ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 28 ارديبهشت 1403
جمعه 28 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 20 مرداد 1388     |     کد : 4224

سه شنبه 20 مرداد 19 شعبان 11 اوت

خرابی قمستی از دیوار خانه کعبه در اثر جاری شدن سیل در سال 1039 قمری ...

خرابی قمستی از دیوار خانه کعبه در اثر جاری شدن سیل در سال 1039 قمری

در سال 1039 در مكه سيل عظيمى راه افتاد كه به خرابى مهمى در بناى كعبه منجر شد. گزارش اين سيل و همچنين گزارش تجديد بناى ديوارهاى افتاده كعبه را ملازينالعابدين كاشانى از علماى برجسته شيعه كه خود در اين بازسازى كارگرى مىكرده است، در رساله كوچكى به نام «مُفَرّحَةُ الأنام فى تأسيس بيتالله الحرام» نوشته است.

او در آغاز رساله خود چنين نوشته است:

«روز چهارشنبه، نوزدهم شعبان 1039، سيل عظيمىداخل مسجد الحرام شد و آب به درونكعبه شريفه درآمد، به قدر قامت فقير و يك شبر و دو انگشت. .. و خرابى بسيار درمكه معظمه واقع شد وچهار صد وچهل و دو نفر در سيل هلاك شدند; از آن جمله معلمى با سى طفل در مسجدالحرام بوده وسيل ازابواب مسجد داخل می شده، نتوانستند كه بيرون آيند و كسى نيز نتوانست به ايشان رسيد و آب از سر ايشان گذشت...»

وى سپس شرحى مبسوط از چگونگى مسجد الحرام و تجديد بناى ديوار كعبه و نقش خود و شخصى به نام حسين ابرقوهى در آن بيان كرده است.

درواقع، قرار گرفتن كعبه در امتداد وادى ابراهيم، سبب می شد تا سيل به آن آسيب رساند. در اصل، مسير سيل ـ يا به عبارتى مسيل ـ همان طريق (راه) مسجد الحرام است كه آب را به سمت حرم سوق مىدهد. پيش از اين، از زمان صدر اسلام، در محل «مسجد الرايه» كه آن را «مسجد الردم الأعلى» می ناميده اند، سيلبند ساخته می شد. با اين حال،بيشتراوقات سيلبه سوى مسجدالحرام سرازير می گشت وآن رامملو از آب می كرد.

از قديم مردم مكه براى هر يك از اين سيلهاى هولناك نامى برمى گزيدند و شمارش

آنها را داشتند.

 

غَزوه «بَنِي المُصْطَلَق» در سال6هجري قمري

غَزوه «بَنِي المُصْطَلَق» روي داد. بني مُصطَلَق قبيلهاي از قبايل خزاعه بودند كه اززمانهاي بسيارقديم به حوالي مكه مهاجرت كرده بودند. رَبيعَةِبنِ حارِثه رئيس اين قوم، يكتاپرستي را تغييرداد و بت پرستي را درمكه ترويج كرد. سپس بتهايي درخانه كعبه مستقرساخت. پس از به قدرت رسيدن مسلمانان درمكه قوم بَني مُصْطَلَق كه دربت پرستي خود اصرارميورزيدند، آماده جنگ با لشكر اسلام شدند. ازاين رو پيامبراسلام حضرت محمد(ص) با حضرت علي (ع) و جمعي از مهاجران و انصار به جنگ با بني مصطلق رفتند. درغزوه بني مصطلق افردا اين قبيله كشته يا اسيرشدند و غنائم فراواني نيز براي مسلمانان بجاي ماند. گفتني است كه قوم بني مصطلق برسر چاهي به نام مُرََ يسَيع مسكن داشتند كه تا مدينه يك روز راه فاصله داشت.

 

درگذشت «غياث الدين ابوالمظفربن احمد طاووس» در سال693هجري قمري

«غياث الدين ابوالمظفربن احمد طاووس»، فقيه، اديب و نَسَب شناس مشهور در سال693 هجري قمري دركاظمين بدرود حيات گفت. او در شهر كربلا به دنيا آمد و درشهر حِلّه رشد يافت و سپس دربغداد تحصيل كرد. غياث الدين طاووس درهوش و حافظه مانند نداشت و ازبزرگاني چون خواجه نصيرالدين طوسي و محقق حِلّي اجازه روايت داشت. شاگردان بسياري درحوزه درس غياث الدين طاووس شركت مي‏كردند و برخي ازآنان به مراتب بلند علمي و فقهي نيز دست يافتند. گفتهاند كه او در11سالگي حافظ قرآن بود و درادبيات نيزاستادي توانمند بشمار ميرفت. ازمهمترين آثارغياث الدين طاووس «الشَّملُ المَنظوم في مُصَنِفِي العلوم» را ميتوان نام برد.

 

برقراري حكومت نظامي در اصفهان در سال 1357 هجري شمسي

رژيم پهلوي در سال 1357 هجري شمسي در اصفهان حكومت نظامي برقرار كرد رژيم براي اينكه با مبارزات مردم اصفهان كه مبارزاتشان در حال اوجگيري بود مبارزه كند در اين شهر حكومت نظامي برقرار كرد وپي اتنشار اين خبر، سازمان هواپيمايي كشوري هم اعلام كرد كه فرودگاه اصفهان تا اطلاع ثانوي به روي همه پروازهاي داخلي و خارجي بسته خواهد بود. سرلشگر معدوم ناجي فرمانده نظامي اصفهان نيز اجتماع بيش از3 نفر را جرم دانست و اعلام كرد مه در صورت رعايت نكردن اين قانون با متخلفان برخورد قانوني خواهد شد. اما اين اقدامات رژيم موثر واقع نشد و مردم مسلمان وانقلابي در ساعت صبح مان روز در خيابانها گرد آمدند وبا فرياد الله اكبر حكومت نظامي را شكستند و ضربه اي ديگر بر نظام پهلوي وارد آمدند.

 

درگذشت استاد احمد رائض هنرمند مينياتور و تذهيب كار ايراني درسال1372هجري شمسي

استاد احمد رائض هنرمند مينياتور و تذهيب كار برجسته ايراني درسال1372هجري شمسي روي در نقاب خاك كشيد. احمد رائض در زادگاهش اصفهان زير نظراستادان بزرگ با شيوه اي مختلف هنر هاي مينياتور و تذهيب آشنا و طرحهايي تهيه كرد كه در آنها معرق، سراميك و قلم زني نيز بكار رفته است – از استاد احمد رائض بيش از 145 تابلوي نقاشي به نقش صورت به سبك مينياتور باقيست كه اكنون در حوزههاي سويس نگهداري مي شوند. هم چنين تعدادي از آثار نقره كاري و قلم زني استاد رائض در حوزه هنري هاي ملي موجود است. استاد احمد رائض در جند نمايشگاه بين المللي از جمله نمايشگاه بروكسل حضور فعال داشت و جوايز ارزندهاي هم دريافت كرد.

 


نوشته شده در   سه شنبه 20 مرداد 1388  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode