ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 19 ارديبهشت 1403
چهارشنبه 19 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : جمعه 15 ارديبهشت 1391     |     کد : 36202

جمعه15ارديبهشت12جمادي الثاني4مي

زادروز کارل مارکس صاحب فرضيه «سوسياليسم تمام عيار» ...

زادروز کارل مارکس صاحب فرضيه «سوسياليسم تمام عيار»

پنجم ماه مه زادروز «كارل ماركس» روزنامه نگار و انديشمند آلماني، صاحب فرضيه كمونيسم (سوسياليسم تمام عيار)، نويسنده مانيفست كمونيست و مولف كتاب «سرمايه» است كه بسال 1818 به دنيا آمد و 65 سال عمر كرد.
ماركس با نوشتن اين اصل در عقايد خود كه «فلسفه بايد به صورت عمل درآيد تا تغيير به وجود آورد و احيانا تكامل يابد» راه را براي تفسير و تكامل ايدئولوژي كمونيسم باز گذارد كه لنينيسم، مائوئيسم، تيتوئيسم ، هوشي مينيسم، كاستروئيسم، كمونيسم ايتاليا و ... نتيجه آن بوده و پس از فروپاشي شوروي تفسيرهاي تازه و معتدل بر عقايد ماركس نوشته شده و آن را به انواع سوسياليسم ديگر كه در قرون 18 و 19 ظهور كردند و حتي سوسيال دمكراسي نزديك ساخته اند.
ماركس شخصا فرضيه خود را از انواع ديگر سوسياليسم جداكرده و متمايز ساخته بود. وي نخستين باني كمونيسم نبود، صدها سال پيش از او ، مزدك در ايران فرضيه عمومي ساختن دارايي ها و برابري كامل مردم را اعلام و درصدد اجراي افكار خود برآمده بود. ماركس از پيروان فلسفه تاريخ (اصطلاحا تكرار تاريخ) و اجتناب ناپذير بودن وقوع رويدادها و معتقد به ساختار ديالكتيكي بود. ماركس ريشه و واقعيت رويدادها (تاريخ) را از اقتصاد و ناشي از وضعيت آن در جامعه و جوامع مي دانست، و نه تفكرات ايده آلي روشنفكران.
ماركس كه در 1841 دكترا گرفت، در طول اقامت در آلمان، فرانسه، بلژيك و انگلستان از راه روزنامه نگاري امرار معاش مي كرد. او حتي سالها براي يك روزنامه آمريكايي چاپ نيويورك مقاله مي نوشت و از لندن به نيويورک مي فرستاد. 

کشف ساختار DNA و تشخیص دقیق وراثت، نژاد و مسیر مهاجرت ها

مارچ 1953 دکتر جیمز واتسون Dr. James D. Watson و دکتر فرانسیس کریک Dr. Francis Crick اعلام کردند که راز توارت و کدهای حیات را کشف کرده و چگونگی انتقال خصوصیات از والدین به فرزند را به دست آورده اند. این دو پژوهشگر پنجم ماه مي آن سال درباره مقاله مشترک منتشره خود در شماره مارچ 1953 مجله تخصصی «Nature» به زبان ساده توضیح مفصل دادند که درک آن از خواندن مقاله برای مردم عادی دشوار بود. ایشان درباره ساختار وراثت گفتند که این ساختار شیمیائی، و عامل آن Deoxyribonucleic Acid است ـ اختصارا DNA. مجله نیچر (طبیعت) تیتر زده بود: کشف اسرار نهفته انتقال خصوصیات از والدین به فرزند ـ قانون حیات.
کاشفین «دی ان ا» گفتند که این ساختار به صورت نوار بهم پیچیده و در اثنای تقسیم هسته ژن ها، فرزند را به صورت المثنای مادر و پدر در می آورد و خصوصیات و خصلت ها به همین صورت به فرزندان بعدی منتقل و یک طایفه و قبیله و گروه نژادی بوجود می آید.
این دو پژوهشگر افزودند که با این کشف، دقیقا روشن خواهد شد که مثلا پدر یک کودک چه کسی است. قبلا شناخت قضایی پدر و یا مادر یک فرد از طریق آزمایش خون که نادقیق بود صورت می گرفت. اینک با آزمایش یک تار موی و قسمت بیرون انداخته شده ناخن هم، فرد و فامیل او مشخص می شود. حتی از روی استخوانهای پوک شده و سنگواره می توان جنس و نژاد صاحب آن را دقیقا تشخیص داد و با کشف یک موی سر در محل وقوع جرم، مجرم را شناخت و ....
برپایه آزمایش DNA می شود مسیر مهاجرت فرد و طایفه و ریشه افراد و نژادها را بدست آورد. دیگر، تکلم به یک زبان دلیل بودن فرد از آن نژاد نیست و ....
دکتر واتسون اینک 82 ساله است و دکتر کریک در سال 2004 در 88 سالگی فوت شده است. این دو با کشف خود برنده جایزه نوبل سال 1962 شدند. 


روزي كه قوبيلاي خان بر جاي چنگيز نشست

پنجم مه 1260 قوبيلاي قاآن (كوبلاي خان) نوه چنگيز و برادر هولاگو خان (ايلخان مغول ايران) رئيس كل متصرفات مغولان و خان بزرگ آنان شد كه از چين تا اروپا و خاورميانه گسترش داشت.
قوبيلاي پسر «تولي» بود و پيش از به دست گرفتن رياست كل امپراتوري مغولها، بر شرقي ترين قسمت اين امپرتوري (چين و مغولستان) حكومت داشت. قوبيلاي پس از استيلاي كامل برچين، القاب و امتيازهاي «هان ها» را لغو كرده بود. 93 درصد چيني ها «هان» هستند. وي در چين دودمان «يوان» را تشكيل داد. در زمان اقتدار قوبيلاي خان بود كه ماركو پولوي ونيزي (ايتاليايي) از چين ديدار كرد و مدتي را مشاور قاآن مغول (خان خانها، قوبيلاي خان) بود. قوبيلاي خان برخلاف پدر بزرگش چنگيز كه در خراسان بزرگتر وسيعا دست به كشتار و ويراني زد، در چين به آباداني پرداخت. وي دو بار تلاش كرد كه به ژاپن حمله برد كه بر اثر بدي هوا و توفان دريا (كاميكاز) و مقاومت ژاپني ها موفق نشد.
قوبيلاي كه در سال 1215 به دنيا آمده بود در سال 1294 درگذشت. 



نوشته شده در   جمعه 15 ارديبهشت 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode