ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 14 ارديبهشت 1403
جمعه 14 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 16 تير 1388     |     کد : 3694

سه شنبه 16 تير 14 رجب 7 ژوئيه

ابوالفضل عباس، فرزند عبدالمطلب، عموي پيامبراكرم(ص)، سه سال پيش از عام الفيل در مكه معظمه ديده به جهان گشود. مادرش "نُتيله" همسر عبدالمطلب بود...

وفات عباس بن عبدالمطلب سال 32 قمري.

ابوالفضل عباس، فرزند عبدالمطلب، عموي پيامبراكرم(ص)، سه سال پيش از عام الفيل در مكه معظمه ديده به جهان گشود. مادرش "نُتيله" همسر عبدالمطلب بود.

وي سه سال، به روايتي چهار سال و به روايتي دو سال، از پيامبراكرم(ص) بزرگتر بود. مقام سقايت (آب رساني) حاجيان مكه با وي بود و او در جنگ بدر مسلمان شد و در زمره مسلمانان و ياران پيامبر(ص) درآمد.

همسرش لبابه، معروف به ام الفضل از زنان بزرگ و متقدم در اسلام بود و پس از خديجه كبري(س)، نخستين زني بود كه دين اسلام ا پذيرفت.

عباس بن عبدالمطلب پس از هجرت به مدينه و پيروي از برادرزاده اش حضرت محمد(ص)، مقامي والا يافت و پس از رحلت پيامبر(ص) وي شيخ بني هاشم بود و همگان با ديده احترام به وي مي نگريستند.

عباس، داراي ده پسر و سه دختر بود و پسرانش مانند عبدالله، عبيدالله، فضل، قثم هم در زمان رسول خدا(ص) و هم در زمان خلافت امام علي(ع) و خلافت امام حسن مجتبي(ع) نقش مهمي بر عهده داشتند. به ويژه عبدالله بن عباس در خلافت اميرمؤمنان(ع) نقش مؤثر و سازنده اي بر عهده داشت و هميشه مورد مشور امام علي(ع) قرار مي گرفت.

به هر روي، عباس بن عبدالمطلب، عمري دراز يافت و پس از رحلت پيامبر(ص)، خلافت سه خليفه نخستين، يعني: ابوبكر، عمر بن خطاب و عثمان بن عفان را درك كرد و سرانجام در 88 سالگي، در عصر خلافت عثمان بن عفان در مدينه وفات يافت و در قبرستان بقيع، در مقبره بني هاشم به خاك سپرده شد.

گفتني است كه سلسله بني عباس كه از سال 132 تا 656 قمري بر عالم اسلام خلافت و حكومت نمودند، همگي از نسل عبدالله بن عباس بودند و چون معروفترين و بزرگترين شخصيت نياكان آن ها، پس از اسلام، عباس بن عبدالمطلب بود، به بني عباس و يا عباسيان شهرت يافتند.

 

درگذشت آيت الله ميرمحمد صادق مدرس خاتون آبادي در سال1272هجري قمري

آيت الله ميرمحمد صادق مدرس خاتون آبادي از دانشمندان علوم اسلامي در سال1272هجري قمري دراصفهان وفات يافت. ايشان درفقه عالمي صاحبنظر و برجسته بود و دركنارآن درزمينه هاي حديث، تفسير، كلام و همچنين رياضي دانش فراوان كسب كرده بود. آيت الله خاتون آبادي عالمي پارسا و زاهد بود و 30سال درمسجد جامع اصفهان امامت نمازجماعت را به عهده داشت.

 

عزل و توقیف ميرزا حسين خان سپهسالار ملقّب به مشيرالدّوله از مقام صدرات در سال 1290هجري قمري

ميرزا حسين خان سپهسالار ملقّب به مشيرالدّوله در سال 1290هجري قمري ازمقام صدرات عزل و توقيف شد. مُشيرالدّوله درسال1289هجري قمري درمقام صدراعظمي ايران قرارداد واگذاري امتيازراه آهن رشت- تهران و تهران- خليج فارس را با بارون ژوليوس دورويتر امضا كرد. دراين قرارداد كه مدت آن 70سال بود امتيازاستخراج معادن ايران به استثناي معادن طلا و نقره، استفاده ازمنابع جنگلها و تأسيس بانك به دورويتر واگذار شده بود. مشيرُ الدّوله درمقابل واگذاري اين امتيازات 50000هزارليره انگليسي دريافت كرد. او بعد ازامضاي اين قرارداد براي آشناكردن ناصرالدّين شاه با موقعيت و اوضاع كشورهاي صنعتي غرب شاه قاجار را به سفراروپا برد. اما روحانيون، علما و مردم مسلمان ايران كه ازعمق خيانت مشيرالدوله و شاه قاجار آگاه شده بودند؛ به اين قرارداد اعتراض و با آن مخالفت كردند. سرانجام ناصرالدين شاه ناچاراين قرارداد را لغو كرد و مشيرالدّوله را هم ازمقام صدارت عزل كرد.

 

تولد آيت الله شيخ جعفرنقدي در سال1303هجري قمري

122 سال پيش درچنين روزي - 14رجب سال1303هجري قمري: آيت الله شيخ جعفرنقدي ازدانشمندان علوم اسلامي درعراق متولد شد. ايشان پس ازكسب درجه اجتهاد لحظه اي از تحقيق و مطالعه غافل نشد. آيت الله نقدي مدتي هم درزادگاه خود عَماره شهرميان بغداد و بصره به ارشاد مردم و نشرتعاليم اسلام پرداخت. ايشان همچنين به امورمردم رسيدگي مي كرد و مردم اعمّ ازشيعه، سنّي و غيرمسلمان به داوري او اعتماد داشتند. ازآثارآيت الله شيخ جعفرنقدي حاشيه بر«زُبدَةُ الاصول و حاشيه برمَعالِمُ الاُصول» را مي توان نام برد.

 

 

 

 


نوشته شده در   سه شنبه 16 تير 1388  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode