آگاه كردم كه فردا جاي هيچ عذر موجهي نباشد."

در پاسخ به اين نامه مصدق تنها به نوشتن اين جمله اكتاف نمود:

"مرقومه حضرت آقا بوسيله آقاي حسن آقا سالمي زيارت شد اينجانب مستظهر به پشتيباني ملت ايران هستم." والسلام.

مصدق با وجود اينكه از فعاليتهاي پشت پرده اطلاعات دقيق و كافي داشت و براي جلوگيري از آن همه نوع ابزار قدرت كافي هم داشت سعي در مبارزه با كودتاچيان نكرد و حتي به درخواست دوستانش كه مي گفتند خبر كودتا را از راديو به مردم اعلام كنند و از مردم استمداد نطلبيد توجهي نكرد.

سرانجام سرلشگر زاهدي با نقشه شوم كودتا كه توسط سازمان سياسي از خروج شاه از ايران طرح ريزي شده بود موفق شد دولت ملي را از بين ببرد و مصدق فوراً خود را تسليم زاهدي كرد و در يك دادگاه به سه سال حبس محكوم شد. اما آيت الله كاشاني به مخالفت با زاهدي ادامه داد و ملت را از ياد نبرد و سرانجام دستگير و زنداني شد و پسرش مصطفي نيز در اين راه به شهادت رسيد.

 

گشایش نخستين مجلس بررسي و تدوين قانون اساسي در سال1358هجري شمسي

نخستين مجلس بررسي و تدوين قانون اساسي جمهوري ايران در سال1358هجري شمسي گشايش يافت. لايحه تشكيل اين مجلس كه دراوايل مرداد ماه همان سال يعني 1358هجري شمسي منتشرشده بود شامل 47ماده و 8 فصل بود. دراين لايحه مقررشده بود كه مجلسي متشكل از73نماينده به بررسي نهايي قانوني و تصويب آن برمبناي شرع مقدس اسلام بپردازد.

 

درگذشت دكتر آذراندامي پزشك، محقق و باكتري شناس در سال1363هجري شمسي

دكتر آذراندامي پزشك، محقق و باكتري شناس برجسته ايران در سال1363هجري شمسي روي درنقاب خاك كشيد. او نخستين بانوي ايراني است كه نامش روي حفره اي درسياره زهره به ثبت رسيده است. دكتر اندامي تحصيلات عالي را دردانشگاه تهران دررشته پزشكي ادامه داد و پس ازمدتي كارو تحقيق درانستيتوپاستوردر زمينه باكتري شناسي و عفونتهاي بيمارستاني به نتايج مهمي دست يافت. حاصل اين تحقيقات درنشريات معتبرپزشكي چاپ و منتشرشد و توجه بسياري ازپزشكان و محققان صاحبنظر را جلب كرد. دكتر آذراندامي مدتي هم درپاريس تحصيل كرد و بعد از بازگشت به ايران دوره تخصصي آزمايشگاهي باليني را نيز به پايان رساند. سرانجام دكتر آذراندامي بانوي تلاشگر و پزشك انسان دوست ايراني بعد از عمري تلاش و تحقيق درسال1363هجري شمسي به ديارباقي شتافت اما نامش درتاريخ ايران جاويد است. شايان توجه است كه براي بزرگداشت مقام اين بانوي محقق ايراني علاوه بربرگزاري چندين ويژه با خياباني درشهررشت به نام دكتر آذراندامي نامگذاري شده است.

 

آغاز عمليات نامنظم فتح 8 در سال1366هجري شمسي

عمليات نامنظم فتح 8 در سال1366هجري شمسي با رمزيا رسول الله(ص) آغازشد. عمليات فتح8 را نيروي زميني سپاه پاسداران انقلاب اسلامي از قرارگاه رمضان آغازكرد. هدف ازاجراي اين عمليات منهدم كردن تأسيسات نظامي و اقتصادي دشمن و حمايت ازمبارزان عراقي اي بود كه دراين عمليات قواي ايران را ياري كردند.

 

 


نوشته شده در   چهارشنبه 28 مرداد 1388  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode