ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 14 ارديبهشت 1403
جمعه 14 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 11 تير 1388     |     کد : 3591

پنج شنبه 11 تير 9 رجب 2 ژوئيه

عزُّ الدين سيد حسين ازعلماي بزرگ قرن10هجري قمري وفات يافت. وي درجبل عامل بدنيا آمد و دوران تحصيل را نزد محقق ميسي، شمسُ الدّين مكّي عاملي و عليّ بن محمّد پدر بزرگوارشهيد ثاني گذراند...

درگذشت عزُّ الدين سيد حسين در سال963هجري قمري

عزُّ الدين سيد حسين ازعلماي بزرگ قرن10هجري قمري وفات يافت. وي درجبل عامل بدنيا آمد و دوران تحصيل را نزد محقق ميسي، شمسُ الدّين مكّي عاملي و عليّ بن محمّد پدر بزرگوارشهيد ثاني گذراند. عزُّالدّين سيّد حسين ازفقيهان برجسته و معاصرشهيد ثاني و داماد عالم او بود. علّامه اميني دركتاب «شُهَداءُ الفَضيله» ازاو به نيكي يادكرده است. برخي ازمورخان وي را ازاولين دانشمندان و فقيهان دودمان موسي بن جعفر(ع) مي دانند كه با زهر مسموم و شهيد شد.

 

شهادت سيّد عبدالله بهبهاني در سال1328هجري قمري

سيّد عبدالله بهبهاني ازعلماي بزرگ تهران و ازرهبران نهضت مشروطه در سال1328هجري قمري بدست مخالفان مشروطه و عوامل خودفروخته دستگاه اختناق محمد عليشاه كشته شد. بهبهاني فقيهي فاضل و دانشمندي قابل بود و مجموعه اي در25 باب درباره مسائل فقهي تأليف كرد. سيد عبدالله بهبهاني دركنارتعليم و تعلم علوم ديني نقشي مهم درنهضت مشروطيت ايفاكرد. بهبهاني پس ازبه توپ بسته شدن مجلس بدستور محمد عليشاه و به انحراف كشيده شدن مشروطيت ازمجلس كناره گرفت و با نطقهاي خود مردم را ازواقعيت آگاه كرد.

 

تولد «عبدي بيك شيرازي» در سال921هجري قمري

«عبدي بيك شيرازي» ملقّب به نويدي مورّخ ايراني در سال921هجري قمري در شهر شيراز متولد شد. نام او را علي ذكر كرده اند. عبدي بيك در16سالگي وارد مشاغل ديواني شد و سالهاي متمادي مستوفي دفترخانه بود و درامانت و ديانت ازافراد كم نظير دوره خويش بشمارمي رفت. بزرگترين اثر عبدي بيك شيرازي كتاب« تَكمِلَةُ‌ الاَخبار» نام دارد كه درباب تاريخ صفوي است. او دراين اثراخبارمربوط به اين سلسله را از ابتدا تا سال 978هجري قمري شرح داده است. ازديگركتابهاي عبدي بيك« جام جمشيد» را مي توان نام برد كه بصورت منظوم است. عبدي بيك دراشعارش تخلص كرده است.

  

شهادت آيت الله صدوقي در سال 1361 هجري شمسي

شهيد آيت الله صدوقي كه به حق سيدالشهدا و سومين شهيد محراب ناميده شده است. نماينده امام خميني"ره" در استان يزد و امام جمعه يزد بود، در آخرين نماز جمعه اش كه مصادف با دهم ماه مبارك رمضان 1402 مطابق با يازدهم تير ماه 1361 بود بعد از اداي فريضه جمعه در حالي كه جايگاه را ترك مي كرد. منافقي قسي القلب به ايشان نزديك شد و در حاليكه به ظاهر آن پير فرزانه را در آغوش گرفته بود، با منفجر كردن نارنجكي كه در دست داشت، آيت الله صدوقي را به شهادت رساند اين همان معراج سريع به سوي الله بود كه شهيد آرزويش را داشت و بارها از خدا خواسته بود. اين عالم شهيد از ياران صديق و باوفاي خميني"ره" و ياور مردم محروم بود و خود را از مردم جدا مي دانست.

زندگينامه:

در سال 1327 ه.ق در خانواده اي روحاني در يزد متولد شد. نام او را محمد گذاشتند پدر او آقاميرزا ابوطالب صدوقي كه از روحانيون معروف يزد و امامت مسجد دوخته محمديه را بر عهده داشت و يكي از مراجع برتر دوران خود به شمار مي رفت.

محمد در سن هفت سالگي پدر و در سن نه سالگي مادر خويش را از دست داد. وي تحصيلات حوزوي را تا حدود لمعه و قوانين را در مدرسه عبدالرحيم خان يزد به پايان رساند و در سال 1348 قمري جهت ادامه تحصيلات عازم اصفهان شد و يك سال بعد براي ادامه تحصيل به قم عزيمت و نزديك به 21 سال جهت كسب علوم و معارف اسلامي و استفاده از محضر اساتيد بزرگ حوزه در آن شهر اقامت گزيد. در آغاز از محضر آيت الله شيخ عبدالكريم حائري يزدي موسس و مدير حوزه علميه قم چند سالي كسب فيض نمود.

بعد از ارتحال آيت الله حائري"ره" در سال 1355 قمري با توجه به اين كه مرجعيت آن زمان آيت الله سيد ابو الحسن اصفهاني در نجف اقامت داشتند و سرپرستي حوزه بلاتكليف مانده بود بنابر پيشنهاد امام خميني"ره" و عده اي از مدرسين حوزه از آيت الله بروجردي كه در آن زمان در بيمارستان فيروزآبادي بستري بودند و محل سكونتشان بروجرد بود. دعوت به عمل آوردند تا به قم بروند و سرپرستي حوزه علميه و طلاب را در آن شرايط خاص به عهده گيرند و براي اين امر آيت الله شيخ محمد صدوقي به همراه چند تن ديگر عازم شدند و موفق به جلب نظر آن بزرگوار براي رحل اقامت در قم شدند.

آيت الله صدوقي نقش عمده اي در سازماندهي حوزه برعهده گرفت و ضمن تدريس علوم ديني به شاگردان حوزه ها، خود نيز از محضر بزرگاني چون آيات عظام سيد محمد تقي خوانساري، حجت، صدر و بروجردي استفاده نمود.

آيت الله صدوقي در سال 1330 شمسي به يزد مراجعت كرد و بنا به پيشنهاد روحانيون سرشناس يزد در آن شهر ماندگار شد و به تدريس مشتاقان پرداخت و به ايجاد تغييراتي در مدارس ديني و نوسازي در اين زمينه پرداخت.

آيت الله صدوقي در سال 1349 قمري به قم رفت و در آنجا با امام خميني و تفكرات و روحيات ايشان بيش از پيش آشنا شد. با شروع نهضت امام"ره" در سال 1341 و ادامه آن، آيت الله صدوقي نيز با نهضت ايشان همراه و همگام شد، نقش بزرگي را در سازماندهي روحانيون و روشنگري مردم يزد ايفا كرد و از آن تاريخ در تمام فراز و نشيبهاي حركت انقلاب اسلامي از ياران امام"ره" و از مروجان افكار متعالي رهبر كبير انقلاب اسلامي به شمار مي رفت.

پس از تبعيد امام"ره" به تركيه و نجف اشرف، ارتباط مرحوم صدوقي با امام"ره" قطع نشد. آيت الله صدوقي پيامهاي امام"ره" را كه توسط تلفن به او مي رسيد به اطلاع علماي مشهد و تبريز و شيراز و ديگر شهرها مي رساند و بعنوان يكي از محورها در مبارزه با رژيم شاه محسوب مي شد و همواره مورد مشورت پيشتازان روحانيت مبارز در مورد مسائل مهم انقلاب بود بعد از پيروزي انقلاب اسلامي نيز در مورد مسائل مهم همواره مورد مشورت پيشتازان روحانيت مبارز بود. شهيد آيت الله صدوقي در تاريخ 31 مرداد 1358 به عنوان امام جمعه منصوب شد و هنگامي كه حادثه تأسف بار زلزله كرمان به سال 1360 روي داد از طرف امام خميني"ره" مسول رسيدگي به زلزله زدگان آن استان شد و زحمات زيادي را در اين راه متحمل گشت.

قسمتي از پيام امام خميني به مناسبت شهادت آيت الله صدوقي:

... اين جانب دوستي عزيز كه بيش از 30 سال با او آشنا و روحيات عظيمش را از نزديك درك كردم از دست دادم و اسلام خدمتگزاري متعهد و ايران فقيهي فداكار و استان يزد سرپرستي دانشمند را از دست داد و در ازاي آن به هدف نهايي كه آمال اين شهيدان است نزديك شد.

 

در گذشت محمد علي زاويه از استادان هنر مينياتور در سال 1369 هجري شمسي

محمد علي زاويه از استادان هنر مينياتور در ايران درسن 78 سالگي در سال 1369 هجري شمسي بدرود حيات گفت. او از اهالي تهران بود ودر پايان تحصيلات مقدماتي در مدرسه صنايع مستظرفه زير نظر استاد هادي تجويدي مشغول تحصيل و آموزش شد. نخستين آثار ايشان كه با درجه ممتازي در رشته مينياتور فارغ التحصيل شده بود جايزه بزرگ نمايشگاه نقاشي بروكسل را به خود اختصاص داد. استاد زاويه علاوه بر سالهاي تدريس در هنرستان تهران آثار نفيس و ارزنده اي به يادگار گذاشته اند كه اغلب آنها زينت بخش موزه ها و مجموعه هاي خصوصي در ايران و ساير نقاط جهان است. از جمله آثار استاد محمد علي زاويه مي توان چوگان بازي ،خسرو وشيرين ؛ و شاه عباسي و رضا عباسي اشاره كرد كه جملگي در موزه هنرهاي ملي سازمان ميراث فرهنگي كشور نگهداري مي شود.

 

 

 


نوشته شده در   پنجشنبه 11 تير 1388  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode