ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 13 ارديبهشت 1403
پنجشنبه 13 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : جمعه 23 تير 1391     |     کد : 39495

جمعه 23 تير 1391 - 23 شعبان 1433 - 13جولاي 2012

تولد «امام بيهقي» عالم شافعي مذهب در سال384 هجري قمري ...

تولد «امام بيهقي» عالم شافعي مذهب در سال384 هجري قمري
«امام بيهقي» عالم شافعي مذهب و نويسنده متعهد كتابهاي علوم ديني در سال384 هجري قمري دربيهق متولد شد. او از15 سالگي در سايه نبوغ خود به محضر استاداني چون حاكم نيشابوري راه يافت. بيهقي شافعي مذهب بود اما به دليل اخلاص ويژه‎اي كه به مولا علي (ع)‌ داشت در برخي منابع وي را شيعه معرفي كرده‎اند. امام بيهقي در حديث سرآمد هم عصران خود بود و كمتر كسي همانند او احاديث بيشمار در خاطر و ذهنش داشت. ازامام بيهقي مي‎توان كتابهاي «سُنَن كبري؛ اَلاَسْماء وَ الصِّفات و كتاب دلائِلُ النُّبُوة» را نام برد.

درگذشت شمس الدين محمّدبن عبدالرَّحمن معروف به اِبْن صانِع حَنَفي در سال766 هجري قمري
«شمس الدين محمّد بن عبدالرَّحمن» معروف به«اِبْن صانِع حَنَفي»، نحوي لُغَوي و محدِّث مصري در سال766 هجري قمري در قاهره بدرود حيات گفت. ابن صانع تحصيلات مقدماتي را به سرعت پشت سرگذاشت سپس فقه،‌ حديث و معاني را فراگرفت. ابن صانع بعد از آموختن حديث به رياست علوم نحو و قرائت در مسجد جامع اموي دمشق منصوب شد و پس از مدتي به زادگاهش قاهره بازگشت و به تدريس پرداخت. كلاس درس ابن صانع با استقبال بسيار مواجه شد و شاگردان مشتاق به حضورش مي‎شتافتند. از‎آثار ابن صانع نحوي كتابهايي چون«المُنهَجُ الْقويم فِي الْقرآنِ الْعَظيم و اَلْمرقاةُ في اِعرابِ لا اله الاّ الله» به جاي مانده است.

درگذشت ابوالحسن فروغي ازمفاخرعلمي و ادبي در سال 1379هجري قمري
ابوالحسن فروغي ازمفاخرعلمي و ادبي ايران در سال 1379هجري قمري در شهر تهران درگذشت. فروغي تحصيلات مقدماتي درعلوم قديم و جديد را درتهران به اتمام رساند و سپس به تدريس تاريخ و جغرافيا اشتغال يافت. فروغي مدتي هم رياست دانشسراي عالي را عهده‎دار بود و سپس به عنوان استاد دانشگاه تهران مشغول به كارشد. ابوالحسن فروغي ازاعضاي فرهنگستان ايران بود و صاحب آثاري چون«تاريخ ادبيات ايران، اوراق مُشوَش، سرمايه سعادت و مجله تعليم و تربيت» به شمار مي‎رود. فروغي كتابي به زبان فرانسه به نام عقائد اجتماعي و فلسفي نوشته است كه درپاريس چاپ و منتشرشده است.

در گذشت دكتر مهدي حميدي شيرازي شاعر در سال 1365 هجري شمسي
دكتر مهدي حميدي شيرازي شاعر، محقق و نويسنده نامي معاصر در گذشت دكتر مهدي حميدي شيرازي شاعر در سال 1365 هجري شمسي در گذشت. وي در سال 1293 شمسي در شيراز به دنيا آمد و تحصيلاتش را در رشته زبان و ادبيات فارسي تا اخذ درجه دكتري ادامه داد. دكتر حميدي در عرصه شعر فارسي آثار متعددي به رشته تحرير در آورده كه شكوفه ها، سالهاي سياه، عروض حميدي، درياي گوهر در سه جلد، زمزمه شب، شعر فارسي در قرن سيزدهم ،بهشت سخن و سبك سريهاي قلم از آن جمله‏اند. اين محقق و نويسنده معاصر در زبان شناسي ترجمه و عروض نيز استاد بود و در اين علوم آثاري چند از خودئ به يادگار گذاشته است. از مشهور ترين اشعار وي مي توان به مرگ قو اشاره كرد كه در اين شعر با زيبايي بسيار به افسانه اي درباره چگونگي مرگ يك قو اشاره شده است.

در گذشت عبدالهادي حائري استاد برجسته تاريخ در سال 1372 هجري شمسي
دكتر عبدالهادي حائري استاد برجسته تاريخ در سال 1372 هجري شمسي در دانشگاه فردوسي مشهد در اثر ابتلا به بيماري سرطان خون در گذشت. دكتر حائري پس از پايان تحصيلات ابتدايي و متوسطه در رشته الهيات فارغ التحصيل شد و سپس طي سفري به كانادا تا اخذ درجه دكتري در رشته اسلام شناسي تحصيلاتش را ادامه داد. تخصص اصلي دكتر حائري در زمينه انقلاب مشروطيت و نقش علماي شيعه در آن بود كه نتيجه تحقيقاتش در قالب كتاب ارزشمند تشيع و مشروطيت در ايران و نقش ايرانيان مقيم عراق به دوزبان فارسي و انگليسي منتشر شده است. از ديگر آثار آن مرحوم مي توان كتابهاي نخستين روياروئي انديشه گردان ايران با دو رويه تمدن بورژوازي غرب و تاريخ جنبش ها تكاپوهاي فراماشونري در كشورهاي اسلامي را بر شمرد. همچنين كتاب آنچه گذشت دكتر حائري كه به واقع زندگي نامه اوست در اوج بيماري فرساينده وي نوشته شده و آخرين اثر اين مورخ مشهور معاصر است. گفتني است پيكر دكتر حائري در جوار بارگاه ملكوتي ثامن الحجج حضرت امام رضا(ع) بخاك سپرده شده است.


نوشته شده در   جمعه 23 تير 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode