ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 12 ارديبهشت 1403
چهارشنبه 12 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 23 فروردين 1391     |     کد : 35149

چهار شنبه23فروردين20 جمادي الاول11 آوريل

شكست نيروهاي ميرمحمود قندهاري از قزويني ها و نتايج آن ...

شكست نيروهاي ميرمحمود قندهاري از قزويني ها و نتايج آن
12 آوريل 1723 كه نيروهاي ميرمحمود قندهاري در تعقيب طهماسب ميرزا پسر شاه سلطان حسين وارد قزوين شده بودند توسط قزويني ها كشتار شدند و بيش از دو هزار كشته تلفات دادند و مابقي به اصفهان گريختند و جريان را به ميرمحمود خبر دادند و وي از فرط خشم، بازماندگان خاندان صفوي و مقامات سابق را كشت.
طهماسب ميرزا در آخرين روزهاي محاصره اصفهان از اين شهر فرار كرده بود. اصفهان درجريان جنگ داخلي ايرانيان، در اكتبر 1722 به دست ميرمحمود افتاده بود. اين جنگ نتيجه نابخردي و ضعف سياسي شاه سلطان حسين و مغرض بودن اطرافيان وي بود.
طهماسب ميرزا كه پس از قتل عام خاندان صفوي در اصفهان، به نام طهماسب دوم، شاه شده بود بمانند پدرش مرتكب چند اشتباه سياسي شد ازجمله اين كه به عثماني امتيازهايي داد و با ورود روس ها به قفقاز موافقت كرد، به اين شرط كه اين دو دولت از شاه بودن وي حمايت كنند!. اين اشتباهات سبب شد كه توسط نادر كه فرمانده ارتش بود بركنار شود. نادر تعيين شاه بعدي را برعهده بزرگان كشور و نمايندگان شهرها گذارد كه آنان در اجتماع خود در دشت مغان در آذربايجان، وي را به آن مقام برگزيدند. 

قیام زيد ابن علي ابن حسين در کوفه 
زيد ابن علي ابن حسين ـ نوه امام سوم شیعیان در كوفه پرچم مبارزه با خلافت امويان را برافراشت. مبارزات زيد كه پيروان او به شيعه زيديه معروفند دو سال طول كشيد و در سال 739 ميلادي به دست يوسف ابن عمر ثقفي از امراي امويان مقتول شد. در پي اين رويداد، جمعي از پيروان غير ايراني زيد به يمن نقل مكان كردند و اين سرزمين از آن پس پايگاه شيعه زيديه شده است. نیمی از جمعیت 24 میلیونی یمن شیعه هستند ـ شیعه زیدیه، شیعه اثنی عشری و شیعه اسماعیلیه. شیعیان یمن عمدتا در شمال این کشور زندگی می کنند. نظام حکومتی یمن شمالی تا اواخر دهه 1960 امامیه بود. در آن زمان و تا 22 ماه مه 1990 سرزمین 550 هزار کیلومتری یمن مرکب از دو کشور بود؛ یمن شمالی (صنعا) و یمن جنوبی (عدن). حکومت یمن جنوبی اندکی پس از استقلال در سال 1967، در دست کمونیست ها بود. به مجموع این منطقه، عریستان جنوبی می گفتند. پیش از اسلام، یمن در کنترل امپراتوری ایران بود. 

نخستين انسان که يک روس بود در فضا - تصميم پوتين به از سرگرفتن و گسترش دادن فعاليت هاي فضايي روسيه


دانشمندان شوروي 12 اپریل 1961 وطن خود را به نخستين كشوري در جهان معروف ساختند كه انسان به مدار زمين فرستاد. در اين روز سرگرد روس ـ «يوري گاگارين» با وستوك ــ 1 ماهواره جماهير شوروي به فضا فرستاده شد و در مدار كره زمين قرار گرفت، كره زمين را دور زد و به خاك وطن بازگردانده شد كه در آن زمان عملي باور كردني نبود. اين كار، جهان را وارد يك مسابقه موشكي ـ فضايي كرد. نتيجه همين مسابقه بود كه موشك اينك جاي بسياري از سلاحها را گرفته و در ارتشها حرف اول را مي زند.
ولاديمير پوتين مرد نيرومند روسيه در اپریل 2007 و به مناسبت چهل و هفتمين سالگرد سفر گاگارين به فضا تصميم خود به ازسرگرفتن فعاليت هاي فضايي روسيه، و نيز برنامه هاي تازه روسيه براي گسترش برنامه هاي فضايي اين كشور را اعلام داشت.
در اپریل 2011 به مناسبت پنجاهمین سالگرد فرستاده شدن گاگارين به مدار زمين، در 70 کشور جهان مراسم ويژه برگزار شد. 


روز آغاز جنگ داخلی پرتلفات آمریکا که لنین و تیتو از آن درس نگرفتند
جنگ داخلی آمریکا (مبارزه مسلحانه هواداران تبدیل فدراسیون آمریکای شمالی به کنفدراسیون) 12 آوریل 1861 با گلوله باران شدن پایگاه نظامی «فورت سامتر» در کارولینای جنوبی آغاز شد، درست چهار سال طول کشید و نهم آوریل 1965 پایان یافت.
در این بزرگترین برادرکشی، 618 هزار نظامي (258 هزار جنوبي و 360 هزار شمالي) كشته شدند و ويراني وسيع و تلفات غير نظامي بي شمار به بار آمد.
ژنرال «رابرت لي» فرمانده نيروهاي كنفدراسيون آمريكا (جنوبی ها) پس از سقوط شهر ريچموند پايتخت كنفدراسيون (حاكم نشين فعلي ايالت مشترک المنافع ويرجينيا) و از دست دادن خط دفاعي رودخانه اپاماتكس، با اینکه هنوز 27 هزار مرد مسلح و صدها توپ و خمپاره انداز در اختیارداشت، تصميم گرفت که تسليم شود. وي پيش از ظهر 9 آوريل در ساختمان دادگاه شهرك اپاماتكس نامه تسليم خودرا نوشت، امضاء كرد و به ژنرال گرانت فرمانده نیروهای فدراسیون (دولت واشنگتن) داد.
ژنرال گرانت (که بعدا رئيس جمهور آمريکا شد) پس از دريافت تسليمنامه «لي» اجازه داد كه او ، افسران و سربازانش با اسبان و سلاحهاي سبك خود به هرجا كه بخواهد بروند و تاکيد کرد که هيچكدام از آنان به خاطر كارهايي كه تا آن روز انجام داده بودند مجازات نخواهد شد، ولي پس از اين هرگونه خطا مجازات خواهد داشت و دو ژنرال سپس دست يگديكر را فشردند و از هم جدا شدند. همين «گذشت» باعث شد كه خصومت دنباله نداشته باشد. «لی» بعدا رئیس دانشگاه شد و در بسیاری از شهرها نام او بر تالارها و خیابانها و نیز یک جاده سراسری گذارده شده است. باوجود پایدار نماندن کنفدراسیون آمریکا (استقلال هر ایالت به صورت یک کشور، طی شرایطی داشتن حق جداشدن از اتحادیه ـ وجود یک دولت مرکزی با اختیارات محدود و معیّن)، لنین امپراتوری روسیه را و تیتو کشور واحد یوگوسلاوی را به صورت دو کنفدراسیون درآوردند که در آخرین دهه قرن بیستم فروپاشی شدند. با این تجربه، فکر تشکیل کنفدراسیون از میان رفته است. اتحادیه اروپا با اینکه کنفدراسیون نیست مشکلات فراوان دارد بگونه ای که در صحنه سیاسی جهان به صورت یک وزنه به حساب نمی آید و دولت های دیگر ازجمله آمریکا و چین آن را به حساب نمی آورند. 



نوشته شده در   چهارشنبه 23 فروردين 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode