ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 12 ارديبهشت 1403
چهارشنبه 12 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 22 فروردين 1391     |     کد : 35105

سه شنبه22فروردين19 جمادي الاول10 آوريل

شكست هاي نظامي روم از ايران در عهد امپراتور آناستاسيوس ...

شكست هاي نظامي روم از ايران در عهد امپراتور آناستاسيوس

آناستاسيوس يكم Flavius Anastasius كه از سال 502 تا 505 ميلادي با امپراتوري ايران جنگيد و شكست خورد يازدهم آوريل سال 491 ميلادي امپراتور روم شرقي شده بود. نام قبلي او «فلاويوس» بود. آناستاسيوس قصد تصرف دو منطقه استراتژيك درعا (داراس در سوريه) و تل عفر (در عراق شمال غربي امروز و درچهل مايلي مرز سوريه) را كرده بود تا در آنجا دو دژ بسازد و نيرو مستقر كند. به علاوه، به منطقه آمد (دياربكر) لشكر فرستاده بود كه قباد ساساني سه سپاه از سه جانب به سوي قلمرو روم فرستاد. يك سپاه ارتش ايران نيروهاي رومي را در كردستان امروز تركيه شكست داد و شهر «آمد» را پس گرفت (رومي ها اين شهر را «آميدا»، ارمنيان «آميد» و ايرانيان «آمد» تلفظ مي كردند كه امروز «دياربكر» خوانده مي شود و كردنشين است). سپاه ديگر در جهت تراكيه به حركت درآمد (تراكيه = تراس منطقه اي است اروپايي در شمال درياي مرمره و اينك در چند قطعه و هر قطعه جداگانه متعلق به تركيه، بلغارستان و يونان)، و سپاه سوم بعدا شهر تئودوسيوپوليس را تصرف كرد. در پي اين شكستها، دولت روم حاضر به پرداخت غرامت شد و ميان دو امپراتوري در سال 506 ميلادي يك پيمان صلح امضاء شد كه هفت سال رعايت مي شد. اين پيمان به قباد ساساني فرصت داد تا اقوام ساکن شرق آسياي ميانه كه عزم مهاجرت به قلمرو ايران را كرده بودند به اروپاي جنوب شرقي براند. اين رانده شدگان به نوبه خود در شرق اروپا و بالکان اسلاوها و بلغارها را تحت فشار قراردادند و آناستاسيوس از بيم حرکت اين اسلاوها و بلغارها به سوي منطقه قسطنطنيه، در سر راه آنان يک ديوار طولاني (ميان مرمره و درياي سياه) کشيد که به ديوار آستاسيانوس Anastasius Wall معروف است. ساسانيان نسبت به مهاجرت مردماني از تبار و فرهنگ ديگر به ايرانزمين حسّاسيت زياد از خود نشان مي دادند. به نظر برخي از مورخان، اين تفكر هنوز در ميان كردهاي تركيه، عراق و سوريه وجود دارد. اينان تنها پس از جنگ ملازگرد در سال 1071 ميلادي كه به پيروزي آلپ ارسلان انجاميد، اجبارا اجازه دادند كه سلجوقيان در برخي از مناطقشان سكونت كنند و پس از آن زمان است كه تركمانان در مناطق كردنشين از جمله سليمانيه و تل عفر و ... ساكن شده اند.
يک اقدام آناستاسيوس يكم که باقي مانده و جهاني شده است تدوين ضابطه «قطعيت اقدام هاي ماموران دولت پس از صدور حكم دادگاه» است كه جهانگير شده است. طبق اين ضابطه (كه به تصميم آناستاسيوس تدوين شده است)؛ هر تصميم و اقدام ماموران دولت در صورتي كه مورد اعتراض قرار گيرد، هنگامي قطعيت مي يابد كه دادگاه صالحه به آن رسيدگي كند و حكم بدهد. آناستاسيوس يكم تا سال 518 ميلادي حكومت كرد. 

فن سخنرانی عمومی و اهميت آن

11 آوريل سال 60 پيش از ميلاد سيسرو انديشمند، خطيب، نويسنده و سياستمدار رومي (ايتاليايي) كتاب فن سخنراني عمومي (خطابه) را به پايان رسانيد. وي در مقدمه اين كتاب كه قواعد آن هنوز تدريس مي شود ياد آور شده است: هركس كه بخواهد مقام عمومي داشته باشد بايد در ايراد نطق و دست كم نوشتن مطالبي كه مي خواهد عرضه بدارد مهارت داشته باشد تا موفق شود و اگر احساس كند كه در نوشتن گزارش و نطق نمي تواند به مهارت برسد بايد فردي امين و وفادار را در كنار خود داشته باشد كه گزارش و نطق او را برايش بنويسد. وي در اين كتاب ساختار يك نطق، انتخاب كلمات و تنظيم جملات و حتي طرز ايستادن و اشاره كردن و حركت دست و گردن و صورت را هنگام ايراد نطق عمومي تشريح كرده است. اندرز سيسرو اينك مورد توجه سران بسياري از كشورها به ويژه آمريكاست كه هركدام براي نوشتن سخنراني هاي رسمي خود يك و يا چند نطق نويس دارند. 

تلسكوپ تازه در آفريقاي جنوبي

ششم آوريل 2006 رسانه ها گزارش دادند كه اين تلسكوپ كه در جمهوري فدرال آفريقاي جنوبي ساخته و نصب شده است بقدري دقيق و نيرومند است كه مي تواند حركت يك مورچه در كره ماه را ببيند و فيلمبرداري كند. گفته شده که دقت اين تلسكوپ در ساعات شب بيشتر است. 

2 تدبير تاريخساز چين و چينيان که در جريان فرود آوردن هواپيماي آمريكايي بکار گرفته شد
11 آوريل سال 2001 جت هاي نظامي جمهوري توده اي چين يك هواپيماي جاسوسي آمريكا را كه برفراز آبهاي چين در پرواز بود در جزيره هاينان فرود آوردند و خدمه آن را بازداشت كردند. اين آمريكاييان بعدا پس از عذرخواهي دولت واشنگتن آزاد شدند، ولي چيني ها هواپيما را اوراق كردند و به صورت قطعات منفصله، آن را به آمريكا پس دادند و اعلام داشتند: هواپيمايي كه به قلمرو چين تجاوز كند نبايد با نيروي خودش از اينجا خارج گردد. اين كار چيني ها درسي بزرگ و كم سابقه بود. در اين ماجرا، يك كار جالب ديگر نيز از سوي چينيان بعمل آمد و آن اين بود كه يك خلبان چيني به جاي تيراندازي به هواپيماي آمريكايي كه مسائل سياسي متعدد پيآمد داشت، هواپيماي خود از نوع «جي ـ 8» را به هواپيماي آمريكايي زد تا آسيب ببيند، نتواند فرار كند و مجبور به فرودآمدن شود. در اين حادثه خلبان چيني كشته شد ولي وطن خود را گرفتار مسائل سياسي نكرد. 





نوشته شده در   سه شنبه 22 فروردين 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode