ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 19 ارديبهشت 1403
چهارشنبه 19 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 15 مرداد 1391     |     کد : 40630

دو شنبه 16مرداد 1391 - 17 رمضان 1433 -6آگوست 2012

رویدادهای مهم 15 مرداد در گذرتاريخ ...

رویدادهای مهم 15 مرداد در گذرتاريخ
شهادت شهيد محمود غلامی (1339ش)
اشاره:
شهيد محمود غلامي در تاريخ چهاردهم اسفندماه سال ۱۳۳۹ش در روستاي دشت مزار از منطقه دماوند در يك خانواده مذهبي چشم به جهان گشود. محمود، دوران تحصيلات خود را با موفقيت پشت‌ سر گذاشت. غلامي داراي اخلاق و رفتاري نيكو و پسنديده بود و نسبت به انجام فرائض ديني بسيار مقيد و حساس بود. وي در راه‌اندازي پايگاه بسيج نيز نقش و فعاليت چشم‌گيري داشت. با شروع جنگ تحميلي رژيم بعثي عراق عليه نظام نوپاي جمهوري اسلامي ايران به نداي پيامبرگونه حضرت امام خميني (ره) لبيك گفت و به جبهه‌هاي نبرد حق عليه باطل اعزام گرديد تا اين‌که سرانجام در تاريخ شانزدهم اسفندماه سال ۱۳۶۱ش در سن ۲۲ سالگي در منطقه شرق بصره به صف ياران شهيدش پيوست و سرافرازانه عاشورائي گشت. فرازی از وصيت‌نامه: سپاس خداوندي را كه شناخت معرفت خويش را به من آموخت. انتخاب راه شهادت كه در صدر اسلام اولين‌بار از سوي مرداني چون حسين عليه‌السلام، ابوذر و ياسر برگزيده شد؛ تا امروز به جوانان ايران‌زمين به ارث رسيّد. شما نيز با كار و كوشش خود، انقلاب را ياري كنيد و ما نيز با خون خود ريشه آن را آبياري مي‌كنيم. مرگ در بستر، ذلت است و اين را بدانيد كه تا كفر هست لشگريان اسلام آرام نخواهند نشست. تذكر ديگر اين‌كه امام را هميشه دعا كنيد زيرا با رهنمودهاي او انقلاب تا اين حد پيش رفته است.

درگذشت عالم نيكوكار آيت ‏الله «سيّدرضا فيروزآبادي» در ري (1344 ش)
اشاره:
آيت‏الله سيّدرضابن‏سيّدهاشم فيروزآبادي در حدود سال 1251 ش در فيروزآباد از نواحي اطراف شهر ري در خانواده‏اي كشاورز به دنيا آمد. وي پس از گذراندن مقدمات علوم در تهران، راهي نجف اشرف شد و از محضر استاداني همچون آخوند خراساني و ميرزا حسين خليلي تهراني و در كربلا از درس آيت‏الله سيّد اسماعيل صدر بهره‏ها بُرد. آيت‏الله فيروزآبادي سپس به ايران بازگشت و در زادگاهش به انجام وظايف ديني مشغول شد. وي از دوران كودكي در انديشه خدمت به خلق خدا بود و حتي‏المقدور از آنان دستگيري مي‏كرد. ايشان در اوايل مشروطيت، چهار دوره، نماينده مجلس شوراي ملي بود. حضور وي در مجلس تنها براي دفاع از حقوق ملت را برعهده داشت، چنان كه يك ريال از حقوق ماهيانه آنجا را تصرف نكرد و حقوق جمع شده چندين ساله را با اجازه مراجع تقليد به بناي بيمارستاني در شهر ري اختصاص داد. آيت‏الله فيروزآبادي تا اواخر عمر از رسيّدگي به وضع بيماران كوتاهي نمي‏كرد و حتي تا نيمه‏هاي شب به قسمت‏هاي مختلف بيمارستان سركشي و از بيماران دردمند عيادت مي‏نمود. از آثار خيريه اين عالم نيكوكار مي‏توان به بيمارستان هزار تخت‏خوابي در ري، زايشگاه، پرورشگاه و دارالايتام، مسجد جامع و مدرسه اشاره كرد. آيت‏الله فيروزآبادي سرانجام در شانزدهم مرداد 1344 ش در 93 سالگي به جوار رحمت حق شتافت و در ميان حزن و اندوه دوستداران، در مقبره‏اي كه در كنار بيمارستان در ري براي خود بنا نموده بود، به خاك سپرده شد.

انتخاب «جمشيد آموزگار» به نخست‏ وزيري رژيم پهلوي (1356 ش)
اشاره:
پس از روي كار آمدن جيمي كارتر به رياست جمهوري آمريكا، شاه براي جلب رضايت صدرنشين جديد كاخ‏سفيد، حاضر به قرباني كردن نزديك‏ترين كسان خود، حتي هويدا، نخست وزير مطيع و وفادرش بود. از اين رو پس از دوازده سال و نيم نخست‏وزيري هويدا، او را از كار بركنار كرد تا خود را بيشتر از قبل با سياست‏هاي آمريكا موافق نشان دهد. شاه براي جانشيني هويدا به دنبال كسي مي‏گشت كه ضمن فرمانبرداري از او، از اعتماد و توجه ويژه آمريكا نيز برخوردار باشد. تا اين كه جمشيد آموزگار را كه به مدت بيست سال در صحنه سياسي ايران در جريان انواع كارها قرار گرفته بود، به اين سمت انتخاب كرد. فاجعه آتش‏سوزي سينما ركس آبادان، شهادت آيت‏الله سيّد مصطفي خميني، اعلام فضاي باز سياسي، چاپ مقاله اهانت‏آميز عليه امام در روزنامه اطلاعات، وقايع خونبار 19 دي قم و 29 بهمن 56 در تبريز از جمله وقايع دوران نخست وزيري آموزگار بود. سرانجام اين عنصر خود فروخته پس از يك سال صدارت، به علت عدم موفقيت در كنترل نهضت اسلامي به رهبري امام خميني(ره) و گسترش انقلاب به سراسر كشور در چهارم شهريور 1357 از مقام خود استعفا داد.

تشكيل جهاد دانشگاهي به فرمان «امام خميني»(ره) (1359 ش)
اشاره:
پس از پيروزي انقلاب اسلامي، فضاي جامعه از فرهنگ طاغوتي پاك نشده بود و مظاهر آن در همه جا به چشم مي‏خورد. همچنين عوامل فعال طاغوتي در دانشگاه‏ها مانع اشاعه فرهنگ اسلامي بودند. در نتيجه دانشجويان در برابر اين مسأله، به مقابله برخاستند و دانشگاه‏ها تعطيل شد. حضرت امام با تأئيد اين حركت، فرمان تشكيل نهاد انقلابي جهاد دانشگاهي را صادر كردند تا پس از تشكيل ستاد انقلاب فرهنگي، فرهنگ منحط غربي از مراكز علمي و فرهنگي كشور زدوده شود. اين مركز فرهنگي در سال 1363، به عنوان ستاد اجرائي انقلاب فرهنگي تغئير نام داد تا اين كه در سال 1364، پس از استقلالِ دانشگاه‏ها و جدا شدن وزارت فرهنگ و آموزش عالي، مجدداً به عنوان جهاد دانشگاهي مطرح گرديد. بر اساس اساسنامه اين نهاد جهاد دانشگاهي نهادي است عمومي و غير دولتي، زير نظر شوراي عالي انقلاب فرهنگي، داراي شخصيت مستقل و از لحاظ استخدامي و مالي، تابع مقرراتي است كه در چهارچوب اختيارات قانوني به تصويب هيئت امناي جهاد دانشگاهي مي‏رسد. از سال 1369، جهاد دانشگاهي به عنوان پلي ميان دانشگاه و بخش صنعتي و خدماتي كشور معرفي و محل استقرار آن، بيرون از دانشگاه تعئين شد. گسترش تحقيقات و شكوفائي روحيه پژوهش، گسترش طرح‏هاي كاربردي و نيمه صنعتي از طريق پيوند با مراكز علمي و تحقيقاتي به منظور به كارگيري وظايف و توسعه امور فرهنگي در سطح جامعه از طريق همكاري با حوزه و دانشگاه و ساير مراجع و نهادهاي فرهنگي به ويژه براي نسل جوان، از اهداف مهم جهاد دانشگاهي مي‏باشد.
رویدادهای مهم 16 رمضان در گذرتاريخ

وفات عالم جلیل آیت الله محمد فاضل شریبانی (1322ق)
اشاره:
ولادت: 1248ق. محل ولادت: آذربایجان وفات : 1322ق . محل دفن : نجف محل تحصیل: شربیان ، تبریز، نجف اساتید: حضرات شیخ مرتضی انصاری ، سیّد حسین کوه کمره ای ، میرزا محمد حسن شیرازی و... شاگردان : سید علی قاضی طباطبائی، سید محمد حجت کوه کمره ای و.... تألیفات : حاشیه بر رسائل و مکاسب شیخ مرتضی انصاری و.... این عالم وارسته علاوه بر توان بالای علمی ، در مکارم اخلاق ، دلسوزی نسبت به بینوایان و اکرام سادات زبانزد بود . پس از رحلت سیّد حسین کوه کمره ای ریاست حوزه علمیه را بر عهده گرفت امام همواره در فقر می زیست . از علامه طباطبائی نقل شده است : گروهی توطئه کردند و روش عرفانی و الهی و توحیدی مرحوم آخوند ملا حسینقلی همدانی را به باد انتقاد گرفته در عریضه ای به مرحوم شربیانی نوشتند که ملا حسینقلی همدانی روش صوفیانه در پیش گرفته است . مرحوم شربیانی نامه را مطالعه فرمود و قلم را برداشته زیر نامه نوشت کاش خداوند مرا مثل آخوند صوفی قرار بدهد. او با مسافرت های خود به امام زاده های واجب التعظیم شیعیان را متوجه این وظیفه ولائی کرد و با تأکید به تعطیل کردن مغازه ها و راه انداختن دسته عزاداری این سنت حسنه را بنا نهاد. آیت الله بهجت می فرمود ایشان خیلی حلیم بود. اگر به کسی چیزی هم نمی داد طرف با رضایت از پیش ایشان می رفت . زمانی می خواست از کوفه به قصد زیارت کربالا برود طلا محتاج دور او را گرفتند و ایشان هم هر چه داشت به آن ها داد . فقط مقداری برای هزینه راه برای خود برداشت و با ملاطفت به طلاب گفت : اگر خدا برساند باز هم می دهم ! خادم آقا گفت : آقا به این ها خشم کنید تا بروند. ایشان فرمود چه کنم خشمم نمی آید سال ها پس از فوت این مجاهد نستوه در 1357ق دولت عراق تصمیم گرفت راه هایی را که در اطراف حرم مطهر برای دفن اموات در نظر گرفته شده بود مسدود کند . در این عملیات اجساد تعدادی از علماء ظاهر شد و ازآن جمله پیکر شریف آیت الله فاضل شربیانی بود که بعد از 35 سال هیچ تغییری در آن پدید نیامده بود . بار دیگر در 1382ق. هنگام مرمت قبور، جسد مطهر ظاهر شد که در آن وقت شصت سال از رحلت ایشان می گذشت و هنوز پیکر مطهرشان سالم مانده بود .

معراج آخرين پيامبر خدا(ص) (سال دوازدهم بعثت)
اشاره:
بنا به روايتي، پيامبر گرامي اسلام، در شب هفدهم ماه رمضان سال دوازدهم بعثت به امر خداوند از مكه به بيت المقدس سير كرد و به آسمان‏ها عروج نمود. در اولين آيه از سوره‏ي اسراء، اين معجزه‏ي بزرگ، توصيف شده است. با توجه به اين آيه و سخنان حضرت محمد(ص)، ايشان در معراج با بسياري از اسرار الهي، رموز جهان آفرينش و سرنوشت انسان‏ها در جهان ديگر آشنا شد. مركب پيامبر در اين سفر آسماني بُراق نام داشت و جبرئيل، فرشته‏ي بزرگ خداوند، با آن حضرت همسفر بود و ديدني‏هاي عالم بالا و ملكوت و فرشتگان آسمان و بهشت و جهنم را به پيامبر نشان داد. اين حادثه از معجزات بزرگ پيامبر گرامي اسلام به شمار مي‏رود و حاكي از جايگاه رفيع ايشان است.

وقوع غزوه ‏ي «بدر» اولين جنگ بين اسلام و كفر به فرماندهي پيامبر اكرم(ص)(2 ق)
اشاره:
بدر، نام چاهي است كه در اطراف آن، نبرد ميان مسلمانان و مشركان شعله‏ور گرديد و پس از پايان نبرد، كشته‏هاي مشركين در آن افكنده شدند. دراين غزوه كه نخستين مقابله‏ي سپاه اسلام با كفر و نبرد اهل توحيد با اهل شرك بود، مشركان و كفار در آن، از جنبه‏ي ساز و برگ نظامي و اسلحه و مهمات بر مسلمانان برتري داشتند و نفرات آنان سه برابر سپاه اسلام بود. سرداراني چون اميرالمؤمنين علي(ع)، حمزة بن عبدالمطلب و عبيدة بن الحارث بن عبدالمطلب(ع) در اين جنگ حضور يافته و هفت نفر از سران لشكر كفر مانند: ابوجهل، وليد، شَيبَه و عُتَبه را به همراه ده‏ها تن ديگر از مشركان به هلاكت رساندند. مسلمانان همچنين، هفتاد نفر از كفار قريش را به اسارت درآوردند. اصحاب رسول خدا(ص)، 317 نفر به تعداد اصحاب طالوت بودند وليكن معروف است كه تعداد اصحاب آن حضرت، 313 نفر بوده است.

درگذشت «عايشه» بنت ابوبكر همسر پيامبر خدا (ص) (58 ق)
اشاره:
عائشه بنت ابی بکر بن ابی قحافه بن عامر بن عمرو بن کعب بن سعد بن تیم بن مرة بن کعب بن لؤی ملقب به ام المؤمنین و أم عبدالله (زاده سال ۹ پیش از هجرت، مکه - درگذشته ۵۸ هجری) دخت ابوبکر،و سومین همسر محمد پسر عبدالله، پیامبر اسلام . مادرش ام‌ رومان از قبیله کنانه بود. محمد به عایشه کنیه‌ ام عبدالله، به خاطر نام خواهر زاده اش عبدالله پسر زبیرداده بود.

شرفيابي «حسن بن مثله جمكراني» در عالم رؤيا به محضر «امام زمان»(عج) و مأموريت يافتن او در ساخت مسجد جمكران(373 ق)
اشاره:
شرف‏يابي شيخ حسن بن مثله جمكراني به محضر مبارک حضرت ولي‏عصر ارواحنا له‌الفداء و کسب مأموريت جهت ساخت مسجد مقدس جمكران در چنين روزي از سال ۳۷۳ هجري قمري حادث گرديد. ميرزا حسين نوري طبري (ره) - صاحب کتاب نجم‏الثاقب - چگونگي ساخت اين مسجد مقدس را اين‏چنين روايت مي‌کند: شيخ حسن بن مثله جمکراني مي‌‎گويد: من شب سه‏شنبه، ۱۷ ماه مبارک رمضان سال ۳۷۳ هجري قمري در خانه خود خوابيده بودم که ناگاه جماعتي از مردم به در خانه من آمدند و مرا از خواب بيدار کردند و گفتند: برخيز و مولاي خود حضرت مهدي (عج) را اجابت کن که تو را طلب نموده است. آن‎ها مرا به محلي - که اکنون مسجد جمکران است - آوردند، چون نيک نگاه کردم، تختي ديدم که فرشي نيکو بر آن تخت گسترده شده و جواني سي ‎ساله بر آن تخت، تکيه بر بالش کرده و پيرمردي هم نزد او نشسته است، آن پير، حضرت خضر بود که مرا امر به نشستن نمود، حضرت مهدي (عج) مرا به‏نام خودم خواند و فرمود: برو به حسن مسلم - که در اين زمين کشاورزي مي‌‎کند - بگو: اين زمين شريفي است و حق‏تعالي آن را از زمين‎هاي ديگر برگزيده است و ديگر نبايد در آن کشاورزي کند. عرض کردم: يا سيّدي و مولاي! لازم است که من دليل و نشانه‎اي داشته باشم وگرنه مردم حرف مرا قبول نمي‌‎کنند، آقا فرمود: تو برو و آن رسالت را انجام بده، ما نشانه‎هائي براي آن قرار مي‌‎دهيم، و هم‏چنين نزد سيّدابوالحسن - يکي از علماي وقت قم - برو و به او بگو: حسن مسلم را احضار کند و سود چند ساله را که از زمين به‏دست آورده است، وصول کند و با آن پول در اين زمين مسجدي بنا نمايد. چون به راه افتادم، چند قدمي هنوز نرفته بودم که دوباره مرا بازخواند و فرمودند: بزي در گله جعفر کاشاني است، آن را خريداري کن و بدين‏مکان آور و آن را بکش و بين بيماران انفاق کن، هر بيمار و مريضي که از گوشت آن بخورد، حق‏تعالي او را شفا دهد. حسن بن مثله جمکراني مي‌گويد: من به خانه بازگشتم و تمام شب را در انديشه بودم، تا اين‏که نماز صبح را خواندم و به سراغ علي المنذر رفتم و ماجراي شب گذشته را براي او نقل کردم و با او به‌‌ همان مکان شب گذشته رفتيم، و در آنجا زنجيرهائي را ديديم که طبق فرموده امام (عج) حدود بناي مسجد را نشان مي‌‎داد. سپس به قم نزد سيّدابوالحسن رفتيم و چون به در خانه او رسيّديم، خادم او گفت: آيا تو از جمکران هستي؟ به او گفتم: بلي! خادم گفت: سيّد از سحر در انتظار تو است. آن‌گاه به درون خانه رفتيم و سيّد مرا گرامي داشت و گفت: ‌اي حسن بن مثله من در خواب بودم که شخصي به من گفت: حسن بن مثله، از جمکران نزد تو مي‌‎آيد، هرچه او مي‌‎گويد، تصديق کن و به قول او اعتماد نما، که سخن او سخن ماست و قول او را رد نکن. از هنگام بيدار شدن تا اين ساعت منتظر تو بودم، آن‌گاه من ماجراي شب گذشته را براي وي تعريف کردم. سيّد بلافاصله فرمود تا اسب‎ها را زين نهادند و بيرون آوردند و سوار شديم، چون به نزديک روستاي جمکران رسيّديم، گله جعفر کاشاني را ديديم، آن بز از پس همه گوسفندان مي‌‎آمد، چون به ميان گله رفتم، همين که بز مرا ديد به طرف من دويد، جعفر سوگند ياد کرد که اين بز در گله من نبوده و تاکنون آن را نديده بودم، به هر حال آن بز را به محل مسجد آورده و آن را ذبح کرده و هر بيماري که از گوشت آن تناول کرد، با عنايت خداوند تبارک و تعالي و حضرت بقيةالله (عج) شفا يافت. ابوالحسن، حسن مسلم را احضار کرد و منافع زمين را از او گرفت و مسجد مقدس جمکران را بنا کرد.

رحلت «حاج ميرزا محمد هاشم خوانساری» عالم بزرگ شيعه(1318 ق)
اشاره:
ميرزامحمدهاشم خوانساري، از بزرگان علماي اماميه‏ي اوايل قرن چهاردهم هجري مي‏باشد. وي از محضر والد خود ميرزا زين‏العابدين خوانساري و شيخ مرتضي انصاري استفاده كرد. اين عالم بزرگ همچنين از اساتيدِ آيات عظام سيّدمحمدكاظم يزدي و شيخ الشريعه‏ي اصفهاني به شمار مي‏رود. الاستِصْحاب، اصول آل الرَّسول، اصول الدّين و الحَجّ از آثار اوست. ميرزا محمد هاشم خوانساري در نجف اشرف وفات يافت و در وادي السلامِ آن شهر مدفون شد. 


نوشته شده در   يکشنبه 15 مرداد 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode