درگذشت ابوجعفرمحمّد بن شهرآشوب معروف به ابن شهرآشوب در سال588هجري قمري
« ابوجعفرمحمّد بن شهرآشوب» معروف به« ابن شهرآشوب» و ملقب به« عزالدين» و« رشيدالدين» مفسر، محدث، اديب و فقيه امامي مذهب ايراني تبار در سال588هجري قمري وفات يافت. او درمازندران به دنيا آمد اما دردوره سلجوقيان بنا به علل مذهبي بناچارايران را ترك كرد و به حلب رفت. وي كه ازعلماي شيعه زمان خود و مورد قبول و احترام اهل تسنن بود در8 سالگي قرآن را بطور كامل حفظ كرد. ابن شهرآشوب ازبزرگاني چون زمخشري، محمدغزالي و خطيب خوارزمي اجازه نقل حديث داشت. او درسرودن شعرنيزاز طبعي روان برخورداربود و اشعاري نيكو ميسرود. نمونهاي از اشعاروي درفضائل ائمه اطهار(ع) بطورپراكنده دركتاب مناقب آمده است. كتب «معالمُ العلماء، متشابه القرآن، بيان التنزيل و اَلاربعين» ازجمله آثارباارزش ابن شهرآشوب است.
درگذشت « ابوبكر مبارك بن ابي طالب» معروف به ابن دهان در سال 612هجري قمري
« ابوبكر مبارك بن ابي طالب» معروف به ابن دهان، اديب، نحو و شاعرنابيناي عرب در سال 612هجري قمري دربغداد درگذشت. وي درهمه علوم متداول زمان ازجمله گفت، نحو، عروض، تفسير، فقه، طب و نجوم ازدانش درخور توجهي بهرهمند بود و بسيارنيك شعرميسرود. ابن دهان به زبانهاي فارسي، تركي، رومي، هندي و ارمني مسلط بود و هرگاه شاگردان غيرعرب او مقصودش را درك نميكردند مطلب را به زبان خود آنها بيان ميكرد. ازميان شاگردان ابن دهان ياقوت حموي و ابن جوزي ازهمه مشهورترند.
تولد اميرالشعرا اميراحمد مينايي متخلص به امير در سال1244هجري قمري
اميرالشعرا اميراحمد مينايي متخلص به اميرو ملقب به منشي شاعر و نويسنده شيعي مذهب هندي در سال1244هجري قمري متولد شد. اميرمينايي از15سالگي سرودن شعررا آغازكرد و درشعراردو از هرچيز درغزل و قصيده استاد و صاحب شيوهاي دلنشين بود. اشعارمينايي محكم و طبعش روان بود و نثروي همانند نظمش ازسادگي خاصي برخورداربود. معاصران وي مراتب كمال، علم، اخلاص، تقوي و تواضع وي را بسيارستودهاند. او درذكرمناقب و مرثيه سرايي اهل بيت)ع( نيزقصايد فراواني سروده است. ازآثاراميرمينايي ميتوان به «مثنوي نورتجلي، مثنوي ابرتجلي درخصوص ميلاد حضرت رسول اكرم)ص(، شام ابد درمورد رحلت حضرت ختمي مرتبت» اشاره كرد.
دستگیری و تعبید جمال الدين اسدآبادي در سال1308هجري قمري
عمّال حكومتي قاجار، سيد جمال الدين اسدآبادي را درحرم حضرت عبدالعظيم(ع) در سال1308هجري قمري دستگير و از ايران تبعيد كردند. بعد از بازگشت سيد جمال به ايران و اقدام وي جهت هدايت افكار و توجه دادن مردم به اصلاحات مملكتي ناصرالدين شاه اوضاع را خطرناك ديد و دروضعيتي كه سيد در بستر بيماري بود او را دستگير و تحت الحفظ به عراق تبعيد كرد. اما افكار انقلابي سيد جمال دراذهان مردم ايران باقي ماند و ملت مسلمان ايران را بيدارتر از گذشته براي قيام برضد حكومت قاجارآماده ساخت.