ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 19 ارديبهشت 1403
چهارشنبه 19 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 17 مرداد 1391     |     کد : 40749

چهار شنبه 18مرداد 1391 - 19 رمضان 1433 -8آگوست 2012

رویدادهای مهم 18 مرداد در گذرتاريخ ...

رویدادهای مهم 18 مرداد در گذرتاريخ

شهادت شهيد احمد عارفی 1361ش)
اشاره:
شهيد احمد عارفي در سال ۱۳۴۵ش در توابع بوشهر ديده به جهان هستي گشود. روزهاي کودکي‌اش را در روستاي ريز سپري کرد، زمان به تندي مي‌گذشت و او در جلسات ذکر اهل بيت (ع) با فرهنگ ايثارگري و شهادت آشنا مي‌شد. احمد در سن شش سالگي به مدرسه رفت؛ وي طي تعطيلات تابستان، در کلاس‌هاي قرآن شرکت مي‌کرد. احمد پس از پشت سر گذاشتن دوران دبستان و ورود به مدرسه راهنمائي، درخصوص تشکيل انجمن اسلامي اقدام نمود و براي برپائي جلسات مذهبي و هم‏چنين پخش نوارها و کتاب‌هاي مذهبي، کوشش قابل توجهي از خود نشان داد. وي در همان دوران تحصيل در مقطع راهنمائي، در سال ۱۳۶۱ش نداي امام امت (ره) را لبيک گفت و در سن ۱۶ سالگي براي گذراندن دوره‌ آموزشي يک ماهه راهي سرزمين نور شد. عارفي پس از اعزام به جبهه‏هاي نبرد حق عليه باطل، دلاورانه از کيان ايران اسلامي دفاع نمود. احمد در تاريخ هجدهم مردادماه ۱۳۶۱ش در جبهه کوشک هنگام تکميل نمودن خط مقدم جبهه با ماشين عازم آن‌جا شد. نرسيده به نقطه مقصود، خمپاره‌ ۱۶۰ از سوي دشمن به سوي آنان پرتاب شد، احمد از ناحيه‌ سر مورد اصابت ترکش قرار گرفت و درحالي‏که ۱۶ سال بيش‏تر نداشت، عاشورائي شد.

شهادت شهيد ناصر علوانی (1361ش)
اشاره:
تقویم روز اول فروردین 1337 تولد کودکی را نشان می دهد که فضای خانه علوانی را زینت خاصی بخشید. در آغاز سال نو خداوند هدیه ای عطا کرد. فصل گل و شقایق بود، همه جا سبز بود و زیبا و این تولد شادی آنان را دو چندان کرد. او را ناصر نام نهادند تا نصرت دهنده دین حضرت مصطفی (ص) باشد، چندی بعد او را به دامن مسجد سپردند و حضور مستمر وی در مسجد باعث به کمال رسیدن او بود، او ندای «هل من ناصر ینصرنی» امام را به گوش جان شنید و در آن سالهای ظلم و ستم و فساد در زمره مبارزین قرار گرفت و به لحاظ ضرورتی که در امور فرهنگی احساس می کرد به اتفاق جمعی از دوستانش از جمله شهید حبیب شریفی کتابخانه ای را به نام حضرت ولی عصر (عج) در مسجد جامع سوسنگرد راه اندازی کرد. شبهای بسیاری بود که آن جوان رعنا در کنار کتابخانه اش می خوابید تا شب سیاه ستمشاهی را سپری کند. کلاس های عقاید و قرائت قرآنش همیشه برقرار بود. او در همان سالهای ستمشاهی یک از مروجین افکار ناب حضرت روح الله بود و به اتفاق جمعی از جوانان سوسنگرد مبارزات خود را گسترش داد و با تشکیل گروهی مخفی به مبارزه با رژیم پرداختند. ناصر گمشده خود را در اسلام ناب محمدی یافت، از هر وسیله ای برای ترویج دین استفاده می کرد، او با تشکیل دو تیم فوتبال به نام اسلام جوان و مصعب اقدام به جذب جوانان و آموزش احکام دینی از این طریق نمود و به دنبال آن صندوق تعاون کوچکی که در کتابخانه تأسیس کرد که درآمد آن خرج برگزاری مراسم میلاد انبیاء و اعیاد مختلف می نمود، او پس از طی دوران دانشسرا با استخدام آموزش و پرورش درآمد و در کسوت شریف معلمان درآمد و به تربیت نونهالان پرداخت، با پیروزی انقلاب اسلامی نقش بسزایی در تشکیل کمیته سوسنگرد و برقراری امنیت در آن دیار ایفا نمود و با شروع جنگ تحمیلی به جبهه شتافت و پس از مدتها حضور مداوم در جبه های جنوب، سرانجام در ظهر هجدهم مرداد سال 1361، فرزند جاوید سوسنگرد لباس زیبای شهادت را زینت بخش قامت خود یافت و جاودانه شد. یادش همیشه سبز باد.

شهادت شهيدمحمدرضافرزانگان(1362ش)

اشاره:
شهيد محمدرضا فرزانگان در سال ۱۳۳۷ش در ورامين قدم به عرصه زندگي گذاشت. محمدرضا از همان ابتداي کودکي علاقه زيادي به شرکت در مجالس مذهبي داشت. وي دوران تحصيل خود را با وجود مشکلات فراوان، به پايان رساند و پس از آن به خدمت سربازي اعزام شد و هم‏زمان با اوج‏گيري انقلاب اسلامي او نيز مانند بسياري از مردم جهت پيروزي انقلاب تلاش و کوشش نمود. پس از شروع جنگ تحميلي نيز محمدرضا بارها به جبهه‌هاي حق عليه باطل رفت تا اين‏که سرانجام در تاريخ هجدهم مردادماه سال ۱۳۶۲ش در سن ۲۵ سالگي به آرزوي ديرينه خود که شهادت بود، نائل گشت.
 
درگذشت مترجم قرآن و نويسنده توانا «ابوالقاسم پاينده» (1363 ش)
اشاره:
استاد ابوالقاسم نجف‏آبادي معروف به پاينده در سال 1292 ش در نجف آباد به دنيا آمد. ابتدا به تحصيل علوم قديم روي آورد و در اصفهان به تكميل آن پرداخت. دشواري معيشت او را ناگزير به كار در چاپخانه نمود و اين شغل، نقشي بنيادي در گزينش راهي داشت كه پس از آن، پاينده به آن روي آورد. پاينده در سال 1308 فعاليت مطبوعاتي خود را آغاز كرد و در 19 سالگي به تهران رفت و با روزنامه‏ها و مجلات گوناگون همكاري نمود. وي در 1321 مجله صبا را بنيان نهاد و آن را تا 9 سال انتشار داد. ابوالقاسم پاينده نزديك به چهل اثر از خود به جاي نهاد كه بزرگ‏ترين آن، ترجمه قرآن مجيد است و با اصلاحاتي كه پس از چاپ نخست آن انجام داد، آن را از ترجمه‏هاي موفق قرآن گردانيد و به سبب آن در سال 1336 مورد تقدير قرار گرفت. استاد پاينده، داستان نويس توانائي بود و گام‏هاي بلند و استواري در نماياندن زندگي مردم پيرامون خود برداشت. داستان‏هاي وي سبكي واقع‏گرايانه دارند و به كنايه و طنز آميخته‏اند. در ميان آثار او، ترجمه مروج الذَّهب و از آن مهم‏تر و مفصل‏تر، ترجمه سراسر تاريخ طبري، حايز اهميت است و نثر شيوا و رواني دارد. وي سرانجام در 18 مرداد 1363 در 71 سالگي درگذشت.

رحلت آيت‏ الله «ميرزا محمد ثقفي» پدر همسر حضرت امام خميني(ره) (1364 ش)
اشاره:
آيت‏الله ميرزا محمد ثقفي در حدود سال 1273 ش (1313 ق) در تهران تولد يافت. ايشان پس از گذراندن مقدمات علوم اسلامي، براي ادامه تحصيل، راهي حوزه علميه قم شد و از محضر استادان نامداري همچون سيّدابوالحسن رفيعي قزويني و حاج شيخ عبدالكريم حائري يزدي بهره برد و از آنان اجازه اجتهاد و روايت گرفت. آيت‏الله ثقفي پس از آن به تهران بازگشت و تا پايان زندگي به تاليف كتاب، ارشاد مردم و انجام وظايف شرعي پرداخت. از اين عالم رباني كه پدر همسر امام خميني(ره) مي‏باشد، تأليفات ارزنده‏اي به يادگار مانده است كه تفسير روان جاويد، حاشيه بر تقريرات منظومه سيّدابوالحسن رفيعي و ديوان اشعار از آن جمله‏اند. سرانجام اين عالم بزرگوار در هجدهم مرداد سال 1364 ش برابر با 1405 ق در 91 سالگي دار فاني را وداع گفت و در رواق ابوالفتوح رازي در حرم حضرت عبدالعظيم(ع) در ري مدفون شد.
 
عمليات ايذائي فتح 9 در منطقه خورمال در استان سليمانيه عراق (1366 ش)
اشاره:
از آن‌ زمان‌ كه‌ همكاري‌ با معارضان‌ كرد عراقي، به‏ويژه‌ «اتحاديه‌ ميهني‌ كردستان‌ عراق» به‌ رهبري جلال‌ طالباني مد نظر فرماندهان‌ عالي‏رتبه‌ جنگ جمهوري اسلامي‌ ايران‌ قرار گرفت‌ و به‏دنبال‌ آن‌ قرارگاه‌ برون‏مرزي‌ سپاه‌ پاسداران‌ انقلاب‌ اسلامي‌ به‌نام‌ قرارگاه‌ رمضان‌ بدين‏منظور تقويت‌ شد، سلسله‌ عمليات‌هاي‌ «فتح» براي‌ نفوذ و ضربه زدن‌ در عمق‌ جبهه‌ و خاك‌ دشمن بعثي‌ طراحي‌ شده و به اجرا درآمد. سال ‌۱۳۶۶ش به‏عنوان‌ هفتمين‌ سال‌ جنگ جمهوري اسلامي‌ ايران‌ و رژيم بعثي عراق، سال‌ پركار و پر از فراز و نشيبي‌ براي‌ نيروي ‌زميني‌ سپاه‌ پاسداران‌ انقلاب‌ اسلامي‌ و به‏ويژه‌ قرارگاه‌ برون‏مرزي‌ «رمضان» در جبهه‌ شمالي‌ و كردستان‌ عراق‌ بود. يكي‌ از ده‌ها عمليات‌ نامنظم‌ و تهاجمي‌ اين‌ سال، عمليات نامنظم فتح ۹ بود. عمليات فتح ۹ در شامگاه ۱۸ مردادماه ۱۳۶۶ش و با رمز «يا رسول‏الله (ص)» آغاز شد. هدف طرح مانور عمليات، انهدام يگان‏هاي دشمن در عمق خاك كردستان عراق بود. اين طرح با هدايت و برنامه‏ريزي قرارگاه عملياتي و برون‏مرزي رمضان از نيروي زميني سپاه پاسداران انقلاب اسلامي و همکاري معارضان كرد عراقي طي پنج روز در منطقه شهر خرمال عراق به انجام رسيد. در عمليات نامنظم فتح ۹ که عليه نيروهاي متجاوز عراقي صورت گرفت، نيروهاي خودي با شبيخون‏هاي متعدد، آرامش دشمن را سلب و روحيه آن‏ها را به‏شدت تضعيف کردند. در اين اقدام، ضمن اجراي عمليات رواني عليه دشمن، مناطق و تأسيساتي به ‏شرح زير آزاد گرديدند: - روستاهاي «احمدآوار»، «زلم»، «بلانيه»، «حنورنوازان»، «باني‏شار»، «ميرپور» و «آموزه». بلندي‏هاي ۱۳۰۰، ۱۲۵۰، ۱۱۵۰‌، ۱۲۰۰، ۱۱۰۰، ۱۲۷۰، ۱۶۱۰، ۱۵۰۰ و ۱۶۴۲. هم‏چنين نيروهاي خودي توانستند راه آسفالته سهشهر «سيّدصادق»، «حلبچه» و «خرمال» را زير ديد و تيررس خود قرار دهند و با انهدام ۲۰ دستگاه خودروي نظامي، يك انبار مهمات بزرگ و شماري سلاح نيمه‏سنگين؛ تعداد ۴۰۰ نفر از نيروهاي دشمن را كشته و زخمي و ۴۰ نفر را اسير نموده، ۹ دستگاه خودرو نظامي را به غنيمت گرفته و به مواضع پدافندي خود بازگردند.

رویدادهای مهم 19 رمضان در گذرتاريخ

ضربت خوردن امام علي(ع) به دست «‏سمل ناداني و خودشيفتگي» (40 ق)
اشاره:
پس از جنگ نهروان ميان امام علي(ع) و خوارج، سه تن از آنان در خانه‏ي كعبه براي قتل معاويه، عمروعاص و امام علي(ع) هم پيمان شدند كه در شب نوزدهم رمضان،مبادرت به آن كار نمايند. عبدالرحمن بن ملجم مرادي كه از ياران سابق امام علي(ع) بود، در اين شب، ضربتي را بر فرق مبارك امام وارد مي‏سازد و اثر زخم و زهر شمشير، امام را ناتوان ساخته و در 21 رمضان به شهادت مي‏رساند.

وفات «غياث‏الدين جمشيد كاشاني» منجم و رياضي‏دان(832 ق)
اشاره:
غياث‏الدين جمشيد پسر مسعودبن محمودبن محمد طبيب در حدود سال 790 ق به دنيا آمد. وي طلبه‏ي رصدخانه مراغه به شمار مي‏رفت كه به دست خواجه نصيرالدين طوسي داير شده بود. غياث الدين كاشاني در كاشان نيز سه خسوف رصد كرد. سپس به خاطر توجه شاهان مغول كه به نجوم علاقه داشتند ترك ديار نمود و نزد آلغ‏بيك مغول به سمرقند رفت. وي در سال 818 ق ابزار رصد تازه‏اي به نام «طبق المناطق» اختراع كرد و كتابي به نام نزهةالحدائق نوشت و آن را جام جم ناميد. در سمرقند طرح و نقشه‏ي رصدخانه‏ي سمرقند را فراهم آورد. غياث‏الدين از دست همكاران حسد پيشه، خون دل‏ها خورد تا مرگش رسيد. «زيج خاقاني»، «زيج تسهيلات»، «سُلَمُّ السَّماء» (در حل اشكالي كه براي پيشينيان در ابعاد و اجرام رخ داده است)، «مُحيطيّه»
در باب استخراج نسبت مابين محيط دايره و قطر كه امروزه آن را با «پي» يوناني مي‏نويسند. رساله «وَتْر و جيب»، هم‏چنين تفسير القرآن و كتب ديگر، از جمله تاليفات اين رياضي‏دان ايراني مي‏باشند. او اولين رياضي‏داني است كه كسرهاي اعشاري را وضع كرد.

درگذشت «رابيندرانات تاگور» فيلسوف، نويسنده و شاعر هندي (1941م)
اشاره:
رابيندرانات تاگور، فيلسوف و اديب شهير هندي در 6 مه سال 1861م در خانواده‏اي برهمايى در كلكته هندوستان به دنيا آمد. پدربزرگش مروج آئين برهمايى و پدرش مردي دانشمند بود. از رابيندرانات تاگور حدود 60 ديوان شعر، چهل داستان كوتاه و بلند، پنجاه نمايش‏نامه و تعدادي رساله و كتاب فلسفي به جاي مانده كه بيشتر آن‏ها به زبان انگليسي ترجمه شده است. اين انديشمند هندي در 1913م به عنوان اولين آسيايى، جايزه نوبل ادبي را دريافت كرد و شهرتي جهاني يافت. آثار متنوعي از تاگور بر جاي مانده كه باغبان، گورا، وطن و جهان، گيتاجاني، خاطرات من، قرباني و پُست‏خانه از آن جمله است. رابيندرانات تاگور سرانجام پس از يك عمل جراحي، در هفتم اوت 1941م در هشتاد سالگي در خانه‏اي كه به دنيا آمده بود، درگذشت.

رویدادهای مهم 8 آگوست


* امضای قرارداد موستار میان مسلمانان و كروات‌ها (1996م)
* درگذشت‌ « اليور هاردي‌ ، « کمدين‌ آمريکائي (1957م)
* تولد «فرانچِسْكو پِتْرارْكْ» شاعر و اديب برجسته ايتاليائي (1304م)
* درگذشت «آنتوني فانْ ديكْ» نقاش معروف بلژيكي (1641م)
* فاجعه آتشفشان كوه «په ‏له» در «جزيره مارتينيك» و مرگ چهل‏هزار نفر (1902م)
* روز ملي و استقلال «ساحل عاج» از استعمار فرانسه (1960م)


نوشته شده در   سه شنبه 17 مرداد 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode