ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 30 ارديبهشت 1403
يکشنبه 30 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 21 شهريور 1391     |     کد : 42603

چهار شنبه 22 شهريور 1391 - 25 شوال 1433 12 سپتامبر 2012

رویدادهای مهم 22 شهريور در گذر تاریخ...

رویدادهای مهم 22 شهريور در گذر تاریخ

شهادت شهيد حسن قربانی (1365ش)
اشاره:
شهيد حسن قرباني در سال ۱۳۴۲ش در شهر اصفهان پا به عرصه گيتي نهاد. وي تعاليم دين مبين اسلام را در نزد خانواده فرا گرفت، سپس براي آموختن علم به مدرسه رفت و تحصيلاتش را با موفقيت به پايان رساند. با پيروزي انقلاب شکوهمند اسلامي، لباس سبز سپاه پاسداران را بر تن کرد و براي مبارزه با ضد انقلاب به استان کردستان عزيمت کرد. او در طول سال‏هاي حضور در جبهه؛ مسئوليت‏هاي بي‌شماري هم‏چون جانشيني گردان امام جعفر صادق (ع)، فرماندهي گردان خط‌شکن امام سجاد (ع)، فرماندهي گردان امام حسن مجتبي (ع) و فرماندهي گردان حضرت ابوالفضل (ع) را پذيرفت. قرباني در عمليات‌هاي بيت‌المقدس، خيبر، رمضان، ضربت ذوالفقار، طريق‌القدس، فتح‌المبين، محرم، والفجر ۴ و والفجر ۸ حماسه‌ها آفريد. تا اين‌که بعد از شهادت شهيد «شعربافچي»، مسئوليت سازمان‌دهي مجدد گردان حضرت ابوالفضل (ع) را به او واگذار کردند و گردان حضرت ابوالفضل (ع) بنا بر صلاح‌ديد فرماندهي لشکر در مرحله دوم عمليات والفجر ۸ وارد عمل شد. اين گردان توانست دلاورمردانه در مقابل دشمن ايستادگي کند به‌طوري‌که حجت‌الاسلام والمسلمين هاشمي رفسنجاني در خطبه‌هاي نمازجمعه از عملکرد آنان تقدير به‌عمل آورد. حسن در سال ۱۳۶۲ش ازدواج کرد و صاحب دو فرزند شد. گفتني است؛ محمدجواد قرباني برادر وي در عمليات والفجر ۴ به شهادت رسيد. با فرا رسيدن روز بيست و دوم شهريورماه سال ۱۳۶۵ هجري شمسي، ملائک به زمين آمدند. عزاداران اباعبدالله (ع) در شب تاسوعا فرياد واويلتا سر مي‌دادند که شهيد حسن قرباني در سن بيست و سه سالگي به جمع عاشورائيان پيوست. خبر شهادت حسن را صبح روز تاسوعا حاج حسين خرازي به خانواده‌اش داد.

شهادت فقيه امامي آيت ‏الله «حاج ميرزا ابراهيم خوئي» (1286ش)
اشاره:
آيت‏الله حاج ميرزا ابراهيم بن حسين خوئي معروف به علامه خوئي در حدود سال 1210ش (1247ق) در شهر خوي به دنيا آمد. وي پس از طي مقدمات و سطوح، راهي حوزه علميه نجف اشرف شد و در محضر عالماني همچون شيخ مرتضي انصاري و سيدحسين كوه كمره‏اي، به مدارج والائي در علم دست يافت. علامه خوئي همچنين از استادان نام‏آوري همچون شيخ محمدحسين كاظمي و شيخ مهدي نجفي كاشف الغطا، روايت مي‏كرد. او داراي جود و بخشش و علوّ طبع و مناعت نفس و انفاق في سبيل‏الله بود و ثروت قابل توجهي كه از پدرانش به او رسيده بود در راه خدا انفاق كرد. از اين عالم رباني آثار متعددي بر جاي مانده كه حاشيه بر رسائل شيخ انصاري، شرح نهج‏البلاغه موسوم به الدُّرَّةُ النّجفيه و شرح چهل حديث از آن جمله است. علامه خوئي در زمان خود، به عنوان مجتهد بزرگ شهر، مورد احترام فوق‏العاده مردم بود و افراد در مسائل گوناگون به ايشان رجوع مي‏كردند. حاج ميرزا ابراهيم خوئي سرانجام در بيست و دوم شهريور 1286ش برابر با ششم شعبان 1325ق در جريان مربوط به حوادث مشروطه در هفتاد و شش سالگي در خوي به شهادت رسيد و در نجف اشرف به خاك سپرده شد.

پيوستن ايران به اعلاميه ملل متحد (1322 ش)
اشاره:
در روز ۳ شهریور ۱۳۲۰ نیروهای شوروی از شمال و شرق و نیروهای بریتانیائي از جنوب و غرب، از زمین و هوا به ایران حمله کردند و شهرهای سر راه را اشغال کردند و به سمت تهران آمدند. ارتش ایران به سرعت متلاشی شد. رضاشاه ناچار به استعفا شد. متفقین با انتقال سلطنت به پسر و ولیعهد او -محمدرضا- موافقت کردند. پس از اشغال، راه‌آهن سراسری ایران برای انتقال کمک‌های نظامی به پشت جبهه شوروی، بر اساس قانون وام و اجاره مورد استفاده قرار گرفت. ایران که در آغاز جنگ بی‌طرفی خود را اعلام کرده بود نهایتاً در ۱۷ شهریور ۱۳۲۲ به آلمان اعلان جنگ داد. هدف اصلی ایران از اعلان جنگ پیوستن به اعلامیه ملل متحد و شرکت در کنفرانس‌های صلح پس از جنگ بود.

رویدادهای مهم 25 شوال در گذر هجری

شهادت حضرت امام جعفر صادق(ع) پيشواي ششم مسلمانان(148 ق)
اشاره:
حضرت امام جعفر صادق(ع) پيشواي ششم مسلمانان، در اين روز به دست خليفه‏ي عباسي، منصور دوانيقي مسموم و در مدينه به شهادت رسيد. امام صادق(ع) به شيخ الائمه نيز معروف است زيرا عمر ايشان از تمامي ائمه اطهار(ع) طولاني تر است. حضرت را در قبرستان بقيع در كنار پدر، جدّ و امام حسن مجتبي(ع) دفن كردند. آن امام به هنگام شهادت شصت و پنج سال داشته و مدت سي و چهار سال از امامت حضرتش مي‏گذشت. در ميان امامان معصوم(ع)، براي هيچ كدام همانند امام صادق(ع) فرصت و شرايط مساعدي پيش نيامد تا بتوانند در سطح وسيع به انقلاب فرهنگي بپردازند و با تشريح فرهنگ غني و پُرمايه‏ي اسلام، بر گسترش اين دين آسماني بيفزايند. ولي براي امام صادق(ع) اين فرصت، در گير و دار كشمكش‏ها و رودرويى بني‏اميه و بني‏عباس و جنگ قدرت به دست آمد. آن بزرگمرد علم و عمل از اين فرصت استفاده‏ي كامل كرد و اسلام و فقهِ آن را از ديدگاه ائمه‏ي اهل‏بيت(ع) معرفي نمود و با تربيت شاگردان بسيار و برجسته، حيات تازه‏اي به اسلام و مسلمين بخشيد و فرهنگ ناب تشيّع را كه از متن اسلام محمدي و علوي نشأت گرفته بود به جهانيان عرصه كرد. امام صادق(ع) به عنوان رئيس مذهب جعفري حوزه‏ي علميه‏ي اسلامي در سطح عميق و وسيع تشكيل داده و علوم اسلامي را تدريس مي‏نمود. در اين حوزه، چهار هزار نفر به فراگيري علوم آل محمد(ص) مي‏پرداخته و حضرت در اين زمان، اسلام اصيل را از زير حجاب تيره و تار اسلام بني‏اميه و بني‏عباس آشكار ساخت.

حمله‏ي مزدوران رژيم ستم شاهي پهلوي به مدرسه‏ي فيضيه در قم(1383 ق)
اشاره:
همزمان با 25 شوال، سالروز شهادت امام جعفر صادق(ع) برابر با دوم فروردين سال 1342 ش، مجلس سوگواري از طرف حضرت آيت‏الله گلپايگاني در مدرسه‏ي فيضيه‏ي قم برگزار شد. در اين مراسم عده‏ي زيادي از مزدوران رژيم پهلوي با لباس كشاورزان و چماقداران ضمن برهم زدن سخنراني، به ضرب و شتم طلاب پرداختند. در اين حمله‏ي وحشيانه، ضمن اهانت به ساحت مقدس قرآن كريم، بر اثر پرتاب طلبه‏ها از طبقات فوقاني و پشت‏بامِ مدرسه، تعداد زيادي كشته و مجروح شدند. اين واقعه، به شدت از جانب امام خميني(ره) محكوم شد و سخنراني شديدي عليه رژيم شاه ايراد فرمودند. رژيم با اين عمل مي‏خواست هم زَهره‏چشمي از روحانيت بگيرد و هم حوزه را در مقابل مردم قرار دهد. اما افشاگري‏هاي حضرت امام و وقايع پس از آن، رژيم پهلوي را رسوا ساخت.

رویدادهای مهم 12 سپتامبر در گذر تاريخ

* تولد موریس شوالیه، دوبلر و بازیگر فرانسوی (1888م)
* تولد «هانري چهارم» معروف به «هانري دو ناوار» پادشاه معروف فرانسه (1553م)
* درگذشت خانم «رِيموند دلاروش» اولين زن‏ خلبان رسمي‏ جهان (1919م)
* امضاي قرارداد اشغال آلمان توسط متفقين درلندن در جريان جنگ‏ جهاني ‏دوم (1944م)
* اصابت اولين موشك شوروي به ماه در تاريخ تحقيقات فضائي (1955م)
*وقوع كودتا در «اتيوپي» و سرنگوني «هايْلا سلاسي» امپراتور اين كشور (1974م)
*وقوع كودتاي نظامي در تركيه به رهبري «ژنرال كنعان اِوْرِيْن» (1980م)


نوشته شده در   سه شنبه 21 شهريور 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode