ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 28 ارديبهشت 1403
جمعه 28 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 17 تير 1391     |     کد : 39160

شنبه 17تير 1391 / 17 شعبان 1433 / 07 Jul 2012

درگذشت «ابراهيم بن عباسي صولي» در سال242هجري قمري ...

درگذشت «ابراهيم بن عباسي صولي» در سال242هجري قمري

«ابراهيم بن عباسي صولي» از شاعران مشهور عرب و كاتب نامي قرن سوم هجري در سال242هجري قمري در شهر سامرا درگذشت. وي به ابواسحق و ابوبكر مكنّي بود و به ابن صولي مشهور بود. او علوم ادبي را از اديبان بزرگ عصرخود فراگرفت و از خردسالي به سرودن شعر پرداخت و بعد از مدتي هنگامي كه نوجواني بيش نبود در اين امر بزرگ بر ديگران پيشي جست. ابن صولي اشعار خود را به نيك وبد تقسيم مي‏كرد و گاهي از يك قصيده تنها يك يا دو بيت زيبا را در دفترش يادداشت مي‏كرد، از اين رو ديوان او بسيار مختصر، دلنشين و شيواست. ابن صولي در مدح حضرت امام رضا(ع) اشعار بسيار سروده و از آن حضرت روايت‎هاي متعدد نقل كرده است. سروده‏ها و مدايح اين شاعر عرب در« عُيونُ اخبارالرِّضا» نيز تأييد شده است.

درگذشت « ابُوعلي عيسَي بن اِسحاق زُرعَه» در سال398هجري قمري

«ابُوعلي عيسَي بن اِسحاق زُرعَه» فيلسوف و مترجم مسيحي يعقوبي در سال398هجري قمري ديده ازجهان فروبست. وي مردي از دانش دوست و اهل مطالعه و كتاب‎خواني بود و به نكات ظريف فلسفه آگاهي كامل داشت. ازاين رو نويسندگان هم‎عصرش وي را از پيشگامان علم منطق و فلسفه و از مترجمان چيره‏ دست سرياني به عربي برشمرده و گفته‎اند: «او از اولين مترجمان آثار ارسطو و جالينوس بوده است». نوشته‎هاي ابن زرعه شامل ترجمه كتابهاي ارسطو و جالينوس؛ و تأليفاتش در باب علم منطق، فلسفه و كلام مسيحي است كه نام بيشتر آنها در كتاب«الفِهرسْتِ اِبْن نَدَيم» آمده است. ابن زرعه سرانجام در اثر ابتلا به فلج درگذشت.

تولد سيد عبدالله جزايري در سال1112هجري قمري

سيد عبدالله جزايري ازعلماي بزرگوار شيعي در سال1112هجري قمري درشوشتر متولد شد. سيد عبدالله در16سالگي به مرتبه والايي ازعلم رسيد و پس ازآن به شوق ديدار بزرگان علم و دين و اهل فضل به سفررفت. وي بعد ازچند سال دانش اندوزي به زادگاهش شوشتر بازگشت و به نشرعلوم و معارف ديني مشغول شد و دركنار تدريس ازتأليف و تصنيف آثار ارزشمند غافل نشد. سيد عبدالله جزايري روحيه جستجوگرانه درخورتوجهي داشت بطوريكه براي خواندن و آموختن انجيل، تورات و اوستا ازعلماي اديان مسيحي، يهودي و زرتشتي درخواست كرد كه به او تعليم دهند. سيد عبدالله بعد ازمرگ پدرش قضاوت، تدريس و امامت جمعه را بعهده گرفت. ازسيد عبدالله جزايري آثاري چون «ديوان شعر» باقيست.

درگذشت آيت الله حاج سيد هبة الله امام در سال1391هجري قمري

آيت الله حاج سيد هبة الله امام ازعلماي بزرگوارعلوم و معارف اسلامي در سال1391هجري قمري درتهران بدرود حيات گفت. آيت الله هبة الله امام ازاهالي دزفول بود و تحصيلات خود را تا اخذ درجه اجتهاد در درفول، وحوزه نجف گذراند. ايشان پس ازاتمام تحصيل به اهواز رفت و به تدريس، تحقيق و تأليف مشغول شد. آيت الله هبة الله امام دركنار امورفرهنگي و تدريس، به امورشرعي و عرضي مردم نيزرسيدگي مي كرد. سالهاي آخرعمر آيت الله هبة الله امام درتهران سپري شد. ازآثار متعدد ايشان مي توان «نداي خرد درباره اصول دين، دو گمشده، نغمه هاي خرد و اسرار خلقت ازپيدايش بشر» را نام برد.

در گذشت مرحوم حاج ميرزا احمد نجفي زنجاني در سال 1361 هجري شمسي

مرحوم حاج ميرزا احمد نجفي زنجاني معروف به معصومي استاد پر آوازه خطوط نسخ و ثلث در سال 1361 هجري شمسي دار فاني را وداع گفت. اين هنر مند باذوق ايراني در مدرسه مرتضويه نجف تحصيل كرد و بعداز ورود به حوزه علميه اين شهر همزمان با تحصيل علوم ديني تعليم هنر خطاطي و خوشنويسي را به گونه اي جدي دنبال نمود كتاب خصائص زينبيه اولين اثري است كه با خط وي در چايخانه سنتي به چاپ رسيد و مرحوم زنجاني به هنگام كتابت اين اثر سيزده سال داشت از اين استاد برجسته هنر خطاطي حدود يكصد و ده جلد كتاب و پنج نسخه قرآن مجيد و پيش از 250 كتيبه براي مساجد و تكايا و آثار باستاني به يادگار مانده است كتيبه هاي امام رضا (ع) و دانشگاه تهران از معروفترين آثار خوشنويسي و خطاطي استاد نجفي زنجانيب است .

درگذشت مرحوم آيت الله زباني امثلي عالم و مجاهد در سال 1354 هجري شمسي

مرحوم آيت الله زباني امثلي عالم و مجاهد معاصر ايران در سال 1354 هجري شمسي وفات يافت. وي در خانواده اي روحاني و متدين از اهالي قم به دنيا آمد و همانجا بود كه تحصيلات ديني را آغاز كرد. اين عالم مبارز سالهاي متمادي در راه حفظ اسلام و ارزشهاي متعالي آن جانفشاني كرد و براي استمرار حكومت همچون ساير همراهان و ياران جان بركف امام راحل لحظه اي دست از تلاش بر نداشت بطوريكه زندگي سراسر مبارزه و تبعيد وشكنجه خود را وقف اعتلاي اسلام و قرآن نمود. 



نوشته شده در   شنبه 17 تير 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode