ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 28 ارديبهشت 1403
جمعه 28 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 8 مرداد 1388     |     کد : 4081

پنج شنبه 8 مرداد 7 شعبان 30 ژوئيه

درگذشت «ابراهيم بن عباسي صولي» در سال242هجري قمري...

درگذشت «ابراهيم بن عباسي صولي» در سال242هجري قمري

«ابراهيم بن عباسي صولي» از شاعران مشهور عرب و كاتب نامي قرن سوم هجري در سال242هجري قمري در شهر سامرا درگذشت. وي به ابواسحق و ابوبكر مكنّي بود و به ابن صولي مشهور بود. او علوم ادبي را از اديبان بزرگ عصرخود فراگرفت و از خردسالي به سرودن شعر پرداخت و بعد از مدتي هنگامي كه نوجواني بيش نبود در اين امر بزرگ بر ديگران پيشي جست. ابن صولي اشعار خود را به نيك وبد تقسيم مي‏كرد و گاهي از يك قصيده تنها يك يا دو بيت زيبا را در دفترش يادداشت مي‏كرد، از اين رو ديوان او بسيار مختصر، دلنشين و شيواست. ابن صولي در مدح حضرت امام رضا(ع) اشعار بسيار سروده و از آن حضرت روايتهاي متعدد نقل كرده است. سروده‏ها و مدايح اين شاعر عرب در« عُيونُ اخبارالرِّضا» نيز تأييد شده است.

 

 درگذشت « ابُوعلي عيسَي بن اِسحاق زُرعَه» در سال398هجري قمري

«ابُوعلي عيسَي بن اِسحاق زُرعَه» فيلسوف و مترجم مسيحي يعقوبي در سال398هجري قمري ديده ازجهان فروبست. وي مردي از دانش دوست و اهل مطالعه و كتابخواني بود و به نكات ظريف فلسفه آگاهي كامل داشت. ازاين رو نويسندگان همعصرش وي را از پيشگامان علم منطق و فلسفه و از مترجمان چيره‏ دست سرياني به عربي برشمرده و گفتهاند: «او از اولين مترجمان آثار ارسطو و جالينوس بوده است». نوشتههاي ابن زرعه شامل ترجمه كتابهاي ارسطو و جالينوس؛ و تأليفاتش در باب علم منطق، فلسفه و كلام مسيحي است كه نام بيشتر آنها در كتاب«الفِهرسْتِ اِبْن نَدَيم» آمده است. ابن زرعه سرانجام در اثر ابتلا به فلج درگذشت.

 

تولد سيد عبدالله جزايري در سال1112هجري قمري

سيد عبدالله جزايري ازعلماي بزرگوار شيعي در سال1112هجري قمري درشوشتر متولد شد. سيد عبدالله در16سالگي به مرتبه والايي ازعلم رسيد و پس ازآن به شوق ديدار بزرگان علم و دين و اهل فضل به سفررفت. وي بعد ازچند سال دانش اندوزي به زادگاهش شوشتر بازگشت و به نشرعلوم و معارف ديني مشغول شد و دركنار تدريس ازتأليف و تصنيف آثار ارزشمند غافل نشد. سيد عبدالله جزايري روحيه جستجوگرانه درخورتوجهي داشت بطوريكه براي خواندن و آموختن انجيل، تورات و اوستا ازعلماي اديان مسيحي، يهودي و زرتشتي درخواست كرد كه به او تعليم دهند. سيد عبدالله بعد ازمرگ پدرش قضاوت، تدريس و امامت جمعه را بعهده گرفت. ازسيد عبدالله جزايري آثاري چون «ديوان شعر» باقيست.

 

درگذشت آيت الله حاج سيد هبة الله امام در سال1391هجري قمري

آيت الله حاج سيد هبة الله امام ازعلماي بزرگوارعلوم و معارف اسلامي در سال1391هجري قمري درتهران بدرود حيات گفت. آيت الله هبة الله امام ازاهالي دزفول بود و تحصيلات خود را تا اخذ درجه اجتهاد در درفول، وحوزه نجف گذراند. ايشان پس ازاتمام تحصيل به اهواز رفت و به تدريس، تحقيق و تأليف مشغول شد. آيت الله هبة الله امام دركنار امورفرهنگي و تدريس، به امورشرعي و عرضي مردم نيزرسيدگي مي كرد. سالهاي آخرعمر آيت الله هبة الله امام درتهران سپري شد. ازآثار متعدد ايشان مي توان «نداي خرد درباره اصول دين، دو گمشده، نغمه هاي خرد و اسرار خلقت ازپيدايش بشر» را نام برد.

 


نوشته شده در   پنجشنبه 8 مرداد 1388  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode