ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 17 ارديبهشت 1403
دوشنبه 17 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 12 تير 1391     |     کد : 38980

ارتقای شاخص عبوديت و همبستگی جهانی منجی‌باوران با نهضت جهانی دعای فرج

عضو هيئت علمی پژوهشكده مهدويت مؤسسه آينده روشن پيشنهاد كرد: با الهام از ادبيات شيعه و با تكيه بر اشتراك عقيده منجی‌باوران می‌توان روزی را به عنوان روز جهانی دعا برای شناخت منجی و تعجيل در فرج او تعيين كرد كه ضمن ارتقای شاخص عبوديت متجلی در دعا، به همبستگی جهانی منجی‌باوران و جلب عنايت خداوند منجر خواهد شد.

 عضو هيئت علمی پژوهشكده مهدويت مؤسسه آينده روشن پيشنهاد كرد: با الهام از ادبيات شيعه و با تكيه بر اشتراك عقيده منجی‌باوران می‌توان روزی را به عنوان روز جهانی دعا برای شناخت منجی و تعجيل در فرج او تعيين كرد كه ضمن ارتقای شاخص عبوديت متجلی در دعا، به همبستگی جهانی منجی‌باوران و جلب عنايت خداوند منجر خواهد شد.

حجت‌الاسلام و المسلمين فرامرز سهرابی، عضو هيئت علمی پژوهشكده مهدويت مؤسسه آينده روشن، در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا)، دعا را تنها سرمايه آدمی برای جلب رضايت و غفران خداوند متعال، اساس بندگی و شاخص عبوديت و راه دستيابی به هدف آفرينش خواند و افزود: انسان برای دستيابی به هدف آفرينش، بايد شاخص استكبار؛ يعنی ترك دعا را رها كند و به شاخص عبوديت؛ يعنی دعا روی آورد. اين وظيفه‌ای است كه بنا بر اضطرار حاكم بر دوران غيبت و لزوم دعا برای برطرف شدن حجاب از امر ولايت، اهميت و فوريت بيشتری می‌يابد.

حجت‌الاسلام سهرابی ضمن اشاره به دو آموزه فعال در ادبيات شيعه يادآور شد: براساس آموزه‌های شيعه شناخت حجت خداوند امری ضروری در راه دينداری است و در ادعيه اين نكته تعليم شده است كه از خداوند بايد درخواست شناخت حجت او را داشت. همچنين در ادعيه و به‌ خصوص دعای معروف فرج بر دعا برای تعجيل در ظهور منجی و حجت خداوند تأكيد شده است.

وی با اشاره به اشتراك پيروان اديان ابراهيمی در منجی‌باوری، اين اشتراك را زمينه مناسبی برای همدلی و همبستگی جهانی منجی‌باوران دانست و عنوان كرد: ما می‌توانيم براساس اين باور كه خداوند متعال نجات دهنده‌ای برای بشريت خواهد فرستاد و با الهام از تعاليم شيعی، روزی را به عنوان روز جهانی دعا برای آمدن منجی و نجات بشريت قرار دهيم تا در اين روز، منجی‌باوران عالم همه از خدای متعال، شناخت منجی و آمدن او را درخواست كنند.

«رغبت اجتماعی به دولت كريمه»، «شكايت اجتماعی» و «استعانت اجتماعی» مراحل سه‌گانه فرآيند اين بلوغ هستند كه زمينه‌های لازم را برای كشف سوء و رفع گرفتاری‌ها و استخلاف در زمين و ايجاد حكومت صالحان، فراهم می‌سازد

سهرابی با بيان اين كه هر قومی با دعا و خواستن به استكمال قابليت‌ها و ظرفيت‌های خود می‌رسد، اظهار كرد: هر قوم و گروهی كه با اضطرار به درگاه خدا روی كند، می‌تواند مستعد پذيرش توجهات و عنايات خداوند شود و با توجه به اين كه باورمندان به موعود، جمعيت قابل توجهی از ساكنان زمين را تشكيل می‌دهند، مشاركت اين قاطبه عظيم از انسان‌ها در اين آيين، و نمايش همدلی و همبستگی‌ای جهانی به همزبانی فرهنگ‌ها و در نتيجه به فراهم شدن زيرساخت‌های لازم برای تحولی همه‌جانبه و يكپارچه منجر خواهد شد.

وی افزود: علاوه بر تأثيرات محسوس چنين جريانی كه زمينه را برای تحقيقات جدی‌تر درباره منجی و زمينه‌های ظهور و حضور او فراهم می‌كند، قطعاً خواست چنين جمعيت كثيری از انسان‌ها و نگاه آن‌ها به آسمان و طلب هدايت و نجات از خداوند اثری وضعی خواهد داشت و با جلب عنايت، فضل و كرامت خداوند و گشوده شدن درهای رحمت او زمينه برای ظهور حجت او مهيا خواهد شد.

عضو هيئت علمی مؤسسه آينده روشن چنين خواستی را نشانه بلوغ اجتماعی انسان‌ها دانست و با استناد به فرازهايی از دعای افتتاح گفت: «رغبت اجتماعی به دولت كريمه»، «شكايت اجتماعی» و «استعانت اجتماعی» مراحل سه‌گانه فرآيند اين بلوغ هستند كه زمينه‌های لازم را برای كشف سوء و رفع گرفتاری‌ها و استخلاف در زمين و ايجاد حكومت صالحان، فراهم می‌كند.

حجت‌الاسلام سهرابی همچنين با اشاره به توقيع شريف حضرت صاحب‌الزمان(عج) گفت: حضرت در اين، توقيع از ما خواسته‌اند كه برای تعجيل فرج، بسيار دعا كنيم و فرموده‌اند كه در همين بسيار دعا كردن برای تعجيل فرج، برای شما گشايش است. از اين‌رو، اگر دعا كردن و دعاكننده زياد شود، كه اين خود نماد بلوغ اجتماعی است، فرمايش حضرت عملی می‌شود و فرج در هر دو ساحت غيبت و ظهور به ثمر می‌رسد؛ يعنی با بسيار دعا كردن برای تعجيل فرج، هم ظهور حضرت نزديك می‌شود و هم در همان دوران غيبت، از بركات و آثار دعا برای تعجيل فرج بهره‌‌مند می‌شويم.

اين محقق و پژوهشگر با اشاره به راهكارهای زمينه‌ساز برای اجرای اين پيشنهاد و گسترش و فراگيری اين طرح گفت: تجمع باشكوه مردمی در هر ماه يا هر فصل برای انجام دعای تعجيل فرج به شكل مستمر و پيوسته و همراه با رهنمود مراجع و علمای دينی، توسل و تضرع عموم مردم در ايام و مناسبت های ويژه، توليد و ارائه مفاهيم فاخر و نو توسط مؤسسات و مبلغان و پوشش خبری رسانه‌ها از جمله اين راهكارهاست.

وی همچنين با اشاره به اين كه نبود ساز و كارها و برنامه‌های كاربردی می‌تواند مانع جهانی شدن نهضت جهانی دعا برای فرج شود، خاطرنشان كرد: در شرايطی كه بافته‌های اومانيستی بر اداره ساحت‌های مختلف زندگی بشری سايه افكنده و او را از فطرت الهی خويش دور كرده است، برقراری نشست‌ها و همايش‌های علمی جهانی، استفاده از ابزارهای رسانه و هنر، پرهيز از سياسی شدن طرح و مراقبت و پيشگيری از مصادره آن توسط استكبار جهانی می‌تواند مواردی باشد كه اين طرح را به توفيق جهانی نزديك كند.


نوشته شده در   دوشنبه 12 تير 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode