ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 31 فروردين 1403
جمعه 31 فروردين 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 22 اسفند 1386     |     کد : 393

تعليقه بر فصوص مرحوم فاضل توني

كتاب "تعليقه بر فصوص" مرحوم فاضل توني در 111 صفحه و يازده فصل با قيمت 3000 تومان وبا اهتمام خانم مهناز رئيس زاده با شمارگان 1600 نسخه توسط انتشارات مولي به بازار نشر عرضه شد.

برخی از کتاب شناسان و اساتید فن بر این باورند که بعد از قرآن كريم ، نهج البلاغه ، صحيفه سجاديه ويكي دو كتاب حديثي ديگر هيچ كتابي از جهت تعداد شرح ، حاشيه و تعليقه با فصوص الحكم، قابل مقايسه نیست.

فصوص الحكم عالي ترين و مهم ترين كتاب در عرفان نظري است كه توسط شيخ اكبر محي الدين بن عربي در قرن هفتم به رشته تحرير در آمده است و از همان زمان نيز مورد توجه فراوان اهل نظر و تحقيق قرار گرفته است.

صدرا لدين قونيوي- شاگرد وفرزند خوانده ابن عربي – اولين كسي است كه  به شرح و بسط و تبيين مباني عرفان وحدت وجودي ابن عربي  دست زده است. پس از وي نيز بزرگاني چون جندي ، داوود قيصري ، صائن الدين ابن تركه اصفهاني و جامي به اين ميدان مرد افكن پاي نهاده اند و تلاش هاي شايسته اي نموده اند.

يكي از آخرين تعليقاتي كه بر" شرح قيصري " بر كتاب گرانسنگ فصوص الحكم زده شده، تعليقات موجز و حكيمانه ي استاد فقيد دانشكده الهيات دانشگاه تهران، مرحوم آيت الله محمد حسين فاضل توني است كه در سال 1316 و  به زبان فارسي نگاشته شده است .

 اين كتاب  در حقيقت تصديق استادي آن مرحوم براي تدريس در دانشگاه تهران است كه توسط هيئت مميزه با رتبه ي عالي پذيرفته شده است.

اين كتاب در يازده فصل تدوين شده ونظرات مولف شهير درمباحثي چون  وجود ، واجب ، علم واجب ، اعيان ثابته ، عالم مثال ، كشف و شهود ، انسان كامل ، حقيقت محمديه  روح و بدن و ولايت عامه و خاصه به صورت موجز و دقيق مطرح گرديده است.

از ويژگي هاي مهم كتاب پرداختن به امهات مسايل مطرح شده در مقدمه ي معروف و بسيار مهم قيصري و شرح موجز بر دقايق پنهان آن قلم رصين مي باشد كه به فهم آن براي خواننده امروزي كمك مي نمايد.

مرحوم فاضل توني از تربيت يافتگان مكتب جهانگير خان قشقايي مي باشد كه به حدت ذهن وسلامت نفس و انديشه معروف مي باشند.

چاپ منقح و جديد كتاب همراه با ترجمان احوال آن مرحوم به قلم استاد  فرهيخته دانشگاه تهران دكترمحمد خوانساري ومقدمه علامه فقيد مرحوم بديع الزمان فروزانفر به كوشش خانم مهناز رئيس زاده آماده گرديده است.


نوشته شده در   چهارشنبه 22 اسفند 1386  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
 
Refresh
SecurityCode