ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 19 ارديبهشت 1403
چهارشنبه 19 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 14 مرداد 1391     |     کد : 40579

يکشنبه 15 مرداد 1391 - 16 رمضان 1433 -5آگوست 2012

رویدادهای مهم 15 مرداد در گذرتاريخ ...

رویدادهای مهم 15 مرداد در گذرتاريخ

شهادت سرلشگر خلبان «عباس بابائي»
معاون عملياتي نيروي هوائي ارتش (1366 ش)
اشاره: سردار رشيد اسلام، سرلشكر خلبان، عباس بابائي، در سال 1329 ش در قزوين به دنيا آمد و در سال 1348 به دانشكده خلباني نيروي هوائي راه يافت. وي پس از گذراندن دوره آموزش مقدماتي، براي تكميل دوره به آمريكا رفت و دوره خود را در آمريكا با موفقيت سپري كرد. شهيد بابائي با دارا بودن تعهد و تخصص، در مرداد 1360 به فرماندهي پايگاه هشتم هوائي اصفهان رسيد. اين سردار رشيد اسلام، قسمت اعظم حضور خود را در پروازهاي عملياتي گذراند و سه هزار ساعت پرواز كرد. سرلشكر بابائي با روحيه شهادت‏طلبي به همراه شجاعت و ايثاري كه در طول سال‏هاي دفاع مقدس به نمايش گذاشت، صفحات نوين و زريني بر تاريخ نيروي هوائي افزود و تنها در دو سال آخر عمر، بيش از شصت مأموريت جنگي را با موفقيت‌كامل به انجام رساند. اين خلبان غيور ارتش اسلام سرانجام در پانزدهم مرداد 1366 ش برابر با عيد قربان، در يك عمليات برون مرزي به شهادت رسيد و در تشیيعي با شكوه در گلزار شهداي قزوين به خاك سپرده شد. وي در هنگام شهادت، معاون عملياتي نيروي هوائي ارتش جمهوري اسلامي ايران بود.

شهادت حجت ‏الاسلام «مصطفي ردّاني‏ پور» فرمانده قرارگاه فتح (1362ش)
اشاره: شهيد مصطفي رداني‏پور در سال ۱۳۳۷ش در اصفهان قدم به عرصه حيات گذاشت. پدرش از راه كارگري و مادرش از طريق قالي‌بافي امرار معاش مي‌كردند
و از عشق و محبت سرشاري نسبت به ائمه اطهار (ع) برخوردار بودند. سخت‌كوشي و تلاش، با زندگي مصطفي عجين شده بود به‌طوري‌كه در شش سالگي به مغازه كفاشي رفت و در ايام تحصيل نيز نيمي‌ از روز را به كار مشغول بود. هنگامي‌كه براي تحصيل به هنرستان رفت، نتوانست جو طاغوتي و فاسد آن زمان را تحمل نمايد، درنتيجه با مشورت يكي از علماء به كسب علوم ديني پرداخت. مصطفي سال اول طلبگي را در حوزه علميه اصفهان سپري كرد و پس از آن براي بهره‌مندي از محضر فضلا و بزرگان راهي قم شد و حدود شش سال در مدرسه حقاني به تحصيل خود ادامه داد. هم‌زمان با رشد قيام مردم، با تمام وجود در جهت ارشاد آنان وارد عمل شد و با استفاده از فرصت‌ها براي تبليغ به مناطق محروم كهگيلويه و بويراحمد و ياسوج سفر نمود و در سازمان‌دهي حركت خروشان مردم آن خطه تلاش بسيار كرد.
پس از پيروزي انقلاب اسلامي‌ و تشكيل سپاه پاسداران، مصطفي با عضويت در شوراي فرماندهي سپاه ياسوج، فعاليت‌هايش را در مسير ارائه خدمات فرهنگي به آن منطقه محروم، آغاز كرد. مقاومت در مقابل خوانين منطقه و مبارزه با كشت ترياك، نقش تعیين‌كننده‌اي در سرنوشت آينده مردم آنجا داشت. با آغاز حركات ضد انقلاب در كردستان، با وجود علاقه بسيار به درس و حوزه‌، دوباره آنجا را ترك گفته به كوه‌هاي كردستان عزيمت كرد و سپس براي دفاع از مرزهاي ميهن راهي جبهه دارخوين شد و سلاح بر دوش به تقويت روح و رشد معنوي رزمندگان پرداخت. حضورش در عمليات‌هاي والفجر ۱، والفجر ۲، محرم و... تأثير به‌سزائي در روحيه مقاومت و ايستادگي رزمندگان داشت. هم‌زمان با تشكيل تيپ امام حسين (ع)، به جانشيني فرماندهي آن انتخاب شد. وي قبل از آن نيز فرماندهي سپاه ياسوج، نمايندگي امام (ره) در سپاه کردستان، جانشين فرمانده لشکر ۱۴ امام حسين (ع)، فرماندهي قرارگاه فتح سپاه، فرمانده لشکر امام زمان (عج) را بر عهده گرفته بود. حجت‏الاسلام والمسلمين رداني‏پور ۲۵ ساله بود كه با همسر يكي از شهدا ازدواج كرد و دو هفته پس از ازدواجش يعني پانزدهم مرداد سال ۱۳۶۵ش در منطقه حاج‌عمران درحالیکه فرماندهي لشگر امام حسين (ع) را به عهده داشت، سلوك سرخ خود را به بي‌نهايت رساند.

آغاز عمليات قدس ۵ (1364ش)
اشاره: عمليات قدس ۵ در چنين روزي از سال ۱۳۶۴ هجري شمسي به مرحله اجرا درآمد. عمليات قدس ۵ با هدف تصرف پاسگاه «اليج» و تكميل اهداف عمليات قدس ۱ و ۲ آغاز شد که طي آن، گردان سوم تيپ ۷۰۱ كماندوئي حذيفه عراق در پاسگاه اليج، ۴۸ ساعت در مقابل نيروهاي ايراني مقاومت نمود. اين عمليات، در تاريخ ۱۵-۵-۱۳۶۴ش در ساعت ۲۳ با رمز «يا علي (ع) ادركني» در شرق «البوفيه» به اجرا درآمد. در يكي از محورها، تيراندازي دشمن مانع از پاك‌سازي منطقه تصرف شده گرديد كه پس از رفع مانع، عمليات ادامه يافت. در محور ديگري كه دشمن هوشيار شده بود، نيروهاي ايران به قصد فريب دشمن، تظاهر به پناهندگي كردند. در اين هنگام با سرعت عمل يكي از رزمندگان و مسلح شدن وي، درگيري آغاز شد و پاسگاه «اليج» به تصرف درآمد. عمليات قدس ۵ سرانجام با آزادسازي ۳۰ كيلومتر مربع از هور و به هلاكت رساندن ۵۱ نفر از عراقيان بعثي و به اسارت درآوردن ۱۸ نفر از سربازان بعث و به غنيمت گرفتن تعدادي سلاح ضد هوائي، تك‌لول و... به پايان رسيد.

درگذشت پرویز شاپور ، نویسنده ایرانی (1378ش)
اشاره:
وی ادیب، نویسنده، طنزپرداز معاصر. او خالق گونه ادبی جدیدی به نام کاریکلماتور در ایران است. متولد 5 اسفند 1302

عمليات كوچك ثارالله در قصر شيرين توسط سپاه (1361 ش)
اشاره: عمليات ثارالله در چنين روزي از سال ۱۳۶۱ هجري شمسي با همكاري ارتش و سپاه پاسداران انقلاب اسلامي آغاز شد. عمليات ثارالله با هدف تصرف مناطقي از غرب كشور آغاز گرديد و با تصرف دو ارتفاع مهم قصر شيرين و به هلاكت رساندن ۲۰۰ تن از سربازان بعثي و منهدم ساختن يك تانك و ۳ خودرو به پايان رسيد، هم‌چنين جاده تداركاتي عراق در محور پيروزخان به تنگ بيشگان در زير ديد نيروهاي ايراني قرار گرفت. پس از عمليات رمضان و پي بردن فرماندهان ايران به تغئير شيوه استحكامات و خطوط پدافندي عراق، مي‌بايست تاكتيك مناسب و تازه‌اي براي ادامه نبرد با دشمن در پيش گرفته مي‌شد. عمليات محدود ثارالله در محور مياني قصر شيرين به اجرا درآمد. هدف، آزادسازي ارتفاعات مهم مشرف بر منطقه، تأمين كامل جاده قصر شيرين - سر پل ذهاب و تهديد جاده تداركاتي دشمن در محور پيروزخان به تنگه بشيرخان در خاك عراق بود. اين حمله در نيمه مردادماه ۱۳۶۱ش آغاز شد و طي آن دو ارتفاع مورد نظر آزاد و نيروهاي ايراني علاوه بر رسيدن به اين اهداف، ده‌ها دستگاه تانك و نفربر زرهي و شماري مهمات و سلاح سنگين و نيمه‌سنگين دشمن را منهدم و ۲۹۰ تن از آن‌ها را كشته و يا زخمي كردند. اين عمليات محدود و موفق با همكاري يگان‌هاي ارتش و سپاه به اجرا درآمد.

پذيرش آتش‏بس پس از 15 روز كارشكني توسط عراق (1367 ش)
اشاره: يك روز پس از گذشت پذيرش قطعنامه 598 توسط ايران اسلامي، رژيم جنگ افروز عراق با بمباران نيروگاه اتمي بوشهر، خوي تجاوزگري خود را بار ديگر آشكار كرد. در ادامه، در 31 تيرماه، ناگهان حمله گسترده خود را به خاك جمهوري اسلامي ايران آغازنمود و قصد داشت تا بار ديگر خرمشهر را اشغال كند. اما رزمندگان جان بركف، جانانه در مقابل دشمن متجاوز ايستادگي كرده و بعثيون را با دادن تلفات فراوان وادار به فرار كردند. سرانجام رژيم عراق با مشاهده قاطعيت مسئولان جمهوري اسلامي ايران در دفاع از حقوق خود، چاره‏اي جز تن دادن به اجراي قطعنامه 598 نديد و آن را در 15 مرداد 1367 پذيرفت.

رویدادهای مهم16 رمضان در گذرتاريخ

آغاز جنگ «قادسيه» ميان سپاه اسلام و ايران (14 ق)
اشاره:
در ادامه‏ي جنگ‏هاي صدر اسلام، خليفه‏ي دوم، سعد بن ابي وقاص را مأمور فتح ايران كرد و از جانب يزدگرد سوم پادشاه ساسانيان، رستم پسر فرخ زاد به فرماندهي قواي ايران
تعیين شد. پس از مذاكرات اوليه و پيشنهاد قبول جزيه يا اسلام آوردن، سپاه ايران جنگ را برگزيد و اسلام را نپذيرفت. سرانجام جنگ بين دو طرف در ناحيه‏ي قادسيه در عراق درگرفت و پس از چندين شبانه روز، سستي بر سپاه ايران چيره گشت و نيروهاي ساساني شكست خوردند. فتح قادسيه و رسيدن اعراب به ساحل غربي دجله مقابل ايوان مداين، سقوط پايتخت و انقراض دولت با عظمت ساساني را قطعي نمود.

وفات «ابن زَمْلَكاني» فقيه و محدث مسلمان (727 ق)
اشاره:
ابوالمعالي كمال الدين محمد بن علي بن عبدالواحد انصاري معروف به ابن زَمْلَكاني
در سال 667 ق در حوالي دمشق به دنيا آمد. وي علم و دانش را نزد اساتيد و علماء آموخت و به يادگيري علوم ديني و حديث همت گماشت و بيست و چند ساله بود كه اجازه‏ي صدور فتوا يافت. ابن زَمْلَكاني در كنار مشاغلي چون قضاوت، به تعليم و تعلّم نيز ادامه داد و در بسياري از مدارس دمشق به تدريس مشغول شد. گويند، وي فردي خيال‏پرداز بود و مباني فكري خود را بر تخيّلات استوار مي‏ساخت و حتي بر اساس آن‏ها عمل مي‏كرد.
از اينرو در رنج و ناراحتي به سر مي‏برد، زيرا برخي با او دشمني مي‏كردند و حسادت مي‏ورزيدند. از جمله آثار اين فقيه، محدث و اديب مشهور دمشقي مي‏توان به كتاب البُرهان الكاشِف عن اعجازِ القرآن، مولدُ النَّبي و... اشاره كرد. ابن زَمْلَكاني در اواخر عمر قرار بود تا از طرف سلطان مصر به قاضي القضاتي دمشق منصوب شود كه در راه بيمار شد و در شصت سالگي بدرود حيات گفت. جنازه‏ي وي را به قاهره برده و در نزديكي قبر شافعي به خاك سپردند.

درگذشت دانشمند و مورخ بزرگ اسلامي «ابوالعباس مِقْريزي» در مصر(845 ق)
اشاره:
ابوالعباس احمد بن علي بن عبدالقادر بعلبكي مصري ملقب به تقي الدين و مشهور به مِقريزي از مشاهير مورخين عرب در سال 766 ق در قاهره به دنيا آمد. او در آغاز حنفي مذهب بود و در آخر به شافعي گرائيد. مِقريزي چندي قضاوت در قاهره را به عهده داشت و پس از اقامتي ده ساله در دمشق به قاهره بازگشت و انزوا گزيد. وي عزت را در عُزلت مي‏ديد و بدون ضرورت با كسي تردد و مراوده نمي‏كرد. آوازه‏ي مقريزي، عالم‏گير و ضرب المثل بود. مِقريزي آثار بسياري دارد كه به دويست مجلد مي‏رسد. تاريخ مصر، مشاهير مصر، دُرَرُالعُقودُ الفريده و المواعظ از آن جمله‏اند. مقريزي در 79 سالگي در مصر وفات يافت و در قاهره مدفون شد.

ارتحال عالم فرزانه «شيخ محمدرضا مظفر» انديشمند بزرگ و اصلاح‏گر مسلمان(1383 ق)
اشاره:
آيت الله شيخ محمدرضا مظفر در شعبان 1322 ق در نجف زاده شد. پس از فراگيري مقدمات و سطوح، در حلقه‏ي درس ميرزاي نائيني، آقاضياء عراقي، سيدعلي قاضي طباطبايى و... حاضر گشت و پس از سالياني به اجتهاد دست يافت. برنامه‏ها و فعاليت‏هاي اصلاحي آيت الله مظفر، نام او را در زمره‏ي يكي از احياگران عصر حاضر در تاريخ كهن حوزه‏ي نجف جاودان ساخت. تأسيس جمعيت مُنَتدي النَّشر، دانشكده‏ي مُنتَدي، مدارس مُنتَدي و تدوين كتاب‏هاي درسي از جمله‏ي اين فعاليت‏ها مي‏باشد. هم‏چنين آيت‏الله مظفر، استادي متبحر و نويسنده‏اي توانا بود كه ده‏ها اثر علمي از خود به يادگار گذاشته است. اين عالم بزرگوار سرانجام پس از 62 سال زندگي پر بركت دعوت حق را لبيك گفت و در مقبره‏ي خانوادگي واقع در جاده‏ي كوفه به خاك سپرده شد.

رویدادهای مهم 5 آگوست

در گذرتاريخ
* تولد «نيلْسْ هنريك آبِلْ» رياضي‏دان نابغه نروژي (1802م)
* مرگ «سرپِرسيِ شِلْلي» شاعر بلندآوازه انگليسي (1822م)
* تولد «كنوت هامسون» نويسنده معروف نروژي (1859م)
* درگذشت «هانس كريستين آندرسُن» نويسنده شهير كتاب كودكان (1875م)
* حمله ارتش آلمان نازي به بلژيك و اعلان جنگ انگلستان به آلمان (1914م)
* آغاز جنگ استقلال‏ طلبان تركيه با ارتش يونان (1922م)
* آغاز قدرت بلامنازع و ديكتاتوري «آدولف هيتلر» در آلمان (1934م)
* آغاز رسمي جنگ ويتنام با امريكا در پي وقوع حادثه خليج تونكن (1964م) 


نوشته شده در   شنبه 14 مرداد 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode