ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 9 ارديبهشت 1403
يکشنبه 9 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 19 مرداد 1388     |     کد : 4214

استویا چیست؟

افرادی که مراقب میزان کالری و کربوهیدرات مصرفی روزانه خود هستند یا نیاز به کنترل قند خون دارند...

 

افرادی که مراقب میزان کالری و کربوهیدرات مصرفی روزانه خود هستند یا نیاز به کنترل قند خون دارند، دارای چندین اتنخاب شکر طبیعی یا مصنوعی و بدون کالری می باشند. مثلا ساخارین، ساکرالوز و آسپارتام. و امروز نیز شکر کاملا طبیعی و بدون کالری دیگری از گیاه استویا را به شما معرفی می کنیم.

شاید بهتر باشد از این به بعد به جای این که از دوستان خود بپرسیم که چه قدر شیرینی و شکر در قهوه  چایی خود می ریزند ، بپرسیم چه رنگی دوست دارند، صورتی، زرد ، آبی یا سبز

افرادی که مراقب میزان کالری و کربوهیدرات مصرفی روزانه خود هستند یا نیاز به کنترل قند خون دارند، دارای چندین اتنخاب شکر طبیعی یا مصنوعی و بدون کالری می باشند. مثلا ساخارین، ساکرالوز و آسپارتام. و امروز نیز شکر کاملا طبیعی و بدون کالری دیگری از گیاه استویا را به شما معرفی می کنیم.

استویا چیست؟

استویا از گیاه استویا روبا دیانا گرفته می شود. این گیاه اولین بار در پاراگوئه ، جنوب امریکا رشد کرد.  در سال 1995 سازمان غذا  و دارو در امریکاFDA اجازه واردات برگهای استویا را اعلام کرد.اما قند حاصل از برگ های این گیاه تنها به عنوان مکمل رژیمی استفاده می شد. یعنی تا مدت ها مطالعه ای مبنی بر بی خطری استفاده از این گیاه به عنوان ترکیب اصلی انجام نشده بود.همچنین مزه این گیاه تلخ و غیر جذاب بود و همین میزان مقبولیت آن را تحت تاثیر قرار می داد. بعدها در دسامبر سال 2008 میلادی و بعد از چندین تحقیق و مطالعه ، سازمان غذا و دارو اجازه استفاده از این گیاه را به عنوان افزودنی بی خطر اعلام کرد. از آن به بعد از این ترکیب در نوشیدنی های غیر الکلی ، نوشیدنی های ورزشیو سایر غذاها و نوشیدنی ها استفاده می شد.

اکنون شواهد زیادی نشان می دهد که مواد غذایی و نوشیدنی های حاوی این ترکیب برای انسان و حیوان بی خطر است. تنها 95% از گلیکوسید  استویل خالص برای استفاده در نوشیدنی ها و غذاها تصویب شده است.  و طبق استانداردهای مصرف میزان بدون خطر و روزانه این ترکیب به ازای هر کیلوگرم وزن بدن تا 2 میلی گرم گزارش شده است.

در ضمن استفاده از این شکر در دوران بارداری بدون خطر اعلام شده است.

لازم به ذکر است شرکت فناوري هاي نوين سکه از واحد هاي فناوري خصوصي مستقر در پارک علم و فناوري شيخ بهايي توانسته است با استفاده از گياه استويا که قند سالم در طبيعت است، گز بدن قند توليد کند.

به گفته قاسم مصلحي، رييس شهرک علمي وتحقيقاتي اصفهان، برگ هاي خام گياه استويا و پودر گياهي سبز رنگ آن 10 تا 15 برابر شيرين تر از شکر است و شيريني مواد استخراجي تصفيه شده حاصل از استويا که به نام استويوسيد معروف است، 200 تا 300 برابر شيرين تر از شکر است.

وي افزود: استويوسيد يک پودر سفيد و بلوري است که از برگ هاي گياه استويا استخراج مي شود و خواص شيميايي و ترکيب موجود در اين درختچه، باعث جلب توجه اين واحد براي توليد گز بدون قند شده است.

مصلحي اظهار داشت: از مرحله کشت بافت تا استحصال مواد قندي گياه استويا در اين واحد فناوري انجام مي شود و گز توليد شده علاوه بر بي ضرر بودن براي افراد ديابتي، در آينده نزديک با ويتامين هاي دي، ث و کلسيم غني مي شود.

مدير عامل اين واحد فناوري به خواص و مزيت هاي برتر استويا نسبت به شکر اشاره کرد و گفت: استويا ضد پوسيدگي دندان، بدون انرژي (کالري) و 250 تا 300 بار شيرين تر از شکر است؛ اثر نامطلوب بر فشار خون و ديابت نمي گذارد؛ ضد ميکروب بوده و طبيعي است.

رييس شهرک علمي وتحقيقاتي اصفهان با بيان اينکه يک ذره کوچک از پودر استويا به قدري شيرين است که اکثر مردم طاقت خوردن آن را ندارند، گفت: استويا بر خلاف شکر باعث افزايش قند خون نمي شود و به همين دليل پس از مصرف، قند خون را افزايش نمي دهد.

گز يکي از فرآورده هاي سنتي ايران است که به جهت پاره اي ويژگي ها در عرصه محصولات غذايي جهان منحصر به فرد مي باشد.

در ساخت گز از هيچ نوع مواد و افزودني هاي غير طبيعي مانند انواع نگهدارنده ها، رنگ و اسانس استفاده نمي شود و تنها افزودني معروف اين محصول، گزانگبين است که به علت کاهش چشمگير برداشت آن در سال هاي اخير، جايگزين هاي ديگري چون ترنجبين و شير خشت پيدا کرده است.

 

گروه ترجمه سلامت نیوز

 

 


نوشته شده در   دوشنبه 19 مرداد 1388  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode