ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 28 ارديبهشت 1403
جمعه 28 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 16 شهريور 1391     |     کد : 42374

تاریخ حمدانیان و فاطمیان

کتاب «تاریخ حمدانیان و فاطمیان (پیشگامان حکومت‌های شیعی» نوشته مریم معزی از سوی انتشارات سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها (سمت) منتشر شد.

کتاب «تاریخ حمدانیان و فاطمیان (پیشگامان حکومت‌های شیعی» نوشته مریم معزی از سوی انتشارات سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها (سمت) منتشر شد.
خبرگزاری مهر - گروه فرهنگ و ادب: این کتاب که برای دانشجویان رشته تاریخ در مقطع کارشناسی و به عنوان منبع درس اختیاری و دو واحدی «خلفای فاطمی مصر و حمدانیان» تدوین شده است، این قابلیت را دارد که مورد استفاده سایر علاقه‌مندان نیز قرار گیرد.

کتاب اخیر در بخش اول با عنوان «حمدانیان» ابتدا به گستره و خاستگاه آنها و سپس درباره حمدانیان موصل، دیاربکر و حلب پرداخته است.

در ادامه روابط خارجی حمدانیان و اجتماع و اقتصاد در جامعه حمدانی بررسی شده است.

بخش دوم این کتاب با عنوان «فاطمیان» ابتدا گستره جغرافیایی، طبیعی و انسانی آنها را مورد ارزیابی قرار داده و سپس تاریخچه فاطمیان را از پیدایش در مشرق تا حکومت در مغرب بررسی کرده است.

در این بخش همچنین به صورت مجزا به وضعیت فاطمیان در مصر پرداخته شده و در ادامه پایه‌های حکومت آنها و نیز روابط خارجی فاطمیان مورد ارزیابی قرار گرفته است.



در مجموع کتاب اخیر در دو بخش «فاطمیان» و «حمدانیان» به نابرابری این دو سلسله پرداخته و در هر دو بخش علاوه بر بررسی خاستگاه، قلمرو، وضعیت جغرافیایی و پیشینه فرهنگی سرزمین‌های تحت سلطه آنها، تاریخ سیاسی و روابط خارجی هر دو سلسله به طور فشرده مطرح شده و علل سقوط و انحطاط فاطمیان و حمدانیان نیز مورد ارزیابی قرار گرفته است.

در این اثر آمده است: حمدانیان دست به تاسیس نهاد خاصی نزدند و در جامعه خود بدعتی نیاوردند، در حالی که فاطمیان در نهادهای مذهب، آموزش، حکومت و نیروهای نظامی خود نوآوری هایی انجام دادند که بعدها برخی از آنها سرمشق دیگر حکومت های مسلمان شد و پاره‌ای نیز در میان اسماعیلیان با افزایش و کاهش ادامه یافت.

جنبه آموزشی کتاب بر استفاده از نقشه‌ها و نمودارها تاکید دارد که در پایان اثر آمده است. همچنین در متن هر دو بخش این کتاب، تاریخِ رویدادها، همگی به ترتیب به هجری قمری - میلادی آورده شد تا امکان مقایسه با رویدادهای غرب فراهم شود.

کتاب 283 صفحه‌ای «تاریخ حمدانیان و فاطمیان (پیشگامان حکومت‌های شیعی» در شمارگان 1000 نسخه و با بهای 5000 تومان راهی بازار شده است.


نوشته شده در   پنجشنبه 16 شهريور 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode