ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 28 ارديبهشت 1403
جمعه 28 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 10 مرداد 1388     |     کد : 4118

شرح‌الاصول من‌الكافی

جلد دوم كتاب «شرح‌الاصول من‌الكافی» به قلم صدرالدين محمد شيرازی با تصحيح سيدمهدی رجائی و به همت انتشارات بنياد حكمت اسلامی صدرا منتشر شد...

جلد دوم كتاب «شرح‌الاصول من‌الكافی» به قلم صدرالدين محمد شيرازی با تصحيح سيدمهدی رجائی و به همت انتشارات بنياد حكمت اسلامی صدرا منتشر شد.

اين كتاب شرحی است كه صدرالمتألهين بر كتاب اصول كافی مرحوم شيخ كلينی(ره) زده و در پنج جلد تدوين شده است و هم‌اكنون جلد دوم آن برای نخستين‌بار منتشر شده است كه در اين مجلد تفسير احاديث در باب فضل العلم ارائه شده است.

لازم به ذكر است كه كتاب شريف كافی را ثقةالاسلام محمدبن يعقوب كلينی در مدت 20 سال و در 34 جزء (اصول، فروع و روضه) تدوين كرد و شامل بيش از 16 هزار حديث است و از حيث قدمت، جامع بودن و كثرت احاديث سرآمد كتاب‌های حديثی شيعه است و همواره مورد استناد و استفاده فقها و مؤلفان كتاب‌های معارف دينی و اخلاق در حوزه‌های علمی شيعه بوده است.

صدرالمتالهين (ره) در مورد اين كتاب می‌نگارد: بهترين احاديث و گفتارهايی كه از اهل‌بيت(ع) برای ما روايت شده، احاديث كتاب كافی تاليف امين‌الاسلام و ثقة‌الاسلام شيخ عالم كامل مجتهد بارع فاخر، محمدبن يعقوب كلينی ـ‌ اعلی‌الله قدره و انار فی‌السماء بدره ـ است.

در اين كتاب، اساس تعليمات مذهب و دينداری بر پايه خردمندی، تعقل، دانش، علم و بصيرت كامل نهاده شده و اين اثر همزمان با مرجعيت نواب خاص امام عصر(عج) در افق تعليمات شيعه به عنوان يك مرجع عمومی و برای وظيفه‌شناسی در همه ادوار آينده تا ظهور امام زمان(عج) تهيه شده است.

صدرالمتالهين(ره) از 34 جزء كتاب كافی فقط به شرح بخشی از اصول كافی كه عبارتند از جزء اول؛ كتاب عقل و جهل، جزء دوم ؛كتاب‌العلم، جزء سوم؛ كتاب‌التوحيد و بخشی از جزء چهارم؛ كتاب‌الحجة توفيق يافته است.

از منابع مورد استناد اين اثر می‌توان كتاب‌های قرآن كريم، نهج‌البلاغه، ديوان منسوب به اميرالمومنين علی(ع)، عوالی‌اللئالی، رجال(كشی، نجاشی، شيخ طوسی، ابن داود، برقی)، احياء‌ علوم الدين، صحاح‌اللغة، الدرالمنثور، اعتقادات ‌صدوق، خصال، تهذيب‌الاحكام، بحارالانوار، مرآت‌العقول، تفسير قمی، كشف‌الغمة، تفسير(الباطن، فخررازی، الكبير، كشاف)، احقاق‌الحق، قاموس‌المحيط، الفتوحات‌المكية، ارشاد، اربعين، اعلام الوری، بصائرالدرجات، حكمةالاشراق، شرح اصول كافی مولی محمدصالح مازندرانی، كسراصنام الجاهلية، كنزالعمال، معالم العلماء، ملل و نحل، النهاية و ده‌ها كتاب ديگر را نام برد.

نخستين چاپ جلد دوم كتاب «شرح‌الاصول من‌الكافی» در شمارگان 2000 نسخه، 640 صفحه (گالينگور) و بهای 94500 ريال به همت انتشارات بنياد حكمت اسلامی صدرا راهی بازار نشر شده است.

 


نوشته شده در   شنبه 10 مرداد 1388  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode