ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : شنبه 29 ارديبهشت 1403
شنبه 29 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 6 خرداد 1391     |     کد : 37151

شنبه 6 خرداد 4 رجب 26 مي

رحلت آیت الله شيخ مرتضی حائری يزدی در سال 1406 هجری قمری...

رحلت آیت الله شيخ مرتضی حائری يزدی در سال 1406 هجری قمری

خلاصه ای از زندگی این بزرگ مرد عرصه دین و دانش:

ولادت :

روز چهاردهم ذی حجه سال 1334 هجری قمری در يك خانواده متدين و مذهبی و كانون علم و تقوی، از پدری بزرگوار فرزندی به نام شيخ مرتضی در اراك ديده به جهان گشود.

پدر بزرگوارش مرحوم شيخ عبدالكريم حائری مؤسس حوزه علميه قم می باشد.

اساتيد :

بعضی از اساتيدی كه ايشان از محضرشان استفاده نموده است عبارتند از :

1 ـ سيد محمدرضا گلپايگانی.

2 ـ سيد محمد تقی خوانساری.

3 ـ سيد محمد محقق داماد.

4 ـ حاج شيخ عبدالكريم حايری.

5 ـ سيد محمد حجت كوه كمره‏ای.

6 ـ حاج سيد حسين بروجردی.

7 ـ حاج سيد روح الله خميني.

شاگردان :

حاج آقا مرتضی، بيش از چهل سال تدريس در حوزه علميه قم شاگردان ممتازی تربيت و تحويل جامعه داد كه بعضی از آنها عبارتند از :

1 ـ سيد عباس خاتم يزدی.

2 ـ شيخ حسين شب ‏زنده‏ دار.

3 ـ شهيد محمد مهدی ربانی املشی.

4 ـ محمد محمدی ری شهری.

5 ـ شيخ‏ محمد حسين امراللهی.

6 ـ ميرزا محمد پيشوايی ترك آبادی.

7 ـ شيخ محمد حسين بهجتی، (شفق) امام جمعه اردكان.

8 ـ سيد علی آقا محقق داماد.

9 ـ محمد حسين اشعری.

10ـ سيد حسن آل طه.

11ـ سيد صادق حسينی مآب يزدی.

تأليفات :

ايشان در كنار تدريس تأليفاتی نيز داشته است كه عبارت است از:

1 ـ ابتغاء الفضيله فی شرح الوسيله.

2 ـ رساله‏ای در نماز جمعه‏.

3 ـ كتاب الخمس‏.

4 ـ پرتوی از انوار آسمانی.

5 ـ مباحثی در تفسير سوره حمد.

6 ـ رساله‏ای در خلل صلاه‏.

خصوصيات اخلاقی :

مرحوم حاج آقا مرتضی زهد و تقوا، ساده زيستی، دوری از مظاهر فريبنده دنيا، نا ديده گرفتن‏ تشريفات ظاهری، پرهيز از خلاف گويی و تملق و ديگر صفات نيكو را از پدر بزرگوارش به ارث برده بود.

تا آخر عمر در خانه پدريش كه با خشت و گل ساخته شده‏ بود، زندگی كرد. آنقدر مراعات وجوه و اموال عمومی را می‏كرد. رفع گرفتاری های مردم درمانده، بر طرف كردن مشكلات زندگی آنها از ديگر خصوصيات بارز اين مرد بزرگ بود. درب خانه‏اش به روی مردم باز بود، حاجت مندان به راحتی می‏توانستند نيازهای خود را با وی در ميان بگذارند و مشكلات خود را به وسيله او حل كنند.
ايشان علاقه خاصی به اهل بيت (عليهم السلام ) بويژه‏ حضرت امام رضا (عليه السلام) داشت و به گونه‏ای كه اگر در درس نام علی بن موسی الرضا(عليه السلام)را می‏شنيد، اشك از ديدگانش سرازير می‏گشت. به سادات و ذريه پيامبر اكرم (صل الله عليه وآله) علاقه خاصی داشت و برای آنها احترام ويژه‏ای ‏قائل بود.

وفات :

مرحوم حاج آقا مرتضی حائری پس از عمری تلاش و كوشش در راه احيای‏ دين مبين اسلام و تربيت، عاقبت در شب 24 جمادی الثانی 1406 هجری قمری، مصادف با 25 اسفند 1364 هـ.ش، روح پاكش به ملكوت ‏اعلی پيوست. سيد محمد رضا گلپايگانی (ره) بر پيكر پاك آن مرحوم نماز خواندند و جنازه را به سوی مسجد بالا سر حضرت معصومه (عليها السلام) بردند و پايين پای پدر بزرگوارش به خاك سپردند.



رحلت آیت الله سيد محمد رضا گلپايگانی

خلاصه ای از زندگی این بزرگ مرد عرصه دین و دانش:

ولادت :

در روز هشتم ماه ذی القعده سال 1316 هجری قمری در قريه ( گوگد ) از توابع گلپايگان در خانه، آقا سيد محمد بـاقـر گـلـپايگانی، بعد از توسل به ساحت قدسی ثامن الحجج (عليه السلام ) فرزند پسري به دنيا آمد و او را سيد محمد رضا نام گذاري نمودند.

هنوز بيش از 9 سال از بهار عمرش نگذشته بود كه والد گرامي خود را از دست داد و بعد از آن در كنف عنايت ربانی و حمايت مادرش، بانو سيده هاجر كه يكی از زنان عفيفه و پرهيزكار بود، زندگی را ادامه داد.

تحصيلات :

او پس از فوت پدر بـه تـحـصـيـل علوم متداوله، به خصوص علوم دينی پرداخت پس از طی تحصيلات مقدماتی، و تـكميل مقداری از سطوح، نزد علمای بزرگ آن ديار، در اوائل سال 1336 هجری قمری كه شيخ عـبدالكريم حائری به اراك وارد شد به او پيوست پس از تكميل سطوح، در سال 1337 هجری قمری در دروس فـقه و اصول شركت نمود، و با توجه به استعداد شايسته و ذهن بديع خود، بـه زودی از شـاگـردان مـمتاز، و طرف توجه استاد قرار گرفت.

اساتيد :

ايـشـا ن بـا توجه به اوج پويا گری و اشتياق فراوانی كه به تحصيل علوم اسلامی داشته اند، طبيعی اسـت اساتيد متعدد و متنوعی را در طول ايام تحصيل ديده باشند، ولی مؤثرترين و سابقه دارترين آنان كه نقش اساسی در روحيه او داشته اند، انگشت شمار می باشند.

1 ـ سيد محمد باقر گلپايگانی والد محترمشان.

2 ـ سيد محمد حسن خوانساری.

3 ـ شيخ عبدالكريم حائری.

4 ـ ملا محمد تقی گوگدی.

5 ـ ميرزا محمد حسين نائينی.

6 ـ آقا ضياالدين عراقی.

7 ـ سيد ابوالحسن اصفهانی.



تدريس :

در شعبان 1340 هجری قمری كه شيخ عبدالكريم حـائری به قم مشرف،و به تأسيس حوزه علميه قم مبادرت ورزيد، توسط نامه ای از شاگرد ساعی و كوشای خود، دعوت به عمل آورد تا به قم مهاجرت كند ايشان هم در شوال همان سال به قم مهاجرت نمود و تدريس سطوح را در آن حوزه مباركه تصدی نمود كه ايـن هـمـكاری و معاونت تا سال 1355 هجری قمری كه شيخ عبدالكريم حائری در قيد حيات بودند ادامه داشت.

شاگردان :

هزاران نفر از محضر مبارك ايـشـان تلمذ نموده اند، و تعداد افرادی كه در پای دروس ايشان به مقام عالی اجتهاد نائل آمده اند، كـم نـيـستند او هزاران شاگرد برای اسلام و قرآن تربيت كرد كه به عنوان تيمن و تبرك، اسامی حـدود 20 تـن از فـضلا و فارغ التحصيلان مكتب تدريسی او را ارائه می دهيم.

1 ـ شيخ آذری قمی.

2 ـ سيد محمد حسين ابطحی.

3 ـ شيخ علي احمدی ميانجی.

4 ـ شيخ حسين علی منتظری.

5 ـ حاج آقای اشتهاردی.

6 ـ ثابتی همدانی.

7 ـ شيخ جنتی.

8 ـ شيخ مرتضی حائری يزدی.

9 ـ شيخ محسن حرم پناهی.

10 ـ شيخ حسن زاده آملی.

11 ـ سيد محمد حسين حسينی بهشتی.

12 ـ آقای خدائی.

13 ـ آقای رازی همدانی.

14 ـ آقای رفيعی.

15 ـ شيخ سبحانی تبريزی.

16 ـ سيد علی سيستانی.

17 ـ شيخ شاه آبادی.

18 ـ صابری همدانی.

19 ـ استاد مرتضی مطهری.

20 ـ شيخ استادی تهراني.



تأليفات :

آثار و تاليفات ايشان بر سه نوع می باشد.

الف ـ آثاری كه مستقيم به قلم خودشان به رشته تحرير و تاليف درآمده است.

ب ـ آثاری كه تحت نظر و اشراف ايشان به صورت تقريرات و دروس معظم له به وسيله شاگردان و

تلامذه فاضل و عالم به مرحله تاليف و تدوين درآمده است.

ج ـ ترجمه رساله های عمليه ايشان به زبانهای مختلف.

مجموع هر سه نوع بالغ بر 40 عنوان كتاب و رساله می شود كه به ترتيب زير به معرفی چند نمونه از هر نوع مي پردازيم.

1 ـ افـاضـة الـعـوائد فـی الـتـعـلـيق علی درر الفوائد.

2 ـ حـاشيه بر العروة الوثقی.

3 ـ حـاشـيـه بر وسيلة النجاة اصفهانی.

4 ـ تـوضـيـح المسائل (رساله عمليه ).

5 ـ هداية العباد ب : آثار غير مستقيم :

6 ـ كـتاب الحج : (در 4 مجلد).

7 ـ ولايـة الـفـقـيـه.

8 ـ الدر المنضود في احكام الحدود.

9 ـ نتايج الافكار في نجاسة الكفار.

10 ـ كـتـاب الـطـهارة.

11 ـ رسـالـه احـكـام اموات.

12 ـ بلغة الطالب فی التعليق علی المكاسب.

13 ـ كـتـاب الـشـهـادات.

14 ـ ارشاد السائل.

15 ـ رسـالـه مـختصر الاحكام به زبان انگليسی.

گفتار بزرگان :

مرحوم سيد ريحان اللّه يزدی در مـقام معرفی مجالس درس و حوزه های تدريسی آن روزها، از جلسه درس مرحوم آقا سيد محمد رضا گلپايگانی اين گونه گزارش می دهد : (آقـای گـلـپايگانی سطوح عاليه فقه و اصول را تدريس می كنند و جايگاه درس ايشان، مدرس قبلی فيضيه است).
حاج مير شاه ولد امام جماعت محترم شهرستان ملاير در مورد ايشان مي فرمودند :( در يكی از بيمارستان های تهران، پنج شش روز بود كه در بخش (سی سی يو ) تحت مراقبت بودم وضع روحی و جسمی ام در شرايط فوق العاده نا مناسبی بود كه در شب هفتم در عالم رؤيا ديدم كه مرحوم سيد محمدرضا گلپايگانی در كنار بسترم سجاده پهن كرده است با حالت خاصی مشغول نماز و تـهـجـد می باشد تا از خواب بيدار شدم، به خود گفتم من از اين وضعيت وخيم شفا و نجات پيدا خواهم كرد نماز و دعای ايشان در كنار تختخواب، نشانی از استجابت اين دعا است.
اتـفاقا آقای انصاريان مدير محترم انتشارات انصاريان قم به عيادت اينجانب آمده بود من خوابی را كـه آن شـب ديـده بـودم كوتاه و فشرده برای او تعريف نمودم كه چنين صحنه ای را در عالم رؤيا ديـده ام ايـشـان در بـاز گشت به قم اين خواب را به آقا تعريف كرده بود آقا مكثی نموده و از آقای انصاريان پرسيده بودند : ( آن رؤيا در چه شبی بوده است ؟

پاسخ دادند در فلان شب آقا فرمودند : ( من در آن شب، افرادی را در نماز شب ياد كردم و نام بردم، يكی هم آقای مير شاه ولد بود ).

خصوصيات اخلاقي :

گـر چه خصوصيات اخلاقی و مكارم صفات ايشان را همگان مي دانيم و نيازی به تفصيل ندارد، اما اشاره به چند خصوصيات ايشان را جهت تذكر و يادگاري براي آيندگان می آوريم.

ايـشـان دارای ذهـن تـيز و حسن سليقه و پشتكار كامل در مسائل تحقيقی و فقهی، و متصلب در عقيده، و استوار و محكم در حفظ معتقدات و خصوصيات اخلاقی خويش بود.

ايشان مرد دعا و توسل، و اهل نماز و تهجد، و حليف شب و انيس خلوت و مونس جلوت بود به نماز و دعا و قرآن عشق می ورزيد حال و احوال انس كامل با خدای متعال داشت نوادر حالات و قضايای شگفت روحی كه مربوط به عوالم معنويت و روح بوده باشد، در زندگی ايشان فراوان وجود داشت كـه برخی از عزيزان به نگارش و جمع آوری آنها اقدام نموده اند و ما را نياز به باز گويی آنها نيست، فـقط مواردی از توسل و دعای مستجاب آن روحانی متعبد را از نظر خوانندگان محترم مي گذرانيم.

خدمات :

مرحوم سيد محمدرضا گلپايگانی، در عمر پر بركت 98 ساله خود، موفق به انجام كارهايی شدند كـه به آنها اشاره مي نمائيم.

1 ـ سـرپـرسـتی و مديريت حوزه های علميه شيعه در داخل وخارج كشور.

2 ـ تـأسـيـس بـيمارستانها.

3 ـ تأسيس مدرسه مهديه قم.

5 ـ تـأسـيـس مدرسه كبری قم.

6 ـ كتابخانه عمومی قم.

7 ـ تأسيس مجمع علمی اسلامی در لندن.

8 ـ دارالـقرآن الكريم.

9 ـ تأسيس مدرسه علوی در قم خيابان امام، كوچه منوچهری.

10 ـ تأسيس مدرسه با شكوهی در قم خيابان چهار مردان.

11 ـ تأسيس مدرسه امام موسی بن جعفر (عليه السلام )، قم آخر چهار مردان.

12 ـ تأسيس مدرسه حاج غضنفر در قم.

13 ـ تأسيس مدرسه ستيه در جوار اقامتگاه حضرت معصومه (سلام الله عليها )در قم.

14 ـ تـاسـيس مركز كامپيوتری معجم فقهی قم.

15 ـ تـأمـيـن زمـيـن قـبـرستان بقيع قم.

16 ـ مـرمـت مـسـاجـد و حـسـينيه های لبنان.

فعاليت :

فعاليتهای سياسی و اجتماعی آن بزرگ مرجع تقليد شيعيان، در اين 32 سال دوران زعامت و

مـرجـعيت، را بطور خلاصه می توان اين گونه بيان نمود.

1 ـ در مـورد غـائلـه انـجمنهای ايالتی و ولايتی، همراه ديگر حضرات آيات، اعلاميه شديد اللحن و تلگراف مؤثری را مخابره نمودند.

2 ـ در مـاجـرای حمله كماندوها و دژخيمان شاه به مدرسه فيضيه در فروردين سال 1342 هجری شمسی كه خود آن حـضرت نيز مصون از حمله و يورش آنان نبودند، با انتشار بيانيه ای تند، رژيم طاغوتی را استيضاح نمودند.

3 ـ در ماجرای جنگ شش روزه اعراب و اسرائيل، و تجاوز صهيونيستها به بلاد مسلمين، و تصرف مـسـجـد الاقـصـی، بيانيه شديد اللحنی را صادر نموده، و در مدرسه فيضيه عزای عمومی اعلام كردند، كه رژيم حامی صهيونيزم از بر گزاری آن جلو گيری به عمل آورد.
4 ـ در ارتـباط با مسأله تبديل تاريخ هجری به تاريخ شاهنشاهی، عكس العمل شديد و تندی نشان دادند، كه كم سابقه، بلكه بی سابقه بود.

5 ـ در جريان تبعيد حضرت امام (ره ) بيانيه مؤثری را صادر نمودند كه طی آن، چهره كريه رژيم را به مردم شناسانده، و خواستار باز گشت سريع و عاجل معظم له شدند.

وفات :

سـر انـجـام پـس از عـمـری تلاش و مجاهدت در راه خدا در عصر روز پنجشنبه 24 جمادی الثانی 1414 هجری قمری، مطابق با 18 آذر سال 1372 هـ. ش، در بيمارستان قلب تهران به لقا الهی شتافت و پيكر پاك آن فقيد با حـضـور جـمـعـيت عزادار از تهران به قم منتقل گرديد و پس از انجام نـمـاز تـوسط داماد بزرگوارشان، شيخ لطف اللّه صافی گلپايگاني، در مسجد بالای سر حضرت معصومه (عليها السلام )، و در كـنـار قـبـر استاد و مربی خود، شيخ عبدالكريم حائری به خاك سپرده شد.



تولد آیت الله شيخ محمد علی اراكی در سال 1312 قمری

خلاصه ای از زندگی این بزرگ مرد عرصه دین و دانش:

ولادت :

او در 24 جمادی الثانی 1312 هجری قمری در اراك ديده به جهان گشود. پدرش شيخ احمد آقا، مشهور به ميرزا آقا فراهانی از علمای مشهور آن سامان بود. مادرش نيز از نوادگان امامزاده سيد حسن واقف است.

تحصيلات :

وی پس از يادگيری خواندن و نوشتن، در نوجوانی وارد حوزه علميه اراك شد و مقدمات علوم اسلامی و دروس سطح را در آنجا فرا گرفت و تا سال 1340 هجری قمری در زاد گاه خود مشغول تحصيل بود و برای ادامه تحصيل به قم هجرت نمود و بعد از كسب فيض از محضر بزرگان آن حوزه به مقام شامخ مرجعيت رسيد.

اساتيد :

شيخ محمد علی اراكی از محضر اساطينی چون : استاد سيد جعفر شيثی، سيد محمد تقی خوانساری، شيخ محمد باقر اراكی معروف به سلطان آبادی، شيخ آقا نور الدين اراكی و شيخ عبدالكريم حائری يزدی كسب علم نموده است.

تدريس :

شيخ محمد علی اراكی در طول بيش از 35 سال تدريس در حوزه علميه قم، پيچيده ترين مباحث علمی را با گفتاری شيوا و بيانی رسا مطرح می كرد. از ويژگيهای درس ايشان پرهيز از تكرار و زياده گويی بود. كلام را گزيده و پر معنی اداء می كرد. اعتقادشان بر اين بود كه طالب علم بايد قبل از حضور در درس، مطالعه نمايد.شيخ محمد علی اراكی پس از وفات سيد محمد تقی خوانساری به درخواست شماری از شاگردان او، به تدريس خارج فقه و اصول پرداخت. بسياری از استادان بر جسته حوزه علميه قم و مسئولان نظام جمهوری اسلامی سال ها از محضر ايشان كسب فيض نمودند.

تأليفات :

مرجع بزرگ تقليد شيعيان در طول عمر پر بركت خويش، كتاب هائی در علم فقه و اصول نوشته اند كه آثار ايشان عبارتند از :

1 ـ تقريرات بحث مرحوم شيخ محمد سلطان العلما اراكی.

2 ـ تقريرات درس فقه شيخ عبدالكريم حائری.

3 ـ تقريرات درس اصول فقه شيخ عبدالكريم حائری (3 دوره ).

4 ـ حاشيه بر (درر الاصول) مرحوم شيخ عبدالكريم حائری.

5 ـ تقرير درس فقه سيد محمد تقی خوانساری كتاب الطهارة.

6 ـ حاشيه العروة الوثقی.

7 ـ شرح مفصل العروة الوثقی ـ باب طهارت.

8 ـ توضيح المسائل.

9 ـ مناسك حج.

10 ـ رساله استفتائات.

11 ـ مقدمه بر تفسير (القرآن و العقل ).

12 ـ كتاب النكاح و الطلاق.

گفتار بزرگان :

مرحوم حاج احمد شيرازی در مورد ايشان چنين می گويد : خداوند به تو (يعنی به شيخ محمد علی اراكی )سه نعمت بزرگ عنايت كرده كه به احدی نداده است : يكی استادی خداوند به شما داده كه به احدی نداده ( منظورشان مرحوم حـاج شيخ عبدالكريم حائری بوده است ) و نيز يك پدری هم به شما داده است كه به احدی نداده، خداوند عيالی به شما داده كه به احدی نداده است (از فضل و تقوی ).
استاد محمود شاهرخی، از شاعران شهير انقلاب درباره ديدارش با شيخ محمد علی اراكی می گويد : در خلال شبهای شعر فيضيه به محضرشيخ محمد علی اراكی مشرف شديم چه ديداری ! سخت بهجت خيز و عبرت انگيز! ديدار مردی بزرگ كه آثار گذشت زمان بر سيمای مباركش پديدار بود و انوار معرفت از پيشانی روشنش ساطع. او مظهر و جلای روحانيت سخت كوش شيعه می باشد. در اتاقی محقر و ساده تر از ساده، آن بزرگ را ديدار كرديم كه با ضعف مفرط مزاج، لباس رسمی پوشيده و بر روی چهار پايه ای استقرار يافته بود. پس از به جای آوردن معارفه، آن بزرگ سخنانی مبسوط و ممتع و مواعظی رسا و بليغ ايراد كرد كه همگان را سخت متأثر ساخت، كه از غايت شور و تأثير بيانات ايشان اكثر حاضران اشك از ديدگان جاری ساختند. مكرر به ابياتی از عارفان صاحبدل، از جمله شيخ شيراز و شيخ شبستری و شيخ بهايی استشهاد و استناد می فرمود و خود می گريست.

خصوصيات اخلاقی :

شيخ محمد علی اراكی به عبادت خيلی اهميت می داد. قبل از اذان صبح بيدار می شد، و يك جزء قرآن می خواند در ماه رمضان روزانه سه جزء قرآن می خواند. در نافله های شبهای جمعه، در قنوت، دعای كميل می خواند.

وقتی به ايشان پيشنهاد كردند كه نماز جماعت را به خاطر افراد كهنسال و مريض، زياد طول ندهيد. فرمودند : از من پيرتر و ضعيف تر، در نماز كسی هست ؟!

او محضر گرم و با صفا، سخنان عالمانه و حكمت آميز داشت.

مرجعيت :

پس از رحلت حضرت امام (ره) در سال 1409 هجری قمری، بويژه پس از رحلت حضرت آية اللّه گـلپايگانی (ره) يك حالت خاص در جامعه اسلامی پيش آمد كه مـی تـوان از آن وضـع مـوجـود بـا عبارت خلا مرجعيت متمركز و جا افتاده تعبير آورد چون اغلب مـجـتـهـديـن و مـدرسـين محترم در شرايط خاص تساوی شأن و شهرت قرار داشتند، انتخاب و گزينش يكی و تقديم يكی بر ديگری خالی از اشكال و عاری از نقص نبود.

جـامـعـه مـدرسين حوزه علميه قم، بيش از هر نهاد ديگر، مرجعيت ايشان را مطرح ساختند، و بر اساس اين گزينش، تبليغات را آغاز نمودند در پی اين اقدام بود كه برخی از وزنه های علمی حوزه مطالب و گفتگوهايی را انجام دادند.

در اين گفتار به برخی از خصوصيات و ويژگيهای معظم له اشاره شده است.

1 ـ حـضـور علمی و فقاهت تام.

2 ـ تـقـوی، عـدالـت و وارستگی.

3 ـ مـرجعيت مايه هراس دشمنان و اميد دوستان.

4 ـ توحيد در ترس : آنـكـه مـی ترسد و فقط از خدای سبحان می ترسد، نظير امام راحل (ره) او در

زمـان غـيـبـت جـای امام می نشيند و اين وصف انبيا و اوليا است ذات اقدس اللّه در سوره مباركه احـزاب، انـبيا و مبلغان الهی و پيام آوران حق را چنين وصف می كند.

فعاليت :

اقدامات اجتماعی و سياسی :

1 ـ مـشـاركـت در تـأسيس حوزه علمی قم.

2 ـ اقامه نماز جمعه.

3 ـ امامت جماعت.

4 ـ همگامی با انقلاب اسلامی.

5 ـ حمايت از دفاع مقدس.

6 ـ تأييد و تقويت رهبری بعد از رحلت امام.

7 ـ پيامها در مقاطع حساس.

وفات :

مرحوم شيخ محمد علی اراكی پس از يك قرن و اندی عمر توأم با وارستگی و قداست، در اول آذر ماه سال 1373 هجری شمسیمطابق با 1415 هجری قمری بـا بـروز يـك عـارضه عروقی در بيمارستان شهيد رجايی تهران ندای (ارجعی الی ربك ) را لبيك گفت و انـبـوه مـقلدان و پيروان خود را در غم و اندوه فرو برد با اعلام خبر ارتحال آن مرجع عاليقدر تمام بلاد ايران اسلامی عزادار شده و يكسره به سوگواری پرداختند و بعد از تشييع با شكوهی پيكر پاك آن فقيد فرزانه را در حرم مطهر حضرت معصومه در قم به خاك سپردند.


نوشته شده در   شنبه 6 خرداد 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode