ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 18 ارديبهشت 1403
سه شنبه 18 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 18 ارديبهشت 1391     |     کد : 36308

دو شنبه18ارديبهشت15جمادي الثاني7مي

ادامه غارت شهر رم و پايان عصر رنسانس ...

كشف بيماري پاركينسونز
بيماري پاركينسونز به اسم دكتر جيمز پاركينسون (1755 ـ 1828) است كه هشتم مه سال ۱۸۱۷ از آن نام برد و گفت كه يك بيماري مزمن مربوط به سلسله اعصاب است. علائم اوليه آن به گونه اي است كه ممكن است دكتر تشخيص بيماري ديگري را بدهد و اين علائم كه با بيماري هاي ديگر مشابه است از اين قرارند:
خيرگي در نگاه كردن يعني كمتر از گذشته پلكها را به هم زدن، حركت يك دست بيش از دست ديگر، هنگام ايستادن كمي خميده به نظر آمدن، هنگام راه رفتن اندكي كشيده شدن يك پا به زمين، احساس منجمدشدن يك شانه (حركت آن سخت و دردآور مي شود )، نرم شدن تكلم (از دست دادن زمختي صوتي هميشگي)، گهگاه حركت غيرارادي بعضي از اندامها و .... 

ادامه غارت شهر رم و پايان عصر رنسانس
غارت شهر «رم» که از ششم ماه مه در سال 1527 آغاز شده بود در اين روز شدت بيشتري يافته بود. اين تاراج توام با تجاوز به بانوان و تخريب تا شانزدهم ماه مه ادامه يافت. شهر «رم» ششم ماه مه در برابر هجوم مرسنرهاي اعزامي از جانب پادشاه آلمان و اسپانيا سقوط كرده بود. اين پادشاه با فرانسه و انگلستان رقابت داشت. چون دولت فرانسه خود را مكلف به حراست از دستگاه پاپ مي دانست، مرسنرهاي اعزامي در صدد تصرف شهر رم و مقر پاپ برآمده بودند. 15 هزار مرسنر آلماني به دليل اين كه پروتستان بودند واتيكان را هم غارت، به آثار هنري آن (نقاشي ها) آسيب زدند و قسمتي از آنجا را به اصطبل اسبهاي خود تبديل كردند. مورخان نوشته اند كه با غارت شهر رم، ادامه رنسانس كه از ايتاليا آغاز شده بود تا مدتي متوقف شد.

انقلاب فرانسه «لاوازيه» پدر شيمي نوين را گردن زد!

هشتم ماه مه 1794 (دوران انقلاب فرانسه) آنتوان لاوازيه كه به پدر شيمي نوين (شيمي تجربي) معروف است به حكم يك دادگاه انقلاب با گيوتين گردن زده شد!. اشتباه لاوازيه اين بود كه پس از كسب شهرت علمي وارد سياست شده بود و در سال 1791 عمل دولت وقت (پادشاهي) را در افزايش مالياتها به منظور رفع دشواري هاي دولت تاييد كرده بود. افزايش ماليات يكي از علل انقلاب بود، و مخصوصا كشاورزان از اين عمل به خشم آمده بودند.
لاوازيه هنگام اعدام 51 ساله بود. وي قبلا راه تهيه آب از تركيب دو گاز اكسيژن و هيدرژن را به دست آورده بود و همچنين ثابت كرده بود كه حيات، بدون اكسيژن غير ممكن است. واژه «اكسيژن» را لاوازيه بر اين گاز گذارده است. 


 


نوشته شده در   دوشنبه 18 ارديبهشت 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode