ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 28 ارديبهشت 1403
جمعه 28 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 3 مرداد 1388     |     کد : 4043

تاريخ تحليلی ـ انتقادی فلسفه اسلامی

كتاب «تاريخ تحليلی ـ انتقادی فلسفه اسلامی» به قلم سيديحيی يثربی به همت انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامی منتشر شد...

كتاب «تاريخ تحليلی ـ انتقادی فلسفه اسلامی» به قلم سيديحيی يثربی به همت انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامی منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا)، يثربی در كتاب «تاريخ تحليلی ـ انتقادی فلسفه اسلامی» با انتقاد از شيوه نگارش تاريخ فلسفه اسلامى، معتقد است، بيشتر گزارش‌هايی كه در فلسفه اسلامی است، رويدادهاى تاريخى است، نه تحليلى و انتقادى؛ لذا در اين كتاب درصدد برآمده است با نگاهی تحليلی و انتقادی تاريخ فلسفه اسلامی را به نگارش درآورد.

اين محقق فلسفه اسلامی در مورد ضرورت پرداختن به تاريخ فلسفه اسلامى می‌نويسد: در هيچ يك از رشته‌هایى كه بشر به آن‌ها دست پيدا كرده، هيچ وقت نمى‌توان دوباره از صفر آغاز كرد و پرداختن به تاريخ آن علم ضرورى است، اما نوشتن تاريخ فلسفه اسلامى با توجه به اختلاف آراى زيادى كه نسبت به علوم ديگر وجود دارد، ضروری‌تر به نظر مى‌رسد.

كتاب «تاريخ تحليلی ـ انتقادی فلسفه اسلامی» به صورت پنج بخش جداگانه تنظيم يافته است، كه عبارتند از: كتاب اول، چند مسئله مقدماتی است كه شامل 4 بخش نقد و بررسی تعريف فلسفه، مسئله اصالت وجود يا ماهيت، زمينه و سابقه مسئله اصالت وجود ملاصدرا، بحث تحليلی ـ انتقادی وجود كلی، راه نو در تأملات فلسفی (كه دارای سه فصل مابعدالطبيعه، مابعدالطبيعه و خودكامگی ذهن، از فيزيك تا متافيزيك).

كتاب دوم با عنوان «تاريخ تحليلی ـ انتقادی عليت» كه دارای 9 فصل سابقه بحث عليت در يونان، عليت از نظر متفكران اسلام از آغاز تا الكندی، عليت از نظر «كندی» نخستين فيلسوف اسلامی، عليت از نظر فارابی، عليت بعد از فارابی تا ابن سينا، جمع‌بندی تلاش‌ها تا ابن سينا، عليت از نظر ابن سينا، ارزيابی كار ابن سينا، مسئله عليت بعد از ابن سينا، عليت از نظر صدرالمتألهين و پيروانش.

«هستی، ذات و صفات خدا»، عنوان كتاب سوم است كه فصول اين كتاب عبارتند از: مقدمات، توصيف خدا پيش از اسلام، توصيف خدا از نظر متفكران اسلام، اثبات وجود خدا، نقد و بررسی دلايل اثبات وجود خدا، چگونگی تصور خدا، تحليل ديدگاه‌ها در تصور خدا، توحيد و دلايل آن، بررسی و نقد دلايل توحيد و علم خداوند.

«آفرينش جهان»، عنوان كتاب چهارم است كه دارای دو بخش «ديدگاه‌ها و مبانی» و «نقد و منظر» است كه هر يك دارای فصول متعددی است كه عبارتند از: نظريه و دلايل تا ابن سينا، مبانی ابن سينا و نقد اهل كلام، قدم و حدوث جهان، انگيزه آفرينش، چگونگی صدور آغازين، گزينش و نظم، ارتباط اراده واجب با عليت، مسئله شر.

كتاب پنجم با عنوان «انسان‌شناسی» است كه ماهيت انسان، دلايل مسلمانان، صورت ماده بودن نفس و مسئله تجرد آن، نظر فلاسفه اسلام، مسئله سياست از نظر سابقه، سياست از نظر متفكران مسلمان تا فارابی، كاركرد حكمای بعدی و ارزيابی بحث سياست فارابی، از فصول اين بخش از كتاب است.

لازم به ذكر است كه كتاب «تاريخ تحليلی ـ انتقادی فلسفه اسلامی» در 902 صفحه به بهای 110000 ريال برای اولين بار در ماه جاری به همت انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامی منتشر و روانه بازار نشر شد.

 

 


نوشته شده در   شنبه 3 مرداد 1388  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode