ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 14 ارديبهشت 1403
جمعه 14 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 23 تير 1388     |     کد : 3812

سه شنبه 23 تير 21 رجب 14 ژوئيه

ابراهيم خان صديق الممالك ازمستوفيان و تاريخ نگاران عهد قاجار در سال1327هجري قمري براثر سكته قلبي درگذشت...

درگذشت ابراهيم خان صديق الممالك در سال1327هجري قمري

ابراهيم خان صديق الممالك ازمستوفيان و تاريخ نگاران عهد قاجار در سال1327هجري قمري براثر سكته قلبي درگذشت. او ازمردم كاشان بود و بعد ازآمدن به تهران به كارهاي ديواني مشغول شد. صديق الممالك مدتي هم دركتابخانه سلطنتي به كارگمارده شد. او اهل قلم بود و اثرمهم او «مُنتَخَبُ‌التّواريخ »است كه يك دوره تاريخ عمومي را شامل مي شود. صديق الممالك اين كتاب را در زمان مظفرالدّين شاه كامل كرد و بنام «مُنتَخَبُ‌ التَّواريخ مظفّري» منتشر ساخت. اين كتاب اقتباسي آشكاراز لُبُّ التّواريخ است و صديق الممالك اثر خود را ازآغاز تا رويدادهاي سال948هجري قمري ازلُبُّ التواريخ گرفته است. همچنين وقايع روزگار را از جلد سوم منتظم ناصري نوشته است.

 

درگذشت ميرزا حسن اصفهاني متخلص به آتش در سال1349هجري قمري

ميرزا حسن اصفهاني متخلص به آتش ازشاعران متأخر ايران در سال1349هجري قمري بدرود حيات گفت. آتش درتكيه سراب نزديك تخت پولاد اصفهان مدفون است. ميرزا حسن در خانواده اي روحاني بزرگ شد و پدرش از روحانيان محترم و با نفوذ جامعه روحاني اصفهان بشمارمي رفت. ميرزا حسن پس ازاتمام تحصيل به بازرگاني مشغول شد و تا پايان عمر به تجارت پرداخت. آتش اصفهاني در ابتداي شاعري بينوا تخلص مي كرد اما بعد تخلص آتش را انتخاب كرد. آتش اصفهاني بيشتر غزل مي سرود و در سرودن غزل از شيوه صائب و كليم كاشاني پيروي مي كرد. ديوان اشعار آتش اصفهاني در سال 1338به كوشش سيد علي نوربخش آزاد و با مقدمه استاد جلالُ‌ الدّين همايي به چاپ رسيد.

 

در گذشت دكتر مهدي حميدي شيرازي شاعر در سال 1365 هجري شمسي

دكتر مهدي حميدي شيرازي شاعر، محقق و نويسنده نامي معاصر در گذشت دكتر مهدي حميدي شيرازي شاعر در سال 1365 هجري شمسي  در گذشت. وي در سال 1293 شمسي در شيراز به دنيا آمد و تحصيلاتش را در رشته زبان و ادبيات فارسي تا اخذ درجه دكتري ادامه داد. دكتر حميدي در عرصه شعر فارسي آثار متعددي به رشته تحرير در آورده كه شكوفه ها، سالهاي سياه، عروض حميدي، درياي گوهر در سه جلد، زمزمه شب، شعر فارسي در قرن سيزدهم ،بهشت سخن و سبك سريهاي قلم از آن جمله‏اند. اين محقق و نويسنده معاصر در زبان شناسي ترجمه و عروض نيز استاد بود و در اين علوم آثاري چند از خودئ به يادگار گذاشته است. از مشهور ترين اشعار وي مي توان به مرگ قو اشاره كرد كه در اين شعر با زيبايي بسيار به افسانه اي درباره چگونگي مرگ يك قو اشاره شده است.

 

در گذشت عبدالهادي حائري استاد برجسته تاريخ در سال 1372 هجري شمسي

دكتر عبدالهادي حائري استاد برجسته تاريخ در سال 1372 هجري شمسي در دانشگاه فردوسي مشهد در اثر ابتلا به بيماري سرطان خون در گذشت. دكتر حائري پس از پايان تحصيلات ابتدايي و متوسطه در رشته الهيات فارغ التحصيل شد و سپس طي سفري به كانادا تا اخذ درجه دكتري در رشته اسلام شناسي تحصيلاتش را ادامه داد. تخصص اصلي دكتر حائري در زمينه انقلاب مشروطيت و نقش علماي شيعه در آن بود كه نتيجه تحقيقاتش در قالب كتاب ارزشمند تشيع و مشروطيت در ايران و نقش ايرانيان مقيم عراق به دوزبان فارسي و انگليسي منتشر شده است. از ديگر آثار آن مرحوم مي توان كتابهاي نخستين روياروئي انديشه گردان ايران با دو رويه تمدن بورژوازي غرب و تاريخ جنبش ها تكاپوهاي فراماشونري در كشورهاي اسلامي را بر شمرد. همچنين كتاب آنچه گذشت دكتر حائري كه به واقع زندگي نامه اوست در اوج بيماري فرساينده وي نوشته شده و آخرين اثر اين مورخ مشهور معاصر است. گفتني است پيكر دكتر حائري در جوار بارگاه ملكوتي ثامن الحجج حضرت امام رضا(ع) بخاك سپرده شده است.

 

آغاز عمليات رمضان

قبل ازآغاز عمليات رمضان، مسئولين و دست اندركاران به طور عمده دو مسأله اساسي را روياروي خود داشتند: يكي تجاوز اسرائيل به جنوب لبنان و ديگري ورود به داخل خاك عراق. طبعاً آنچه در لبنان رخ داد، اساساً بدون ارتباط با پيروزيهاي رو به گسترش نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي پس از فتح خرمشهر و نيز فراهم سازي زمينه هاي فشار به ايران، و اختتام جنگ نبود. بدين معني كه تأثير پيروزيهاي ايران، اسرائيل را از حضور نزديك فلسطينيها و شيعيان در كنار مرزهاي شمالي خود به وحشت انداخت. اشغال مناطق مسلمان نشين شيعيان جنوب و اردوگاههاي فلسطيني نيز براي جلوگيري از وقوع انقلاب اسلامي در لبنان و سپس سرايت آن به فلسطين اشغالي بود

 


نوشته شده در   سه شنبه 23 تير 1388  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode