ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 19 ارديبهشت 1403
چهارشنبه 19 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 11 ارديبهشت 1391     |     کد : 36018

دوشنبه11ارديبهشت8جمادي الثاني30 آوريل

تبعيد ميرويس از قندهار، بزرگترين اشتباه دولت صفويه ...

تبعيد ميرويس از قندهار، بزرگترين اشتباه دولت صفويه
«ميرويس» رئيس قبايل منطقه قندهار بهار 1689 به اصفهان پايتخت آن زمان ايران تبعيد شد كه يك اشتباه سياسي بزرگ بود. بي تدبيري حاكم قندهار و تبعيد ميرويس جنگ داخلي ايرانيان را در پي داشت. حكمران اعزامي از اصفهان به قندهار كه آشنايي كامل به وضعيت منطقه و روانشناسي مردم محل را نداشت «ميرويس» را عامل بي ثباتي قندهار اعلام كرد و تحت الحفظ روانه اصفهان ساحت كه در سي ام آوريل سال 1689 ميلادي به دارالحكومه اصفهان تحويل داده شد. حكمران اعزامي از اصفهان به قندهار يك گرجي بود كه تازه مسلمان شده بود (طبق برخي نوشته ها؛ تنها ختنه شده بود!). نفوذ گرجي ها در دربار صفويه يكي از عوامل زوال دولت وقت بود. بيشتر شاهزادگان صفوي همسر گرجي در حرمسراي خود داشتند كه تحت نفوذ آنان، بستگانشان را به مشاغل مهم منصوب مي كردند ـ مشاغلي كه آن گرجي ها شايستگي احراز آن را نداشتند و به علاوه، نسبت به وفاداريشان به ايران ترديد بود. ميرويس در طول اقامت اجباري در اصفهان متوجه اين ضعف و مسائل دولتي ديگر شد كه در بازگشت به قندهار (پس از سفر حج)، نافرماني و جنگ داخلي ايرانيان آغاز شد. 

سالروز قتل ناصرالدين شاه قاجار؛ پادشاهي که فاقد دورنگري لازم و توان قضاوت بود

اول مه سال 1896 ميلادي روزي است كه ناصرالدين شاه از طايفه مغول تبار قاجار در حرم شاه عبدالعظيم در شهر ري به دست ميرزا رضا كرماني كشته شد. ناصرالدين شاه 16 ژوئيه 1831 به دنيا آمده بود و هنگام مرگ 65 ساله بود و 48 سال سلطنت كرده بود. ميرزارضا تپانچه را در زير عريضه خود (ورق كاغذ) پنهان كرده بود.
ناصرالدين شاه نخستين شاه ايران بود كه به اروپاي غربي سفر كرد، آن هم سه بار متوالي و به فاصله نسبتا كوتاهي از هم! و تنها براي تماشاي فرنگ. او كه به باور تاريخنگاران، فاقد دورنگري لازم و توان قضات بود ـ ندانسته، امتيازهاي متعدد به خارجيان داد. به فلاكت افتادن ايران عمدتا مربوط به دوران سلطنت 48 ساله ناصر الدين شاه بود. يک مورد از آنها براي مثال:
انگليسي ها كه مي خواستند بر ايران خاوري سلطه داشته باشند تا روسها، هند را از چنگشان بيرون نياورند، ناصرالدين شاه را تحريك به دست زدن به چند اقدام ( به نوشته برخي مورخان؛ غير ضروري) در هرات كردند و سپس خودشان تحت عنوان حمايت از افغانها، ناوگان به بوشهر فرستادند و ايران را ترساندند كه دست از اصيلترين بخش سرزمين خود كشيد. انگليسي ها مي خواستند كه طبق قراردادي كه يك دولت اروپايي ديگر شاهد آن باشد، دست دولت تهران را كه تمايل بيشتري به دوستي با تزارهاي روسيه داشت از ايران خاوري و شهر هرات كوتاه سازند و با امضاي قرارداد پاريس به اين هدف خود رسيدند.
دستور قتل مدير شايسته اي چون ميرزا محمد تقي خان فراهاني ـ امير كبير ـ بزرگترين آسيب ناصرالدين به وطن بشمارآمده است. ناصرالدين شاه با قتل امير كبير، ايران را از برخوردار شدن هرچه بيشتر از مهارت هاي اين فرزند شايسته خود محروم ساخت. 

شهادت مرتضي مطهري
ساعت ده و 40 دقيقه بعد از ظهر 11 ارديبهشت 1358 (اول مه 1979) مرتضي مطهري از روحانيون، استاد فلسفه و الهيات، پژوهشگر و رئيس جلسات شوراي انقلاب از فاصله نزديك از پشت سر هدف گلوله قرار گرفت و چند دقيقه بعد در بيمارستان «طرفه» واقع در همان نزديكي جان سپرد. 

زادروز اينترنت؛ وسيله اي که زندگاني يكايك مردم را متحوّل ساخته است
سي ام آوريل 1993 را زادروز WWW (شبكه شبكه ها ـ اينترنت) و آغاز بهره برداري از بزرگترين پديده ارتباط عمومي و غير انحصاري نوشته اند كه در زندگاني يكايك مردم ايجاد تحول كرده است. اين وسيله عام المنفعه، كه از آن پس در حال تكامل است بشر را درجريان همه امور قرارداده و كارها را بر آن آسان ساخته است. با اين ابزار، ديگر «محرمانه بودن و درخفا كارها را انجام دادن و ...» معنا ندارد. شبكه شبكه ها كه براي عمومي شدنش دهها سال تلاش شده بود سي ام آوريل 15 سال پيش در تالار مركز سازمان اروپايي براي تحقيقات هسته اي (و اختصارا: سرن) كه بزرگترين آزمايشگاه فيزيك درجهان است و در حومه ژنو و مرز سويس و فرانسه استقرار دارد تولّد خود را اعلام داشت. اين وسيله بزرگ، دوران كودكي نداشت و از همان نخستين روز تولد وارد ميدان شد و ارتباط مردم با يكديگر ـ از اطلاع رساني تا انتشار عقايد و نظرات، انعكاس ناله ها و تظلمات تا انجام امور روزمره از قبيل ارسال و دريافت پيام، سفارش كالا و خدمات و ... را برقرار ساخت و هر فرد باسواد را با يك «لپ تاپ» ناشر خبر و نظر كرد و عامل پيدايش مشاغل تازه شد.


نوشته شده در   دوشنبه 11 ارديبهشت 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode