ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 27 ارديبهشت 1403
پنجشنبه 27 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 29 شهريور 1391     |     کد : 42999

ریشه‌ها

کتاب «ریشه‌ها (انقلاب اسلامی ایران، ریشه‌ها و دورنمای آینده)» نوشته محمدحسن زورق از سوی انتشارات امیرکبیر منتشر شد.

کتاب «ریشه‌ها (انقلاب اسلامی ایران، ریشه‌ها و دورنمای آینده)» نوشته محمدحسن زورق از سوی انتشارات امیرکبیر منتشر شد.
خبرگزاری مهر - گروه فرهنگ و ادب: این کتاب در چهار فصل، به صورت تحلیلی به بررسی ریشه‌های انقلاب اسلامی می‌پردازد. عناوین این فصول عبارتند از: زمینه‌ها و ریشه‌های اصلی انقلاب اسلامی، سه زمینه دیگر، انقلاب اسلامی در ایران و انقلاب، کنش‌ها، واکنش‌ها و دورنمای آینده.

به اعتقاد نویسنده این کتاب، ریشه‌های اصلی انقلاب اسلامی عبارتند از: فطرت انسان‌ها، نبوت و امامت. ریشه‌های فرعی آن هم شامل تمدن اسلامی، رنسانس و انقلاب صنعتی هستند.

در بخشی از این کتاب آمده است: پنج انقلاب سکولار در اروپا و چین پیروز شدند و یک «لا اله» را در تاریخ به صورت یک شعار مطرح کردند و انقلاب ششم (انقلاب اسلامی ایران) «الا الله» را در تاریخ از نو تعریف کرد و بدین ترتیب این شش انقلاب یک «لا اله الا الله» را به صورت یک شعار در زیر طاق تاریخ طنین‌انداز کرده‌اند و انقلاب هفتم یا انقلاب نهایی در حقیقت یک انقلاب جهانی و با شعار «لا اله الا الله» خواهد بود و در پنج قاره زمین دامن گستر خواهد شد.



نخستین بحث کتاب «ریشه‌ها؛ انقلاب اسلامی ایران، ریشه‌ها و دورنمای آینده» درباره فطرت و نیازهای زیستی و سرشتی انسان و ماهیت این نیازهاست که اگر فطرت الهی انسان وجود نداشت قطعاً بحثی به نام انقلاب اسلامی نیز وجود نداشت.

ریشه دوم انقلاب اسلامی به اعتقاد نگارنده، نبوت است که آن هم به معنای یک سیستم تاریخی، مجموعه اجزای مرتبط، متناسب، متعامل و هدفمند است. هدف این سیستم به خودآگاهی و خداآگاهی رساندن انسان است. پس اگر نبوت در تاریخ وجود نداشت انقلاب اسلامی نیز شکل نمی‌گرفت.

نویسنده همچنین معتقد است که سومین ریشه انقلاب نیز امامت است. امامت به معنای اینکه در جوامعی که به خودآگاهی و خداآگاهی رسیده سیستم سیاسی شایستگی اداره امور فرهنگی و اجتماعی و سیاسی جامعه را دارد که در راس آن سیستم افرادی قرار گیرند که خود آگاه تر از دیگران باشند.

در بخش دیگری از این کتاب به دستاوردهای انقلاب اسلامی و اینکه چه تحولاتی را در ایران ایجاد کرده، اشاره شده است.

کتاب 280 صفحه‌ای «ریشه‌ها (انقلاب اسلامی ایران، ریشه‌ها و دورنمای آینده)» در شمارگان 2500 نسخه و با بهای 6900 تومان از سوی انتشارات سوره مهر راهی بازار شده است.


نوشته شده در   چهارشنبه 29 شهريور 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode