ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 13 ارديبهشت 1403
پنجشنبه 13 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 25 تير 1388     |     کد : 3859

پنج شنبه 25 تير 23 رجب 16 ژوئيه

اِبن حَجَرهَيتَمي فقيه، عالم و مؤلف برجسته عرب در سال975هجري قمري در مكه بدرود حيات گفت. ابن حجر در 14سالگي وارد «جامِعُ الاَزهَر» مصرشد ...

درگذشت اِبن حَجَرهَيتَمي فقيه، عالم و مؤلف در سال975هجري قمري

اِبن حَجَرهَيتَمي فقيه، عالم و مؤلف برجسته عرب در سال975هجري قمري در مكه بدرود حيات گفت. ابن حجر در 14سالگي وارد «جامِعُ الاَزهَر» مصرشد و دردانشهاي گوناگوني چون حديث، تفسير، كلام، منطق ادبيات سرآمد شد. او دراغلب آثارش شيوه اي منتقدانه دارد و گاه به ردّ آراي برخي ازعلما مي پردازد. ازابن حجر هيتمي تأليفاتي درزمينه هاي «قرائت، فقه شافعي، حديث، كلام و علوم تربيتي و ادبي» باقيست.

 

درگذشت آيت الله سيد حسين كوه كمره اي در سال 1299هجري قمري

126 سال پيش درچنين روزي - 23رجب سال 1299هجري قمري: آيت الله سيد حسين كوه كمره اي ازمراجع و علماي بزرگ قرن13هرجري قمري بدرود حيات گفت. او سالها درعتبات ازمحضر درس شيخ علي كاشِفُ الغِطاء، شيخ اعظم مرتضي انصاري و شيخ محمد حسن صاحب جواهر بهره مند شد. علامه كوه كمره اي درفقه و اصول استادي برجسته بود و پس از فوت شيخ انصاري اززُعماي حوزه عراق بشمارمي رفت. ازآيت الله كوه كمره اي رسايلي درزمينه فروع دين، عبادات و احكام حلال و حرام نوشت. «اَلصّلاة و اَلزَّكاة» ازآن جمله اند.

 

روز بهزيستي و تأمين اجتماعي

سازمان بهزيستي كشور، به موجب لايحه قانوني 10 مرداد 1359 در جهت تحقق مفاد اصول 3، 21 و 29 قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران و در زمينه تحقق عدالت اجتماعي تشكيل شده است.

اين سازمان به منظور نيل به اهداف خود با اتخاذ تدابير لازم و حمايتهاي گوناگون از كودكان نيازمند، زنان و كودكان بي سرپرست، ابن السبيل ( درراه ماندگان )  و نيز عرضه خدمات توانبخشي به معلولان جسمي و ذهني، مبتلايان به بيماريهاي صعب العلاج، معتادان و ناسازگاران اجتماعي و هم چنين پيشگيري از معلوليتها و آسيبهاي اجتماعي و غيره با توجه به حفظ ارزشها و كرامات والاي انساني و تكيه بر تعاون و همياري مردم نيكوكار و همكاريهاي نزديك روحانيون متعهد و ساير طبقات دلسوز كشور تلاش مي كند.

بي ترديد، سلامت جسم و روان، زيربنايي ترين عامل پيشرفت و تكامل يك جامعه است و امروزه براي دستيابي به اين هدف با اجراي برنامه هاي پيشرفته بهداشتي و بهزيستي در بسياري از كشورهاي توسعه يافته افراد جامعه از دوران شيرخوارگي تا پايان زندگي تحت مراقبت قرار مي گيرند و سازمانهاي ذي ربط با دقت در مواد غذايي و تغذيه، سالم سازي محيط زندگي، توسعه برنامه هاي مختلف، پيشگيري و غيره مانع بروز بسياري از امراض و معلوليتها مي شوند تا سلامت مردم تأمين شود.

اميرالمؤمنين حضرت علي عليه السلام در نهج البلاغه مي فرمايند:

"آگاه باشيد كه از جمله بلاها فقر و ناداري است و سخت تر از ناداري بيماري تن و سخت تر ار بيماري تن بيماري قلبي است."

و در اهميت تندرستي همين بس كه حضرت رسول اكرم صلي الله عليه واله وسلم در پاسخ سؤالي كه اگر شب قدر را درك كرديم چه چيزي از خداي خود طلب كنيم؟

حضرت جواب دادند: عافيت را.

بي شك اگر كسي اين سخن گوهربار امام صادق عليه السلام را بشنود كه فرمودند:

"كل شيءٍ تكون فيه المضرةَ عَلَي اِلاْنسانِ في بَدَنِهِ فَحَرامٌ اَكْلُهُ اِلا في حالِ الضُّرورَة "

"خوردن هر چيزي كه براي بدن انسان مضر باشد حرام است مگر در حال ضرورت."

بنابراين با توجه به احاديث و روايات، لازم است برنامه پيشگيري از بيماريهاي جسمي و اخلاقي و آسيبهاي اجتماعي به منظور حفظ و تأمين بهداشت جسمي و رواني جامعه از دوران شيرخوارگي آغاز شود. با در نظر گرفتن آيه شريفه:

"مَنْ اَحْياها فكانما احيا النّاس جميعاً".

و هر كس كه نفسي را حيات بخشد مثل آن است كه همه مردم را حيات بخشيده است."

مي توان به اهميت واقعي پيشگيري پي برد و جان انسانها را قبل از اين كه دچار گرفتاري شوند نجات دهيم.

 


نوشته شده در   پنجشنبه 25 تير 1388  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode