ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 14 ارديبهشت 1403
جمعه 14 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 28 تير 1388     |     کد : 3933

یکشنبه 28 تير 26 رجب 19 ژوئيه

عبدمناف، مكني به ابوطالب يكي از فرزندان عبدالمطلب بن هاشم است. عبدالمطلب از چند همسر، داراي ده فرزند پسر و شش دختر بود...

وفات حضرت ابوطالب(ع) در مكه معظمه در سال دهم بعثت

عبدمناف، مكني به ابوطالب يكي از فرزندان عبدالمطلب بن هاشم است. عبدالمطلب از چند همسر، داراي ده فرزند پسر و شش دختر بود. مادر ابوطالب، زبير و عبدالله (پدر رسول خدا"ص")، فاطمه دختر عمروبن عايذبن عمران بن مخزوم بود.

ابوطالب نيز به مانند پدر و نياكان خود، از موحدان و پيروان دين حنيف ابراهيم(ع) و از هر گونه شرك و بت پرستي به دور بود.

ابوطالب و همسر مكرمه اش فاطمه بنت اسد براي پيامبر اكرم حضرت محمد(ص) تلاش هاي زيادي نمودند. زيرا حضرت محمد(ص) كه از كودكي يتيم و از نعمت پدر و مادر محروم بود، در كفالت جدش عبدالمطلب زندگي مي كرد و هشت سال از عمر شريفش نگذشته بود، كه جدش وفات يافت ولي عبدالمطلب به هنگام مرگ، كفالت حضرت محمد(ص) را به عهده فرزند دلسوز و مهربان خويش ابوطالب(ع) گذاشت و از او پيمان گرفت، كه از وي به نيكي نگه داري كند.

از آن پس، قيموميت و كفالت حضرت محمد(ص) بر عهده عموي عزيزش ابوطالب(ع) قرار گرفت و اين بزرگ مرد و همسرش فاطمه بنت اسد، بيش از چهل سال، حضرت محمد(ص) را چون نگيني در ميان گرفته و از او نگه داري كردند و جاي پدر و مادر او را برايش پر كردند.

پس از بعثت پيامبر(ص)، خانواده ابوطالب(ع) نخستين كساني بودند كه به آن حضرت ايمان آورده و از او دفاع كردند.

بزرگ ترين تاوان ايمان و حمايت ابوطالب(ع) از پيامبر(ص)، محاصره اقتصادي و اجتماعي خاندان عبدالمطلب از سوي سران سبك مغز قريش، به مدت سه سال در دره اي در حوالي مكه (كه بعدها به شعب ابي طالب(ع) معروف شد) بود. همسرش فاطمه بنت اسد، از نخستين گروندگان به اسلام بود و مقام مادري پيامبر(ص) را بر عهده داشت و پيامبر(ص) به وي علاقه عجيبي داشت و پس از هجرت به مدينه، به وي مهرباني خاصي مي نمود.

جعفر طيار، فرزند ابوطالب(ع) از مسلمانان نخستين مكه و رهبر مهاجران به كشور حبشه بود و علي(ع)، فرزند كوچك ابوطالب(ع)، نخستين كسي بود كه به پيامبر(ص) ايمان آورد و در راه اسلام، بالاترين و بيشترين مجاهدت ها را به عمل آورد و سرانجام، پيامبر(ص) وي را به دامادي خويش و همسري دختر محبوبه اش حضرت فاطمه زهرا(س) برگزيد.

درباره شخصيت، فضيلت و ايمان ابوطالب(ع) روايات فراواني وجود دارد، كه اين مختصر را گنجايش بيان همه آن ها نيست. به ناچار، تنها به يكي دو مورد اشاره مي كنم:

روايت شد كه مَثل ابوطالب(ع)، مَثل اصحاب كهف است. او ايمان خود را پنهان كرد تا بتواند پيامبر(ص) را نصرت كند و شر كفار قريش را از آن حضرت دور گرداند. هم چنين روايت شد كه نور وي، خاموش كند تمام نورهاي خلايق را، مگر نور پنج تن معصوم(ع) را و اگر گذاشته شود ايمان ابوطالب(ع) در كفه ترازويي و ايمان سراسر مردم در كفه ديگر، هر آينه ايمان او رجحان و زيادتي پيدا مي كند و اميرمنان(ع) دوست مي داشت كه اشعار پدرش ابوطالب(ع) روايت و تدوين گردد و مي فرمود: بياموزيد اشعار وي را و به فرزندان خويش تعليم كنيد. زيرا آن بزرگوار بر دين خدا بود و در اشعارش علم و آگاهي بسيار است.

سرانجام اين بزرگ حامي رسول خدا(ص) در 26 رجب و به روايتي در هفتم رمضان سال دهم بعثت (سه سال پيش از هجرت پيامبر(ص)) در مكه معظمه به سراي باقي شتافت و از كينه ورزي ها و دشمني هاي قريش رهايي يافت.

پيامبر(ص) در مصيبت عموي گرامي اش، گريان و اندوهگين بود و در پيشاپيش جنازه وي حركت مي كرد و مي فرمود: صله رحم كردي و جزاي خير داده شدي.

هم چنين پيامبر(ص) بعدها مي فرمود: پيوسته قريش از من حساب مي بردند و جرئت به اذيتم نداشتند تا وفات ابوطالب(ع).  پس از وفاتش بر اذيتم افزودند و بر من جرئت كردند.

 

تولد جمال الدين ابوعبدالله معروف به اِبن دُبيتي در سال558هجري قمري

جمال الدين ابوعبدالله معروف به اِبن دُبيتي ازمورخان عراقي در سال558هجري قمري بدنيا آمد. ازميان كتابهايي كه به ابن دبيتي نسبت داده اند مي توان از تاريخ واسط وتاريخ بغداد نام برد. كتاب اخير ادامه كتاب تاريخ سَمعاني است. گفتني است كه تاريخ بغداد را بعدها اِبن نجّار شاگرد ابن دبيتي تكميل كرد.

 

درگذشت حاج ملا محمد باقرفشاركي در سال 1314هجري قمري

حاج ملا محمد باقرفشاركي ازعالمان فرزانه ازمدرسان بزرگ دارُ العلم اصفهان در سال 1314هجري قمري بدرود حيات گفت. بيشترين شهرت فشاركي به سبب تحرير كتابهاي متعدد است كه ازآن ميان مي توان «عُنوانُ الكَلام، ذَخيرَةُ العِباد و حواشي بركتاب حاشيه شرح لمعه» را نام برد.

 

امضا قرارداد گمركي ايران و روسيه درتهران در سال 1319هجري قمري

قرارداد گمركي ايران و روسيه در تهران در سال 1319هجري قمري به امضا رسيد. اين قرارداد ننگين را مظفرالدين شاه قاجار به منظور تأمين هزينه سفرخود به اروپا با روسيه منعقد كرد. براساس اين قرارداد مسائل گمركي شمال كشور كاملاً ازكنترل و نظارت دولت ايران خارج شد. همچنين دولت ايران مجاز نبود بدون جلب نظر روسيه به تدوين نظامنامه گمركي بپردازد. اين قرارداد گمركي شريان اقتصادي ايران را عملاً تحت كنترل روسها درآورد و ضربه بزرگي به صنايع و توليدات داخلي وارد كرد.

 

شهادت سيد جمال واعظ اصفهاني در سال1326هجري قمري

سيد جمال واعظ اصفهاني ازآزاديخواهان و سخنوران پرآوازه ايران در سال1326هجري قمري در دوره مشروطه به شهادت رسيد. واعظ اصفهاني زبان گوياي مردم آزاده و مشروطه طلب بود و خطابه هاي او درتشديد قيام مشروطه تأثيري بسزا داشت. واعظ اصفهاني پس ازبمباران مجلس پنهاني بطرف عتبات رفت ولي درهمدان بدست نايب حاكم گرفتار شد و به امر محمد عليشاه دربروجرد كشته شد.


نوشته شده در   يکشنبه 28 تير 1388  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode