ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 28 ارديبهشت 1403
جمعه 28 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 24 مرداد 1388     |     کد : 4257

شنبه 24 مرداد 23 شعبان 15 اوت

درگذشت ناصر كبير علوي در طبرستان در سال 304 هجري قمري...

 

درگذشت ناصر كبير علوي در طبرستان در سال 304 هجري قمري

سيد ابومحمد حسن بن علي بن حسن بن علي بن عمراشرف بن امام زين العابدين(ع)، چهارمين سيد علوي است كه در طبرستان به زمامداري نايل آمد.

پيش از وي، حسن بن زيد بن محمد بن اسماعيل بن حسن بن زيد بن امام حسن مجتبي(ع)، معروف به داعي كبير و مؤسس سلسله علويان در طبرستان، از سال 250 تا 270 قمري و سيد ابوالحسن احمد بن محمد از سال 270 تا 271 و سيد محمد بن زيد برادر حسن بن زيد، معروف به داعي الي الحق از 271 تا 287 قمري بر منطقه سرسبز طبرستان (شامل مازندران، گرگان، سلسله جبال البرز و بخشهايي از استان سمنان و استان تهران) زمامداري نمودند و نخستين حكومت شيعي، به مذهب زيدي را در شمال ايران پايه گذاري كردند.

در سال 287 قمري، سپاهيان اسماعيل بن احمد ساماني به فرماندهي محمد بن هارون سرخسي به طبرستان هجوم آورده و لشكريان سيد محمد بن زيد را با شكست و اضمحلال مواجه نمودند و در اين نبرد، خود سيد محمد و بسياري از لشكريانش به شهادت رسيدند و يكي از فرزندانش به نام ابوالحسين بن محمد و به همراه تعدادي از علويان و هوادارانشان اسير گرديدند و با اين شكست، حكومت سادات علوي، از نژاد امام حسن مجتبي(ع) در طبرستان، پايان پذيرفت و به مدت 15 سال اين ناحيه زيبا و سرسبز در اختيار سامانيان قرار داشت و در اين مدت، چند بار سيد ابومحمد ناصر كبير، اقدام به جنبش و قيام بر ضد سامانيان نمود، ولي با شكست و عدم موفقيت روبرو گرديد و سرانجام در سال 301 قمري سپاهي از مبارزان ديلمي (گيلاني) و مازندراني براي وي مهيا و زمينه جنبش سراسري علويان بار ديگر فراگير شد و موجب پيروزي قاطع ناصر كبير بر سپاهيان ساماني گرديد.

با پيروزي ناصر كبير، بار ديگر علويان در طبرستان، ميدان دار صحنه شده و به تنظيم سپاه و رتق و فتق امور پرداختند.

در حكومت ناصر كبير، افرادي چون سيد حسن بن قاسم (معروف به داعي صغير) داماد و پسر عموي ناصر كبير و سيد ابوالحسين احمد و سيد ابوالقاسم جعفر (از فرزندان ناصر كبير) و سيد عبدالله بن حسن عقيقي، تلاش هاي فراواني براي استقرار حكومت شيعي علوي نمودند. گفتني است كه با قدرت گرفتن ناصر كبير، حكومت علويان، به تيره حسيني منتقل گرديد.

ناصر كبير، علاوه بر فعاليت هاي سياسي و اجتماعي، داراي مقام ممتاز علمي و مذهبي بود. وي، از ذوق و طبع شاعري برخوردار و در زمينه فقه، نسب شناسي، كلام و عقايد اسلامي، تفسير و ديگر رشته هاي علوم اسلامي، يد طولايي داشت و كتاب هاي متعددي تأليف نمود.

با اين كه خود ناصر كبير، بر مذهب زيديه بود، برخي از فرزندانش مانند ابوالحسين احمد و فرزندان زادگان و نوادگان وي، پيرو مذهب اماميه اثني عشريه بوده و در اين راه به مقامات والايي دست يافتند.

سيد مرتضي و سيد رضي، كه از عالمان برجسته شيعه اماميه و از بزرگان اين طايفه شريفه مي باشند، از نوادگان دختري ناصر كبير بوده اند. نام مادرشان فاطمه دختر حسين بن ابوالحسين احمد بن ناصر كبير بوده است.

سيد مرتضي(ره) به احترام جد مادري اش ناصر كبير، يك صد مسئله فقهي وي را مورد تصحيح قرار داد و با نام "ناصريات" تأليف و منتشر نمود.

ناصر كبير از ياران داعي كبير و برادرش محمد بن زيد، معروف به داعي الي الحق بود و در جنگ محمد بن زيد با سپاهيان ساماني حضور چشمگير داشت و در آن نبرد، زخمي شد و بر اثر آن، شنوايي خود را از دست داد و به خاطر ناشنوا بودنش به "اطروش" معروف گرديد.

سرانجام ناصر كبير پس از چهار سال حكومت مقتدرانه و در 74 سالگي، در بيست و سوم و به روايتي بيست و پنجم شعبان سال 304 قمري در آمل (از شهرهاي تاريخي و معروف مازندران) دار فاني را وداع گفت.

 

تولد « نورالدين عبدالرحمن جامي» در سال817هجري قمري

« نورالدين عبدالرحمن جامي» بزرگترين شاعر و اديب قرن نهم هجري در سال817هجري قمري درشهر جام قدم به عرصه حيات گذاشت. درمعاصربا سلاطين تيموري و ملقب به «خاتمُ الشُّعراء» بود. جامي به آموختن و دانستن هرچيز علاقه و اشتياق بسياري نشان مي‏داد. ازاين رو در انواع علوم، استادي فرزانه و دراقسام نظم و نثرمتبحّربود. وي به هنگام جواني به سمرقند رفت و علوم ديني وادبيات را فراگرفت. سپس به سيروسفر در سرزمينهاي دور و نزديك مشغول شد. جامي درزمانيكه هرات رونقي بسزا داشت درآن شهر مي‏زيست و به عارف جام معروف بود. او به خاندان رسالت عقيده‏اي محكم داشت و هرگز مدح زورمندان و پادشاهان را نگفت. جامي آثارمنظوم و منثور بسياري برجاي گذشته كه ازآن ميان ميتوان به «بهارستان، نفحات الاُنس و هفت اورنگ» اشاره كرد.

 

موافقت صدام حسين با مفاد قرارداد 1975الجزاير در سال1369هجري شمسي

صدام حسين رئيس جمهور رژيم بعثي عراق در سال1369هجري شمسي با فرستادن نامه اي به رئيس جمهور وقت جمهوري اسلامي ايران موافقت خود را با مفاد قرارداد 1975الجزاير اعلام كرد. درپي شكست هاي متعدد رژيم بعثي عراق دردوران جنگ تحميلي سرانجام عراق قطعنامه 598شوراي امنيت سازمان ملل را پذيرفت. گفتني است كه در قطعنامه 598 معاهده 1975الجزاير مبناي حل اختلافات ايران و عراق در نظرگرفته شده بود. رژيم بعثي عراق با وجود پذيرش مفاد اين معاهده به هنگام اجراي معاهده ياد شده افزودن برمفاد معاهده را درخواست كرد. اما پس از مقاومت دوساله ايران دربرابرخواسته هاي ناحق رژيم عراق صدام موافقت خود را اعلام كرد و پيروزي بزرگ سياسي ديگري براي جمهوري اسلامي ايران بدست آمد.

 

 آغاز عمليات عاشوراي 2 در سال1369هجري شمسي

عمليات عاشوراي 2 در سال1369هجري شمسي در منطقه عملياتي جنوب مهران با رمزيا مهدي(عج) ادركني آغازشد. عمليات عاشوراي 2را سپاه پاسداران انقلاب اسلامي انجام داد. هدف ازاجراي عمليات عاشوراي2 انهدام كامل نيروهاي دشمن درمنطقه عملياتي بود و قواي اسلام با موفقيت كامل درعمليات عاشوراي 2 به اهداف مهم خود دست يافتند. همچنين دراين عمليات قواي اسلام مقادير درخور توجهي ازتجهيزات دشمن را منهدم كردند و مقاديري نيزبه غنيمت گرفتند.

 

 

 

 


نوشته شده در   شنبه 24 مرداد 1388  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode