ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 14 ارديبهشت 1403
جمعه 14 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : جمعه 2 مرداد 1388     |     کد : 4020

پيام‌هايي كه ناگهان از ميان مي‌روند

گروهي از محققان دانشگاه واشنگتن سيستمي براي از بين رفتن اطلاعات ديجيتالي طراحي كرده‌اند...

محققان دانشگاه واشنگتن در سياتل سيستم جديدي طراحي كرده‌اند كه اين امكان را فراهم مي‌آورد كه پيام‌ها و اطلاعات ديجيتالي پس از مدت معيني خود را از بين ببرند.

به گزارش نيويورك تايمز، اين فن‌آوري Vanish نام دارد و به شكل يك ابزار رايگان و كد باز است كه با مرورگر فايرفاكس عمل مي‌كند.

نمونه اوليه Vanish اطلاعات را در شبكه‌هاي اشتراك‌گذاري فايل پاك مي‌كند. از بين رفتن اطلاعات پس از مدت زماني معين، البته دستاوردي جديد نيست و هم‌اكنون برخي از سازندگان فلش‌مموري‌ها از اين تكنيك استفاده مي‌كنند، اما آنچه Vanish را از ديگر نمونه‌ها متمايز مي‌سازد، روشي است كه براي از بين بردن اطلاعات استفاده مي‌كند: Vanish  براي هر پيامي كه ارسال مي‌شود كليد سري ايجاد مي‌كند كه هرگز به كاربر نشان داده نمي‌شود. از اين كليد براي رمزنگاري پيام‌ها استفاده مي‌شود.

در مرحله بعد كليد به ده‌ها قطعه تقسيم مي‌شود و به‌صورت تصادفي در رايانه‌هايي كه به شبكه‌ متصلند، نقطه به نقطه پخش مي‌شود. هنگامي‌كه رايانه‌هاي مختلف به شبكه مي‌پيوندند يا اتصالشان به شبكه قطع مي‌شود، سيستم اشتراك‌گذاري فايل تغيير مي‌كند كه در نتيجه پس از گذشت مدت زماني كوتاه بخش‌هاي مختلف كليد براي هميشه غيرقابل دسترس مي‌شوند و كافي است كه يك بخش از كليد گم شود تا پيام اصلي هرگز از حالت رمز خارج نشود.

در نمونه فعلي Vanish رايانه‌هاي متصل به شبكه‌ها هر هشت ساعت يك بار حافظه خود را پاك مي‌كنند، اگرچه گزينه‌اي در اين سيستم وجود دارد كه به كاربران امكان مي‌دهد زمان نگهداري اطلاعات خود را تعيين كنند.

پيش از اين محققان هشدار مي‌دادند كه اطلاعاتي كه كاربران رايانه از حافظه رايانه خود پاك مي‌كنند كاملا از بين نمي‌روند و امكان بازيابي اين اطلاعات وجود دارد. چندي پيش محققان انگلیسی در مطالعه‌ای دریافتند که 34 درصد از هر 300 هارد دیسک دست دومی که در وب‌سایت‌های حراجی‌ آنلاین و فروشگاه‌ها به فروش می‌رسد حاوی اطلاعات شخصی، محرمانه ملی و گاهی نظامی است.

به گفته اين محققان استخراج این اطلاعات از هارد دیسک‌ها و ابزار ذخیره کار سختی نیست و هر کسی با اطلاعات کافی در چند ساعت می‌تواند از پس این کار بر بیاید.

اما تكنولوژي جديد مي‌تواند خيال شما را نسبت به از ميان رفتن تمام اطلاعات خصوصي كه به وسيله ايميل يا سرويس‌هاي چت جابجا مي‌كنيد و يا پيام‌هايي كه در سرويس‌هاي اجتماعي چون فيس بوك به اشتراك مي‌گذاريد، آسوده كند.

فن‌آوري Vanish اطلاعات را از تمامي وب سايت‌ها، اين باكس‌ها، اوت باكس‌ها، سايت‌هاي بك آپ (پشتيبان) و رايانه‌هاي خانگي بازنيافتني مي‌كند و حتي ارسال كننده نيز ديگر نمي‌تواند به اين اطلاعات دست يابد. هرچند كه اين نكته آخر ممكن است براي برخي كاربران نه تنها مزيت به حساب نيايد، بلكه دردسر‌ساز شود.

محدوديت ديگر اين فناوري آن است كه ارسال كننده و دريافت كننده پيام هر دو بايد اين ابزار را نصب كنند.

خواندن پيام‌هايي كه با استفاده از اين فناوري ارسال مي‌شوند، پس از هشت ساعت  غيرممكن مي‌شود و اين نكته نيز مي‌تواند يكي از چالش‌هاي اساسي براي كاربرد اين تكنولوژي به شمار آيد چرا‌‌ كه ممكن است شخص گيرنده در اين مدت زمان به هر دليلي امكان خواندن پيام را نداشته باشد و يا نياز به آرشيو كردن آن داشته باشد.

از سوي ديگر قوانين برخي كشور‌ها ايجاب مي‌كند تا در شرايط خاص امكان دسترسي به متن ايميل‌هاي افراد خاصي وجود داشته باشد.

اين فن‌آوري در حال حاضر فقط براي متون كاربرد دارد اما طبق اظهارات محققان، همين تكنيك مي‌تواند براي هر نوع اطلاعاتي مانند عكس‌هاي ديجيتالي نيز مورد استفاده قرار بگيرد.


نوشته شده در   جمعه 2 مرداد 1388  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode