ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 28 ارديبهشت 1403
جمعه 28 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 23 شهريور 1391     |     کد : 42694

رجال پارلمانی ایران از مشروطه تا انقلاب

فرهنگ «رجال پارلمانی ایران» تالیف منوچهر نظری به تازگی توسط نشر فرهنگ معاصر منتشر شده و به کتابفروشی‌‌ها آمده است.

فرهنگ «رجال پارلمانی ایران» تالیف منوچهر نظری به تازگی توسط نشر فرهنگ معاصر منتشر شده و به کتابفروشی‌‌ها آمده است.
خبرگزاری مهر ـ‌ گروه فرهنگ و ادب: انقلاب مشروطه و صدور فرمان مشروطیت در 13 مرداد 1285 شمسی (14 جمادی‌الثانی 1324 هجری قمری) از طرف مظفرالدین شاه و تشکیل مجلس شورای ملی، سرآغاز فصل نوینی در تاریخ حکومت ایران به شمار می‌رود. مجلس شورای ملی عالی‌ترین و شیرین‌ترین ثمره جنبش مشروطیت است. با تشکیل مجلس، برای نخستین بار در تاریخ ایران زمین، شیوه و اصول کشورداری از حالت حکومت فردی به دموکراسی تبدیل شده و مردم در تعیین سرنوشت خود و تحدید حدود حکمرانی و تبیین قوانین، صاحب حق و رای شدند.

پس از انقلاب مشروطه و تشکیل مجلس، افراد و شخصیت‌هایی به مجلس راه یافته‌اند که با تدوین قانون اساسی و وضع قوانین مختلف، جهت‌گیری سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی کشور را ترسیم نموده و در برخی موارد با به جان خریدن مخاطرات فراوان، نقشی اساسی را در توسعه و پیشرفت کشور و نهاینه کردن قانون ایفا نموده‌اند. بنابراین بدون مطالعه شرح حال، زندگینامه، فعالیت‌ها و اقدمات آنان، شناخت حقایق، واقعیت‌ها و رویدادهای تاریخی، بسیار دشوار بوده و هرگونه قضاوتی در خصوص گذشته، بدون آگاهی و شناخت از این امر، غیرمنصفانه و نادرست خواهد بود.

با گذشت بیش از یک قرن از تشکیل مجلس شورا در ایران، هنوز کتابی جامع در خصوص شرح حال و سرگذشت نمایندگان و قانون‌گذاران آن به رشته تحریر در نیامده است. تاریخ رجال هر ملت، آینه تمام نمای هیئت اجتماع آن ملت است. بنابراین پیرو هر مکتب فکری که باشیم در تاثیر بزرگان و معاریف،‌ از هر صنف و طبقه،‌ بر اوضاع و احوال و سرنوشت کشور نمی‌توان تردید کرد.



در کتاب فرهنگ رجال پارلمانی ایران، تلاش شده است تا شرح حال و سرگذشت 1793 نفر از نمایندگان مجلس شورای ملی در 24 دوره قانون گذاری از سال 1285 تا 1357 خورشیدی و همچنین شرح حال سناتورها، در هفت دوره مجلس سنا از سال 1328 تا 1357 خورشیدی، براساس اسناد معتبر تاریخی و سایر منابع مکتوب، بدون اعمال نظر شخصی به رشته تحریر درآید.

هدف از نگارش این کتاب آن است که دریابیم پس از انقلاب مشروطه و تشکیل مجلس در ایران و تدوین قانون اساسی که اصل حاکمیت ملی و حق مشارکت همه افراد جامعه را بر سرنوشت خود رقم زد، چه افراد و گروه‌های اجتماعی از قدرت سیاسی و قانون گذاری برخوردار بوده و در انجام وظایف نمایندگی و وضع قوانین و توسعه و استقلال کشور تا چه اندازه موفق‌ بوده‌اند، زیرا شناسایی جامعه بدون آگاهی از مشخصات و خصوصیات و شرح حال افرادی که مراتب عالی را احراز کرده‌اند، غیرممکن است. علاوه بر این، مطالعه در خصوص شرح حال نمایندگان مجلس، ما را به ترکیب طبقاتی، وضعیت تحصیلات، گروه‌های سنی و مشاغل نمایندگان و همچنین منشا اجتماعی آن‌ها آشنا ساخته و میزان مشارکت گرایش‌های سیاسی و گروه‌ها و طبقات مختلف جامعه را در امر قانون گذاری و اداره کشور نمایان می‌سازد.

پس از متن کتاب، فصل‌های اسامی نمایندگان حوزه‌های مختلف انتخاباتی در 24 دوره مجلس شورای ملی، اسامی نمایندگان حوزه‌های مختلف انتخاباتی در 7 دوره مجلس سنا، کتاب شناسی شامل بخش‌های کتاب، سند، مصاحبه و مطبوعات و فصل نمایه با بخش‌های اشخاص، احزاب، مطبوعات و حوزه انتخابیه درج شده است. تصاویر مستند، آخرین فصل این کتاب را تشکیل می‌دهند.

این فرهنگ با هزار و 50 صفحه به صورت مصور، شمارگان 2 هزار نسخه و قیمت 26 هزار تومان به چاپ رسیده است.


نوشته شده در   پنجشنبه 23 شهريور 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode