ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 13 ارديبهشت 1403
پنجشنبه 13 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 24 تير 1391     |     کد : 39519

شنبه 24 تير 1391 - 24 شعبان 1433 - 14جولاي 2012

درگذشت « اِبْن يُونُس» فقيه شافعي در سال 639هجري قمري...

درگذشت « اِبْن يُونُس» فقيه شافعي در سال 639هجري قمري
« اِبْن يُونُس» فقيه شافعي، عالم علم اصول، طبيب و رياضيدان مرصلي در سال 639هجري قمري درگذشت. ابن يونس تحصيل را نزد پدرآغازكرد و بتدريج نزد بزرگاني چون مشرف الدين طوسي ادامه داد و به كمال رسيد. ابن يونس از جمله دانشمنداني بود كه در فنون مختلف صاحب دانش و تبحربودند بويژه درعصري كه تقريباً واپسين دوره شكوفايي علمي تمدن اسلامي بشمارمي‏رفت. ابن يونس درمدارس متعددي درقاهره تدريس كرد و دركنار آن به تأليف آثاربسياري نيزاهتمام ورزيد. وي افزون برفقه، طب و رياضي، درهندسه، جبرو موسيقي نظري هم از دانش درخورتوجه برخوردار بود. ازآثارابن يونس كه به سلطانُ المهندسين نيزمشهوراست مي‎توان كتابهاي« كَشفُ المُشكلات، ايضاحُ المُعضَلات درتفسيرقرآن و اَسرارُ السُلطانيّة درنجوم» را برشمرد.

درگذشت اَبوعبدُالله محمّدبن احمدبن محمّد معروف به اِبن مَرزوق حَفيد در سال844هجري قمري
« اَبوعبدُالله محمّدبن احمدبن محمّد» معروف به« اِبن مَرزوق حَفيد» فقيه و اديب اهل علم در سال 844هجري قمري بدرود حيات گفت. ابن مرزوق درجواني طي دو سفرحج با گذراز شهرهاي قسطنطنيّه، اسكندريّه، قاهره، مدينه و مكه نزد مشايخ و بزرگان علم و ادب دانش ‎‏آموخت. گفتني است 10تن از افراد خاندان مرزوق ازبزرگان فقه و ادب و سياست بودند كه از آن ميان محمد حفيد تأثيربسزايي درفرهنگ مضرب اسلامي برجاي نهاده است. كتابهاي «الحديقة و اِظهارُصِدقِ المَودّة في شَرح البُرادة» ازآثار ابن مرزوق حفيد بشمار مي‎روند.

تولد ميرزا مرتضي خان متخلص به فرهنگ در سال1301هجري قمري
ميرزا مرتضي خان متخلص به فرهنگ در سال1301هجري قمري درتهران متولد شد. پدرفرهنگ ميرزا محمد صادق ازاهالي طبس خراسان و از روحانيون محترم آن دياربشمارمي‎رفت. ميرزا مرتضي 7ساله بود كه پدرش را ازدست داد و تا 16سالگي به تحصيل علوم متداول پرداخت. فرهنگ درابتداي نهضت مشروطيت به صف مجاهدان پيوست و روزنامه‎هاي فرهنگ، خاورستان و پايتخت را منتشركرد. فرهنگ دربادكوبه قفقاز دربخش نشرمعارف مسلمانان آن منطقه به تدريس پرداخت و منشأ خدمات فراوان شد. سپس راهي استانبول،‌ بوداپوست، وين، سوئيس و پاريس شد و مدت4سال درمدرسه زبانهاي شرقي به معلمي مشغول شد. فرهنگ دراين مدت به تكميل تحصيلات خود نيزتوجه كرد و مدت يك سال زيرنظر ادوارد براون مستشرق انگليسي خدمت كرد و سرانجام به ايران بازگشت. اين شاعر خراساني طبعي روان و سبكي پسنديده داشت و درسرودن انواع شعر ازمهارتي بسزا برخورداربود. اشعارفرهنگ غالباً درروزنامه‎هاي پاريس، تركيه و ايران به چاپ رسيده‎اند.

شهادت سيّد عبدالله بهبهاني در سال 1289هجري شمسي
سيّد عبدالله بهبهاني از روحانيون طراز اول تهران و رهبرآزاديخواهان دوره مشروطيت توسط مخالفين تروريست در سال 1289هجري شمسي به شهادت رسيد. وي تحت توجهات پدر عالم و مجاهدش سيّد اسماعيل مجتهد بهبهاني در زادگاهش نجف اشرف تحصيل علوم ديني را آغاز كرد. سيّد عبدالله از حوزه درس حاج ميرزا حسن شيرازي كسب فيض نمود و بر دانش خود افزود. وي قبل از انقلاب مشروطيت نيز جزء روحانيون و علماي بنام پايتخت بشمار مي رفت و درحلّ و عقد امور مملكتي دخالت كامل داشت. وي با آغاز مشوطيت به صف مبارزين پيوست و با ياري و همكاري سيد محمد صادق طباطبايي رهبري مشروطه خواهان را به عهده گرفت. سيّدعبدالله بهبهاني در انقلاب مشروطه نقش بسزايي داشت و در راه زحمات فراواني را متحمل شد كه عاقبت به شهادت وي منتهي گشت. پس از شهادت سيّد در اين روز مجلس شوراي ملي و بازار تعطيل و عزاي عمومي اعلام گرديد. در پي آن نيز تمامي شهرهاي ايران مجالس ترحيم برگزار شد و پيكر اين شهيد انقلاب به ياري مير سيد علي بهبهاني به نجف اشرف انتقال يافت و در مقبره خانوادگي به خاك سپرده شد .


نوشته شده در   شنبه 24 تير 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode