ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 12 ارديبهشت 1403
چهارشنبه 12 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 21 فروردين 1391     |     کد : 35055

دوشنبه21فروردين18 جمادي الاول9 آوريل

آتش بس نوروز، جنگ را پايان داد ...

آتش بس نوروز، جنگ را پايان داد

كنستانتين امپراتور روم دهم آوريل سال336 ميلادي به بهانه شركت در مراسم سي امين سال حكومت خود، آتش بس دو هفته اي با ارتش ايران را كه 22 روز طول كشيده بود به صورت نامحدود تمديد كرد و بعدا از ادامه جنگ چشم پوشيد. جنگ دو امپراتوري سال بعد از سر گرفته شد، 26 سال متناوبا طول كشيد و بدون اخذ نتيجه پايان يافت.
آتش بس 19 مارس به مناسبت فرارسيدن نوروز ايرانيان آغاز شده بود. فرماندهي ارتش ايران يك روز مانده به نوروز به احترام ايام عيد ملي، دو هفته آتش بس داده بود و كنستانتين كه واحدهايش به دليل تلفات سنگين نياز به تجديد سازمان داشتند با اين آتش بس موافقت كرده بود كه پس از آن، تا كنستانتين زنده بود محاربه تجديد نشد. كنستانتين 22 ماه مه 337 در قسطنطنيه در گذشت و جنگهاي شاپور دوم (ذوالاكتاف) با كنستانتين دوم جانشين او از همين سال آغاز شد.
دو ابر قدرت وقت تا سال 336 كوشش داشتند كه پيمان صلح منعقده در سال 297 (ميان نرسي شاه ايران و ديوكلسين (ديوكلتيان) امپراتور روم) رعايت شود و در آن مدت جز دو سه برخورد محدود ازجمله زد و خورد هاي سال 326 جنگ چشمگيري صورت نگرفته بود. 

سالروز زمين لرزه پرتلفات فارس - اشاره به دو زلزله بهار 1972 و 2009 ايتاليا

بامداد21فروردين 1351 (دهم آوريل 1972) زمين لرزه اي به شدت 7 و يك دهم در مقياس ريشتر در استان فارس روي داد كه ضمن آن بيش از پنج هزار و 300 تن از هموطنان كشته شدند. كانون زلزله منطقه «قير» و «کازرين» بود كه تا شيراز همه جا را تكان داده بود. منوچهر پيروز استاندار وقت تلفات منطقه جهرم را بيش از نقاط ديگر گزارش کرده بود. اين زلزله سه شهر و بيش از 70 روستا را ويران ساخته بود. بيشتر مقتولان اين رويداد، زنان و كودكان بودند زيرا مردها در ساعت وقوع زلزله براي كار از خانه خارج شده بودند.
اين زمين لرزه چهار سال پس از زلزله خراسان روي داده بود كه در زلزله خراسان بيش از 20 هزار تن جان خود را از دست داده بودند. اسناد مركز جهاني جمع آوري تلفات و زيانهاي زمين لرزه ها نشان مي دهد كه در طول 30 سال منتهي به 1992، در ايران 13 زمين لرزه بسيار شديد روي داده كه جمع تلفات آنها 90 هزار كشته بوده است.
چند روز پس از زلزله دهم آوريل 1972 فارس، یک زلزله هفت ریشتری در ایتالیا روی داد که ضمن آن بیش از ششصد تن جان سپردند. ششم آوریل 2009 نیز یک زمین لرزه بیش از 270 تن را در ایتالیا بیجان ساخت. در نخستین هفته آوریل 2010 هم چند زلزله در گوشه و کنار جهان روی داد که زمین لرزه های شمال غربی مکزیک (مرز مکزیک و ایالات متحده) و سوماترای اندونزی شدیدتر بودند.

فلسفه قضاوت

امروز دهم آوريل زادروز «هوگو گروتيوس» قاضي و فيلسوف هلندي است كه در سال 1583 به دنيا آمد و 62 سال عمر كرد. وي فلسفه قضاوت را به دست داده و همچنين نظر داده است كه برای حفظ صلح جهانی و کنترل رفتار دولتها و مقامها، تدوین یک رشته قوانين بين المللي لازم است و این ضوابط بايد برپايه قوانين طبيعي تنظیم شوند، نه منافع و سیاست های برخی از دولتها [قدرتها]. وی نوشته است که براي محاکمه و مجازات ناقضان اصول و قواعد حاکم بر روابط ملتها و بشریت باید یک دادگاه بین الملل وجود داشته باشد. یک سازمان جهاني باید بوجودآید كه بتواند حكم این دادگاه را به اجرا در آورد زيرا كه بدون ضمانت اجرايي حكم، وجود دادگاه بي حاصل است. در قرن بیستم نظرات گروتیوس مورد توجه قرارگرفت و گوشه ای از این نظرات در ایجاد دیوان داوری لاهه و دادگاه کیفری بین المللی بکار رفته است.


نوشته شده در   دوشنبه 21 فروردين 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode