ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 9 ارديبهشت 1403
يکشنبه 9 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 19 تير 1391     |     کد : 39298

بررسی تشابه سرگذشت و مأموريت مهدی موعود(عج) و مسيح(ع)

ذكر سرگذشت حضرت عيسی(ع) در قرآن، يادآور سرگذشت و مأموريت حضرت مهدی موعود(عج) در اسلام است؛ امام زمان(عج) ذخيره‌ای برای هدايت امت اسلام و حضرت مسيح(ع) آيتی برای هدايت امت مسيح(ع) است و هم‌‌چنان‌ كه پيامبر(ص) اعلام فرموده، در آخرالزمان هر دو ظاهر می‌شوند و سلطه سفيانی و دجال را از ميان برمی‌دارند.

 ذكر سرگذشت حضرت عيسی(ع) در قرآن، يادآور سرگذشت و مأموريت حضرت مهدی موعود(عج) در اسلام است؛ امام زمان(عج) ذخيره‌ای برای هدايت امت اسلام و حضرت مسيح(ع) آيتی برای هدايت امت مسيح(ع) است و هم‌‌چنان‌ كه پيامبر(ص) اعلام فرموده، در آخرالزمان هر دو ظاهر می‌شوند و سلطه سفيانی و دجال را از ميان برمی‌دارند.

حجت‌الاسلام و المسلمين ميرابوالفتح دعوتی، استاد حوزه و دانشگاه و مشاور قرآنی خبرگزاری ايكنا، در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا)، درباره وجوه تشابه سرگذشت حضرت مهدی(ع) و حضرت مسيح(ع) پرداخت و اظهار كرد: از آنجا كه حوادث عالم و مسير امت‌ها شباهت فراوانی به يكديگر دارند و نيز در حديث متواتر نبوی آمده است كه هر چه در بنی‌اسرائيل واقع شده، در اين امت نيز واقع خواهد شد، بايد يادآور شد كه در امت يهود، در طول تاريخ پيوسته يهوديان (حكام و سلاطين يهود)، پيامبران الهی(ع) را كه همان آمران به معروف و ناهيان از منكر بودند و قيام آنان بر خلاف مصالح و آرزوهای سلاطين و ملوك بود، تكذيب كرده و به قــتل رساندند.

یهودیان و تکذیب و انکار مسیح موعود

وی افزود: حكام و سلاطين يهود از تحقق احكام تورات جلوگيری كرده و به تحريف شريعت پرداختند، تا هنگامی كه نوبت به حضرت عيسی(ع) يعنی همان مسيح مبارك خدا رسيد كه يهوديان در انتظار ظهور او برقراری حاكميت الهی و مملكت ربّ در ارض موعود بودند. يهوديان كه سال‌ها در انتظار مسيح يا ماشيح بودند و خبر آن حضرت را در كلمات پيامبران و در زبور داود و امثال سليمان نبی خوانده بودند، در برابر حضرت عيسی(ع) به تكذيب و انكار و دشمنی با آن حضرت برخاستند و درصدد كشتن آن حضرت برآمدند.

مشاور قرآنی خبرگزاری ايكنا ادامه داد: خداوند مكر يهوديان را به خودشان برگرداند و حضرت عيسی(ع) را سالم و محفوظ نگهداشت و آن حضرت به آسمان عروج كرد و از ديده‌ها پنهان شد و در آخرين كلماتش وعده داد كه بار ديگر باز خواهد گشت و وعده خداوند محقق خواهد شد و مملكت رب و حاكميت شريعت برقرار خواهد شد.

حکام و سلاطین اسلامی و تکذیب ائمه هدی(ع)

اين محقق و پژوهشگر يادآور شد: سرگذشت حضرت عيسی(ع) كاملاً و مرحله به مرحله دراين امت در مورد امامت و ولايت تكرار شد و حكام و سلاطين امت اسلام، به مانند حكام و ملوك يهود، پيشوايان وائمه اين امت را كه از اهل بيت پيامبر(ص) بودند به قتل رساندند و فساق و فجار اين امت مانند معاويه و يزيدها بر جايگاه پيامبر(ص) قرار گرفته و بر ايشان تكيه زدند.

وی بيان كرد: اين تكذيب و توطئه و قتل ائمه اهل البيت (كه دنباله حاكميت پيامبر(ص) بودند)، در طول تاريخ ادامه يافت تا آن‌گاه كه نوبت به امام دوازدهم و مهدی(عج) اين امت رسيد كه مأموريت آن جناب بر طبق احاديث نبوی تأسيس حكومت عدل الهی و قلع و قمع ظلم و ظالمان و گسترش حاكميت شريعت پيامبر اكرم(ص) بود. حكام و سلاطين عباسی، با وجود اخبار و احاديث فراوان در مورد امام دوازدهم از ائمه اهل البيت(ع) با روش‌های مختلف و متعدد اراده كردند تا نسل ائمه معصومين را منقطع كرده و ريشه امامت را براندازند و به اين جهت ائمه(ع) را در زندان‌ها نگهداری كردند و پس از شهادت حضرت امام رضا(ع)، ائمه ديگر را به سختی تحت نظارت قرار دادند و در پادگان نظامی شهر سامراء آنان را تحت مراقبت قرار داده و در سنين جوانی، آنان را يكی پس از ديگری به شهادت رساندند.

اينك ما مشاهده می‌كنيم كه يهوديان بعد از دوهزار ســال آوارگی و اخراج از ارض قدس در عهد تيتوس، امروز توسط عوامل استكبار برای ضربه زدن به امت اسلام وارد اين سرزمين شده‌اند؛ همچنين مشاهده می‌كنيم كه نصرت شيطانی آمريكا و انگليس كاملاً نتيجه عكس داده و امروز شعله‌های عذاب برای در هم كوبيدن يهوديان در سراسر عالم در حال گسترش است

حجت‌الاسلام دعوتی افزود: خلفای عباسی همچنين امام يازدهم را كه آخرين يادگار پيامبر اكرم(ص) و آخرين رشــته از سلسله ائمه اطهار(ع) می‌بود، در پادگان نظامی محبوس كردند تا از تولد امام دوازدهم و حضرت مهدی(عج) جلوگيری كرده و از حاكميت آن حضرت، كه پيامبر خدا از آن خبر داده بود، ممانعت به عمل آورند. اما كيد و مكر آنان درهم شكسته شد و آن خداوندی كه حضرت موسی(ع) را در خانه فرعون پرورش داد و در كنار تخت فرعون از او نگهداری كرد، امام زمان(عج) را نيز در ظل عنايات خود محفوظ داشت.

وی درباره چگونگی عنايت خداوند در ميلاد آخرين اختر تابناك امامت و ولايت بيان كرد: «المعتز بالله» خليفه عباسی زمان، در حالی‌كه امام حسن عسكری(ع) را به زندان منتقل كرده و در انديشه قتل آن حضرت بود، ناگهان گرفتار غضب الهی شد و لشكريان ترك، در حالی‌كه فرمانده لشكر او يعنی ابن‌وصيف را به قتل رساندند، معتز خليفه را نيز دستگير و پس از شكنجه فراوان برای به دست آوردن گنج‌های دربار، او را در 27 رجب سال 255 به قتل رساندند. در نيمه شعبان همين سال و در همان اوان كه خليفه ستمگر به هلاكت رسيده بود، موعود امت و موعود نبی‌اكرم(ص)، بر خلاف خواسته خلفای بنی‌عباس ديده به جهان گشود و زندگانی خود را آغاز كرد.

مشاور قرآنی خبرگزاری ايكنا اضافه كرد: در اين زمان لشكريان ترك كه بر سامراء مسلط شده بودند، با «مهتدی بالله» بيعت كردند و اين خليفه نيز در كمتر از يك سال به سرنوشت معتز گرفتار شد و سرانجام لشكريان ترك با «معتمد عباسی» بيعت كردند؛ در زمان معتمد نيز درگيری دربار خلافت با گروه‌هايی چون خوارج، قرامطه و لشكريان روم به اوج خود رسيده بود و دربار شديداً سرگرم مسائل داخلی بود.

وی با اشاره به اين‌كه سرانجام امام حسن عسكری(ع) در سن 29 سالگی توسط عوامل خليفه مسموم شده و به شهادت رسيد، ادامه داد: در اين هنگام فرستادگان خليفه كه از احاديث مربوط به امام دوازدهم از نسل علی(ع) و از اهل بيت پيامبر(ص) آگاه بودند، برای دستگيری امام منتظر به خانه امام حسن عسكری(ع) هجوم بردند و از هر وسيله‌ای برای دستگيری و قتل امام بهره گرفته و هم‌چون لشكريان روم و يهود كه به دنبال مسيح بودند، به تعقيب امام مهدی منتظر(عج) شتافتند.

اين محقق قرآن‌پژوه تصريح كرد: اما اين بار هم خداوند تبارك و تعالی، مهدی امت را از مكر و از كيد خلفا محفوظ داشت و حضرت مهدی صاحب‌الزمان(عج) همچون عيسی مسيح(ع) از شر دشمنان نجات يافت و خداوند آن جناب را از ديدگان پنهان كرد تا چنان‌كه نبی مكرم اسلام(ص) اعلام فرموده، در آخرالزمان مهدی(عج) و مسيح(ع) هر دو ظاهر شوند و سلطه سفيانی و دجال را در از ميان بردارند.

وی خاطرنشان كرد: در واقع ذكر سرگذشت حضرت عيسی(ع) در قرآن كريم، يادآور سرگذشت و مأموريت حضرت مهدی(عج) در اين امت است؛ امام زمان(عج) ذخيره‌ای برای هدايت امت اسلام و حضرت مسيح(ع) آيتی برای هدايت و بازگشت امت مسيح(ع) است؛ در حالی‌كه برای يهود بازگشت و توبه‌ای در كار نخواهد بود، زيرا مورد لعنت حضرت داوود(ع) و حضرت عيسی(ع) قرار گرفتند.

قوم یهود؛ پرچم‌دار فساد و طغيان آخرالزمان

حجت‌الاسلام دعوتی تصريح كرد: نكته مهم در اين‌جاست كه از ديدگاه قرآن در آخرالزمان فساد و استكبار به اعلی درجات خويش خواهد رسيد و پرچم‌دار اين فساد و استكبار و عصيان و طغيان، قوم يهود خواهند بود و خداوند تبارك و تعالی آنان را برای دريافت هلاكت نهايی، در همين ارض موعود كه محل شيطنت آنان بوده، گرد خواهد آورد تا هلاكت نهايی آنان در همين سرزمين واقع شود.

وی در بخش ديگری از سخنان خود با بيان اين‌كه لازم است امت اسلام و منتظران مهدی(عج) و امت مسيح و منتظران حضرت عيسی(ع) توجه داشته باشند كه بزرگترين فساد و عصيان و كفر و طغيان در آخرالزمان توسط يهود انجام خواهد گرفت، افزود: اولين و بزرگترين رسالت و مأموريت مسلمانان جهان، براندازی و هلاكت قاتلان مسيح و منكران عيسی(ع) و محمد(ص) از اين سرزمين خواهد بود؛ به عبارت ديگر يهوديان برای دريافت لعنت و هلاكت و ذلت وآوارگی و نيز برای برافروخته شدن ديگرباره نفرت و غضب جهانيان، به ارض موعود كوچ داده شده‌اند.

وعده قرآن بر نابودی یهود در ارض موعود

اين محقق و قرآن‌‌پژوه با اشاره به برخی از شواهد قرآنی ناظر به اين مطلب تصريح كرد: قرآن كريم در اين باره می‌فرمايد: «وَقُلْنَا مِن بَعْدِهِ لِبَنِی إِسْرَائِيلَ اسْكُنُواْ الأَرْضَ فَإِذَا جَاء وَعْدُ الآخِرَةِ جِئْنَا بِكُمْ لَفِيفًا؛ و پس از او به فرزندان اسرائيل گفتيم در اين سرزمين ساكن شويد پس چون وعده آخرت فرا رسد شما را همه با هم محشور مى‏كنيم»(إسراء/104) و نيز در آيه هشتم از سوره اسراء درباره پايان ماجرای يهود می‌فرمايد: «عَسَى رَبُّكُمْ أَن یَرْحَمَكُمْ وَإِنْ عُدتُّمْ عُدْنَا وَجَعَلْنَا جَهَنَّمَ لِلْكَافِرِينَ حَصِيرًا؛ اميد است كه پروردگارتان شما را رحمت كند و[لى] اگر [به گناه] بازگرديد [ما نيز به كيفر شما] بازمی‌گرديم و دوزخ را براى كافران زندان قرار داديم».

از ديدگاه قرآن در آخرالزمان فساد و استكبار به اعلی درجات خويش خواهد رسيد و پرچم‌دار اين فساد و استكبار و عصيان و طغيان، قوم يهود خواهند بود و خداوند تبارك و تعالی آنان را برای دريافت هلاكت نهايی، در همين ارض موعود كه محل شيطنت آنان بوده، گرد خواهد آورد تا هلاكت نهايی آنان در همين سرزمين واقع شود

مشاور قرآنی خبرگزاری ايكنا با اشاره به روايتی از امام حسن عسكری(ع) افزود: در تفسير برهان از امام حسن عسكری(ع) روايت شده است كه فرمودند: «إن عُدتُم بالسفيانی عُدنا بالقائم(ع)؛ اگر شمايان با استكبار جهانی و سفيانيان زمان بازآئيد و حكومت ظلم و فساد تشكيل دهيد، ما با قيام قائم(ع) و با قيام صالحان به سوی شما و به عذاب نهايی شما خواهيم آمد».

وی تشريح كرد: اينك ما مشاهده می‌كنيم كه يهوديان بعد از دوهزار ســال آوارگی و اخراج از ارض قدس در عهد تيتوس، امروز توسط عوامل استكبار برای ضربه زدن به امت اسلام وارد اين سرزمين شده‌اند؛ همچنين مشاهده می‌كنيم كه نصرت شيطانی آمريكا و انگليس كاملاً نتيجه عكس داده و امروز شعله‌های عذاب برای در هم كوبيدن يهوديان در سراسر عالم در حال گسترش است.

حجت‌الاسلام دعوتی خاطرنشان كرد: تائيدات كاخ استكبار آن‌‌گونه كه شاه ايران، صــدام تكريتی، حسنی مبارك و قذافی مغرور را هلاك كرد و هيچ‌كس نتوانست كمكی به آنان بكند، اين كمك و تأئيدو حمايت شيطانی آمريكا نيز مقدمات غربت و عزلت و ذلت و نكبت ملت يهود را برای هميشه به ارمغان آورده است تا همه اهل عالم بدانند كه آمريكا هيچ غلطی نمی‌تواند بكند.

وی ادامه داد: البته كاخ سفيد و اعوان و انصارش و سران عرب و حكام يهود همه با هم گرفتار غضب الهی هستند و نابودی آنان، به صورت زنجيروار به يكديگر پيوند خورده است تا هم‌چون صنادیــد قريش و سلاطين مداين و بيزانس، يكی پس از ديگری در برابر ندای اين انقلاب جهانی به زانو درآيند؛ و خداوند راست گفت كه فرمود: «عَسَى أَن یَكُونَ رَدِفَ لَكُم بَعْضُ الَّذِی تَسْتَعْجِلُونَ؛ شايد برخى از آنچه را به شتاب مى‏خواهيد در پى شما باشد.» (نمل/72) ای بسا كه خداوند رديف كرده باشد برای شما هلاكتش را يكی بعد از ديگری، چنان‌كه در صدر اسلام واقع شده و چنان‌كه امروز در حال وقوع است.

اين محقق و قرآن‌‌پژوه با بيان اين‌كه برای هلاكت يهود، هيچ عاملی مهم‌تر از همين تائيدات آمريكا نيست، تصريح كرد: همين تائيد آمريكا هلاكت‌آور است، چون كه شيطان است او و شيطان كارهايش در پايان كار وارونه می‌شود. شايسته است در مورد اين بزرگترين نشانه ظهور، يعنی تأسيس دولت فاسد يهود در ارض موعود بيش از پيش تحقيق شده و مقالاتی نوشته شود.

وی ادامه داد: همچنين لازم است تا تبعات اقدامات نكبت‌بار و جاهلانه كاخ‌های سفيد، اليزه، بيرمنگام و كرملين برای ملت‌ها بيان شود تا مردم بدانند كه بر خلاف اراده مستكبران، هم‌چنانكه از اندرون مظالم پهلوی، نظام جمهوری اسلامی طلوع كرد و امريكا و يارانش هيچ غلطی نكردند، همچنين از ژرفای ظلمات اسرائیــل بيداری امت اســلام و حاكميت ناب اســلامی در حــال طـلوع است، بی‌آنكه ازكاخ نشينان واشنگتن و لندن و از سران مزدور عرب كمترين كاری برآيد؛ «أَوَلَمْ یَرَوْاْ أَنَّا نَأْتِی الأَرْضَ نَنقُصُهَا مِنْ أَطْرَافِهَا وَاللّهُ یَحْكُمُ لاَ مُعَقِّبَ لِحُكْمِهِ وَهُوَ سَرِيعُ الْحِسَابِ؛ آيا نديده‏اند كه ما [همواره] مى‌آييم و از اطراف اين زمين مى‌كاهيم و خداست كه حكم مى‌كند براى حكم او باز دارنده‏اى نيست و او به سرعت‏ حسابرسى مى‌كند.» (رعد/41)


نوشته شده در   دوشنبه 19 تير 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode