ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 10 ارديبهشت 1403
دوشنبه 10 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 7 تير 1391     |     کد : 38762

دعای «اللَّهُمَّ ارْزُقْنَا تَوْفِيقَ الطَّاعَةِ ...» مرام‌نامه عمل منتظران است

مدير مؤسسه معارف وحی و خرد دعای «اللَّهُمَّ ارْزُقْنَا تَوْفِيقَ الطَّاعَةِ ...» كه از حضرت مهدی(عج) نقل شده است، را مرام‌نامه عمل منتظران دانست و اظهار كرد: اين دعا را به رغم كوتاهی آن می‌توان مرام‌نامه عملی يك شيعه منتظر دانست.

 مدير مؤسسه معارف وحی و خرد دعای «اللَّهُمَّ ارْزُقْنَا تَوْفِيقَ الطَّاعَةِ ...» كه از حضرت مهدی(عج) نقل شده است، را مرام‌نامه عمل منتظران دانست و اظهار كرد: اين دعا را به رغم كوتاهی آن می‌توان مرام‌نامه عملی يك شيعه منتظر دانست.

حجت‌الاسلام والمسلمين علی نصيری، مدير مؤسسه معارف وحی و خرد و عضو هيئت علمی دانشگاه علم و صنعت ايران در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) دعای «اللَّهُمَّ ارْزُقْنَا تَوْفِيقَ الطَّاعَةِ وَ بُعْدَ الْمَعْصِیَةِ وَ صِدْقَ النِّیَّةِ وَ عِرْفَانَ الْحُرْمَةِ وَ أَكْرِمْنَا بِالهُدَى وَ الاسْتِقَامَةِ وَ سَدِّدْ أَلْسِنَتَنَا بِالصَّوَابِ وَ الْحِكْمَةِ و ....» كه از حضرت مهدی(عج) نقل شده است، را مرام‌نامه عمل منتظران دانست و اظهار كرد: اين دعا را به رغم كوتاهی آن می‌توان مرام‌نامه عملی يك شيعه واقعی دانست كه در انتظار مولای خود بسر می‌برد.

وی «توفيق اطاعت خداوند و دوری از گناه»، «صدق نيت»، «شناخت محرمات الهی»، «هدايت‌يابی و استقامت در آن»، «جاری شدن گفتار صواب و حكيمانه بر زبان»، «لبريز شدن جان از دانش و معرفت»، «پاك شدن زندگی از مال حرام و شبهه»، «دور ماندن از ظلم و سرقت»، «پيراستن چشم و دل از نگاه و ياد حرام» و «بسته نگاه داشتن گوش از آوای لغو و غيبت» را از بلندترين آموزه‌های اخلاقی در حوزه فردی و بندگی دانست كه در اين دعا انعكاس يافته است.

حجت‌الاسلام والمسلمين نصيری دعای نقل شده از امام زمان(عج) را دربردارنده آموزه‌های اخلاقی در حوزه اجتماعی نيز دانست و گفت: در اين دعا به «زهد و خيرخواهی مردم برای عالمان»، «تلاش و اشتياق به فراگيری دانش برای طالبان علم»، «پيروی و پندپذيری برای شنوندگان مواعظ»، «شفا و آسودگی از بيماری برای بيماران مسلمان»، «مغفرت و رحمت الهی برای درگذشتگان»، «رفتار همراه با وقار و متانت برای پيران» و «توبه برای جوانان» اشاره شده است.

وی از ديگر آموزه‌هايی كه در اين دعا به آن اشاره شده است را «حيا و عفت برای زنان مسلمان»، «فروتنی و گشاده‌دستی برای پول‌داران و متمولان»، «بردباری و قناعت پيشگی برای مستمندان»، «ياری الهی و پيروزی برای رزمندگان»، «خلاصی و رهايی از زندان برای اسيران»، «عدالت و مهرورزی نسبت به مردم برای كارگزاران»، «انصاف و نيكو‌سيرتی برای مردم و شهروندان» و «بركت در زاد و توشه حاجيان و ادای كامل مناسك آنان» برشمرد.

حجت‌الاسلام والمسلمين نصيری با اشاره به اينكه در اين دعا و محتوای 25 گانه آن همه خطوط بنيادين در زمينه‌های مختلف اخلاق بيان شده اظهار كرد: عمل به اين موازين اخلاقی بهشت مورد‌نظر قرآن را در همين دنيا برای انسان محقق می‌سازد، از اين رو خانواده‌ها بايد نسبت به مضامين بلند آن به تفكر و انديشه بپردازند.

حجت‌الاسلام نصيری:
الگوهای مردم، نخبگان و فرهيختگان در حوزه و دانشگاه و مديران جامعه بايد بكوشند در مقام عمل آموزه‌های دينی را به مردم منتقل كنند

مدير مؤسسه معارف وحی و خرد با اشاره به اينكه امام زمان(عج) در اين دعا به دو جنبه علم و عمل اشاره دارند و در كنار آگاهی دينی بر التزام و عمل به آموزه‌ها و دستورات دينی نيز تأكيد می‌كنند، اظهار كرد: خانواده در جامعه امروز نيز بايد به اين دو جنبه علم و عمل توجه داشته باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمين نصيری با اشاره به آيه مباركه «یَا أَیُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا قُوا أَنفُسَكُمْ وَأَهْلِيكُمْ نَارًا وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ.. اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد خودتان و كسانتان را از آتشى كه سوخت آن مردم و سنگ‌ها است‏ حفظ كنيد» اظهار كرد: امام زمان(عج) در مورد اين آيه فرمودند كه در خانواده‌ها بايد معارف دين بيان شود.

وی با اشاره به اينكه ما در دوره‌ای به سر می‌بريم كه جهان به دهكده كوچكی تبديل و مرزها در نورديده شده است، تصريح كرد: ميزان استفاده از فضای اينترنت و ماهواره در روستاها نيز افزايش پيدا كرده است و در اين شبكه‌ها موضوعاتی همچون؛ مهدويت، باورهای تشيع، ارزش‌های انقلاب اسلامی مورد هجوم قرار می‌گيرد، حتی خردسالان نيز با انواع نرم‌افزارها و انيميشن‌هايی كه در دسترس آنان قرار می‌گيرد مورد هجمه غرب قرار گرفته‌اند.

ضرورت تقويت پايه‌های خانواده در عصر كنونی با گسترش معارف دينی

حجت‌الاسلام والمسلمين نصيری بر ضرورت تقويت پايه‌های خانواده در عصر كنونی با گسترش معارف دينی تأكيد كرد و گفت: هر كسی كه در وجود خود حس دينداری و تدين دارد بايد در اين دوران احساس خطر كند چرا كه دشمن با همه ابزار و آلات خود وارد ميدان شده است. در اين راستا بايد سطح آگاهی و معرفت دينی مردم گسترش پيدا كند چرا كه تا التزام و علقه قلبی قوت نگيرد، در مقام عملی هيچ چيزی صورت نمی‌گيرد.

وی مسئوليت ترويج فرهنگ دين در ميان خانواده را متوجه دو گروه خواند و اظهار كرد: يك مسئوليت متوجه مبلغان دين و كسانی كه فرهنگ و انديشه كشور را در اختيار دارند، است كه بايد معارف دين را به زبان روان در اختيار خانواده‌ها قرار دهند و ذهن و جان آنان را از معارف نورانی اهل‌بيت(ع) لبريز كنند.

حجت‌الاسلام والمسليمن گروه ديگر را افرادی دانست كه در مقام عمل در جامعه ظاهر می‌شوند و گفت: الگوهای مردم، نخبگان و فرهيختگان در حوزه و دانشگاه و مديران جامعه بايد بكوشند در مقام عمل اين آموزه‌ها را به مردم منتقل كنند.


نوشته شده در   چهارشنبه 7 تير 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode