ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 10 ارديبهشت 1403
دوشنبه 10 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 8 تير 1391     |     کد : 38817

جنبه آرمان‌گرايانه انديشه مهدوی، مولّد روحيه اميد و مقاومت در تشيع است

در جامعه جهانی امروز، با وجود تهاجم فرهنگی و جنگ نرم، انسان‌ها ممكن است از سرِ نااميدی تسليم شرايط جهانی شده و مقاومت را كنار نهند كه بهترين ظرفيتی كه نگاه آرمان‌گرايانه مهدويت در فرهنگ شيعی ايجاد می‌كند، بالا بردن روحيه اميد و مقاومت است.

 در جامعه جهانی امروز، با وجود تهاجم فرهنگی و جنگ نرم، انسان‌ها ممكن است از سرِ نااميدی تسليم شرايط جهانی شده و مقاومت را كنار نهند كه بهترين ظرفيتی كه نگاه آرمان‌گرايانه مهدويت در فرهنگ شيعی ايجاد می‌كند، بالا بردن روحيه اميد و مقاومت است.

حسين شفيعی، معاون فرهنگی ـ اجتماعی و قائم مقام رئيس دانشگاه خوارزمی، در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا)، اظهار كرد: موضوع مهدويت يكی از موضوعاتی است كه تأثيراتی متعالی، عميق و همه‌جانبه در حوزه فرهنگ بر جای می‌گذارد و سبب بالا بردن روحيه اميد و مقاومت در انسان‌ها می‌شود.

وی افزود: در جامعه جهانی امروز، با وجود تهاجم فرهنگی و جنگ نرم، انسان‌ها ممكن است از سرِ نااميدی تسليم شرايط جهانی شده و مقاومت را كنار نهند، اما بهترين ظرفيتی كه موضوع مهدويت در فرهنگ شيعی ايجاد می‌كند، اين است كه با بالا بردن روحيه اميد، باعث می‌شود كه افراد تسليم شرايط جهانی نشوند و با يك نگاه آرمانی به آينده بنگرند و اين نكته مهم اولين خصوصيت بارز و مثبت فرهنگی مهدويت است.

شفيعی ادامه داد: نكته دوم آن‌كه همه فرهيختگان جهان از جامعه ايده‌آل آرمانی برای بشريت سخن گفته‌اند و از آنجا كه اين جامعه ايده‌آل آرمانی در گذشته نتوانسته است به طور جامع شكل بگيرد، همين امر خود باعث شده كه افراد نتوانند به خواسته‌های خود برسند، اما در تفكر شيعی با توجه به اين‌كه ما معتقديم حكومت عدل جهانی تشكيل می‌شود، اين امر خود باعث می‌شود كه افراد بكوشند تا برای عدالت تلاش كنند.

معاون فرهنگی ـ اجتماعی دانشگاه خوارزمی خاطرنشان كرد: در حقيقت مهدويت درصدد است تا مهم‌ترين آرمان بشريت، يعنی عدالت را به جامعه بشری اعطا كند و از اين جهت می‌توان گفت كه آرزوی تمام بشريت در طول تاريخ، تحقق عدالت بوده و عدالت‌خواهی و گسترش در رأس خصائص و ويژگی‌های جامعه آرمانی قرار دارد.

وی عدالت را موضوعی مهم در حيات بشری خواند و تصريح كرد: همين امر خود می‌تواند حركتی را در جامعه بشری ايجاد كند؛ پرچم عدالت را انبياء برافراشته‌اند و برافراشته شدن حقيقی اين پرچم توسط امام زمان(عج) محقق می‌شود و از همين روی مهدويت پايانی برای آرمان انبياء و وسيله‌ای برای همه انسان‌های حق‌طلب در طول تاريخ بوده است و از اين جهت می‌توان جريان مهدويت را جريانی بی‌نظير در طول تاريخ دانست.

پايه‌های شرك در عصر انبياء متزلزل شد، اما فرونريخت و ابوسفيان‌ها ديگربار خود را بازسازی كردند و حاكميت شرك به معنای واقعی كلمه در عصر امام(عج) از جهان منقرض و توحيد محقق می‌شود

نهضت جهانی و فراگیر مهدوی

قائم مقام رئيس دانشگاه خوارزمی، جهانی بودن را سومين خصيصه مهدويت خواند و اظهار كرد: در طول تاريخ حركت‌ها، جريانات و جنبش‌های بسياری وجود داشته است؛ اما اين حركت‌ها يا منطقه‌ای و يا منحصر در بخشی از زمان بوده‌اند و از عنصر فراگير بودن بی‌بهره بوده و شمول و فراگير بودن آنها در سطح جهانی نبوده است و خصيصه فراگير بودن، مهدويت را از ديگر حوادث تاريخی ممتاز می‌كند.

وی ادامه داد: ديگر خصوصيت مهدويت آن است كه در جريان مهدويت رهبری جهان بر عهده يك تن قرار می‌گيرد و در شخصيتی متمركز می‌شود كه او تجسم عدالت و ارزش‌ها و فضيلت‌ها است. در دنيای كنونی تعدد رهبری وجود دارد و پس از ظهور حضرت امام زمان(عج) مدير و رهبر كل جهان خواهد بود و امامت در مفهوم واقعی آن محقق خواهد شد، امامی كه مصداق «بشيراً و نذيراً للعالمين» است.

معاون فرهنگی ـ اجتماعی دانشگاه خوارزمی با بيان اين‌كه خصوصيت ديگر زمانه ظهور امام زمان(عج) بارش باران رحمت الهی به‌طور گسترده بر جامعه بشری است، اظهار كرد: جامعه به بركت وجود امام زمان(عج) جامعه‌ای برخوردار و توسعه‌يافته می‌شود. ما اكنون جهان را توسعه‌يافته نمی‌دانيم و توسعه‌يافتگی به معنای واقعی كلمه در زمان امام زمان(عج) رخ خواهد داد.

عصر امام(عج) و توسعه‌يافتگی کامل

وی تصريح كرد: رفاه كنونی موجود در كشورهای پيشرفته مختص طبقه محدودی است و ديگران با سختی زندگی خود را می‌گذرانند.يكی از ويژگی‌های بارز عصر مهدی(عج) توسعه‌يافتگی است و بر مبنای روايات، امام زمان(عج) همه استعدادها را شكوفا و بارور می‌كند. جامعه جهانی امروز توسعه‌يافته نسبی است و توسعه آن ناقص است، اما در عصر امام زمان(عج) توسعه‌يافتگی واقعی شكل گرفته و همه استعدادها در خدمت تكامل قرار می‌گيرد.

قائم مقام رئيس دانشگاه خوارزمی خاطرنشان كرد: در آن زمان عوامل بازدارنده توسعه از قبيل سلطه قدرت‌های سرمايه‌دار انحصارطلب برداشته می‌شود و زمينه‌ای برای توسعه‌يافتگی واقعی ـ نه در يك منطقه، بلكه در سطح كل جهان ـ رخ دهد.

فروريختن پايه‌های شرك و تحقق توحید

وی ادامه داد: نكته ديگر در باب مهدويت آن است كه در عصر امام زمان(عج) توحيد در معنای واقعی آن متجلی می‌شود. اكنون جريان شرك در دنيا حاكم است و امام زمان(عج) بزرگترين تجلی توحيد را به نمايش خواهد گذاشت و پس از ظهور ايشان مهم‌ترين حادثه‌ای كه اتفاق می‌افتد، فروريختن پايه‌های شرك است.

شفيعی تصريح كرد: حاكميت از آن خداست و يكی از نمونه‌ها و مصاديق بارز شرك حاكميت نظام‌های ظلم و ستم است و اين بحث البته در بُعد امكانات و سيطره اقتصادی نيز اين بحث مطرح می‌شود. اين پايه‌های شرك در عصر انبياء متزلزل شد، اما فرونريخت و ابوسفيان‌ها ديگربار خود را بازسازی كردند و حاكميت شرك به معنای واقعی كلمه در عصر امام(عج) از جهان منقرض و توحيد محقق می‌شود.

معاون فرهنگی ـ اجتماعی دانشگاه خوارزمی ادامه داد: در زمان امام عصر(عج) مردم آثار اجتماعی تحقق توحيد را كه در طول تاريخ ذره‌ای از آن را چشيده بودند، به طور كامل لمس خواهند كرد و از همين روی روزگار مهدويت زمان فروپاشی پايه‌های شرك بوده و دوره‌ای است كه مردم طعم و مزه واقعی توحيد را می‌چشند.


نوشته شده در   پنجشنبه 8 تير 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode