ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : شنبه 15 ارديبهشت 1403
شنبه 15 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : جمعه 22 ارديبهشت 1391     |     کد : 36468

جمعه22ارديبهشت19جمادي الثاني11مي

درگذشت «اَبوالمُظفَّر علاءُ الدّين» مشهور به آتسِز در سال551هجري قمري...

درگذشت «اَبوالمُظفَّر علاءُ الدّين» مشهور به آتسِز در سال551هجري قمري
«اَبوالمُظفَّر علاءُ الدّين» مشهور به آتسِز از بنيانگذاران سلسله خوارزمشاهيان و اميرخوارزم در سال551هجري قمري د رخيوشان يا قوچان كنوني از دنيا رفت. آتسز ابتدا مطيع سلطان سنجر سلجوقي بود اما بعد ازتحكيم پايه هاي قدرت خود با سلطان سنجر به جنگ پرداخت ولي شكست خورد. آتسز درتفسير قرآن دانش وتبحر خاصي داشت ودر سرودن شعر نيز شاعري خوش قريحه بشمار مي رفت. او دوستدار شعر و ادب بود و هنر و هنرمندان را گرامي مي داشت. ازاين رو شعرايي چون اديب صابر و خاقاني شرواني آتسز را ستوده اند. در روزگار آتسز شهر گُرگايَخ از مراكز علم و ادب و محفل نامداران بود. رشيدُ الدّين وَطواط ازاديبان بزرگ اين دوره است كه كتاب مشهور«حَدائِقُ السِّحرفي دَقايقُ الشِّعر» را بدستور آتسزنوشت. همچنين اسماعيل بن حسن جُرجاني كتاب « اَلاَعراضُ الطَّيَبه يا ذخيره خوارزمشاهي» را به خواست آتسز خلاصه كرد و آن را خُفي عَلائي ناميد.

درگذشت « اِبن فرَج اِسبيلي» شاعر و محدث در سال699هجري قمري
« اِبن فرَج اِسبيلي» شاعر و محدث معتبر قرن هفتم هجري قمري درگذشت. او در سال646هجري قمري به هنگام محله اسپانيايي ها به اِشبيليّه به اسارات آنان درآمد. اما پس از مدتي از بند اسارت اسپانيايي ها گريخت و به مصررفت. او پس از يك دوره تحصيل در قاهره به دمشق رفت و به تدريس علم حديث پرداخت. ازاين محدث برجسته منظومه هاي معروفي به يادگار مانده كه شرح احاديث معتبر است. اشعار اشبيلي از لحاظ اصول شعري نيز درخورتأمل است.

در گذشت دكتر حسينعلي هروي در سال 1372 هجري شمسي
دكتر حسينعلي هروي از استادان و محققان پر آوازه زبان وادبيات فارسي در سال 1372 هجري شمسي بدرود حيات گفت . شهرت دكتر هروي بيشتر به سبب حافظ شناسي ايشان است و در اين زمينه كتابي در چهار جلد منتشر ساخته است . اين كتاب ارزشمند حاصل 15 سال فعاليت و تحقيق مستمر استاد هروي بشمار مي رود.

تولد فلورانس نايتينگل بنيانگذار شيوه پرستاري جديد در سال1820ميلادي
فلورانس نايتينگل بنيانگذار شيوه پرستاري جدید در سال1820ميلادي در فلورانس ايتاليا بدنيا آمد. نايتينگل جواني خود را در انگلستان سپري كرد وهمواره به مطالعه بيماريها ي مختلف و چگونگي مراقبت از بيماران مشغول بود. نايتينگل به هنگام جنگ كريمه براي پرستاري از سربازان مجروح به جبهه نبرد اعزام شد وبا فداكاري شبانه روزي به مداواي مجروحان جنگي پرداخت. فلورانس شب هنگام با چراغي در دست به ميدان نبرد مي رفت و زخمي ها با كمك ديگر امدادگران به مكانهاي مراقبت انتقال مي داد از اين رو به بانوي چراغ بدست معروف است .

تولد گريگوري راسپوتين كشيش روسي در سال1872ميلادي
گريگوري راسپوتين كشيش روسي و ازشخصيتهاي مرموزدربارنيكلاي دوم تزارروسيه در سال1872ميلادي بدنيا آمد. او دهقاني بود كه بعدها به كسوت كشيشي درآمد و پس ازورود به دربارتزار و مداواي فرزند او محبوبيتي خاص پيدا كرد. قدرت و نفوذ راسپوتين دردربارنيكلاي دوم به اندازه اي رسيد كه وزيران و رجال روسيه تحت فرمان او قرارگرفتند. اما اين امرمدت زيادي دوام نيافت و راسپوتين به اتهام همكاري با عناصرارتجاعي و افراطي به دست درباريان به قتل رسيد. جسد راسپوتين بعدها درميان يخهاي رود نوآ كشف شد.


نوشته شده در   جمعه 22 ارديبهشت 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode