ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 9 ارديبهشت 1403
يکشنبه 9 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 17 تير 1391     |     کد : 39183

هنر مهدوی زمينه ساز وصول انسان به ملكوت خلقت و حقيقت است

هنر يك امر محسوس را معقول می كند و در جست و جوی حقيقت عقلی است و با توجه به اصل ولايت در جميع مراتب عالم، هنر زمينه‌ساز ظهور منجی و زيبايی آن، به گذر انسان از حيات مادی به حيات مثالی و عقلی و سرانجام وصول او به ملكوت خلقت و حقيقت ياری می رساند.

هنر يك امر محسوس را معقول می كند و در جست و جوی حقيقت عقلی است و با توجه به اصل ولايت در جميع مراتب عالم، هنر زمينه‌ساز ظهور منجی و زيبايی آن، به گذر انسان از حيات مادی به حيات مثالی و عقلی و سرانجام وصول او به ملكوت خلقت و حقيقت ياری می رساند.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران‌ (ايكنا)، حجت‌الاسلام و‌المسلمين مهدی پرويزی، در دومين روز از هشتمين همايش بين المللی دكترين مهدويت كه صبح امروز، 16 تيرماه، در سالن همايش‌های بين‌المللی صدا و سيمای جمهوری اسلامی ايران آغاز شد، به ارائه مقاله خود با عنوان «ادراك هنر زمينه‌ساز و تأثير آن از منظر حكمت متعاليه» كه به عنوان يكی از مقالات برگزيده اين همايش انتخاب شد، در دومين كميسيون تخصصی اين همايش پرداخت.

وی در ابتدای سخنان خود با اشاره به تحقيق خود، درباره تجلی هنر زمينه‌ساز ظهور منجی در هنر به عنوان بُعدی از زندگی انسان اظهار كرد: اين امر افعال و آثاری را پديد آورده تا علاوه بر گسترش فرهنگ انتظار، زمينه حكومت جهانی عدل را فراهم آورد. نظر به تأثير هنر، هدف اين پژوهش تلاش در تشريح اين تأثير است و تلاش شده تا با تأمل در مبانی فلسفی حكمت متعاليه، به روش عقلی و استدلالی به تعريف هنر زمينه‌ساز پرداخته و از طريق تبيين نحوه و مراتب ادراك آن، به توصيف تأثيرش بپردازد.

اين محقق و پژوهشگر با بيان اين كه در مقاله خود به دو مبحث چيستی هنر زمينه ساز و تأثير ادراك متقابل آن از منظر حكمت متعاليه پرداخته است، اظهار كرد: هنر خلق شیء زيبا و عينيت بخشيدن به علم و دانش و فضيلت و كمال و تنزل چيزی از مقام علم به عين است و زيبايی (صفتی در اشياء كه مايه سرور می شود) شاخصه آن است.

حجت الاسلام پرويزی با اشاره به اين كه زيبايی، حقيقتی بسيط، غير مركب و غير قابل تعريف است كه وجودی مستقل ندارد و قائم به مدرك نيز نيست، در بخش ديگری از سخنان خود به چگونگی خلق اثر هنری پرداخت و افزود: هنر اثر فعل انسان است و فعل انسان زاييده عقل عملی و نظری اوست.

وی همچنين در بخش ديگری از مقدمات سخن خود پس از اشاره به كيفيت خلق انسان، به تشريح حواس ظاهری و باطنی انسان و مراتب وجودی او از جمادی تا مقام انسانيت پرداخت و تصريح كرد: دو چيز موجب ارتقای درجه از حيوان به انسانيت می شود و آن دو عبارت از قبول صور علميه از مافوق و تأثيرگذاری بر مادون است.

اين محقق و پژوهشگر در بخش ديگری از سخنان خود با اشاره به قوای علامه و عماله در انسان به تشريح مراتب عقل (هيولانی، بالملكه، بالفعل و بالمستفاد) و نسبت آنان با فعل هنری پرداخت و بيان كرد: فعل هنری در واقع زاييده عقل عملی و نظری است و خلق اثر هنری در حقيقت همان تحقق علم و تنزل به مقام علم است و دستيابی به هنر زمينه ساز جز با اتصال به ملأ اعلی ميسر نيست.

حجت الاسلام پرويزی در بخش ديگری از سخنان خود با اشاره به اين كه حصول مراتب عقل عملی تأثير بسياری در كمال عقلی دارد، خاطرنشان كرد: سعادت حقيقی انسان جز در بالفعل شدن عقل و تعالی دو قوه علامه و عماله نيست. شايد بتوان خلق اثر هنری را كه همان محسوس شدن حقايق معقول است، نتيجه عقل عملی بدانيم.

وی در بخش ديگری از سخنان خود با اشاره به ارتباط هنر زمينه‌ساز ظهور منجی و بحث مهدويت اظهار كرد: موعود منتظَر، اعتقاد اديان و تمدن‌های مختلف بشری است و قيام او تجلی حق و حكومت الله است و شناخت او در گرو معرفت نفس انسانی و كيفيت اداره عالم است؛ در نتيجه افعال انسان عبث نيست و در راستای وقوع اين حكومت است.

اين محقق و پژوهشگر در بخش ديگری از سخنان خود با اشاره به اين كه هنر زمينه ساز انسان را از عالم شهادت به عالم غيب رهنمون و منجر به سعادت حقيقی او می شود، اظهار كرد: درك اثر هنری به معنای لقاء و وصول به حقيقت هنر است. انسان در درك اثر هنری از قوای سه گانه نفس بهره می برد و اوج اين ادراك در خروج از درجه حس و خيال و در مرتبه عقلی ميسر می شود كه در آن مدرِك و مدرَك مانند هم می شوند.

وی در بخش ديگری از سخنان خود با اشاره به اين كه هنر زمينه ساز يك امر محسوس را معقول می كند و در جست و جوی حقيقت عقلی است، گفت: با توجه به اصل ولايت در جميع مراتب عالم، هنر زمينه‌ساز ظهور منجی و زيبايی آن به گذر انسان از حيات مادی به حيات مثالی و عقلی و سرانجام وصول او به ملكوت خلقت و حقيقت ياری می رساند.



نوشته شده در   شنبه 17 تير 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode